ردهبندی پژوهشگر در گروه آموزشی یا پژوهشی، بر پایه وابستگی سازمانی وی صورت گرفت. بدین منظور از فیلد RP و در صورت خالی بودن از فیلد C1 استفاده گردید. نشانی نویسندگانی که اطلاعات کافی درباره گروه آموزشی آنان در دسترس نبود، به کمک جستجو در موتور کاوش گوگل بازیابی شد. ۳ پژوهشگر به دلیل مشخص نشدن گروه آموزشی از دایره پژوهش کنار گذاشته شدند. در پایان گروه های آموزشی پژوهشگران از لحاظ نوشتاری یک دستسازی شد و شمار گروه های آموزشی به ۳۶ رسید. نتایج دستهبندی نشان داد که در بسیاری از گروه های آموزشی پژوهشگران از فراوانی بسیار اندکی برخوردار هستند، به طوری که در ۲۳ گروه آموزشی به تنها یک تن میرسد. این امر به دلیل گستردگی بازه زمانی تحقیق به منظور شمول طول حیات علمی هر چه بلندتر پژوهشگران روی داده است. بدین ترتیب، شمار گروه های آموزشی قابل بررسی که دارای بیش از یک پژوهشگر با طول حیات علمی بلند باشند به ۱۳ گروه رسید. این نوع ردهبندی نیز از کاستیهایی رنج میبرد که عمدهترین آن احتمال عدم انطباق تنگاتنگ تخصص علمی و پژوهشی فرد با وابستگی سازمانی وی است، به نحوی که احتمال بسیار دارد فردی در گروه آموزشی شیمی، به پژوهش در حوزه های مرتبط بپردازد.
به این ترتیب، هر دو نوع ردهبندی از کاستیهای خاص خود رنج میبرد. از این رو، به منظور به دست آوردن تصویری دقیق از شرایط، لازم است پژوهشگران بر پایه هر دو نوع ردهبندی بررسی شوند.
۳-۶- روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرمافزار آماری علوم اجتماعی[۶۸] انجام شد. به منظور پاسخگویی به پرسشها از فنون آماری توصیفی و استنباطی به شرح ذیل استفاده شد. شایان ذکر است که در کلیه تحلیلهای انجام شده، ابتدا نرمال بودن توزیع داده های هر رده موضوعی و گروه آموزشی با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت. در توزیعهای نرمال از آزمون پارامتری و در توزیعهای غیر نرمال از آزمونهای ناپارامتری استفاده شد.
پرسش ۱:
سرانه انتشار : میانگین (شمار تولیدات بر شمار پژوهشگران) ،
مقایسه سرانه انتشار در رده های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس[۶۹] و آزمون یو-مان-ویتنی[۷۰] و
مقایسه سرانه انتشار در گروه های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس یکراهه.
پرسش ۲:
طول حیات علمی : محاسبه فاصله زمانی بین نخستین و آخرین سال انتشار مقاله توسط پژوهشگر و
مقایسه طول حیات علمی در رده های موضوعی و گروه های آموزشی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی.
پرسش ۳:
طول فعالیت علمی : فراوانی سالهای انتشار مقالات توسط پژوهشگر،
مقایسه طول فعالیت علمی در رده های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی و
مقایسه طول فعالیت علمی در گروه های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس یکراهه.
پرسش ۴ :
نرخ انتشار: میانگین (شمار تولیدات بر طول حیات علمی) ،
مقایسه نرخ انتشار در رده های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی و
مقایسه نرخ انتشار در گروه های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس یکراهه.
پرسش ۵ :
نرخ انتشار بهنجارشده : میانگین (نرخ انتشار در طول فعالیت علمی) ،
مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده در رده های موضوعی : آزمون کروسکال-والیس و آزمون یو-مان-ویتنی و
مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده در گروه های آموزشی : آزمون تحلیل واریانس یکراهه.
پرسشهای فرعی : رتبه بندی پژوهشگران بر پایه مقادیر نرخ انتشار و نرخ انتشار بهنجارشده.
در آزمونهای پارامتری، نخست از آزمون لون[۷۱] جهت بررسی همگنی واریانسها استفاده گردید. در صورت ناهمگنی واریانسها از آزمون ولش[۷۲] جهت سنجش معناداری اختلاف و آزمون تعقیبی گیمز-هاول[۷۳] جهت شناسایی محل اختلاف استفاده شد. در آزمونهای ناپارامتری از آزمون یو-مان- ویتنی جهت تعیین محل اختلاف استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته ها
۴-۱- مقدمه
در این فصل یافته های حاصل از پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آزمونهای آماری به تفصیل و به ترتیب اهداف پژوهش ارائه خواهند شد.
۴-۲- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی
۴-۲-۱- شمار انتشارات
بررسی شمار انتشارات پژوهشگرانی که در سال ۱۹۹۱ در نمایهنامه استنادی علوم حضور داشته اند، نشان داد که این پژوهشگران در بازه زمانی ۱۹۹۱-۲۰۱۱ تعداد ۴۱۳۷ مقاله منتشر کرده اند.
فراوانی انتشارات در رشته ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. همانگونه که پیشتر در فصل سوم بیان شد، به منظور افزایش دقت در ردهبندی موضوعی پژوهشگران و اطمینان از عدم تاثیر نوع ردهبندی بر نتایج از دو نوع ردهبندی استفاده شد. نخستین ردهبندی بر اساس مقولات موضوعی مجلات صورت گرفت که با توجه به گستردگی آنها در قالب ۲۰ رده موضوعی کلیتر ئیاسآی دستهبندی شد. ردهبندی دیگر، بر اساس گروه آموزشی یا پژوهشی پژوهشگر که در وابستگی سازمانی وی منعکس شده است صورت گرفت. نتایج در جدول ۴-۱ و جدول ۱ پیوست به تصویر کشیده شده است.
جدول ۴-۱- توزیع انتشارات، پژوهشگران و سرانه انتشار در رده های موضوعی
ردیف
رده موضوعی
تعداد انتشارات
تعداد پژوهشگران
سرانه انتشار
۱
شیمی
۲۱۵۲
۳۵
۴۹/۶۱
۲
روانپزشکی/روانشناسی
۶۸
۳
۶۷/۲۲
۳
علوم اعصاب و رفتار
۲۷۳
۱۳
۲۱
۴
پزشکی بالینی
۵۵۳
۳۰
۴۳/۱۸
۵
مهندسی
۷۲۹
۴۰
۲۲/۱۸
۶
داروشناسی
۳۴۱
۲۴
۲۱/۱۴
۷
علوم مواد
۳۸۱
۲۷
۱۱/۱۴
۸
ریاضیات
۲۰۶
۱۵
۷۳/۱۳
۹
بیولوژی مولکولی و ژنتیک
۳۷۵
۲۸
۳۹/۱۳
۱۰
فیزیک
۲۰۹
۲۸
۴۶/۷
۱۱
محیط زیست/بومشناسی
۱۶۳
۲۳
۰۹/۷