(خدا کسانی را که گرویده و کارهای شایسته کرده اند،در باغ هایی که از فرودست آن جویبار جاری است درآورد، و کافران بهره میبرند و میخورند آن گونه که چهارپایان میخورند و جایگاهشان آتش است.)
نکته ها :
-کسانی شایسته دوزخ میشوند که لذّات و شهوات دنیا را اختیار کرده و از حقایق اعراض کردهاند و از لذائذ فانى دنیوى بهره و تمتّع میگیرند.
پیام ها :
عاقل باید که خوردن او براى زیستن باشد یعنى به جهت قوام بدن طعام خورد. نه اینکه عمر خود، طفیل خوردن شناسد و مانند چهار پایان جز خوردن و خواب مطمع نظرش نباشد(میرزا خسروانى،۱۳۹۰، ج۸: ۷)
شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت پیام ها:
بـه انـدازه خــور زاد اگـر مـردمــى درون جاى قوت است و ذِکر و نفس کـجـا ذِکـر گنـجــد در انبانِ آز نــدارنــد تــن پــروران آگــهــى |
چنـین پُـر شکـم، آدمى یا خُمى؟ تو پندارى از بهرِ نان است و بـس بـه سختی نفس میکـند پـا دراز کـه پُر معده باشد ز حـکمت تـهـى (سعدی، ۱۳۸۳: ۱۸۸) |
شرح ابیات :
زاد: به معنی عام است. زاد خوراکی که در سفر با خود بردارند..
قوت: خوراک، غذا، آن مقدار غذا که برای پایداری و پرورش بدن لازم است.
ذکر: در لغت به معنی یاد کردن و در این جا منظور دعا، ورد، یادکردن خداست.
انبان آز: کیسهی حرص. کنایه از شکم پرخواران.
انبان: کیسهی بزرگ که از پوست درست گوسفند تهیّه میکردند یا کیسهی پوستی پر ز باد، کنایه از چیزی تو خالی و بی ارزش
به سختی نَفَس: نفس به سختی راه خود را میگشاید(یوسفی، ۱۳۶۹: ۳۶۳)
۴-۲-۲۸- سورهی ق، آیهی ۴۵
نَحْنُ أَعْلَمُ بِما یَقُولُونَ وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخافُ وَعِیدِ.
(ما داناتریم بدانچه می گویند و تو زورگویی گمارده بر آنان نمیباشی پس به قرآن پند ده کسانی را که از عذاب من میترسند.)
نکته ها :
در این آیه خداوند به پیغمبر (ص) اشاره میکند که این جماعت کفّار آنچه در تکذیب تو و انکار نبوّت تو و معاد میگویند بر ما پوشیده نیست و همه را میدانیم.
پیام ها:
- مأموریت پیغمبر (ص) اجبار کفار به ایمان به خدا نبود بلکه فقط دعوت به سوی حق بود و کسانی که از تهدید و عیدهای خدا در قرآن ترسان بودند بهره مند ومنتفع میشدند(میرزا خسروانى،۱۳۹۰، ج۸: ۷۵)
شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت پیام ها:
در خیر باز است و طاعـت و لیک هـمـین است مـانـع که بارگـــاه کلیـدِ قَـدَر نیـست دردست کـس |
نه هر کس تواناست بر فـعل نیــک نـشـایـد شـدن جـز به فرمانِ شــاه تـوانـای مـطلق خـدای اسـت و بـس (سعدی، ۱۳۸۳: ۲۳۸) |
شرح ابیات:
طاعت: فرمانبرداری کردن، عبادت کردن که در این جا معنی اخیر منظور است، تقصیر طاعت: کوتاهی در عبادت قَدَر: سرنوشت، تقدیر(یوسفی، ۱۳۶۹ :۴۰۲).