(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده:.1
فصل اول: کلیات تحقیق.2
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مساله.4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق5
1-4 سوالهای تحقیق .5
1-5 اهداف تحقیق6
1_6 روش تحقیق.6
1-7 قلمرو تحقیق.7
1-8 فرضیه ها7
1-9پیشینه ی تحقیق.7
فصل دوم: ادبیات تحقیق9
2-1 مقدمه.10
2-1-1 بخش اول: مفهوم شناسی و اصطلاحات نظارت و کنترل11
2-1-2 معنای لغوی نظارت و کنترل11
2-1-3 تعاریف نظارت و کنترل11
2-1-4 انواع دیدگاه های طرح ریزی سیستم کنترل13
2-1-5 تفاوت نظارت وکنترل14
2-1-6 اهمیت نظارت و کنترل.14
2-1-7 انواع نظارت و کنترل . 25
2-1-8 فرایندهای نظارت و کنترل. . .16
2-1-9 چه چیزهایی باید در سازمان نظارت شود. 18
2-1-10 فنون و روش های نظارت و کنترل .19
2-1-11 ویژگی های نظام کارامد نظارت و کنترل 21
2-1-12ویژگی های نظام نظارتی ناکارامد. .27
2-2-1 بخش دوم: مدیریت اسلامی و نظارت و کنترل در اسلام. .28
2-2-2 مقدمه. .28
2-2-3 رابطه مدیریت با اسلام . 29
2-2-4 تعریف مدیریت اسلامی. .30
2-2-5 اصول مدیریت اسلامی .31
2-2-5-1 اصول موضوعه .31
2-2-5-2 اصول متعارفه .31
2-2-6 اصول موضوعه در خاستگاه مکتب. .32
2-2-7 اصول موضوعه در خاستگاه جامعه. 32
2-2-8 اصول موضوعه در خاستگاه انسان. .33
2-2-9 اصول متعارفه در مدیریت اسلامی .33
2-2-10 تعریف نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی 34
2-2-11 اهمیت نظارت و کنترل از دیدگاه اسلام . 34
2-2-12 ویژگی های نظارت و کنترل موثر از دیدگاه اسلام 36
2-2-13 هرم نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی .37
فصل سوم: معیارهای نظارت و کنترل. 39
3-1 مقدمه. .40
3-1-1 بخش اول: سطح فردی 42
3-1-2 تعریف خودکنترلی. .43
3-1-3 اهمیت و ضرورت خودکنترلی .44
3-1-4 راه های ایجاد خودکنترلی در اسلام .47
3-1-5 فرایند خودکنترلی . .49
3-1-6 برخی از اثار و فواید خود کنترلی که استفاده از ان را توجیه می کند 51
3-1-7 خود کنترلی به دلایلی وضعیت متغیر و نامطمئنی دارد .52
3-1-8 ایاتی چند درباره ی خودکنترلی. .53
3-2-1 بخش دوم: نظارت و کنترل سازمانی. .53
3-2-2 مقدمه. 53
3-2-3 نظارت و کنترل اشکار و رسمی 54
3-2-3-1 نظارت و کنترل مستقیم یا بدون واسطه. 54
3-2-3-2 نظارت و کنترل غیر مستقیم یا با واسطه. 58
3-2-4 نظارت و کنترل مخفی و پنهانی .59
3-3-1 بخش سوم: نظارت و کنترل در جامعه . .61
3-3-2 مقدمه. .61
3-3-3 معنای لغوی و اصطلاحی امر به معروف و نهی از منکر. 64
3-3-4 تعریف امر به معروف و نهی از منکر. 64
اهمیت اثار امر به معروف و نهی از منکر در قران و احادیث . .64
3-3-6 طبقه بندی نظارت و کنترل جامعه. 68
3-3-6-1 نظارت با منشاء درون سازمانی. 68
3-3-6-2 نظارت با منشاء برون سازمانی 71
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادها. .74
4-1 مقدمه. .75
4-2 بحث و نتیجه گیری .76
4-2-1 پاسخ پرسش اول .76
4-2-2 پاسخ پرسش دوم 77
4-2-3 پاسخ پرسش سوم .79
4-3 محدودیتهای تحقیق .80
4-4 پیشنهادها .81
فهرست منابع .83
منابع فارسی 84
منابع انگلیسی 88
چکیده:
نظارت و کنترل همیشه به عنوان یکی از وظایف مهم مدیریت به شمار می رود و بدون ان تحقق اهدف سازمانی میسر نخواهد شد. در این تحقیق، بطور اهم به موضوع شناخت معیارهای نظارت و کنترل از منظر اموزه های اسلام بحث و بررسی شده است. به منظور نیل به این هدف سوالاتی مطرح و بیان شده است:
سوال اول: معیارهای نظارت و کنترل، در سطح فردی از منظر اموزه های اسلام چیست؟
سوال دوم: معیارهای نظارت و کنترل، در سطح سازمان از منظر اموزه های اسلام چیست؟
و سوال سوم: معیارهای نظارت و کنترل، در سطح جامعه از منظر اموزه های اسلام چیست؟
نوع این تحقیقات بنیادی _ کتابخانه ای و روش ان توصیفی _ تحلیلی می باشد.
در پاسخ به این سوالات ابتدا در فصل اول کلیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در فصل دوم به ادبیات تحقیق پرداخته شده است. انگاه فصل سوم به سه بخش تقسیم شده است.1) سطح فردی 2) سطح سازمان و 3) سطح جامعه. و هر بخش بر اساس سوالات مطرح شده در پایان نامه تنظیم گردیده است. که از ایات و روایات به جمع اوری منابع همت گماشته شده است. در پاسخ به سوال اول معیار خود کنترلی مد نظر میباشد. و اهمیت و روش های ایجاد خود کنترلی بحث شده است. در پاسخ به سوال دوم معیار نظارتهای مستقیم و غیر مستقیم مدیر و همچنین نظارتهای مخفی بحث گردیده است. و در پاسخ به سوال سوم معیار امر به معروف و نهی از منکر به عنوان کلید نظارت و کنترل قلمداد گردیده است.
کلید واژه ها: نظارت وکنترل، مدیریت اسلامی، خودکنترلی، امر به معروف و نهی ازمنکر.
1-1 مقدمه:
مدیریت یکی از مهمترین فعالیتهایی است که باعث هماهنگی و بقا سازمان، جامعه و منابع مادی و معنوی می گردد. وظایف مدیریت، برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، ونظارت وکنترل است. علی رغم اینکه نظارت وکنترل مرحله پایانی وظایف مدیریت می باشد، اماهمه مراحل از بدو شروع درگیرنظارت وکنترل به صورت نامحسوس می باشند که بدون انجام این عمل امکان دست یابی به هدفهای تعیین شده امکان پذیر نمی باشد. اصول وچارچوب نظری نظارت[1] و کنترل[2] در متون رایج مدیریت بیان شده است. اما قالب این متون در فرهنگ و بستر ارزشی خاص خود تدوین و اجرا گردیده است که تحت تاثیرهمان محیط رشد وتکامل یافته است. لذا درک این موضوع ما را رهنمون می سازد که جهت دستیابی به نظارت وکنترلی دقیق که بر گرفته از ارزشهای خاص جامعه است، می باید به فرهنگ ان جامعه نیز توجه کافی شود. فرهنگ خود متشکل از چند بعد است که مذهب یکی از ابعاد ان است.
عامل اساسی که تربیت ما را شکل می دهد مذهب میباشد. والدین ما ممکن است افراد مذهبی یا غیر مذهبی باشند و نیز ممکن است خدا و دیگر افراد مقدس در زندگی ما جایگاه ویژ ه ای داشته و یا نداشته باشند، اما به هر صورت ماتحت تاثیر مذهب هستیم(مقیمی و همکاران، 1385، ص 190).
در کشورهایی که حکومت مذهبی دارند، نقش مذهب بسیار گسترده و پررنگ تر از کشورهای سکولار است. در جمهوری اسلامی ایران، همه نهادهای اجتماعی مثل موسسات اموزشی، رسانه ها، هنر، ساختار سیاسی، ارتش و سازمانهای خصوصی و دولتی ملزم به رعایت موازین اسلامی هستند(همان متن،1385، ص 191).
با توجه به این ویژگی می بایستی نظارت و کنترلی که برگرفته از ارزشهای خاص جامعه است جهت برقراری توازن و هماهنگی وجلوگیری از انحرافات احتمالی مورد استفاده قرارگیرد که برگرفته از متون دینی وسیره نبوی وامامان معصوم است. که این کار موجب بومی سازی علم و همچنین رفع نیازها باتوجه به معضلات و مشکلات داخلی امکان پذیرمی گردد.
1-2 بیان مساله:
در سالهای اخیر رشد روز افزون منابع علمی در خارج از کشور موجب شده که مدیریت نیز به عنوان یک رشته علمی از این قافله مستثنا نباشد. با چاپ و ترجمه متون مدیریتی در ایران نمی توان گفت که نیاز مدیران کشور به متدها و روش های علمی رفع گردیده است. چون این متون باتوجه به نظام مدیریتی و در بستر فرهنگی و ارزشی خاص خود رشد و توسعه یافته است. نظام مدیریتی کشور ما نیز دارای فرهنگها، ارزشها، و ایده ال های است که برامده از متن جامعه می باشد که نشات گرفته از باورهای دینی و اسلامی است.
همچنین سیستم های نظارت و کنترل که در غرب وحتی در ایران اعمال می گردند به طور کامل پاسخگوی نیازهای جامعه نمی باشند به نحوی که از یک سوء هزینه های نظارت و کنترل را افزایش می دهند و از سوی دیگرموجب خشکی و از خود بیگانگی و جداکردن روح معنوی کار از نیروی کار شاغل در سازمان را موجب می شوند. در