تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه.3
1-2- مسأله پژوهش.3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش.4
1-4- اهداف پژوهش6
1-5- فرضیههای پژوهش.7
1-6- متغیرهای پژوهش7
1-6-1- متغیر مستقل7
1-6-2- متغیر وابسته7
1-6-3- متغیرهای کنترلی.7
1-7- روش پژوهش.8
1-8- جامعه آماری و محدوده زمانی8
1-9- روش گردآوری دادهها.9
1-10- روشهای آماری مورد استفاده در پژوهش.9
1-11- واژههای کلیدی.9
1-12- ساختار پژوهش10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه13
2-2- مدیریت سود.13
2-2-1- اهمیت سود14
2-2-2- تمایز میان مدیریت سود و تقلب16
2-2-3- مدیریت سود از منظر رخدادهای تاریخی17
2-2-4- تعاریف مدیریت سود.18
2-2-5- اهمیت سود از دیدگاه تئوری شرکتها26
2-2-5-1- رویکرد قراردادهای پرهزینه.29
2-2-5-1-1- مدیریت سود از دیدگاه قراردادهای پرهزینه.30
2-2-5-2- رویکرد تصمیمگیری31
2-2-5-2-1- مدیریت سود از منظر رویکرد تصمیمگیری31
2-2-5-3- رویکرد قانونی- سیاسی32
2-2-5-3-1- مدیریت سود از منظر رویکرد قانونی- سیاسی.32
2-2-6- روشهای مدیریت سود.32
2-2-7- الگوهای مدیریت سود.34
2-2-8- انگیزههای مدیریت سود.35
2-2-8-1- انگیزههای قراردادی.35
2-2-8-2- انگیزههای بازار36
2-2-8-3- انگیزه های قانونی36
2-3- بازار .36
2-4- رقابت 36
2-5- انحصار .37
2-6- رقابت در بازار محصول37
2-6-1- شاخص Q توبین ساده.39
2-6-2- شاخص هرفیندال-هیرشمن (HHI) 39
2-6-3- شاخص نسبت تمرکز n بنگاه (CRn) 40
2-7- رابطه بین اهرم مالی و مدیریت سود.41
2-8- پیشینه پژوهش41
2-8-1- پژوهش های خارجی.41
2-8-2- پژوهش های داخلی.49
2-9- خلاصه فصل.55
فصل سوم: روش پژوهش و آزمون فرضیهها
3-1- مقدمه57
3-2- تعریف پژوهش.57
3-3- روش پژوهش و گردآوری دادهها.58
3-4- فرضیههای پژوهش.59
3-5- متغیرهای پژوهش.61
3-5-1- متغیر مستقل.61
3-5-2- متغیر وابسته62
3-5-3- متغیرهای کنترلی.64
3-6- قلمرو پژوهش.64
3-7- جامعه و نمونه آماری65
3-8- روش گردآوری دادهها66
3-9- روش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها66
3-9-1- چارچوب کلی مدل رگرسیون به روش داده های ترکیبی.67
3-9-2- تحلیل همبستگی در الگوهای رگرسیون.70
3-9-3- آزمون معنادار بودن در الگوی رگرسیون .71
3-9-3-1- آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون.71
3-9-3-2- آزمون معنادار بودن ضرایب 72
3-9-4- آزمون ریشه واحد در دادههای ترکیبی.72
3-10- خلاصه فصل.73
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه76
4-2- مدل شاخص مدیریت سود.76
4-3- مدلهای اصلی فرضیههای پژوهش80
4-3-1- فرضیه اول پژوهش82
4-3-2- فرضیه دوم پژوهش84
4-3-3- فرضیه سوم پژوهش.87
4-4- خلاصه فصل.89
فصل پنجم: نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها
5-1- مقدمه91
5-2- نتایج حاصل از پژوهش91
5-2-1- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول91
5-2-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم92
5-2-3- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم.92
5-2-4- نتیجهگیری کلی فرضیههای پژوهش.92
5-2-5- نتیجهگیری متغیرهای کنترلی93
5-3- محدودیت های پژوهش.94
5-4- پیشنهادهای پژوهش94
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی بر اساس نتایج پژوهش.94
5-4-2- پیشنهادها برای پژوهشهای آتی95
5-5- خلاصه فصل.96
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی97
ب) منابع لاتین99
چکیده انگلیسی.103
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- تمایز میان مدیریت سود و تقلب.16
جدول 2-2- تعاریف مختلف مدیریت سود.19
جدول 4-1: آمار توصیفی متغیرهای مدل شاخص مدیریت سود76
جدول 4-2: نتایج حاصل از آزمون ایستایی (پایایی) متغیرهای مدل شاخص مدیریت سود.77
جدول 4-3: نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام مدل شاخص مدیریت سود78
جدول 4-4: نتایج حاصل از آزمون هاسمن مدل شاخص مدیریت سود78
جدول 4-5: نتایج حاصل از بررسی کلی مدل شاخص مدیریت سود79
جدول 4-6: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل شاخص مدیریت سود80
جدول 4-7: آمار توصیفی متغیرهای مدلهای اصلی پژوهش.81
جدول 4-8: نتایج حاصل از آزمون ایستایی (پایایی) متغیرهای مدلهای اصلی پژوهش81
جدول 4-9: نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام – فرضیه اول82
جدول 4-10: نتایج حاصل از بررسی کلی مدل – فرضیه اول83
جدول 4-11: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل – فرضیه اول84
جدول 4-12: نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام – فرضیه دوم85
جدول 4-13: نتایج حاصل از بررسی کلی مدل – فرضیه دوم85
جدول 4-14: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل – فرضیه دوم86
جدول 4-15: نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام – فرضیه سوم.87
جدول 4-16: نتایج حاصل از بررسی کلی مدل – فرضیه سوم.88
جدول 4-17: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل – فرضیه سوم.89
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1- سه رویکرد متفاوت که اهمیت سود را از دیدگاه تئوری شرکت نشان میدهند29
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق است. متغیر وابسته این پژوهش مدیریت سود شرکت است که به وسیله اقلام تعهدی اختیاری اندازه گیری میشود. همچنین متغیر مستقل پژوهش رقابت در بازار محصول است که به وسیله شاخص Q توبین، شاخص هرفیندال-هیرشمن و نسبت تمرکز n بنگاه اندازهگیری میشود.
در راستای تحقق اهداف پژوهش، سه فرضیه تدوین شده است که معنادار بودن رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود شرکتها را مورد آزمون قرار میدهد. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیه های مطرح شده در این پژوهش، روش «دادههای ترکیبی» است و برای آزمون هر یک از فرضیه ها یک مدل تخمین زده شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 127 شرکت طی بازه زمانی هشت ساله 1391-1384 میباشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش نشان میدهد که بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود شرکتها ارتباط معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی: شاخص Q توبین، شاخص هرفیندال-هیرشمن، نسبت تمرکز n بنگاه اندازهگیری، مدیریت سود.
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
بر اساس مفاهیم گزارشگری مالی، هدف اولیهی صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقهبندی شده در خصوص وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری جهت یاری نمودن استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمهای اقتصادی است. استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمهای اقتصادی خود، صورتهای مالی خصوصاً صورت سود و زیان را که منعکس کنندهی عملکرد واحد تجاری و در برگیرندهی بازده حاصل از منابع تحت کنترل مدیریت واحد تجاری است را به کار میگیرند. فرآیند اندازهگیری سود و نتیجه آن، نقش مهمی در ادارهی شرکت دارد و معمولاً کاربران صورتهای مالی اهمیت زیادی برای آن قائلاند. از طرفی دیگر رقابت در بازار محصول در شرایط کنونی شدت یافته است. واحدهای اقتصادی مجبورند برای ادامه فعالیت و توسعه آن در بازار رقابتی تکاپو کنند. لذا این موضوع به منظور مطالعه رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود طراحی و در پنج قصل اجرا خواهد شد. فصل اول به عنوان فصل کلیات تحقیق به بیان مسأله و اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیات پژوهش و خلاصهای از روش انجام پژوهش خواهد پرداخت.
1-2- مسأله پژوهش
دیدگاههای زیادی در مورد رابطه بین مدیریت سود و بازار محصول وجود دارد که تعیین میکند مدیر شرکت به هنگام تصمیم گیری در مورد تأمین مالی باید رقابت موجود در بازار محصول را نیز در نظر بگیرد. اقتصاددانان مالی و صنعتی، به طور فزایندهای به رابطه بین رقابت در بازار محصول[1] و تصمیمات مالی شرکتها پی بردهاند (گانی و همکاران[2]، 2011). از دید سهامداران نیز، همانگونه که آنها از افزایش ثروت در دورههای خوب منفعت میبرند، در زمانهای بد نیز حاضرند که یک کاهش سودآوری را نادیده بگیرند و این به خاطر این واقعیت است که به دلیل مسئولیت محدود سهامداران، نتایج نامساعد به بستانکاران منتقل میشود. در نتیجه، شرکتهایی