است)
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول – کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
3
1-2 بیان مساله
3
1-3 ضرورت تحقیق
5
1-4 اهداف تحقیق
6
1-5 سئوالات تحقیق
6
1-5-1 سئوال اصلی تحقیق
6
1-5-2 سئوالات فرعی
6
1-6 فرضیات تحقیق
7
1-6-1 فرضیه اصلی تحقیق
7
1-6-2 فرضیات فرعی تحقیق
8
1-7-1 استفاده کنندگان از نتایج تحقیق
8
1-8 قلمرو تحقیق
8
1-8-1 قلمرو موضوعی
8
1-8-2 قلمرو مکانی
8
1-8-3 قلمرو زمانی
8
1-9 جامعه آماری و روش گرد آوری اطلاعات
8
1-10 محدودیت ها و مشکلات تحقیق
9
1-11 خلاصه فصل و نتیجه گیری
9
فصل دوم – ادبیات موضوع
2-1مقدمه
11
2-2سهم بازار
11
2-3سهم بازار و رقابت بنگاه ها
12
2-4 پیشینه تحقیق
14
2-4-1شرکتهای هولدینگ
14
2-4-2 انواع هولدینگ ها
16
2-4-3 مدیریت هولدینگ ها
19
2-4-4 سهم بازار در هولدینگ ها
23
2-5 ارزیابی پورتفولیو سهم بازار
25
2-5-1 ریشه مفهوم پورتفولیو
25
2-5-2 رویکرد های مختلف در ارزیابی پورتفولیو
26
2-5-3 مدل رشد – سهم ماتریس بی سی جی
27
2-5-4 نمایش و نحوه استفاده ماتریس بی سی جی
28
2-5-5 کاربرد مدل بی سی جی
29
2-5-6 محدودیت های مدل بی سی جی
32
2-5-7 مدل جی ئی مکنزی
32
2-5-8 نحوه نمایش و کاربرد ماتریس جی ئی
33
2-5-9 کاربرد مدل جی ئی
35
2-5-10 روش به دست آوردن ماتریس جنرال الکتریک
36
2-5-11 مدل ماتریس شل دی پی ام
37
2-5-12 کاربرد و نمایش ماتریس شل دی پی ام
37
2-5-13 استراتژی های ممکن برای مدل شل دی پی ام
38
2-5-14 کاربرد مدل شل دی پی ام
38
2-6 قدرت رقابتی
40
2-6-1 تئوری سازمان صنعتی
41
2-6-2 تئوری چمبر لینی یا تئوری منبع پایه
42
2-6-3 تئوری شومپتر
45
2-7 متغیر های اصلی قدرت رقابتی
46
2-8 معرفی گروه بهمن
51
2-8-1 چشم انداز و ماموریت و راهبرد گروه بهمن
55
2-9 خلاصه فصل و نتیجه گیری
58
فصل سوم – روش تحقیق
3-1 مقدمه
60
3-2 رویکرد تحقیق با توجه به هدف
60
3-2-1 تحقیقات اکتشافی
60
3-2-2 تحقیقات توصیفی
61
3-2-3 تحقیقات تشریحی
61
3-3 نوع تحقیق با توجه به هدف
61
3-4 روش انجام تحقیق
61
3-4-1 روش توصیفی – کیفی
62
3-4-2 روش پیمایشی
62
3-4-3 روش همبستگی
63
3-5 روش جمع آوری اطلاعات
63
3-5-1 اطلاعات ثانوی
64
3-5-2 اطلاعات اولیه
64
3-5-3 مصاحبه
64
3-5-4 پرسشنامه
64
3-6 جامعه آماری
65
3-7 تحلیل پرسشنامه
66
3-7-1 سهم بازار
67
3-7-2 جایگاه رقابتی
67
3-8 سنجش روایی و پایایی
68
3-8-1 روایی پرسشنامه
68
3-8-2 پایایی پرسشنامه
69
3-10-3 کفایت نمونه گیری
72
3-10-4 شاخص KMO
72
3-10-5 آزمون بارتلت
72
3-10-6 اجرای تحلیل عاملی در SPSS
73
3-11 خلاصه فصل و نتیجه گیری
82
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه
84
4-2 انواع تجزیه و تحلیل
84
4-3 تجزیه و تحلیل توصیفی
84
4-3-1 مشخصات پاسخگویان
85
4-3-2 وضعیت پاسخگویان از لحاظ جنسیت
86
4-3-3 وضعیت پاسخگویان از لحاظ سن
87
4-3-4 وضعیت پاسخگویان از لحاظ تحصیلات
88
4-3-5 وضعیت پاسخگویان از لحاظ سابقه فعالیت در شرکت
89
4-3-6 وضعیت پاسخگویان از لحاظ موقعیت شغلی
90
4-4 شاخص های توصیفی
91
4-5 بررسی نرمالیتی داده ها با بهره گرفتن از هیستوگرام
94
4-6 روش تجزیه و تحلیل استنباطی
99
4-7 آزمون فرضیه های آماری
100
4-7-1 روند تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش به کمک آمار استنباطی
100
4-7-2 بررسی نرمال بودن توزیع متغیر ها
102
4-8 روش نرمال کردن متغیر ها
102
4-8-1 تبدیل لگاریتمی
102
4-8-2 تبدیل باکس – کاکس
102
4-9 بررسی فرضیات از لحاظ وجود رابطه همبستگی معنادار
103
4-10 فرضیه های تحقیق
103
4-10-1 فرضیه اصلی
103
4-10-2 فرضیه های فرعی
103
4-11 روش تجزیه و تحلیل آماری
104
4-12 فرضیه اول
109
4-13 فرضیه دوم
111
4-14 فرضیه سوم
114
4-15 فرضیه چهارم
116
4-16 فرضیه پنجم
119
4-17 فرضیه ششم
121
4-18 فرضیه هفتم
124
4-19 فرضیه هشتم
126
4-20 بررسی همبستگی بین عامل های اسپیرمن
128
4-21 مقایسه وضعیت هشت گروه
132
4-22 خلاصه فصل و نتیجه گیری
136
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه
138
5-2 نتیجه گیری
138
5-3 پیشنهادات تحقیق
140
5- 3 پیشنهادات برای تحقیقات آتی
146
چکیده
بازار عبارت است از محلی برای مبادلات بالقوه و اندازه بازار به تعداد افرادی بستگی دارد که به محصول به معنی عام علاقمندند و حاضرند منابع لازم را برای به دست آوردن محصول مبادله کنند. سهم بازار که معمولا بصورت نسبت فروش بنگاه به فروش صنعت تعریف می شود، یکی از متغیرهای ساختاری باز ارها محسوب میشود و از نگاه دیگر سهم بازار یکی از شاخص های اثربخشی سازمانی است ، تعیین سهم بازار در هولدینگها به این موضوع بر می گردد که هولدینگ تعیین کند کدام یک از واحد های تجاری زیر مجموعه خود سهم بازار مناسبی دارد و کدامیک سهم بازار خوبی ندارد ، در واقع یک هولدینگ باید یک تصمیم یکپارچه در مورد تک تک زیر مجموعه های خود بگیرد.سهم بازار در هلدینگها معنایی دیگر دارد و تفاوت آن با سهم بازار یک شرکت مجزا تنها در این است که سهم بازار هلدینگ در سهم زیر مجموعه های آن می توان مورد بررسی قرار گیرد یعنی یک هولدینگ مجموعه ای از سهام های بازار را در اختیار دارد . بی ثباتی سهم بازار که نوسانات سهم بازار بنگاه ها را در طول زمان اندازه گیری می نماید، یکی از شاخص های اندازه گیری میزان رقابت و انحصار و پویایی رقابت در بازارها محسوب شده و از متغیرهای ساختاری بازار به شمار می رود که تحت تاثیر متغیرهای مختلفی قرار می گیرند . در حقیقت سؤال این است که ارتباط بین سهم بازار و قدرت رقابتی بنگاههایی که زیر مجموعه یک شرکت هلدینگ کار می کنند چیست .این ارزیابی می تواند از طریق ارزیابی پورتفولیو صورت پذیرد. تجزیه و تحلیل پورتفولیو، در تدوین استراتژی سطح شرکت هولدینگ و تعیین سهم بازار آن کاربرد دارد تا آنکه در تدوین استراتژی رقابتی رشته های صنایع مختلف به کار رود. شرکت (هولدینگ) می تواند در پورتفولیوی خود توازن ایجاد و از طریق تصحیح عدم توازن تخصیص منابع، بین گروه ها، بخش ها و واحد های کسب و کار بر روابط آن ها اثر گذارد . در این تحقیق با بهره گرفتن از مدل های ماتریس بی سی جی و ماتریس جی ئی ، این مساله را دنبال می کند که فاکتورهای قدرت رقابتی در مبحث رقابت شرکتها چگونه ضمن ترکیب با هم می توانند بر سهم بازار ، تاثیرات مثبتی داشته باشند. مشابه این تحقیق به طور مجزا از طریق ماتریس جی ئی و بوستون انجام شده است اما این تحقیق درصدد است تا مدل مذکور را به صورت ترکیبی در ایران پیاده و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
مقدمه
این فصل به کلیات تحقیق می پردازد و مبانی و مسیر تحقیق را مشخص می سازد. ابتدا به بیان دقیق مساله و ضرورت تحقیق می پردازیم و سپس به تبیین اینکه تحقیق به دنبال یافتن پاسخ برای چه سوالاتی می باشد پرداخته می شود و در ادامه اهدافی که از انجام این تحقیق مورد نظر است بیان خواهد شد . همچنین عناصر تحقیق که شامل فرضیات و سوالات تحقیق می باشد ، ارائه گردیده و پس از آن به مشکلات احتمالی پیش روی فرایند تحقیق پرداخته شده است و تاحدودی در مورد روش انجام تحقیق و روش های تجزیه تحلیل اطلاعات صحبت خواهد شد.
بیان مساله
فرآیند جهانی شدن و سرعت پیشرفت های فنی باعث دگرگونی سریع بازارها شده است . موفقیت در بازارهای پرچالش آینده، مستلزم آمادگی لازم برای واکنش آگاهانه و سریع است. واحدهایی از این آمادگی برخوردارند که در محیطی کاملاً رقابتی و به دور از حمایت های نامعقول فعالیت داشته باشند. اقتصادهای ملی بواسطه دو عامل اصلی جهانی شدن و تحول تکنولوژیک، دستخوش تغییرات سریعی هستند و بنگاههای اقتصادی و تولیدی نیز شدیدا در معرض این تحولات قرار دارند. این فضای رقابتی بوجود آمده باعث می گردد تا موفقیت در بازار نصیب شرکت هایی شود که خود را با عوامل محیطی تطبیق دهند. به عبارت دیگر سازمانها باید به دنبال