(رابطه ۳) = = ۰٫۶۶۷
و حجم جامعه نمونه مورد نظر پژوهش به صورت زیر است:
(رابطه ۴) n=()= 382
۳-۶- ابزارهای پژوهش
در پژوهش حاضر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل سه قسمت زیر میباشد.
الف) پرسشنامه رفتار خرید
ب) پرسشنامه سبک زندگی با رویکرد روانشناسی
ج) پرسشنامه سبک زندگی با رویکرد جامعه شناسی
پرسشنامه حاضر شامل دو قسمت سؤالات عمومی و تخصصی است.
-
- سؤالات عمومی: در سؤالات عمومی سعی شده است تا اطلاعات کلی و جمعیتشناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمعآوری گردد. این بخش شامل ۶ سؤال است.
-
- سؤالات تخصصی: این بخش شامل۴۹ سؤال است. رفتار مصرف کننده ۱۵سؤال، سبک زندگی با رویکرد روانشناسی ۱۸ سؤال و سبک زندگی با رویکرد جامعه شناسی ۱۶ سؤال سنجیده شده است.
۳-۷- تحلیل پرسشنامه
پرسشنامه مجموعه سؤالات از قبل تدوین شده است. پاسخ دهندگان، پاسخهای خود را درون دامنهای از گزینه های معین شده انتخاب می کنند. وقتی محققان واقعاً میدانند که به چه اطلاعاتی نیاز دارند و از نحوه سنجش متغیرهای مورد نیازش نیز اطلاع دارند؛ آنگاه پرسشنامه ابزار کارآمد و مفیدی برای جمعآوری داده ها محسوب می شود. هر چه قدر هم محتوای یک پرسشنامه بسته، خوب باشد؛ ولی اگر گزینه های پاسخ کافی نباشد، ارزش پاسخهای ارائه شده پایین خواهد بود. همانطور که قبلاً نیز ذکر شد، ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده است. در این پایان نامه از طیف لیکرت استفاده شده است.
۳-۸- روایی[۱۰۵] ابزار پژوهش
نویسندگان برای تفهیم آزمونهای روایی اصطلاحات مختلفی را به کار میگیرند که به صورت کلی میتوان آنها را تحت عنوان روایی محتوا[۱۰۶]، روایی معیار[۱۰۷] و روایی سازه[۱۰۸] گروهبندی کرد. روایی وابسته به معیار زمانی مطرح می شود که ابزار اندازه گیری تفاوت میان افراد را بر پایه معیاری که قرار است آن را پیش بینی کند به دست میدهد. روایی سازه بیان می کند نتایج به دست آمده از کاربرد یک ابزار اندازه گیری تا چه حد با نظریه هایی که آزمون بر پایه آن ها تدوین شده است تناسب دارد. روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. به بیان دیگر، روایی محتوا نشان میدهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است. اگر سؤالهای پرسشنامه معرف ویژگیها و مهارت های ویژهای باشد که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، پرسشنامه دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سؤالهای تشکیلدهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین، اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده شده است(سکاران، ۱۳۹۳).
اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. در این پژوهش نیز اعتبار پرسشنامه توسط چند نفر که دارای مدرک دکتری و عضو هیئت علمی دانشگاه بودند، سنجیده شد.
۳-۹- پایایی[۱۰۹] ابزار پژوهش
در این پژوهش به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به اینکه ضریب آلفا بیش از ۷/۰ قابل پذیرش است و میزان آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه به صورت کلی برابر۸۳% است، میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هر کدام از متغیرها به تفکیک زیر بیان شده است.
جدول۳-۲٫ پایایی پرسشنامه به تفکیک هر متغیر
شاخص | تعداد گویه | ضریب آلفا |
رفتار مصرف کننده | ۱۵ | ۷۰۱/۰ |
سبک زندگی با رویکرد روانشناسی | ۱۸ | ۷۰۵/۰ |
سبک زندگی با رویکرد جامعه شناسی | ۱۶ | ۷۵۲/۰ |
کل پرسشنامه |