است)
چکیده:
در سازمان ها، کارکنان بازیگران اصلی در موفقیت سازمانی هستند. با درک اهمیت مقوله ی نوآوری، نمی توان از رفتار کارکنان که منجر به نوآوری می شود، چشم پوشی کرد. طی چند سال اخیر پژوهش های زیادی پیرامون این موضوع انجام شده و یکی از دغدغه های اصلی آنها در مورد رابطه ی بین رفتار نوآورانه و تعهد سازمانی می باشد. در واقع، مهم ترین و جامع ترین عامل در افزایش رفتار نوآورانه، تعهد کارکنان می باشد زیرا گستره وسیعی از متغیرهای سازمانی شامل ویژگی های شغلی، فرهنگ و رهبری را پوشش می دهد. علاوه بر این، از آنجا که کارکنان نقش اصلی در تعیین عوامل موفقیت در یک محیط رقابتی را دارند، رفتار نوآورانه ی کارکنان به احتمال زیاد نتیجه ی عدالت سازمانی باشد. در پژوهش حاضر تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار نوآورانه در حضور تعدیل گر تعهد سازمانی بررسی شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. برای آزمون فرضیات، نمونه ای متشکل از 333 کارکن از شرکت های شهرک صنعتی فاز1 ارومیه انتخاب شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات، تاثیر مثبت عدالت توزیعی بر رفتار نوآورانه و عدالت رویه ای بر رفتار نوآورانه را تایید کرد ولی رابطه معنی داری را بین عدالت تعاملی و رفتارنوآورانه نشان نداد. همچنین فرضیات رابطه مثبت بین عدالت توزیعی و تعاملی با تعهد سازمانی را تایید می کند ولی ارتباط معنی داری را میان عدالت رویه ای و تعهد سازمانی نشان نمی دهد. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده، تعهد سازمانی رابطه بین عدالت توزیعی و عدالت تعاملی با رفتار نوآورانه را تعدیل می کند در حالی که بر رابطه عدالت رویه ای با رفتار نوآورانه تاثیری ندارد.
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مساله و اهمیت موضوع. 3
1-3 اهداف پژوهش. 5
1-3-1 هدف اصلی. 5
1-3-2 اهداف فرعی 5
1-4 فرضیه های پژوهش 6
1-4-1 فرضیه اصلی. 6
1-4-2 فرضیه های فرعی 6
1-5 روش تحقیق. 6
1-5-1 نوع تحقیق 6
1-5-2 ابزار و شیوه گرد آوری اطلاعات. 7
1-5-3 جامعه و نمونه آماری 7
1-5-4 قلمرو پژوهش. 8
1-6 مدل پژوهش. 8
1-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 9
1-8 متغیرهای پژوهش و تعاریف عملیاتی آنها. 9
1-9 محدودیت های پژوهش 10
1-10 ساختار پژوهش 11
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1 مقدمه 13
2-2پیشینه نظری. 14
2-2-1عدالت سازمانی. 14
2-2-1-1 مفهوم لغوی عدالت 15
2-2-1-2 اهمیت رعایت عدالت در سازمان. 16
2-2-1-3 عوامل ایجاد کننده بی عدالتی. 17
2-2-1-4 انواع عدالت در سازمان ها. 18
2-2-1-4-1 عدالت توزیعی. 20
2-2-1-4-2 عدالت رویه ای 22
2-2-1-4-2-1 عوامل تشکیل دهنده عدالت رویه ای. 23
2-2-1-4-2-2 شاخص های عدالت رویه ای. 24
2-2-1-4-2-3 مدل های عدالت رویه ای 24
2-2-1-4-2-4 پیامد های عدالت رویه ای. 25
2-2-1-4-3 عدالت تعاملی. 26
2-2-1-5 آثار بی عدالتی و تبعیض در سازمان ها. 27
2-2-2 تعهد سازمانی 29
2-2-2-1 مدل های تعهد سازمانی. 31
2-2-2-2 دیدگاه ها در مورد کانون های تعهد سازمانی 35
2-2-3 رفتار نوآورانه 36
2-3 پیشینه تجربی. 40
2-3-1 مطالعات خارجی. 40
2-3-2 مطالعات داخلی. 43
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه 49
3-2 فرضیات پژوهش. 49
3-2-1 فرضیه اصلی .49
3-2-2 فرضیات فرعی 49
3-3مدل پژوهش. 50
3-4 روش شناسی پژوهش. 50
3-4-1 نوع تحقیق. 50
3-4-2 جامعه و نمونه آماری. 50
3-5 ابزار و شیوه گرد آوری اطلاعات 51
3-5-1 روایی پرسشنامه 52
3-5-2 پایایی پرسشنامه. 53
3-6 متغیرهای پژوهش 53
3-7 تعاریف عملیاتی متغیرها. 53
3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها. 54
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه 56
4-2 آمار توصیفی 56
4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 56
4-2-2 شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش. 60
4-2-3 بررسی نرمال بودن داده ها. 62
4-4 آمار استنباطی. 63
4-4-1 مدل یابی معادلات ساختاری. 63
4-4-1-1 مدل تحلیل عاملی تاییدی 63
4-4-1-2 مدل ضرایب معنی داری 65
4-4-2 مدل ساختاری پژوهش. 67
4-4-2-1 مدل مفهومی. 67
4-4-2-1-1 بررسی شاخص های مدل تحت بررسی 68
4-4-2-2 مدل ضرایب استاندارد 69
4-4-2-3 مدل ضرایب معنی داری. 69
4-4-3 نتایج آزمون فرضیات 70
4-4-3-1 تحلیل دو متغیره 70
4-4-3-2 تحلیل چند متغیره. 73
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها
5-1 مقدمه 80
5-2 مروری بر خطوط کلی تحقیق. 80
5-3یافته های پژوهش. 81
5-3-1 یافته های جمعیت شناختی 81
5-3-2یافته های تحلیل تک متغیره 81
5-3-3 یافته های تحلیل دومتغیره 82
5-3-4 یافته های تحلیل چند متغیره. 83
5-3 بحث و نتیجه گیری. 84
5-4 پیشنهاد ها. 88
5-4-1 پیشنهاد های کاربردی 88
5-4-2 پیشنهادهای پژوهشی 90
5-5 محدودیت های پژوهش 90
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی 93
ب) منابع انگلیسی. 94
1 مقدمه
انسان به حکم اجتماعی بودن از بدو تولد تا پایان عمر، همواره در کنار سازمان های متعدد و گوناگون بوده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آنها در ارتباط است. یا عضوی از سازمان است یا یکی از مصرف کننده های خدمات و محصولات آن می باشد.
یکی از دغدغه های سازمان ها در محیط های رقابتی، حفظ بقای سازمان می باشد و این امر میسر نمی شود مگر اینکه به مهمترین لازمه ی آن یعنی عدالت سازمانی، توجه