93 زمستان
 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                       صفحه

 

چکیده

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1- مقدمه

 

1-2- بیان مسأله

 

1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

 

1-4- اهداف تحقیق

 

1-4-1 اهداف اصلی

 

1-4-2 اهداف فرعی

 

1-5 فرضیه‌های تحقیق

 

1-5-1فرضیه اصلی

 

1-5-2فرضیه فرعی

 

1-6-قلمرو تحقیق

 

1-6-1-قلمرو موضوعی تحقیق

 

1-6-2 -قلمرو مکانی تحقیق

 

1-6-3 قلمرو زمانی تحقیق

 

1-7-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

 

1-7-1 –تعاریف مفهومی

 

1-7-2 –تعاریف عملیاتی

 

8 مدل مفهومی تحقیق
فصل دوم:ادبیات تحقیق

 

2-1- مقدمه

 

2-2تعریف تعالی سازمانی

 

2-2-1نیاز به مدلی برای تعالی سازمان

 

2-2-2اهداف مدل‌های تعالی سازمانی

 

2-2- 3 اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین

 

2-2-4  معیارها در مدل تعالی سازمان و نحوه امتیاز دهی به آنها

 

2-2-5مدلهای تعالی یا جوایز کیفیت

 

2-2-6 مدلهای تعالی سازمانی

 

2-3 سازمان مورد مطالعه

 

2-4 پیشینه تحقیقات

 

فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش

 

3-1- مقدمه

 

3-2- روش تحقیق

 

3-3- جامعه و نمونه آماری

 

3-4- روش نمونه‏گیری و حجم نمونه

 

3-5-روش ‌ها و ابزار گردآوری داده‌ها

 

3-6- ابزار گردآوری اطلاعات

 

3-6-1پرسشنامه

 

3-6-1اجزای پرسشنامه

 

3-7-روایی و پایایی پرسشنامه

 

3-7-1روایی پرسشنامه

 

3-7-1پایایی پرسشنامه

 

3-8- روش های تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

 

4-1- مقدمه

 

4-2- تحلیل توصیفی

 

4-3- یافته‌های استنباطی

 

4-3-1- بررسی فرض نرمال بودن داده‌ها

 

4-3-2 نتایج آزمون فرضیه‌ها

 

4-3-3 تاثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی بر مولفه‌های مدل تعالی

 

فصل پنجم: بحث ونتیجه‌گیری

 

5-1- مقدمه

 

5-2- نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق

 

5-2-1- فرضیه‌ اول

 

5-2-2- فرضیه‌ دوم

 

5-2-3- فرضیه‌ سوم

 

5-2-4- فرضیه‌ چهارم

 

5-2-5- فرضیه‌ پنجم

 

5-2-6- فرضیه‌ ششم

 

5-2-7- فرضیه‌ هفتم

 

5-2-8- فرضیه‌ هشتم

 

5-2-9- فرضیه‌ نهم

 

5-3- پیشنهادها و توصیه‌های کاربردی

 

5-4- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده

 

5-5 محدودیتهای تحقیق

 

منابع و مآخذ

 

منابع فارسی

 

منابع لاتین

 

چکیده

 

مدل‌های تعالی، روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد سازمان‎ها می‌باشند. با بکارگیری این مدل‌ها، سازمان
‌ عملکرد خود را با سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی مقایسه کند. این مدلها نشان می‌دهند که برتری سازمان یک برداشت نظری نیست بلکه بدست آوردن نتایج عملی است که مبتنی بر شواهد است و قابل سنجش می‌باشد.

 

هدف این تحقیق «ارزیابی مدل تعالی سازمانی شرکت گاز استان مرکزی بر اساس مدل EFQM» می­باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی- مدل کاربردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارمندان شرکت استان گاز مرکزی که تعداد آنها 573  می‌باشد با توجه به فرمول کوکران 230 نمونه، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن را اساتید متخصص تأیید کرده و  پایایی آن با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ 0.88 بدست آمده است که نشانگر تائید پایایی پرسشنامه مورد نظر می­باشد. نهایتاً مجموعه داده­ ها به کمک نرم­افزار SPSS برای آزمون فرضیه ها و برای نرمال بودن داده ها از آزمون کولمواسمیرنوف ، و روش آماری تی استیودنت مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان دادند که ابعاد مدل تعالی سازمانی در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارند.

 

واژگان کلیدی:مدل تعالی سازمانی، ارزیابی، شرکت گاز استان مرکزی

 

فصل اوّل:

 

کلیات تحقیق

 

1-1-مقدمه:

 

تحولات مدیریتی اخیر و ظهور مدیریت کیفیت به عنوان شیوه مناسب حضور در دنیای رقابتی، پیام‌آور این موضوع مهم است که ” مدیریت در قرن بیستم و یکم همانند حرفه پزشکی کاری تخصصی و فوق تخصصی است” و برای این منظور مدیران نه تنها باید با محیط کار خود آشنا باشند و پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های آن را بشناسند بلکه باید با اشراف به اصول مدیریت و قابلیت کامل در استفاده از ابزارها و فنون مدیریتی مورد نیاز، سازمان خود را اداره نمایند (نورتون، 1381).

 

از جمله مفاهیم جدید مدیریتی که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان پایگاه قابل توجهی پیدا کرده است، سازماندهی و بنگاه‌های مختلف مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته و با ایجاد فضای رقابتی حرکت به سمت بهبود و ارتقا را در آنها تقویت می کند.

 

گسترش فرهنگ تعالی سازمانی و علاقمندی مدیران و کارشناسان عرصه صنعت و خدمات به بهبود مستمر، منجر به افزایش تقاضا برای استقرار سیستم‌های تعالی شده است که از مهمترین این مدل‌ها می‌توان به مدلی که بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) معرفی است اشاره کرد.

 

مدل EFQM در صورتی که بدرستی بکار گرفته شود ابزاری کارآمدی است که می‌تواند مفاهیم و ارزش‌های سازمانی، تدوین و اجرای برنامه‎‌های راهبردی، بکارگیری روش‌های خود ارزیابی، یادگیری سازمانی و بهبود مداوم را در سازمان‌ها نهادینه نموده و امکان شناسایی بهترین فرایندها و انجام بهینه کاوی را فراهم سازد. این فصل پایه و اساس فصول دیگر می‌باشد ما در این فصل به بررسی بیان مسئله، ضرورت و اهمیت پژوهش، اهداف ، فرضیات و در نهایت به تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها و ارائه مدل مفهومی پژوهش می‌پردازیم.

 

1-2- بیان مسئله

 

امروزه شاهد تغییر فضای کسب و کار سازمان‌های کشور از محیط حمایتی به رقابتی هستیم در چنین محیطی سازمان‌ها برای بقا و کسب موفقیت پایدار نیازمند مدیریت مدبرانه منابع می‌باشند.مدل‌های تعالی سازمانی در این راستا با الگو برداری از شرکتهای موفق در دنیا توانسته‌اند چارچوبی را برای مدیریت سازمان‌ها در محیط رقابتی ارائه نمایند از جمله این مدل‌ها، مدل ارائه شده از سوی بنیاد مدیریت کیفیت اروشا است که شرکتهای بسیاری در جهان بخصوص در اروپا از آن به عناون یک الگو مناسب برای راهبری کسب و کار خود استفاده می‌نمایند. مدل فوق بعنوان مدل جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمان‌های کشور انتخاب شده است و سازمان‌های ایرانی نیز از آن استقبال خوبی داشته‌اند (امیری،1387).

 

سازمان‌های متعالی آنهایی هستند که با توجه به افق‌های جدید، موفقیت و نحوه‌ی دستیابی به آنها در جهت رضایت ذینفعان خود حرکت می‌کنند. تداوم این کامیابی‌ها در بهترین شرایط سازمانی مشکل است و در جهانی با رقابت‌های شدید و فزاینده ابداعات سریع در عرصه‌ی تکنولوژی، تغییر فرایندها و تغییرات متناوب در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی به مراتب مشکلتر می کند. با شناسایی این چالش‌ها بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) (EFQM،2009) برای ترویج رویکردهایی با گستره‌ی جهانی برای مدیرانی که به دنبال تداوم برتری خود هستند پایه‌گذاری شد و مدل تعالی EFQM را ارائه کرد این مدل بعنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمان‌ها تلقی می‌شود و می‌تواند آنان را به نتایجی پایدار برساند (روزی و فیرنزاده[1] ،2005).

 

تجزیه و تحلیل‌های فاصله با اهداف با بهره گرفتن از خودارزیابی بر اساس مدل تعالی EFQM از طریق بازنگری  منظم و نظام‌مند فرایندهای سازمان و نتایج موجب ارتقای تعالی سازمان می‌گردد (اکلند،  1386) ابعاد مدل تعالی در این پزوهش ( رهبری، کارکنان، راهبرد، شراکت‌ها و منابع، فرایندها محصولات و خدمات، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج مشتریان و نتایج کلیدی می‌باشد)، با توجه به جایگاه مهم شرکت ملی گاز  در جامعه ضرورت  دارد ارزیابی جهت شناخت نقاط قوت و زمینه قابل بهبود شرکت که بر اساس آن‌های برنامه بهبود تعریف شود و با بهبودهای اجرای برنامه ، رویکردها ارتقاء یافته و
اهداف سازمانی شرکت ملی گاز ایران محقق شود، هر چه بیشتر برای مدیران این
شرکت آشکار شده است.با توجه به مطالب بالا این پژوهش بدنبال بررسی وضعیت تعالی شرکت  گاز استان مرکزی می‌باشد.

 

1-3- اهمیت وضرورت موضوع تحقیق

 

از این رو مدیران امروزی در جستجوی دست‌یابی به راه حلی جامع، قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...