خط ۱۴
میدان بسیج
دربستی
۳۳
منبع : تلخیص از مطالعات رهیافت اندیشه فردا توسط نگارنده ، ۱۳۹۲
در نقشه زیر نیز مسیر خطوط تاکسیرانی و حوزههایی که تحت پوشش این خدمات قرار دارند، آمده است.
نقشه شماره ۵-۴ : مسیر خطوط تاکسیرانی شهر نیشابور ( سال ۱۳۹۰) (منبع: رهیافت اندیشه فردا، ۱۳۹۰: ۵۰)
براساس نقشه فوق با توجه به اینکه اغلب مقاصد سفر در بخش مرکزی شهر قرار دارند، بیشترین مسیر خطوط تاکسیرانی نیز در این حوزه قرار گرفته است. اما مناطق شمال شهر، که شهرکهای تازهساز در آن قرار دارند و ساکنین این بخش برای تأمین بخش اعظمی از مایحتاج خود مجبورند به بخش مرکزی شهر مراجعه نمایند، از خدمات سازمان تاکسیرانی بیبهرهاند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۵-۲-۴- مطالعات مربوط به شبکه دوچرخهسواری نیشابور
این مطالعه در آبان ۱۳۹۱ در سه بخش کلی شامل مبانی نظری ( بررسی معیارهای انتخاب مسیر دوچرخه و انواع مسیرهای دوچرخه )، شبکه پیشنهادی برای نیشابور و روش های اجرا تهیه شده است.
در بخش شبکه پیشنهادی دوچرخهسواری نیشابور پس از بررسی انواع مسیرهای دوچرخه ( مسیرهای درجه ۱، ۲ و ۳ )، قابلیت احداث مسیر دوچرخه در نیشابور را بررسی کرده و پیشنهادات خود را در دو حوزه شمال کمربندی و جنوب کمربندی ارائه داده است و در نهایت در بخش روش های اجرای مسیرهای دوچرخه براساس پیشنهاداتی که در بخش قبل داشتهاند، راه های اجرایی مطرح شده است.
عواملی که در این طرح براساس مصوبات و قوانین و مقررات برای احداث مسیر دوچرخه مد نظر قرار گرفته عبارتند از: وضعیت فعلی خیابان از نظر یکطرفه و دوطرفه بودن، وجود و یا عدم وجود پارک حاشیهای و تعداد خطوط عبور وسایل نقلیه.
در بخش پیشنهاد شبکه دوچرخه در شهر نیشابور این مطالعات شهر را در دو حوزه شمال و جنوب کمربندی مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات ارائه شده در ادامه به اختصار بیان میگردد:
- حوزه شمال کمربندی: در این حوزه خیابانها عریض، پیادهروهایی با عرض زیاد ( بهطور متوسط ۸ متر ) ، حجم تردد خودرو کم و مراکز جاذب سفر دوچرخه مانند دانشگاهها، ادارات و مسکن مهر وجود دارد .
در این حوزه معابر با عرض پیادهرو بالا و با پتانسیل ایجاد فضای بسیار جذاب به همراه خط درجه یک دوچرخهسواری با پیوستگی بسیار بالا و پوشش کل حوزه میباشد.
- حوزه جنوب کمربندی: معابر شکل گرفته از قدیم با مقاطع عرضی نامناسب جهت استفاده از دوچرخه و ترافیک سنگین در معابر ( ساز ایستا، ۱۳۹۱ : ۱۳ ).
نقشه شماره ۶-۴ : مسیرهای پیشنهادی ایجاد شبکه دوچرخه در نیشابور ( منبع: سازایستا، ۱۳۹۱)
در این نقشه با توجه به فراهم بودن بسیاری از زیرساختها و امکانات لازم در حوزه شمال کمربندی، شبکهای پیوسته که تقریباً تمام معابر اصلی را پوشش داده و دسترسی به اغلب کاربری های جاذب سفر در این حوزه را از طریق شبکه دوچرخه درجه یک فراهم نماید.
و در حوزه جنوب نیز از آن جایی که این حوزه بخش مرکزی و قدیمتر نیشابور را در برگرفته و ترافیک در این بخش بیشتر به چشم میخورد و هسته تجاری شهر در این حوزه قرار دارد، مقاطع عرضی راه و سایر عوامل مؤثر ازجمله سرعت حرکت در معابر و غیره معین میسازد که در صورت امکان میتوان مسیر دوچرخه را در معابر مذکور بهصورت درجه۲ احداث نمود.
۴-۲-۵- ۳-بررسی عبور و مرور عابرین پیاده و کریدورهای مربوطه در سطح شهر نیشابور
در این شهر تنها پیاده راه موجود، مسیر سرپوشیده داخل بازار است. اهمیت پیادهروهای شهر، لزوم مطالعهی آنها را ضروری ساخته است.
جدول شماره ۶-۴ : ویژگیهای پیادهروهای عمده شهر نیشابور
ردیف
نام خیابان
عرض پیادهرو
نقش عمده
کیفیت پوشش
کاربری مجاور
۱
بلوار جانبازان
۱۳٫۷
دسترسی به خدمات شهری و ناحیهای