(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
فرایند جهانی شدن به سرعت در جریان است و دنیای ما را به سوی یک دهکده جهانی سوق می دهد که در آن فرهنگ ها هر روز بیشتر از دیروز به سمت همگون شدن پیش می روند. این فرایندها به شرکت ها این فرصت را می دهد تا با به کارگیری روش های جدید بازاریابی، مصرف کنندگانی در سراسر جهان داشته باشند. صادرات محصول یکی از روش های حضور در بازارهای جهانی است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.
پایان پذیر بودن منابع طبیعی و از جمله نفت از عواملی است که نقش صادرات غیر نفتی را پر رنگ تر می کند. میزان صادرات ایران در بازار جهانی و منطقه ای افت قابل ملاحظه ای پیداکرده و این در حالیست که کشورمان در تولید و صید ماهی دارای مزیت نسبی می باشد. مجموعه این عوامل نیازمند بررسی دقیق ومفصلی است که ضامن حضورموفق ایران در بازار منطقه شود.
تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی است که با هدف شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی در ایران، می کوشد راهکارهایی برای رفع این موانع ارائه دهد. در این تحقیق چهار فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی مورد بررسی قرار می گیرند. در جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. آزمون t استیودنت جهت بررسی قبول یا رد فرضیات و آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرهای شناسایی شده به کار گرفته شده است.
یافته های تحقیق نشان می دهند که عوامل مدیریتی، شرایط تولید، سیاست های دولت و عوامل توزیع به ترتیب مهم ترین موانع توسعه صادرات این محصول محسوب می شوند. در پایان راهکارهایی جهت رفع این موانع و بهبود وضعیت موجود ارائه شده است. امید است که انجام چنین تحقیقاتی در صنایع مختلف و توجه به نتایج این تحقیقات از سوی مسئولین، نوید بخش حضور موفق صنایع کشور در بازارهای جهانی باشد.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه: 1
مبانی نظری موضوع. 1
اهمیت و ضرورت تحقیق 4
اهداف تحقیق 5
سوال ها و فرضیه های تحقیق 6
روش انجام تحقیق 7
روش تحقیق از نظر ماهیت و اهداف 7
روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق 7
مراحل انجام تحقیق 7
قلمرو تحقیق 8
قلمرو موضوعی تحقیق 8
قلمرو زمانی تحقیق 8
قلمرو مکانی تحقیق 8
مشکلات احتمالی در انجام تحقیق 8
تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 8
فصل دوم:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق 10
مقدمه. 11
بخش اول –موانع صادراتی و مزیت رقابتی 11
مروری بر نظرات محققان در مورد موانع صادراتی 11
حضور رقابتی پایدار 17
مفهوم مزیت رقابتی پایدار 17
منابع مزیت رقابتی پایدار 19
مدل پنج نیروی رقابتی پورتر. 21
موضع یابی و راهبردهای عام پورتر. 23
مدل الماس مزیت رقابتی پورتر. 25
شرایط عوامل تولید. 28
منابع انسانی : 28
منابع فیزیکی 28
منابع فنی و علمی: 29
منابع سرمایه ای: 29
زیرساخت ها: 29
شرایط تقاضا 31
ترکیب تقاضای داخلی 31
اندازه و الگوی رشد بازار داخلی 32
مکانیزم هدایت تقاضای داخلی به خارج از کشور 33
صنایع وابسته و پشتیبانی کننده 33
شانس 35
نظرات ویلیام جی استنتون در خصوص اقتصادهای نفتی 37
بخش دوم- صادرات تون ماهی 39
مقدمه. 39
محصول تون ماهی 40
طبقه بندی محصول 41
بررسی بازار و قیمت فروش. 44
بررسی روند مصرف 44
بررسی قیمت فروش. 45
وضعیت عرضه در دو سال گذشته و پیش بینی عرضه آن برای پنج سال آینده : 46
نوع کالا. 46
تون ماهیان 46
تون ماهیان 46
تون ماهیان 46
واحد اعداد تن می باشد. 46
میزان واردات کنسرو ماهی به کشور : 47
برآورد (پیش بینی) صید ماهی برای پنج سال آینده : 47
وضعیت تقاضا در پنج سال گذشته و پیش بینی تقاضای داخلی : 47
میزان صادرات کالا : 48
برآورد (پیش بینی) تقاضا برای پنج سال آینده : 48
تجزیه و تحلیل موازنه عرضه و تقاضا در بازار برای پنج سال آینده : 48
پیش بینی (برآورد) قیمت فروش محصول در بازار برای پنج سال آینده : 49
تجزیه و تحلیل عوامل تاثیر گذار بر تقاضای کالا در بازار : 50
تجزیه و تحلیل بازار کالا از نظر رقابتی یا انحصاری بودن : 50
فصل سوم.
روش شناسی تحقیق 55
مقدمه. 56
روش تحقیق 56
1-تحقیق کاربردی 56
2-تحقیق توصیفی 57
فرضیات تحقیق 58
روش گردآوری دادهها 60
روش کتابخانهای 60
روش میدانی 61
پایائی و روائی پرسشنامه. 62
پایائی 62
روایی 63
جامعه ونمونه آماری 64
قلمرو مکانی تحقیق 64
قلمرو زمانی تحقیق 64
جامعه آماری 64
نمونه آماری 66
تعیین حجم نمونه. 67
روشهای نمونه گیری 68
تجزیه و تحلیل دادهها 68
تحلیل واریانس فریدمن 69
آزمون میانگین یک جامعه آماری 70
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها 73
بخش اول – آمار توصیفی مربوط به پاسخ دهندگان 76
آزمون فرضیات 84
فصل پنجم. 105
نتیجه گیری و پیشنهادات 105
مقدمه. 106
آمار توصیفی 107
نتیجه گیری 107