اول مقیاس اندازه‌گیری همه‌ متغیرها حداقل رتبه‌ای باشد. دوم اینکه توزیع مقادیر متغیر وابسته نرمال باشد که این کار با آزمون کولموگروف-اسمیرنف بررسی می‌شود. سوم اینکه وجود رابطه‌ خطی بین متغیرها با آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) و محاسبه آماره Fبررسی می‌شود، چهارم مستقل بودن مشاهدات از یکدیگر که این موضوع با آزمون دوربین واتسون مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پنجم این که مدل رگرسیون خطی، مناسب بوده است که این کار با بهره گرفتن از ضریب همبستگی ® و ضریب تعیین (R Square) آزمون و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱-۱۱- تعریف مفاهیم و متغیرهای تحقیق

یکی از نخستین اقداماتی که در فرایند حل یک مسئله تحقیقی لازم به نظرمی رسد این است که اصطلاحات مهمی که درگذاره آن مسئله آمده، به گونه عملیاتی تعریف شود (خاکی، ۱۳۸۴).

  • عدم تقارن اطلاعاتی:

به وضعیتی اطلاق می شود که در آن یکی از طرفین معامله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل در اختیار داشته باشد. این امر به علل مختلف، از جمله وجود معاملات و اطلاعات محرمانه به وقوع می‌پیوندد.

  • دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام (Spread):

عبارت از میانگین اختلاف قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش سهام است.

  • اقلام تعهدی ( Accruals):

منظور از اقلام تعهدی، اقلامی از درآمدها و هزینه های یک واحد انتفاعی است که غیر نقدی بوده و سود را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

  • خطای پیش‌بینی سود (EP):

تفاوت بین سود پیش‌بینی شده هر سهم با سود واقعی هر سهم می‌باشد.

اعلان سود:

عبارت است از اعلان سود پیشنهادی هر سهم که از طریق اطلاعیه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به اطلاع عموم رسانده می شود (وطن‌پرست، ۱۳۸۴).

۱-۱۲- ساختار کلی تحقیق

تحقیق حاضر در پنج فصل ارائه خواهد شد:

در فصل اول ما به بیان موضوع، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق، اهداف علمی و کاربردی تحقیق و به صورت خلاصه به بیان چارچوب نظری و تعاریف عملیاتی واژه ­ها و اصطلاحات تخصصی به کار رفته در تحقیق.

در فصل دوم ضمن مروری فشرده بر ادبیات موضوع تحقیق، سوابق داخلی و خارجی انجام‌شده در این زمینه مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد.

فصل سوم اختصاص دارد به روش‌شناسی تحقیق شامل توضیحات در زمینه جامعه و نمونه آماری، روش تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ­ها و در آخر فصل سوم به تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق و روش آماری آزمون فرضیات خواهیم پرداخت.

در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ­های تحقیق توسط روش های آماری مناسب پرداخته شده است.

در فصل پنجم ضمن بیان خلاصه­ای از موضوع تحقیق و روش تحقیق، نتایج آزمون فرضیات تحلیل خواهد شد. همچنین پیشنهاداتی که می ­تواند در تحقیقات آتی مورد استفاده قرر گیرد، ارائه می­ شود.

۱-۱۳- خلاصه فصل

در انجام هر پژوهشی یکی از مهم‌ترین بخش­ها، ارائه طرح تحقیق (کلیات) مناسب ‌می‌باشد. در این فصل سعی شده تا با بیان قسمت‌های مختلف مطالعه انجام‌شده، طرحی از آن ارائه گردد. بدین منظور، در این فصل با بیان مقدمه­ای کلیات طرح تحقیق مشخص گردیده و در ادامه به بیان مسئله و چارچوب نظری، اهداف علمی و کاربردی تحقیق، دلایل و ضرورت انجام تحقیق، فرضیات و خلاصه­ای از روش تحقیق پرداخته شده است. در انتها تعاریف واژگان کلیدی و ساختار کلی تحقیق ارائه شده است.

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    • مقدمه

    • مبانی نظری تحقیق

    • ادبیات تحقیق

  • پیشینه تحقیق

۲-۱- مقدمه

اطلاعات حسابداری این امکان را فراهم می‌سازد تا سرمایه‌گذاران به ارزیابی سود و توان بالقوه رشد و همچنین ریسک ناشی از سیاست‌های سرمایه‌گذاری شرکت بپردازند. از میان همه اطلاعات حسابداری که به طور منظم توسط شرکت در طول یک سال مالی گزارش می شود، سود خالص آیتمی است که برای سهام‌داران اهمیت خاصی دارد. همچنین سود خالص اساس محاسبه سود سهام می‌باشد. کیفیت بالای اطلاعات حسابداری برای سرمایه‌گذاران مفید است چرا که این اطلاعات بر قیمت سهام و حجم فعالیت شرکت تاثیر می‌گذارد. طبق فرضیه بازار کارا، قیمت سهام بشدت تحت تاثیرتمام اطلاعات در دسترس قرار می‌گیرد و از این رو ‌منعکس کننده تمام اطلاعات حسابداری است. محققانی چون کوثری، [۱۲]( ۲۰۰۱) در خصوص رابطه بین اطلاعات حسابداری و قیمت سهام و بامبرو همکاران[۱۳](۲۰۱۱ )به تحقیق درباره اطلاعات حسابداری و حجم معاملات پرداخته‌اند. با این حال، چند رویداد نامطلوب این فرضیه را زیر سؤال قرار داده و سرمایه‌گذاران ‌به این معتقدند که اطلاعات حسابداری ممکن است محتوایی ضعیف و یا دارای محتوایی قوی باشد. برتراند و همکاران [۱۴]( ۲۰۱۳ ) برخی از مطالعات نشان می‌دهد، اختلاف در میان تفاسیر و اطلاعات سرمایه‌گذاران عدم تقارن اطلاعاتی را به وجود می‌آورد. عدم تقارن اطلاعات به حالتی اطلاق می شود که یکی از طرفین مبادله کننده کمتر از طرف دیگر ‌در مورد کالا یا وضعیت بازار، اطلاعات داشته باشد؛ به عبارت دیگر توزیع اطلاعات بین کلیه استفاده‌ کنندگان از اطلاعات، ناهمسان باشد. عدم تقارن اطلاعاتی شکاف ارزش ذاتی سهام باارزش مورد انتظار سهام‌داران را موجب خواهد شد. (هاشمی، ۱۳۸۱) سطح پیش‌بینی سود خالص و اجزای آن به احتمال زیاد نقش عمده‌ای در عدم تقارن اطلاعاتی در میان سرمایه‌گذاران دارد، با این حال، این ارتباط بستگی به ویژگی‌های سهام‌داران نهادی دارد. این مطالعه به بررسی اثرات اعلام سود میان‌دوره‌ای و سالانه بر عدم تقارن اطلاعاتی می‌پردازد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...