(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده: بازار گرایی به مفهوم “میزان توجه به بازاریابی در سازمان”، طی چند دهه اخیر توجه قابلملاحظهای را به خود جلب کرده است. بسیاری از تحقیقات علمی وجود یک رابطه معنیدار بین بازار گرایی و عملکرد شرکتها را تأیید نموده اند. اغلب این تحقیقات به بررسی اثر بازار گرایی در سازمانهای تجاری پرداختهاند و شواهد کمتری برای وجود چنین رابطهای درموسسات غیرتجاری یا غیرانتفاعی مانند دانشگاهها وجود دارد.
هدف این مطالعه بررسی اثر بازار گرایی بر عملکرد کلی دانشگاههای دولتی کشور است برای این منظور از شاخص بازار گرایی کهلی و همکاران (1993) که در آن بازار گرایی سه جزء کسب و جمعآوری، انتشار و پاسخ به اطلاعات بازار را شامل میشود استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش 199 نفر از مدیران و معاونین دانشگاههای دولتی کشور است.
نتایج نشان میدهد که میان جمعآوری، انتشار و پاسخگویی به اطلاعات و همچنین نوآوری با عملکرد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سوی دیگر با وجود آنکه نوآوری رابطه میان پاسخگویی به اطلاعات و عملکرد را تعدیل میکند، نقش تعدیلکننده نوآوری در رابطه میان جمعآوری و انتشار اطلاعات با عملکرد مورد تأیید قرار نگرفت.
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات تحقیق 2
1-1- مقدمه 2
2-1- بیان مساله 2
3-1- اهمیت موضوع 5
4-1- هدف تحقیق 6
5-1- فرضیههای تحقیق 6
6-1- مدل تحقیق 7
7-1- تعریف مفهومی متغیرها 8
8-1- روش تحقیق 8
1-8- 1- نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها 8
2-8-1- جامعه و نمونه آماری 9
3-8-1- روش تجزیه و تحلیل دادهها 9
9-1- ساختار تحقیق 9
فصل دوم:ادبیات تحقیق 11
1-2- مقدمه 11
2-2- مبانی نظری تحقیق 11
1-2-2- بازار گرایی 12
1-2-2-2. عوامل بازار گرایی 14
2-2-2-2. مدل کاکس 15
3-2-2-2. مدل و انگ و ساندرز 16
4-2-2-2. مدل کهلی و جاورسکی 16
2-2-2- نوآوری 20
3-2-2- عملکرد 22
1-3-2-2. مدل سینک و تا تل (1989) 24
2-3-2-2. ماتریس عملکرد (1989) 25
3-3-2-2. مدل نتایج و تعیینکنندهها (1991) 25
4-3-2-2. هرم عملکرد (1991) 26
5-3-2-2. کارت امتیازدهی متوازن (1992) 27
6-3-2-2. فرایند کسبوکار (1996) 29
7-3-2-2. تحلیل ذینفعان (2001) 29
8-3-2-2. مدل تعالی سازمان 31
9-3-2-2. چارچوب مدوری و استیپل (2000) 32
10-3-2-2. انتخاب شاخصها 33
11-3-2-2. سنجش عملکرد در دانشگاهها 34
4-2- پیشینه تجربی 35
1-4-2- مطالعات خارجی 35
2-4-2- مطالعات داخلی 38
2-4) جمعبندی: 39
فصل سوم: روششناسی تحقیق 40
1-3. مقدمه 40
2-3. نوع تحقیق 40
3-3. مدل تحقیق 41
4-3. تعریف عملیاتی متغیرها 41
1-4-3. متغیر بازار گرایی 41
2-4-3. نوآوری 43
3-4-3. عملکرد 43
5-3. جامعه و نمونه آماری 44
6-3. روش گردآوری دادهها 45
7-3. روایی و پایایی پرسشنامه 45
8-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها 46
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 49
1-4. مقدمه 49
2-4. مشخصه های عمومی پاسخدهندگان 49
1-2-4. جنسیت 49
2-2-4. میزان تحصیلات 50
3-2-4. سن پاسخدهندگان 52
3-4. تحلیلهای تک متغیره 53
1-3-4. متغیر مستقل 53
1-1-3-4. جمعآوری اطلاعات 53
2-1-3-4. انتشار اطلاعات 54
3-1-3-4. متغیر پاسخگویی به اطلاعات 54
2-3-4. متغیر واسطه 55
2-3-4. متغیر وابسته 56
4-4. تحلیلهای دو متغیره 57
1-4-4. متغیر جمعآوری اطلاعات و عملکرد 57
2-4-4. متغیر انتشار اطلاعات و عملکرد 57
3-4-4. متغیر پاسخگویی به اطلاعات و عملکرد 58
4-4-4. متغیر نوآوری و عملکرد 58
5-4. تحلیلهای چند متغیره 59
6-4. معادلات ساختاری 62
1-6-4. تخمین استاندارد مدل 63
2-6-4. اعداد معناداری مدل 64
3-6-4. ارزیابی برازش مدل 65
7-4. آزمون فرضیهها 66
1-7-4. فرضیههای اصلی 66
2-7-4. فرضیههای فرعی 67
8-4. جمعبندی فصل چهارم 68
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 71
1-5. مقدمه 71
2-5. مروری بر چهارچوب کلی تحقیق 71
3-5. یافتههای پژوهش 72
4-5. بحث و نتیجهگیری 73
1-4-5. فرضیه 1. 73
2-4-5. فرضیه 2. 74
3-4-5. فرضیه 3. 75
4-4-5. فرضیه 4. 76
5-4-5. فرضیه 5. 77
6-4-5. فرضیه 6. 78
7-4-5 فرضیه 7. 78
5-5. پیشنهادهای پژوهش 79
1-5-5. پیشنهادهای کاربردی 79
2-5-5. پیشنهاد برای پژوهشهای آتی 82
6-5. محدودیتهای تحقیق 82
نتایج تجزیه تحلیل دادهها با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS. 94
منابع و مأخذ Error! Bookmark not defined.
کلیات تحقیق