(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان
شماره صفحه
چکیده
1
مقدمه
2
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه
2
1-2 بیان مسأله
3
1-3 ضرورت و اهمیت انجام تحقیق.
4
1-4 اهداف تحقیق
4
1-5 سؤالات تحقیق
5
1-6 روش تحقیق.
5
1-7 چارچوب کلی تحقیق
5
1-8 ابزارها و شیوههای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات.
6
1-9 جامعه نظری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
7
1-10 قلمرو مکانی تحقیق
7
1-11 تعریف واژهها و اصطلاحات اختصاصی.
7
فصل دوم
2-1 مقدمه.
9
2-2 اهمیت مناقصه در اقتصاد.
10
2-2- 1 روند انحرافی معاملات دولتی در ایران
11
2-2-2 زمینه های فساد اقتصادی در مناقصه های دولتی.
12
2-3 تعریف واژه مناقصه
19
2-3-1 طبقه بندی معاملات.
19
2-3-2 طبقه بندی انواع مناقصات.
19
2-3-3 روش انجام مناقصه.
20
2-3-4 فرایند برگزاری مناقصات طبق قانون.
21
2-4 اهداف حاکم بر قانون بر گزاری مناقصات
28
2-4-ا 1یجاد یکپارچکی در مقررات ناظر به خرید های دولتی
29
2-4-2 تقلیل موارد ترک تشریفات مناقصه
32
2-4-3 رعایت عدالت و بی طرفی در انتخاب طرف معامله .
33
2-4-4شفافیت در فرایند مناقصه.
35
2-4-5 ایجاد رقابت بیشتر در خریدهای دولتی
36
2-4-6 رسیدگی به اعتراضات
37
2-5 اصول حاکم بر مناقصه دولتی مطلوب
37
2-6 اصول بنیادی مقررات بر گزاری مناقصه
40
2-7 نارسایی و مشکلات فرایند برگزاری مناقصات دولتی.
40
2-7-1 تعدد قوانین و مقررات
40
2-7-فقدان تعاریف دقیق درقوانین .
41
2-7-3 عدم شفافیت کافی فرایند برگزاری مناقصات در قوانین .
41
2-7-4 مغایرت برخی از مقررات مناقصه با ماده 35 برنامه سوم توسعه
41
2-7-5گسترش شرکتهای دولتی .
42
2-7-6 شفاف نبودن میزان مسئولیت مناقصه گزاران
42
2-7-7 نبود معیار مشخص برای تعدیل نصاب انواع معاملات.
42
2-7- 8 عدم امکان نظارت صحیح به دلیل تعدد نصاب ها.
43
2-7-9 نبود بانک اطلاعاتی منسجم.
43
22-7-10 فقدان برنامه زمانی در مناقصات و طولانی شدن فرایند اجرا.
43
2-7-11 اتکا به کمترین قیمت بدون توجه کافی به کیفیت
44
2-7-12بروزفسادبدلیل شفاف نبودن فرایندمناقصه
44
2-7-13 مشکلات ناشی از نرخگذاری یا فهرست بهای کالا ها و خدمات مورد مناقصه
45
2-7-1 نبود مرجع بی طرف و متخصص برای رسیدگی به اختلافات طرفین
46
2-7-15 ترویج تصمیمات غیر کارشناسی
46
2-7-16 افزایش هزینه ها به دلیل عدم تامین به هنگام اعتبار
47
2-8 مدل های تصمیم گیری چند معیاره .
47
2-8- 1 روش تاپسیس TOPSIS.
48
2-8-2 تحلیل سلسله مراتبی.
50
2-8-3 اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
51
2-8-4 مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی
51
2-9 مروری برتحقیقات گذشته
55
فصل سوم
3-1 مقدمه.
60
3-2 اهداف – سئوالات تحقیق.
60
3-3 متدولوژی تحقیق.
61
3-3-1 روش تحقیق.
61
3-3-2شیوه ها و ابزارهای جمع آوری داده
62
3-3-3 جامعه نظری و روش نمونه گیری
63
3-3-4 روش تجزیه و تحلیل دادهها.
63
الف.شناسایی و تعیین اوزان اهمیت مبانی شکست مناقصات دولتی.
64
ب. شناسایی و غربال اولیه عوامل مؤثر برناکارآمدی مناقصات دولتی.
64
ج. اولویتبندی عوامل موثر بر ناکارآمدی مناقصات دولتی
65
3-4 جمع بندی.
65
فصل چهارم
4-1 مقدمه
66
4-2 نمونه تحقیق
66
3-3 شناسایی مبانی شکست مناقصات دولتی.
67
3-4 تعیین اوزان اهمیت مبانی شکست مناقصات دولتی
69
3-5 شناسایی عوامل مؤثر برناکارآمدی مناقصات دولتی.
72
3-6 غربال اولیه عوامل مؤثر بر ناکارآمدی مناقصات دولتی
74
4- 7 رتبهبندی عوامل مؤثر بر ناکارآمدی مناقصات دولتی
81
4-8 جمع بندی
81
فصل پنجم
5-1 مقدمه
82
5-2 نتایج تحقیق
82
3-5پیشنهادات تحقیق.
85
5-4 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده.
87
پیوست ها
شکل 1-1مراحل انجام پژوهش .
6
جدول 2-1 ابزارها و شیوههای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات (به تفکیک مراحل مختلف پژوهش)
6
شکل 2-1 زمینه های بروز فساد اقتصادی در شرکت های دولتی
18
شکل 2-2 شمای کلی فرآیند مناقصه
21
شکل 2-3 نمایش فرآیند سلسله مراتبی
52
جدول 3-1 ارزش گذاری شاخصها نسبت به هم.
52
3-1 طیف ساعتی
62
شکل 3-2- مراحل تجزیه و تحلیل دادهها.
64
جدول4-1 نمونه تحقیق.
67
جدول 4-2 توزیع ماتریسهای سازگار و ناسازگار
70
جدول 4-3 اهمیت نسبی مبانی شکست مناقصه های دولتی.
71
جدول 4-1 عوامل مؤثر بر ناکارآمدی مناقصات دولتی
72
جدول 4-5 نتایج حاصل از پرسشنامه غربالسازی اولیه عوامل مؤثر بر ناکارآمدی مناقصات دولتی
74
جدول 4-6 ماتریس داده های اولیه
77
جدول4-8 ماتریس موزون
78
جدول 4-7ماتریس نرمال شده.
79
جدول 4-9 تعیین راه حل ایده ال منفی
80
جدول 4- 10 تعیین راه حل ایده ال مثبت
80
جدول 4-11 نتایج میزان فاصله ای هرعامل تاایده ال مثبت ومنفی
80
پرسشنامه 1.
88
پرسشنامه 2.
98
پرسشنامه 3
90
فهرست منابع.
91
چکیده انگلیسی
94
چکیده
هدف از این تحقیق شناسایی و رتبهبندی مرتبطترین عوامل مؤثر برشکست یا ناکارآمدی مناقصههای دولتی است. پس از مرور گسترده پیشینه تحقیق و سایر منابع آرشیوی دست دوم، مبانی ارزیابی نارسایی مناقصههای دولتی (مشتمل بر کیفیت، عدالت، به موقع بودن، و رقابت) و فهرستی جامع از عوامل مؤثر بر این نارسایی، مشتمل بر 30عامل شناسایی شد. با نظرخواهی از24 خبره وزارت جهاد کشاورزی و با اتکا به قاعده سرانگشتی پارتو،14 عامل بهعنوان مرتبطترین عوامل مؤثر بر نارسایی مناقصههای دولتی شناسایی شد. سپس از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی برای سنجش اهمیت مبانی ارزیابی نارسایی مناقصههای دولتی و از روش رتبهبندی ترجیحات براساس درجه نزدیکی با راه حل ایدهآل برای رتبهبندی عوامل شناساییشده استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که از منظرخبرگان (1) عدم شفافیت کافی درفرایندبرگزاری مناقصهها، (2) برگزاری مناقصههای دولتی در چارچوب روابط حامی، (3) اتکا به کمترین قیمت بدون توجه به کیفیت، (4) عدم رعایت اخلاق حرفهای، (5) بی ثباتی مدیریتی در سازمانهای مناقصهگزار، (6) دخالت دستگاهها و سازمانهای غیرمسئول در فرایند تصمیمگیری، (7)فقدان نظام شایستهسالاری وواگذاری تصمیمهابه افراد غیرمتخصص و بیتجربه، (8) سیاسی بودن فرایندبرگزاری مناقصهها، (9) عدم برخورداری قاطع بامدیران ومسئولان متخلف، (10) فقدان پیروی از برنامه زمانی معین در برگزاری مناقصهها وطولانی شدن فرایند برگزاری، (11) کامل وبهموقع انجام نشدن ازریابی کیفی، (12) فقدان بانک اطلاعاتی منسجم، (13) تعددو تناقض درقوانین و آییننامهها، و (14) کامل وبهموقع انجام نشدن ارزیالی مالی، بهترتیب، بهعنوان مهمترین و مرتبطترین عوامل مؤثر بر نارسایی مناقصههای دولتی محسوب میشوند. البته، بهرغم اهمیت بیشتر عوامل شناسایی شده، نبایدازعوامل دیگری که زمینه دستیابی به منابع رانت راتسهیل میکنندغافل شد.
کلمات کلیدی: مناقصههای دولتی، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، روش رتبهبندی ترجیحات براساس درجه نزدیکی با راه حل ایدهآل، وزارت جهاد کشاورزی
Keywords: Public tender, Analytical Hierarchy Process, Technique for Order Preference by Similarity to an Ideal Solution, Ministry of Agriculture Jihad
1-1 مقدمه
برگزاری مناقصات کشور از اهمیت فوق العاده زیادی در راس چرخه های درون سازمانی دستگاه های دولتی دارد. هرآنچه به موفقیت یاعدم موفقیت یک طرح بصورت کلان کمک می نماید، در برگزاری مناقصات میتوان خلاصه کرد. ازآنجایی که حرکت چرخه فعالیت های اقتصادی درکشور وابسته به اجرای پروژههادرسطح کلان کشورمی باشدبرگزاری مناقصات جهت تامین نیازهای این پروژه هانقش به سزایی دراین حرکت دارد.
باتوجه به نقش مهم مناقصات دولتی درتوسعه وآبادانی کشوروپیشبردفعالیتهای دولت وباتوجه به وجودمنابع عظیم دولتی دراین امروهمچنین اختصاص بیش از15درصدبودجه کشوربه امرمناقصه وهمچنین ارتباط مناقصه باتامین خدمات عمومی،خدمات بهداشتی،زیرساخت هاودرنتیجه سلامتی انسانهاطبیعت وجود و گسترش فساداقتصادی دراین بخش مهم جلوه می کند، درنتیجه شناسایی عوامل موثربرناکارآمدی مناقصات دولتی از اهمیت ویژه ای برخورداراست (حلاج ،1390).
1-2 بیان مسأله
مناقصات بخش دولتی به دلیل حجم و ارزش بالای آن ،از جمله بخش های حیاتی یک اقتصاد تلقی می شود. سلامتی در فرایندمعاملات دولتی اعم از مناقصه ها ومزایده ها به عنوان رکن مهم موضوع مبارزه همه جانبه علیه فساد مورد توجه دولت مردان و جوامع است به طوری که روسای جمهور 43 کشورمنطقه آزاد تجاری آمریکا [1](FTAA)در آخرین نشست خود در سال 83، جهت برقراری دموکراسی کارا و مبارزه با فساد اداری بر شفاف سازی هر چه بیشتر مناقصات تا کید، و اعلام نمودند که به نظر ما ،بدون ایجاد اصلاحات لازم در فرایند بر گزاری مناقصات عمومی ،حذف فساد امکان پذیر نیست. اما این فرآیند در ایران از جهات مختلف ودلایل متعدد دارای نقایص فراوان است .
علی رغم تغییرات بسیار زیاد در روش های اجرا و نحوه انجام کار ،ابزار و وسایل ،تجهیزات وفناوری های مرتبط ،گرچه بر حسب موقعیت و نگرش خاصی ،قوانین و