(رابطه ۳) = = ۰٫۶۶۷
و حجم جامعه نمونه مورد نظر پژوهش به صورت زیر است:
(رابطه ۴) n=()= 382
۳-۶- ابزارهای پژوهش
در پژوهش حاضر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل سه قسمت زیر می­باشد.
الف) پرسشنامه رفتار خرید
ب) پرسشنامه سبک زندگی با رویکرد روانشناسی
ج) پرسشنامه سبک زندگی با رویکرد جامعه ­شناسی
پرسشنامه حاضر شامل دو قسمت سؤالات عمومی و تخصصی است.

 

    1. سؤالات عمومی: در سؤالات عمومی سعی شده است تا اطلاعات کلی و جمعیت­شناختی در رابطه با پاسخ ­دهندگان جمع­آوری گردد. این بخش شامل ۶ سؤال است.

 

    1. سؤالات تخصصی: این بخش شامل۴۹ سؤال است. رفتار مصرف ­کننده ۱۵سؤال، سبک زندگی با رویکرد روانشناسی ۱۸ سؤال و سبک زندگی با رویکرد جامعه ­شناسی ۱۶ سؤال سنجیده شده است.

 

۳-۷- تحلیل پرسشنامه
پرسشنامه مجموعه سؤالات از قبل تدوین شده است. پاسخ ­دهندگان، پاسخ­های خود را درون دامنه­ای از گزینه­ های معین شده انتخاب می­ کنند. وقتی محققان واقعاً می­دانند که به چه اطلاعاتی نیاز دارند و از نحوه سنجش متغیرهای مورد نیازش نیز اطلاع دارند؛ آنگاه پرسشنامه ابزار کارآمد و مفیدی برای جمع­آوری داده ­ها محسوب می­ شود. هر چه قدر هم محتوای یک پرسشنامه بسته، خوب باشد؛ ولی اگر گزینه­ های پاسخ کافی نباشد، ارزش پاسخ­های ارائه شده پایین خواهد بود. همان­طور که قبلاً نیز ذکر شد، ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده است. در این پایان نامه از طیف لیکرت استفاده شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۸- روایی[۱۰۵] ابزار پژوهش
نویسندگان برای تفهیم آزمون­های روایی اصطلاحات مختلفی را به کار می­گیرند که به صورت کلی می­توان آن­ها را تحت عنوان روایی محتوا[۱۰۶]، روایی معیار[۱۰۷] و روایی سازه[۱۰۸] گروهبندی کرد. روایی وابسته به معیار زمانی مطرح می­ شود که ابزار اندازه ­گیری تفاوت میان افراد را بر پایه معیاری که قرار است آن را پیش ­بینی کند به دست می­دهد. روایی سازه بیان می­ کند نتایج به دست آمده از کاربرد یک ابزار اندازه ­گیری تا چه حد با نظریه ­هایی که آزمون بر پایه آن ­ها تدوین شده است تناسب دارد. روایی محتوا اطمینان می­دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش­های مناسب برای اندازه ­گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. به بیان دیگر، روایی محتوا نشان­ می­دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است. اگر سؤال­های پرسشنامه معرف ویژگی­ها و مهارت­ های ویژه­ای باشد که محقق قصد اندازه ­گیری آن­ها را داشته باشد، پرسشنامه دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سؤال­های تشکیل­دهنده ابزار اندازه ­گیری معرف قسمت­ های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین، اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه ­گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده شده است(سکاران، ۱۳۹۳).
اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می­ شود. در این پژوهش نیز اعتبار پرسشنامه توسط چند نفر که دارای مدرک دکتری و عضو هیئت علمی دانشگاه بودند، سنجیده شد.
۳-۹- پایایی[۱۰۹] ابزار پژوهش
در این پژوهش به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به اینکه ضریب آلفا بیش از ۷/۰ قابل پذیرش است و میزان آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه به صورت کلی برابر۸۳% است، می­توان نتیجه گرفت که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هر کدام از متغیرها به تفکیک زیر بیان شده است.
جدول۳-۲٫ پایایی پرسشنامه به تفکیک هر متغیر

 

شاخص تعداد گویه ضریب آلفا
رفتار مصرف ­کننده ۱۵ ۷۰۱/۰
سبک زندگی با رویکرد روانشناسی ۱۸ ۷۰۵/۰
سبک زندگی با رویکرد جامعه شناسی ۱۶ ۷۵۲/۰
کل پرسشنامه
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...