دکتر جواد رحیمی مقدم

 

دی 1392
 

 

 

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

چکیده

 

صنعت گردشگری آمیزه­ای از فعالیت­های مختلف است که به صورت زنجیره­ای در جهت خدمات­رسانی به گردشگران انجام می­گیرد. کشور ایران با توجه به جایگاه مناسبی که از جاذبه­های گردشگری در دنیا دارد، از لحاظ سهم گردشگری جهانی، موقعیت خوبی در دنیا ندارد، لذا نیاز به نگاه کلی به علل و عوامل موثر در این زمینه را دارد. وجود مناطق طبیعی اطراف و نزدیک شهرها در بسیاری از مناطق کشور می ­تواند زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری در این مناطق باشد.

 

توسعه آن در هر منطقه باعث رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ان منطقه خواهد شد، به همین دلیل دارای اهمیت فراوان است.

 

استان ایلام به عنوان نمونه­ای از این مناطق با داشتن جاذبه­های گردشگری و تنوع اقلیمی کم­نظیر در ایران، از توانمندی بسیار بالایی در توسعه گردشگری برخوردار می­باشد که می ­تواند پذیرای تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از حیث نحوه گردآوری داده­ ها توصیفی و روش انجام پژوهش نیز پیماشی و از نظر نوع مقطعی می­باشد و داده­های لازم برای آزمون فرضیه ­ها از روش میدانی گردآوری    شده ­اند. جامعه آماری این پژوهش گردشگران این منطقه، ساکنین منطقه، کارکنان میراث فرهنگی و گردشگری و اداره منابع طبیعی می­باشد که پس از توزیع پرسشنامه­ها، تعداد383 پرسشنامه جمع­آوری و مورد استفاده قرار گرفته است. پس از جمع­آوری آن­ها و ورود داده­ ها  به نرم افزار SPSS ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید که 43/82 درصد می­باشد و نشان می­دهد که گویه­ها از همسازی و پایداری درونی بسیار بالای برخوردار می­باشند و با توجه به تنایج پژوهش استان ایلام با این که از موقعیت خاصی برای طبیعت­گردی برخوردار است ولی همه توان­های گردشگری و استعدادهای طبیعی این منطقه شکوفا نشده و دلیل آن عدم تبلیغات کافی در رسانه­ها و نبود مکان­های رفاهی و تفریحی در این مناطق طبیعی و. می­باشد.

 

 کلید واژه­ها: جذب گردشگر، مناطق طبیعی، طبیعت گردی، اطراف شهرها، منطقه ای

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                   صفحه

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

مقدمه 2

 

1-1- بیان مسئله پژوهش. 3

 

1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش. 4

 

1-3- اهداف پژوهش. 5

 

1-3-1- اهداف کلی. 5

 

1-3-2- اهداف جزئی. 5

 

1-4- سوالات پژوهش. 5

 

1-5- فرضیه ­ها 6

 

1-6- روش پژوهش. 6

 

1-6-1- ابزار گردآوری داده­ ها 6

 

1-6-2- ابزار تجزیه و تحلیل. 6

 

1-7- تعریف مفاهیم یا اصطلاحات پژوهش. 7

 

1-7-1- گردشگری. 7

 

1-7-2- گردشگر. 8

 

1-7-3- جاذبه­ها 8

 

1-7-4- گردشگری طبیعی. 8

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                   صفحه

 

1-7-5- گردشگری پایدار سبز. 8

 

1-7-6- طبیعت­گردی. 9

 

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

 

مقدمه 11

 

2-1- پیشینه پژوهش. 11

 

2-1-1-پژوهش­های خارجی. 11

 

2-1-2- پژوهش­های داخلی. 12

 

2-2- مفاهیم گردشگری و طبیعت­گردی. 13

 

2-2-1- گردشگر. 13

 

2-2-2- مفهوم واژه توریسم. 13

 

2-2-3- تفریح در جنگل. 13

 

2-2-4- گردشگری طبیعت­گرا 14

 

2-2-5- نوآوری. 14

 

2-2-5-1- نوآوری­های محصول. 14

 

2-2-5-2- نوآوری­های فرآیند. 14

 

2-2-5-3- نوآوری­های مدیریت 14

 

2-2-5-4- نوآوری­های قانونی. 14

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                   صفحه

 

2-2-6- سفر اختیاری. 14

 

2-2-7- گردشگری پایدار 15

 

2-2-8- گردشگری ورزشی. 15

 

2-2-9- شاخص عملکرد گردشگری. 15

 

2-3- طبقه ­بندی انواع توریسم. 15

 

2-3-1- انواع توریسم. 15

 

2-3-1-1- از نظر زمانی. 16

 

2-3-1-2- از نظر مکانی. 16

 

2-3-1-3- از نظر تابعیت 16

 

2-3-1-4- از لحاظ انگیزه سفر. 16

 

2-3-1-5- از نظر فصل گردشگری. 16

 

2-3-1-6- از نظر شکل و سازماندهی سفر. 16

 

2-3-1-7- از نظر وسیله نقلیه مورد استفاده 16

 

2-3-1-8- از لحاظ نوع و محل اقامت 17

 

2-3-2- تأسیسات اقامتی. 17

 

2-3-2-1- هتل. 17

 

2-3-2-2- متل. 17

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                   صفحه

 

2-3-2-3- مسافرخانه یا مهمان­پذیر. 17

 

2-3-2-4- مهمان­سرا 17

 

2-3-2-5- هتل آپارتمان. 18

 

2-3-2-6- مجتمع توریستی. 18

 

2-3-2-7- اردوگاه جهانگردی. 18

 

2-3-2-8- بنگالو. 18

 

2-3-2-9- شاله 19

 

2-3-2-10- پانسیون. 19

 

2-3-2-11- پانسیون­های خانگی. 19

 

2-3-2-12- ویلاهای خصوصی. 19

 

2-3-2-13- اقامتگاه­های آزاد 19

 

2-4-گردشگری در طبیعت (طبیعت گردی) 20

 

2-5- منافع حاصل از گردشگری. 22

 

2-6- تأثیر اقلیم و ارتفاعات در جذب گردشگر. 23

 

2-7- جایگاه تبلیغات و امکانات در گردشگری. 24

 

2-8- معرفی منطقه ایلام و جاذبه­های طبیعی آن. 25

 

2-8-1- آبشارها 26

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                   صفحه

 

2-8-1-1- آبشار چم آو 26

 

2-8-1-2- آبشار آبتاف 26

 

2-8-1-3- آبشار سرطاف 26

 

2-8-1-4- آبشار گچان. 26

 

2-8-2- پارک­های طبیعی. 27

 

2-8-2-1- پارک جنگلی چقاسبز «چقا جنگیه» 27

 

2-8-2-2- دره ییلاقی هفتاو میشخاص «هفت آب» 28

 

2-8-2-3- گردشگاه ییلاقی خوران ایوان. 28

 

2-8-2-4- تفریحگاه جنگلی ششدار 28

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...