رده­بندی پژوهشگر در گروه آموزشی یا پژوهشی، بر پایه وابستگی سازمانی وی صورت گرفت. بدین منظور از فیلد RP و در صورت خالی بودن از فیلد C1 استفاده گردید. نشانی نویسندگانی که اطلاعات کافی درباره گروه آموزشی آنان در دسترس نبود، به کمک جستجو در موتور کاوش گوگل بازیابی شد. ۳ پژوهشگر به دلیل مشخص نشدن گروه آموزشی از دایره پژوهش کنار گذاشته شدند. در پایان گروه ­های آموزشی پژوهشگران از لحاظ نوشتاری یک ‌دست­سازی شد و شمار گروه ­های آموزشی به ۳۶ رسید. نتایج دسته­بندی نشان داد که در بسیاری از گروه ­های آموزشی پژوهشگران از فراوانی بسیار اندکی برخوردار هستند، به طوری که در ۲۳ گروه آموزشی به تنها یک تن می­رسد. این امر به دلیل گستردگی بازه زمانی تحقیق به منظور شمول طول حیات علمی هر چه بلندتر پژوهشگران روی داده است. بدین ترتیب، شمار گروه ­های آموزشی قابل بررسی که دارای بیش از یک پژوهشگر با طول حیات علمی بلند باشند به ۱۳ گروه رسید. این نوع رده­بندی نیز از کاستی­هایی رنج می­برد که عمده­ترین آن احتمال عدم انطباق تنگاتنگ تخصص علمی و پژوهشی فرد با وابستگی سازمانی وی است، به نحوی که احتمال بسیار دارد فردی در گروه آموزشی شیمی، به پژوهش در حوزه ­های مرتبط بپردازد.

‌به این ترتیب، هر دو نوع رده­بندی از کاستی­های خاص خود رنج می­برد. از این رو، به منظور به دست آوردن تصویری دقیق از شرایط، لازم است پژوهشگران بر پایه هر دو نوع رده­بندی بررسی شوند.

۳-۶- روش آماری تجزیه و تحلیل داده ­ها

تجزیه و تحلیل داده ­ها با بهره گرفتن از نرم­افزار آماری علوم اجتماعی[۶۸] انجام شد. به منظور ‌پاسخ‌گویی‌ به پرسش­ها از فنون آماری توصیفی و استنباطی به شرح ذیل استفاده شد. شایان ذکر است که در کلیه تحلیل­های انجام شده، ابتدا نرمال بودن توزیع داده ­های هر رده موضوعی و گروه آموزشی با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت. در توزیع­های نرمال از آزمون پارامتری و در توزیع­های غیر نرمال از آزمون­های ناپارامتری استفاده شد.

پرسش ۱:

سرانه انتشار : میانگین (شمار تولیدات بر شمار پژوهشگران) ،

مقایسه سرانه انتشار در رده ­های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس[۶۹] و آزمون یو-مان-ویتنی[۷۰] و

مقایسه سرانه انتشار در گروه ­های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس ‌یک‌راهه.

پرسش ۲:

طول حیات علمی : محاسبه فاصله زمانی بین نخستین و آخرین سال انتشار مقاله توسط پژوهشگر و

مقایسه طول حیات علمی در رده ­های موضوعی و گروه ­های آموزشی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی.

پرسش ۳:

طول فعالیت علمی : فراوانی سال­های انتشار مقالات توسط پژوهشگر،

مقایسه طول فعالیت علمی در رده ­های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی و

مقایسه طول فعالیت علمی در گروه ­های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس ‌یک‌راهه.

پرسش ۴ :

نرخ انتشار: میانگین (شمار تولیدات بر طول حیات علمی) ،

مقایسه نرخ انتشار در رده ­های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی و

مقایسه نرخ انتشار در گروه ­های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس ‌یک‌راهه.

پرسش ۵ :

نرخ انتشار بهنجارشده : میانگین (نرخ انتشار در طول فعالیت علمی) ،

مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده در رده ­های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی و

مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده در گروه ­های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس ‌یک‌راهه.

پرسش­های فرعی : رتبه ­بندی پژوهشگران بر پایه مقادیر نرخ انتشار و نرخ انتشار بهنجارشده.

در آزمون­های پارامتری، نخست از آزمون لون[۷۱] جهت بررسی همگنی واریانس­ها استفاده گردید. در صورت ناهمگنی واریانس­ها از آزمون ولش[۷۲] جهت سنجش معناداری اختلاف و آزمون­ تعقیبی گیمز-هاول[۷۳] جهت شناسایی محل اختلاف استفاده شد. در آزمون­های ناپارامتری از آزمون یو-مان- ویتنی جهت تعیین محل اختلاف استفاده شد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل یافته­ ها

۴-۱- مقدمه

در این فصل یافته ­های حاصل از پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آزمون­های آماری به تفصیل و به ترتیب اهداف پژوهش ارائه خواهند شد.

۴-۲- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی

۴-۲-۱- شمار انتشارات

بررسی شمار انتشارات پژوهشگرانی که در سال ۱۹۹۱ در نمایه­نامه استنادی علوم حضور داشته اند، نشان داد که این پژوهشگران در بازه زمانی ۱۹۹۱-۲۰۱۱ تعداد ۴۱۳۷ مقاله منتشر کرده ­اند.

فراوانی انتشارات در رشته­ ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. همان­گونه که پیش­تر در فصل سوم بیان شد، به منظور افزایش دقت در رده­بندی موضوعی پژوهشگران و اطمینان از عدم تاثیر نوع رده­بندی بر نتایج از دو نوع رده­بندی استفاده شد. نخستین رده­بندی بر اساس مقولات موضوعی مجلات صورت گرفت که با توجه به گستردگی آن­ها در قالب ۲۰ رده موضوعی کلی­تر ئی­اس­آی دسته­بندی شد. رده­بندی دیگر، بر اساس گروه آموزشی یا پژوهشی پژوهشگر که در وابستگی سازمانی وی منعکس شده است صورت گرفت. نتایج در جدول ۴-۱ و جدول ۱ پیوست به تصویر کشیده شده است.

جدول ۴-۱- توزیع انتشارات، پژوهشگران و سرانه انتشار در رده ­های موضوعی

ردیف
رده موضوعی
تعداد انتشارات
تعداد پژوهشگران
سرانه انتشار

۱

شیمی

۲۱۵۲

۳۵

۴۹/۶۱

۲

روانپزشکی/روانشناسی

۶۸

۳

۶۷/۲۲

۳

علوم اعصاب و رفتار

۲۷۳

۱۳

۲۱

۴

پزشکی بالینی

۵۵۳

۳۰

۴۳/۱۸

۵

مهندسی

۷۲۹

۴۰

۲۲/۱۸

۶

داروشناسی

۳۴۱

۲۴

۲۱/۱۴

۷

علوم مواد

۳۸۱

۲۷

۱۱/۱۴

۸

ریاضیات

۲۰۶

۱۵

۷۳/۱۳

۹

بیولوژی مولکولی و ژنتیک

۳۷۵

۲۸

۳۹/۱۳

۱۰

فیزیک

۲۰۹

۲۸

۴۶/۷

۱۱

محیط زیست/بوم­شناسی

۱۶۳

۲۳

۰۹/۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...