دی ماه 1393

 

 

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

1-1 مقدمه. 2

 

1-2 اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق 4

 

1-3 فرضیه‌ها یا سؤال‌های تحقیق 4

 

1-4‌ اهداف تحقیق 5

 

فصل دوم: کلیات و مرور منابع

 

2-1 ذرت. 7

 

2-1-1 مختصری از گیاه شناسی ذرت. 7

 

2-1-2‌ ذرت پاپ کورن یا آجیلی‌ (( Zea mays var. everata 8

 

2-2‌ تاریخ کشت و اهمیت آن 12

 

2-3 روی. 15

 

2-3-1-1 آنزیم‌‌های دارای روی. 17

 

2-3-1-2 الکل دی هیدروژناز. 17

 

2-3-1-3‌ سوپر اکسید دیسموتاز. 18

 

2-3-1-4 کربنیک آنهیداز. 18

 

2-3-1-5 فعال کردن آنزیم 19

 

2-3-1-6 سوخت و ساز قند 19

 

2-3-1-7 ساختن پروتئین 21

 

2-3-1-8 تریپتوفان و ساختن اسید ایندول استیک. 23

 

2-3-2 برهم کنش فسفر- روی. 24

 

2-3-3 کمبود روی. 27

 

2-3-4 سمیّت روی. 29

 

2-4 تاریخچه بُر. 30

 

2-4-1 اهمیت ریز مغذی بُر. 30

 

2-4-1-1 بُر، با ساختارهای آلی ترکیبات پیچیده تشکیل می‌دهد 32

 

2-4-1-2 طویل شدن سلول، تقسیم سلول و سوخت و ساز اسید نوکلئیک. 33

 

2-4-1-3 سوخت و ساز قند و پروتئین 36

 

2-4-1-4 تمایز بافت، سوخت وساز آکسین و فنول 37

 

2-4-1-5 تراوایی غشا 38

 

2-4-2 اشکال قابل جذب بُر در گیاه. 39

 

2-4-3 نقش بُر در گیاه. 39

 

2-4-3-1 نقش بُردر رشد لوله گرده و جوانه زنی دانه گرده. 40

 

2-4-3-2 نقش بُر در گرده افشانی و رابطه تغییرات آنزیمی با توسعه دانه گرده. 42

 

2-4-3-3 نقش بُر در مریستم ها 43

 

2-4-3-4 نقش بُر در جلوگیری از تخریب بافتی 43

 

2-4-3-5 نقش بُر در مقاومت گیاه به بیماری. 43

 

2-4-3-6 نقش بُر در مقاومت گیاه به یخ زدگی 44

 

2-4-3-7 نقش بُر در تشکیل میوه و دانه و افزایش عملکرد. 44

 

2-4-4 اهمیت بُر در افزایش تولیدات کشاورزی. 46

 

2-4-5 منابع طبیعی ومیزان بُر در خاک 46

 

2-4-6 عوامل مؤثر در جذب بُر در خاک ها 48

 

2-4-7 کمبود بُر و روش‌‌های اصلاح آن 48

 

2-4-8 اصلاح سمیت بُر. 52

 

2-4-9 اثرات متقابل بُر با سایر عناصر غذایی 53

 

2-4-10 کودهای محتوی بُر و روش‌‌های مصرف آنها 53

 

2-4-11 روش تأمین، مقدار و زمان مصرف کودهای محتوی بُر. 54

 

فصل سوم: مواد و روش‌ها

 

3-1 زمان و محل اجرای‌ تحقیق 58

 

3-2 مشخصات جغرافیایی و آب وهوایی محل تحقیق 58

 

3-3 مشخصات خاک محل اجرای طرح آزمایشی 58

 

3-4 طرح آزمایش 59

 

3-5‌ مراحل اجرای طرح 59

 

3-5-1 آماده سازی زمین 59

 

3-5-2 کاشت 59

 

3-5-3 عملیات‌‌های داشت 59

 

3-5-4 روش‌‌های نمونه برداری و برداشت 60

 

فصل چهارم: بحث و نتایج

 

4-1 صفات فنولوژیک. 65

 

4-1-1 زمان ظهور 50 درصد تاسل دهی 65

 

4-1-2 زمان ظهور 50 درصد ابریشم دهی 66

 

4-1-3 زمان 75 درصد رسیدگی کامل 67

 

4-2 شاخصهای رشد 73

 

4-2-1 سطح برگ. 73

 

4-2-2 شاخص سطح برگ. 74

 

4-2-3 تعداد برگ. 75

 

4-3 صفات مرفولوژیک. 77

 

4-3-1 ارتفاع بلال از سطح خاک 77

 

4-3-2 ارتفاع بوته. 79

 

4-3-3 قطر ساقه. 82

 

4-3-4 تعداد پنجه. 83

 

4-3-5 تعداد بلال در بوته. 83

 

4-3-6 طول بلال 84

 

4-3-7 قطر بلال 86

 

4-3-8 محیط بلال 87

 

4-3-9 وزن خشک بلال 87

 

4-4 اجزاء عملکرد و عملکرد دانه. 90

 

4-4-1 تعداد ردیف دانه. 90

 

4-4-2 تعداد دانه در ردیف 91

 

4-4-3 تعداد دانه در بلال 93

 

4-4-4 وزن صد دانه. 95

 

4-4-5 عملکرد دانه. 96

 

4-5 سایر صفات. 100

 

4-5-1 ماده خشک کل 100

 

4-5-2 شاخص برداشت 102

 

نتیجه گیری. 105

 

پیشنهادها 105

 

منابع 106

 

فهرست جدول‌ها

 

عنوان‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌                                ‌ ‌ ‌ ‌                                                صفحه

 

جدول 2-1 اثر کمبود کود روی بر فعالیت آنزیم‌‌های برگ‌‌های ذرت، که در محیط بدون روی رشد کرده اند(الف). 20

 

جدول2-2 اثر کمبود کود روی ومصرف دوباره‌ی آن بر میزان روی و قند برگ‌‌های کلم 21

 

جدول 2-3 اثر مصرف روی بر وزن تر، فعالیت آر. ان‌. آز و ازت پروتئین در سویا 23

 

جدول 2-4 اثر مصرف روی به صورت Zn- EDTA به یک خاک قلیایی، که کمبود روی دارد، بر میزان تریپتوفان دانه‌‌های برنج 24

 

جدول 2-5‌ بررسی اثرات مصرف متعادل کوده خصوصاً بُراسیت در افزایش عملکرد ذرت دانه‌ای   46

 

جدول 2-6: نیاز گیاهان به بُر. 49

 

جدول 2-7: میزان بُر موجود در بافت برگ گونه‌‌های گیاهی، که در یک جای یکسان رشد کرده‌اند  50

 

جدول 2-8: مقدار بُر موجود در ترکیبات معدنی محتلف 54

 

جدول 2-9:‌ مقدار بُر در آب آبیاری. 55

 

جدول 2-10 متوسط افزایش عملکرد در اثر مصرف عناصر میکرو همراه با NPK‌ در برخی از زراعت ها 56

 

جدول 3-1: نتایج تجزیه آزمایشگاهی خاک مزرعه محل آزمایش‌ آزمایشگاه خاکشناسی سپهر مناطق گرمسیری. 58

 

جدول 4-1: تجزیه واریانس اثر تیمارهای آزمایش بر صفات فنولوژیک. 71

 

جدول 4-2: مقایسه میانگین اثرات اصلی تیمارهای آزمایش بر صفات فنولوژیک. 72

 

جدول4-3: مقایسه میانگین اثرات متقابل تیمارهای آزمایشی بر زمان 75 رسیدگی کامل 72

 

جدول 4-4: تجزیه واریانس اثر تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 76

 

جدول 4-5: مقایسه میانگین اثرات اصلی تیمارهای آزمایش بر شاخص‌‌های رشد 77

 

جدول 4-6: تجزیه واریانس اثر تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 85

 

جدول 4-7: مقایسه میانگین اثرات اصلی تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 86

 

جدول 4-8: تجزیه واریانس اثر تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 88

 

جدول 4-9: مقایسه میانگین اثرات اصلی تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 89

 

جدول 4-10: تجزیه واریانس اثر تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 99

 

جدول 4-11: مقایسه میانگین اثرات اصلی تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 100

 

جدول 4-12: تجزیه واریانس اثر تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 103

 

جدول 4-13: مقایسه میانگین اثرات اصلی تیمارهای آزمایش بر برخی از صفات مورد بررسی 104

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

فهرست شکل‌ها

 

عنوان‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌    ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌             ‌ ‌ ‌ ‌                                                صفحه

 

شکل 2-1 رابطه‌ی میان میزان روی در پهنک‌‌های برگ و فتوسنتز خالص ™         ™‌ و فعالیت آنزیم—       ‌—کربنیک آنهیداز‌ در پنبه. 19

 

شکل2-2‌ تغییرات شمار ریبوزوم‌ها در سلول (واحدنسبی) در جلبک یوگلینا، نسبت به کمبود روی. 22

 

شکل2 -3 اثر کمبود بُر بر رشد طولی (الف) و برآنزیم‌ LAA- اکسیداز(ب) در مقاطع 5 میلی متری انتهای ریشه‌ی کدو.از‌ سرگیری مصرف بُر پس از 12 ساعت(بُردار) کمبود بُر،کلید ‌:        ‌ —             —،‌ همراه با بُر:‌ ™          ™ کمبود بُر. 34

 

شکل 2-4:‌ اثر مصرف بُر بر وزن خشک‌  —        —،و رشد الیاف‌ ™           ™ تخمک‌‌های بارور نشده‌ی پنبه، که با بودن اُکسی IAA)‌  ( اسید جیبرلیک و سیوکینین کشت داده شده اند. میزان میزان کل واحدهای الیاف بر حسب گرم وزن خشک،‌ نمایانگرنسبت طول الیاف به گرم وزن خشک است 35

 

شکل 2-5: اثر غلظت گوناگون بُر بر رویش دانه‌ی گرده، رشد لوله‌ی گرده ونشت قند به محیط در زنبق   41

 

شکل 2-6:‌گونه‌‌های بُر در محلول خاک. این معادله براساس سطوح متوسط بُر در 49 نمونه خاک سوئد ترسیم شده است 47

 

شکل 2-7:‌ نمونه‌ای از کچلی بلال‌‌های ذرت در آثر کمبود بر. 52

 

شکل 4-1: اثر متقابل تاریخ کاشت و سولفات روی بر زمان 75 درصد رسیدگی کامل 69

 

شکل 4-2: اثر متقابل تاریخ کاشت و بوریک اسید بر زمان 75 درصد رسیدگی کامل 69

 

شکل 4-3: اثر متقابل تاریخ کاشت و سولفات روی بر شاخص سطح برگ. 75

 

شکل 4-4: اثر متقابل بوریک اسید و سولفات روی بر ارتفاع بلال از سطح خاک 78

 

شکل 4-5: اثر متقابل تاریخ کاشت و سولفات روی بر ارتفاع بوته. 80

 

شکل 4-6: اثر متقابل تاریخ کاشت و بوریک اسید بر ارتفاع بوته. 81

 

شکل 4-7: اثر متقابل تاریخ کاشت و بوریک اسید بر تعداد دانه در ردیف 92

 

شکل 4-8: اثر متقابل تاریخ کاشت و بوریک اسید بر تعداد دانه در بلال 94

 

شکل 4-9: اثر متقابل تاریخ کاشت و سولفات روی بر عملکرد دانه. 97

 

شکل 4-10: اثر متقابل تاریخ کاشت و بوریک اسید بر عملکرد دانه. 97

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول
 

مقدمه و اهداف
 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1 مقدمه
 

‌ ‌ هر سال حدود 80 میلیون نفر به جمعیت دنیا افزوده می‌شود به نحوی که جمعیت دنیا تا سال 2025 به حدود 9 میلیارد نفر خواهد رسید. از سویی 97% این افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه می‌باشد که نیازیی برابر با دو برابر مقدار غذایی تولیدی در حال حاضر را می‌طلبد. اثر

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...