چکیده:
مقدمه:فهم عوامل شکل دهنده و تداوم بخش اختلالات اضطرابی در کودکان ،هماره دغدغه پژوهش های متعددی بوده است. در این باره نتایج به دست آمده بیانگر وسان هایی در تعیین سهم عوامل مختلف، به ویژه عوامل والدینی بوده است.بر این اساس هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت اضطراب صفت و حالت، سبک های والد گری، کمال گرایی و خود کارامدی والدینی مادران کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی و بهنجار بوده است.
روش: پژوهش حاضرپژوهشی از نوع علی مقایسه ای است .بدین منظور مادران 50 کودک مبتلا به اختلالات اضطرابی و مادران 50 کودک بهنجار به روش نمونه گیری معطوف به هدف انتخاب و با پرسشنامه های اضطراب صفت و حالت، سبک های والد گری ،خود کارامدی والدینی و مقیاس چند بعدی کمال گرایی فراست مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده ها ی دو گروه بر اساس آزمون مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که مادران کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور معنادار اضطراب صفت-حالت بالاتر، سبک های والد گری تعارض و سردر گمی بیشتر ،و پاسخ دهی و حساسیت کمتر ،و خود کارآمدی پایینتر از خود نشان دادند.همچنین این قبیل مادران ابعاد کمال گرایی ناسازگارانه ای چون انتظارات والدینی ، انتقاد والدینی ومعیار های شخصی ،نگرانی درباره اشتباه ومیزان شک و تردید والدینی بالاتری در مقایسه با مادران کودکان بهنجار داشتند،.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داده که ویژگی های اضطرابی کودکان در توازی با برخی از مولفه های والدینی چون کمالگرایی، سبک وخودکارآمدی والدینی ،در کنار اضطراب والدین است.بنابراین می توان از نقش خانواده در شرایط فرهنگی ایران ،به خصوص ویژگی های مادران ، در شکل گیری یا استمرار اختلالات اضطرابی سخن گفت.پس شایسته است به متغیر های یاد شده در تهیه برنامه های آموزشی و پیشگیرانه و در درمان کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی توجه داشت.
کلید واژه: اضطراب، اضطراب صفت-حالت، سبک های والد گری، کمال گرایی، خود کار آمدی والدینی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تقدیم أ
تشکر و ب
چکیده: ت
فهرست مطالب ث
فهرست جدولها د
فصل 1- کلیات پژوهش 9
1-1- بیان مساله: 2
1-2- ضرورت نظری و عملی تحقیق 6
1-3- اهداف پژوهش 8
1-4- فرضیه های پژوهش: 8
1-4-1- اضطراب والدین : 9
1-4-2- اضطراب کودکان: 10
1-4-3- سبک والد گری 10
1-4-4- کمال گرایی 10
1-4-5- خودکارامدی والدینی 11
1-4-6- کودکان بهنجار: 11
فصل 2- مروری بر پیشینه های نظری و عملی پژوهش تحقیق 12
2-1- مقدمه: 13
2-2- اضطراب: 13
2-2-1- اضطراب طبیعی 14
2-2-2- اضطراب صفت و اضطراب حالت: 16
2-3- شکل گیری اضطراب در جریان تحول: 16
2-4- ویژگیهای اختلالهای اضطرابی 17
2-4-1- آشفتگیهای شناختی 17
2-4-2- نشانههای جسمانی 19
2-4-3- نقص در مهارتهای اجتماعی و هیجانی 19
2-5- اختلالات اضطرابی بر اساس DSM -V 20
2-5-1- اختلال اضطراب جدایی 20
2-5-1-1- ویژگیهای تشخیصی 20
شیوع و اختلالهای همراه 22
سن شروع، سیر و پیامدها 23
2-6- اختلال اضطراب فراگیر 24
2-6-1- ویژگیهای تشخیصی 24
2-6-2- شیوع و اختلالهای همراه 28
2-6-3- سن شروع ، سیر و پیامدها 28
2-7- اختلال اضطراب اجتماعی 29
2-7-1- ویژگیهای تشخیصی 29
2-7-2- شیوع، اختلالهای همراه و سیر 31
2-8- عوامل سبب شناختی 32
2-8-1- دیدگاه روان تحلیل گری 32
2-8-2- دیدگاه رفتاری 34
2-8-3- دیدگاه یادگیری اجتماعی 35
2-8-4- نظریه دلبستگی 36
2-8-5- دیدگاه وجودی(اگزیستانسیال) 36
2-8-6- دیدگاه علوم زیستی 36
2-8-6-1- دستگاه عصبی خودکار: 36
2-8-6-2- مطالعات انجام شده با تصویر برداری از مغز 37
2-8-6-3- مطالعات خانواده و دوقلوها: 38
2-8-7- عامل خلق و خو و مزاج 38
2-9- کمال گرایی 40
2-9-1- سیر تاریخی و تعاریف موجود از کمال گرایی 40
2-9-2- کمال گرایی و آسیب شناسی روانی: 43
2-9-3- علل کمال گرایی: 44
2-10- خود کارامدی 46
2-10-1- خود کارامدی والدینی 47
2-10-2- نقش خود کارامدی والدینی: 48
2-10-3- عوامل موثر بر خود کارامدی والدین 49
2-10-3-1- خصوصیات مادر: 50
حمایت اجتماعی 50
تحصیلات 51
جنسیت 51
سن 51
2-10-4- خصوصیات کودک 52
خلق و خوی کودک 52
مشکلات رشدی کودک 52
سن کودک 53
2-10-5- نقش خود کارامدی والدینی در رفتار کودک 54
2-10-6- خود کارامدی والدینی و رابطه مادر– کودک 57
2-11- سبک های والدگری 57
2-11-1- دیدگاه های نظری در رابطه با سبک های فرزند پروری 57
2-11-2- سبک های فرزند پروری: 59
2-11-2-1- فرزند پروری مقتدرانه 59
2-11-2-2- فرزند پروری مستبدانه: 60
2-11-2-3- فرزند پروری آسان گیرانه 61
2-11-2-4- فرزند پروری بی اعتنا . 61
2-11-3- سبک های والدگری و اضطراب کودکی 62
2-12- پژوهش های انجام شده در خارج 63
2-13- پژوهش های انجام شده در ایران 67
2-14- نتیجه گیری: 68
فصل 3- فرایند روش شناختی پژوهش 70
3-1- نوع پژوهش: 71
3-2- آزمودنی ها: 71
3-3- نمونه تحقیق: 71
3-3-1- نمونه تحقیق حاضردر بر گیرنده دو گروه از آزمودنی هاست: 71
3-3-2- حجم نمونه: 72
3-4- ابزارهای پژوهش 73
3-4-1- فرم والد فهرست رفتاری کودک: 73
3-4-2- سیاهه حالت-صفت اضطراب: 74
3-4-3- مقیاس خودکارآمدی والدگری: 74
3-4-4- پرسشنامه ارتباط والد کودک(پیانتا،1992): 75
3-4-5- پرسشنامه چند بعدی کمال گرایی فراست: 76
3-5- شیوه انجام تحقیق: 77