(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 

چکیده: بازار گرایی به مفهوم “میزان توجه به بازاریابی در سازمان”، طی چند دهه اخیر توجه قابل‌ملاحظه‌ای را به خود جلب کرده است. بسیاری از تحقیقات علمی وجود یک رابطه معنی­دار بین بازار گرایی و عملکرد شرکت‌ها را تأیید نموده ­اند. اغلب این تحقیقات به بررسی اثر بازار گرایی در سازمان‌های تجاری پرداخته­اند و شواهد کمتری برای وجود چنین رابطه­ای درموسسات غیرتجاری یا غیرانتفاعی مانند دانشگاه‌ها وجود دارد. 

 

 هدف این مطالعه بررسی اثر بازار گرایی بر عملکرد کلی دانشگاه‌های دولتی کشور است برای این منظور از شاخص بازار گرایی کهلی و همکاران (1993) که در آن بازار گرایی سه جزء کسب و جمع­آوری، انتشار و پاسخ به اطلاعات بازار را شامل می­شود استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش 199 نفر از مدیران و معاونین دانشگاه‌های دولتی کشور است.

 

نتایج نشان می‌دهد که میان جمع‌آوری، ‌انتشار و پاسخگویی به اطلاعات و همچنین نوآوری با عملکرد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سوی دیگر با وجود آنکه نوآوری رابطه میان پاسخگویی به اطلاعات و عملکرد را تعدیل می‌کند، نقش تعدیل‌کننده نوآوری در رابطه میان جمع‌آوری و انتشار اطلاعات با عملکرد مورد تأیید قرار نگرفت.
فهرست مطالب

 

فصل اول:کلیات تحقیق 2

 

1-1- مقدمه 2

 

2-1- بیان مساله 2

 

3-1- اهمیت موضوع 5

 

4-1- هدف تحقیق 6

 

5-1- فرضیه‌های تحقیق 6

 

6-1- مدل تحقیق 7

 

7-1- تعریف مفهومی متغیرها 8

 

8-1-  روش تحقیق 8

 

1-8- 1- نوع تحقیق و روش گردآوری داده‌ها 8

 

2-8-1-  جامعه و نمونه آماری 9

 

3-8-1- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 9

 

9-1-  ساختار تحقیق 9

 

فصل دوم:ادبیات تحقیق 11

 

1-2- مقدمه 11

 

2-2- مبانی نظری تحقیق 11

 

1-2-2- بازار گرایی 12

 

1-2-2-2. عوامل بازار گرایی 14

 

2-2-2-2. مدل کاکس 15

 

3-2-2-2. مدل و انگ و ساندرز 16

 

4-2-2-2. مدل کهلی و جاورسکی 16

 

2-2-2- نوآوری 20

 

3-2-2- عملکرد 22

 

1-3-2-2. مدل سینک و تا تل (1989) 24

 

2-3-2-2. ماتریس عملکرد (1989) 25

 

3-3-2-2. مدل نتایج و تعیین‌کننده‌ها (1991) 25

 

4-3-2-2. هرم عملکرد (1991) 26

 

5-3-2-2. کارت امتیازدهی متوازن (1992) 27

 

6-3-2-2. فرایند کسب‌وکار (1996) 29

 

7-3-2-2. تحلیل ذی‌نفعان (2001) 29

 

8-3-2-2. مدل تعالی سازمان 31

 

9-3-2-2. چارچوب مدوری و استیپل (2000) 32

 

10-3-2-2. انتخاب شاخص‌ها 33

 

11-3-2-2. سنجش عملکرد در دانشگاه‌ها 34

 

4-2- پیشینه تجربی 35

 

1-4-2- مطالعات خارجی 35

 

2-4-2- مطالعات داخلی 38

 

2-4) جمع‌بندی: 39

 

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق 40

 

1-3. مقدمه 40

 

2-3. نوع تحقیق 40

 

3-3. مدل تحقیق 41

 

4-3. تعریف عملیاتی متغیرها 41

 

1-4-3. متغیر بازار گرایی 41

 

2-4-3. نوآوری 43

 

3-4-3. عملکرد 43

 

5-3. جامعه و نمونه آماری 44

 

6-3. روش گردآوری داده‌ها 45

 

7-3. روایی و پایایی پرسشنامه 45

 

8-3 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 46

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 49

 

1-4. مقدمه 49

 

2-4. مشخصه‌ های عمومی پاسخ‌دهندگان 49

 

1-2-4. جنسیت 49

 

2-2-4. میزان تحصیلات 50

 

3-2-4. سن پاسخ‌دهندگان 52

 

3-4. تحلیل‌های تک متغیره 53

 

1-3-4. متغیر مستقل 53

 

1-1-3-4. جمع‌آوری اطلاعات 53

 

2-1-3-4. انتشار اطلاعات 54

 

3-1-3-4. متغیر پاسخگویی به اطلاعات 54

 

2-3-4. متغیر واسطه 55

 

2-3-4. متغیر وابسته 56

 

4-4. تحلیل‌های دو متغیره 57

 

1-4-4. متغیر جمع‌آوری اطلاعات و عملکرد 57

 

2-4-4. متغیر انتشار اطلاعات و عملکرد 57

 

3-4-4. متغیر پاسخگویی به اطلاعات و عملکرد 58

 

4-4-4. متغیر نوآوری و عملکرد 58

 

5-4. تحلیل‌های چند متغیره 59

 

6-4. معادلات ساختاری 62

 

1-6-4.  تخمین استاندارد مدل 63

 

2-6-4. اعداد معناداری مدل 64

 

3-6-4. ارزیابی برازش مدل 65

 

7-4. آزمون فرضیه‌ها 66

 

1-7-4. فرضیه‌های اصلی 66

 

2-7-4. فرضیه‌های فرعی 67

 

8-4. جمع‌بندی فصل چهارم 68

 

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها 71

 

1-5. مقدمه 71

 

2-5. مروری بر چهارچوب کلی تحقیق 71

 

3-5. یافته‌های پژوهش 72

 

4-5. بحث و نتیجه‌گیری 73

 

1-4-5. فرضیه 1. 73

 

2-4-5. فرضیه 2. 74

 

3-4-5. فرضیه 3. 75

 

4-4-5. فرضیه 4. 76

 

5-4-5. فرضیه 5. 77

 

6-4-5. فرضیه 6. 78

 

7-4-5 فرضیه 7. 78

 

5-5. پیشنهادهای پژوهش 79

 

1-5-5. پیشنهادهای کاربردی 79

 

2-5-5. پیشنهاد برای پژوهش‌های آتی 82

 

6-5. محدودیت‌های تحقیق 82

 

نتایج تجزیه تحلیل داده‌ها با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS. 94

 

منابع و مأخذ Error! Bookmark not defined.

 

 

 

کلیات تحقیق

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...