ب : پیشینه تحقیق 4
ج: اهداف پژوهش. 4
د: پرسش های اصلی پژوهش. 5
ه: فرضیات تحقیق 5
و: روش انجام پژوهش. 5
ز: سازماندهی مطالب 5
فصل اول: ایجاب قانونی و قراردادی حضانت 6
مبحث اول : حضانت 7
گفتار اول : تعریف واژگان. 7
بند اول : حضانت در لغت واصطلاح 7
بند دوم: تعریف ایجاب 8
الف) ایجاب در لغت 8
ب) ایجاب در اصطلاح 8
بند سوم : تعریف سلب 8
الف) سلب در لغت 8
ب) سلب در اصطلاح 8
گفتار دوم : حضانت اطفال دارای سرپرست 8
بنداول : تفاوت حضانت و ولایت قهری 8
بنددوم : وضعیت حقوقی شیردادن و حضانت 9
بند سوم: حضانت حق است یا تکلیف 10
بندچهارم : اشخاص عهده دار حضانت 11
الف: والدین. 11
ب: حضانت بعد از فوت والدین. 13
ج: حضانت بعد از فوت یکی از والدین. 14
گفتار سوم : شرایط حاضن یا حاضنه. 14
الف : عقل. 14
ب: بلوغ. 15
ج: آزاد بودن حاضن (برده نباشد). 15
د: توانایی عملی 15
هـ: شایستگی اخلاقی 15
و : اسلام. 16
ز: عدم ازدواج با شخص دیگر. 16
ح: عدم ابتلا به بیماری های واگیر دار. 17
گفتارچهارم : حضانت اطفال بدون سرپرست 18
بند اول : فرزند خواندگی 18
بند دوم : شرایط سرپرستی 19
الف- شرایط مربوط به سرپرستان. 19
اولویت ها: 21
ب – شرایط کودک یا نوجوان. 22
بند سوم : صلاحیت و آیین دادرسی و صدور حکم سرپرستی 23
الف: دادگاه صالح و آیین دادرسی 23
ب: قرار یا حکم سرپرستی 23
ج: فسخ حکم سرپرستی 24
بند چهارم : آثار سرپرستی 25
الف) حقوق و تکالیف 25
1- نگهداری و تربیت: 25
2- نفقه: 25
3- اداره اموال : 26
4- صدور گذرنامه و خروج از کشور : 26
5- نام خانوادگی کودک یا نوجوان : 26
6- برخورداری از مستمری وظیفه : 27
7- مزایای حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت : 27
8- احترام : 28
9- منع نکاح و تجویز آن به حکم دادگاه: 28
ب: ارث 29
مبحث دوم : تربیت اطفال. 29
گفتار اول : مفهوم تربیت واهمیت آن و روش تربیتی 29
بند اول : مفهوم تربیت 29
بند دوم : اهمیت و ضرورت تربیت فرزند. 30
بند سوم : روش تربیتی 31
گفتار دوم : تنبیه کودک و مراتب آن. 32
بند اول: تنبیه کودک. 32
بند دوم : مراتب تنبیه. 32
گفتار سوم : فرق حضانت وتربیت 33
فصل دوم: سلب قانونی و قراردادی حضانت 34
مبحث اول : سلب قانونی حضانت 35
گفتار اول : موارد سقوط حق حضانت 35
بند اول : عدم مواظبت طفل یا انحطاط اخلاقی پدر و مادر. 35
عنوان اول – اعتیاد ابوین به الکل ومواد مخدر و قمار. 35
عنوان دوم – اشتهار به فسق 36
عنوان سوم – ابتلا به بیماری های روانی 36
عنوان چهارم – سوء استفاده از طفل. 36
عنوان پنجم – ضَرب و جَرح غیر متعارف 36
بند دوم : جنون هر یک از پدر ومادر : 38
بند سوم) مادر شوهر دیگری کند: 38
بند چهارم ) فوت هر یک از والدین یا هر دو. 39
بند پنجم) کفر. 41
گفتار دوم :مدت حضانت ،اجرت حضانت 41
بند اول : مدت حضانت 41
بند دوم: اجرت حضانت 42
گفتار سوم : ضمانت اجرای حضانت 43
بند اول : قانون مدنی 43
بند دوم : ضمانت اجرای کیفری 44
بند سوم : ماده 14 قانون حمایت خانواده مصوب 1353. 45
مبحث دوم : سلب قراردادی حضانت 46
گفتار اول : اثر اعراض و وجود قرارداد درباره حق حضانت 46
بند اول : آیا دارنده حق حضانت می تواند از آن اعراض نماید یا خیر؟. 46
بند دوم : آیا حق حضانت قابل اسقاط یا انتقال است؟. 46
گفتار دوم : حضانت مجنون. 46
بند اول : اعمال مقررات حضانت صغیر در مورد مجنون. 46
بند دوم : ماهیت هزینه ی حضانت 47
گفتار سوم : حق ملاقات و انتقال محجور به محلی دیگر. 48
بند اول : حق ملاقات ماده ی 1174 ق.م. 48
بند دوم : انتقال محجور به محل دیگر. 50
نتیجه گیری : 51
پیشنهادهای نگارنده : 52
منابع و مأخذ: 53
چکیده:
موضوع حضانت یکی از مباحث پیچیده حقوق خانواده می باشد و با وجود مطالعات گسترده پیرامون آن از سوی حقوق دانان، هنوز مسائلی از آن ناشناخته مانده است.
حضانت ، نگهداری و تربیت طفل است به گونه ای که صحت جسمانی و تربیت وی با توجه به نیازمندیهای حال و آینده او ، و وضع و موقعیت والدین طفل تامین گردد. مسئله حضانت و اولویت هر یک از پدر و مادر برای نگهداری و سرپرستی طفل بیشتر زمانی مطرح می گردد که آنها از هم جدا می شوند که در این صورت قانون مدنی حضانت طفل را تا 7 سال به مادر واگذار نموده است.
طبق ماده 1174 قانون مدنی «در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ،ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند ، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد ، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن ، در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است» محقق در این پژوهش قصد دارد ایجاب و سلب قانونی و قراردادی حضانت را بررسی نماید.
کلید واژگان : ایجاب ، حضانت ، سلب قانونی، سلب قراردادی ، طفل ، ابوین
بیان مسئله
حضانت جزء مباحث مهم خانواده در نظام های مختلف حقوقی است و نظر به اهمیت جایگاه طفل در ساختن جامعه آینده توجه به نگهداری ، تربیت و حضانت او نیز ضروری شمرده می شود. حضانت اطفال موضوع مهمی است که از دیرباز مورد بحث و بررسی فقیهان و حقوق دانان بوده است.
پدر و مادر که فرزند را بخشی از حیات و پاره تن خود می دانند بیش از هرکس دیگری دلسوز و حامی وی هستند به ویژه با نوع نگاهی که در اسلام روابط فرزند با والدین را شکل می دهد، طبیعی است که اصولاً هیچ نهاد و فرد دیگری در جامعه نتواند جایگزین آنان باشد و درست تفاوت نگاه به حقوق کودکان در جامعه اسلامی با آنچه در غرب از آن سخن می رود از همین جا آغاز می شود. با این همه نباید نادیده گرفت که برخی از والدین چه پدر و چه مادر ، در انجام مسئولیت های خویش در برابر فرزندان کوتاهی می کنند. اینجاست که قانون باید به حمایت چنین کودکانی بپردازد. هر چند در جامعه اسلامی با توجه به فرهنگ و ارزش های حاکم ، چنین مواردی کم باشد. از سوی دیگر با توجه به نقش و انگیزه ای که پدر و مادر هر دو در نگه داری و تربیت فرزند خود دارند. در مواردی که تزاحمی رخ دهد چه باید کرد؟ آنچه در فقه و قانون به عنوان حضانت کودک مطرح است برای تعیین چارچوبی عملی در این خصوص است.
از نظر قانونی دختران تا سن 9 سالگی و پسران تا سن 15 سالگی با فردی زندگی خواهند کرد که حضانت آنها را بر عهده دارد از این مقطع سنی به بعد کودک خود تصمیم می گیرد با چه کسی زندگی کند و تمایل او به ادامه زندگی با پدر و مادر وضعیت تازه ای را برای او بوجود می آورد. البته این مسئله به توافق پدر و مادر بستگی دارد اما در اغلب موارد به سبب عدم توافق پدر و مادر بر سر این مسئله کار تعیین حضانت به دادگاه کشیده می شود و در دادگاه های خانواده بحث حضانت مشکلاتی را ایجاد می کند.
مادری که فرزند را به دنیا می آورد می خواهد از فرزند خود مراقبت کند و همیشه این نگرانی را دارد که اگر فرزند او به 7 سالگی برسد سرنوشت او چه می شود؟ قانون این حق را به طور دائم از مادر گرفته و این مسئله عامل پیچیده شدن پرونده های خانوادگی در زمینه حضانت است . دادگاه ها نمی توانند خارج از قانون عمل نمایند و اگر سوء رفتار پدر در دادگاه اثبات نشود حضانت فرزند را به پدر می دهند. محقق در این پژوهش قصد دارد ایجاب و سلب قانونی و قراردادی حضانت را بررسی نماید.
مقدمه :
کودکی یکی از حساس ترین وسرنوشت ساز ترین دوره زندگی انسان است . شخصیت انسان و اساس خصوصیات اخلاقی وی در ابتدای کودکی خصوصاً در سنین اولیه عمر پی ریزی می شود. علاقه زیاد به یادگیری و انعطاف پذیری در مقابل رفتار پدر ومادر و اطرافیان ویژه مرحله خردسالی و قبل از قدم گذاشتن به دبستان است ، به همین دلیل هم معلومات ، عادت ها و ویژگی های اخلاقی که در این دوره به دست می آید ریشه دارد محکم در روح کودک باقی می ماند و بنای اصلی شخصیت و چارچوب وجودی او را تشکیل می دهد و بر همان اساس شخصیت کودک شکل می گیرد. بنابر تحقیقاتی که بوسیله دانشمندان رفتار شناسی صورت گرفته است، بیشتر نابسامانی ها و بزهکاری های رفتاری در بزرگسالان نتیجه تربیت غلط و برخورد ناصحیح در دوران اولیه رشد و آغاز سالهای زندگی است. در واقع اساس و پایه اصلی شکل گیری شخصیت انسان در دوران هفت سال اول زندگی است همان دوران حساس که کودک در کنار والدین خود به سر می برد اما گاهی این کانون مهم و اساسی که نقش سرنوشت سازی در تشکیل شخصیت آینده فرد دارد به دلایلی همچون فوت هر یک از والدین یا هر دوی آنها یا فسخ نکاح و طلاق و یا جنون ابوین از هم می پاشد و کودک را با بحران های جسمانی و عاطفی شدیدی روبرو می کند.
. لذاهر گونه نسبت به حقوق کودکان حساسیت نشان داده شود و توجه به حمایت از آنان جلب شود و تصمیم سازان و برنامه ریزان کشور وادار به واکنش شوند در حقیقت سرمایه گذاری سود مند و دراز مدتی خواهد بود که سود آن درآینده نصیب اجتماع خواهد شد.
بنا بر قول مشهور، دوران نگهداری و سرپرستی (حضانت)، با بلوغ و رشد به پایان می رسد و کودک، پس از بلوغ اختیار دارد تا سرپرست زندگی خود را برگزیند. زیرا نگهداری و سرپرستی، به خاطر نا توانی کودک در نگهداری خودش بوده است و اصل ولایت نداشتن افراد بر یکدیگر است و پس ازبلوغ و رشد چنین چیزی مطرح نیست.
اهمیت موضوع حضانت و نگهداری و تربیت اطفال پس از جدایی کودک از کانون خانواده موجب گردیده تا قانون گذار ایران باب دوم از کتاب هشتم قانون مدنی را به این مبحث مهم اختصاص دهد.
الف : اهمیت انجام پژوهش
یکی از موضوعات بسیار مهم حقوق خانواده مسئله حضانت اطفال است. اهمیت این مسئله با توجه به اینکه کودکان امروز سرنوشت فردای مملکت را رقم می زنند دو چندان می شود. بنابراین ، مسئله نگهداری و تربیت صحیح کودکان و شرایط سرپرست از اهم دغدغه های انبیاء الهی در تعالیم مذهبی خود وهمچنین مدیران جامعه بوده است.
کودکان سرپرستانشان را به عنوان الگوهای تربیتی در نظر می گیرند و آنها را سرمشق خود قرار داده ،کوچکترین حرکات و سکنات بزرگترها را در ذهن خالی خود چون نقشی بر سنگ حک می نمایند و در سنین بزرگسالی این نقش حک شده را بعنوان چراغی فرا راه زندگی خود تلقی می نمایند.
اهمیت مساله نگهداری و تربیت اطفال بر هیچ کس پوشیده نیست و این امر مورد غایت خاص همه قانونگذاران و مصلحان اجتماعی است چه خوشبختی و پیشرفت جامعه در گرد نگاهداری درست وآموزش و پرورش صحیح کودکان است.
ب : پیشینه تحقیق