شکل ۶-۱۸ تغییرات ضریب انتقال جرم مرزی با فشار و دما برای سیستم دی اکسید کربن- هپتان.
شکل ۶-۱۹ تغییرات ضریب انتقال جرم مرزی با فشار و دما برای سیستم نیتروژن- هگزادکان.
شکل ۶-۲۰ تغییرات ضریب انتقال جرم مرزی با فشار و دما برای سیستم نیتروژن- هپتان.
با توجه به شکلهای (۶-۱۷) تا (۶-۲۰)، ضریب انتقال جرم مرزی به طور یکنواخت با افزایش فشار کاهش مییابد. به این رفتار ضریب انتقال جرم مرزی قبلا در مقالات متعدد اشاره شده است ]۱۵و۵[. علت مشاهده این پدیده به کاهش ویسکوزیتهی فاز مایع در اثر حل شدن گاز در آن نسبت داده می شود ]۱۵و۵[. با این وجود، رفتار مشخصی برای ضریب انتقال جرم مرزی با تغییر دما قابل پیش بینی نیست. برای مثال، در سیستم دی اکسید کربن- هگزادکان که در شکل (۶-۱۷) نشان داده شده است، در بازهی دمایی K15/313 تا K15/373، ضریب انتقال جرم مرزی با دما افزایش مییابد که علت آن، افزایش انرژی سینیتیک مولکولهای گاز و همینطور کاهش ویسکوزیتهی فاز مایع میباشد؛ بنابراین در این شرایط مولکولهای گاز میتوانند راحتتر در فاز مایع نفوذ کنند و مقاومت مرزی در مسیر انتقال جرم کمتر می شود. اما از این دما به بعد، رفتار معکوسی مشاهده می شود؛ به عبارتی دیگر، ضریب انتقال جرم مرزی با افزایش دما رفتاری نزولی از خود نشان میدهد که علت آن احتمالا به خاطر کاهش حلالیت گاز در مایع در دماهای بالا میباشد. پس به طور کلی میتوان گفت در بحث تغییرات فشاری و دمایی، دو پدیده نفوذ و حلالیت رفتار نهایی ضریب انتقال جرم مرزی را تعیین می کنند. از آنجایی که نفوذ و حلالیت گاز در مایع با افزایش فشار بهبود مییابد، بنابراین ضریب انتقال جرم مرزی در تمامی سیستمها به طور یکنواخت با افزایش فشار، بیشتر می شود. اما دما اثری متفاوت بر هر یک از این پدیده ها دارد. به بیان دقیقتر، افزایش دما، حلالیت گاز را کاهش اما قدرت نفوذ آن را افزایش میدهد. بر هم کنش این دو پدیده، در نهایت، ضریب انتقال جرم مرزی سیستم را تعیین خواهد کرد. در مخلوط دی اکسید کربن- هگزادکان، این وارونگی، در دمای K15/373 رخ میدهد و به این معنا است که در این سیستم، از دمای K15/313 تا K15/373، فرایند نفوذ غالب بوده اما از این دما به بعد، اثر دما روی میزان حلالیت گاز قابل ملاحظه بوده و پدیده حلالیت، فرایند انتقال جرم را کنترل خواهد کرد. در مابقی سیستمها، که در شکلهای (۶-۱۸)، (۶-۱۹) و (۶-۲۰) نشان داده شده اند، روند افزایشی برای ضریب انتقال جرم با افزودن دما ملاحظه می شود، به عبارتی دیگر، در این سیستمها، در بازهی دمایی و فشاری مطالعه شده، فرایند نفوذ غالب خواهد بود. به طور خلاصه میتوان گفت در سیستمهای دی اکسید کربن-نرمال آلکان در دماهای پایین و متوسط فرایند نفوذ غالب است، اما در دماهای بالا پدیده حلالیت غالب می شود و در سیستمهای شامل نیتروژن در تمامی دماها فرایند نفوذ غالب بوده یا به عبارتی افزایش دما سبب کاهش مقاومت در مرز دو سیال میگردد.
فصل هفتم
۷- نتیجه گیری
در این قسمت نتایج حاصل از تحقیق انجام شده به طور خلاصه توضیح داده می شود.
- در این مطالعه داده های کشش سطحی تعادلی و دینامیک سیستمهای دی اکسید کربن- هگزادکان، دی اکسید کربن- هپتان، نیتروژن- هگزادکان و نیتروژن هپتان، در بازهی گستردهای از دما و فشار، از مرکز ازدیاد برداشت اتخاذ شد. بر اساس نتایج قبلی به دست آمده از این مرکز، میزان کشش سطحی تعادلی با افزایش فشار کاهش مییابد، زیرا با افزایش فشار دو فاز امتزاجپذیری بیشتری پیدا می کنند. از سوی دیگر در سیستمهای شامل نیتروژن، کشش سطحی تعادلی با دما کاهش مییابد، در حالیکه در سیستمهای حاوی دی اکسید کربن، افزایش دما گاهی موجب افزایش کشش سطحی و در برخی موارد سبب کاهش آن میگردد ]۴۰و۳۹[.
- مدلسازی فرایند نفوذ بر اساس داده های کشش سطحی دینامیکی و تعادلی صورت گرفت.
- دو مدل انتقال جرم مختلف، با وجود مقاومت در مرز دو سیال و بدون وجود مقاومت، در نظر گرفته شدند.
- بر اساس نتایج به دست آمده، صرف نظر از مقاومت انتقال جرمی در مرز دو سیال، در شرایط مطالعه شده مورد قبول نیست.
- پس از ثابت کردن وجود مقاومت قابل ملاحظه در مرز دو سیال، ضریب انتقال جرم مرزی به عنوان مهمترین پارامتر در این نوع مدلسازی معرفی شد.
- با توجه به نتایج، مقدار ضریب انتقال جرم با گذشت زمان به حدود یک سوم مقدار اولیه خود (یا حتی کمتر از آن) میرسد که علت آن کاهش شار انتقال جرم است.
- ضریب انتقال جرم مرزی با افزایش فشار افزایش مییابد که علت آن بهبود حلالیت و نفوذ گاز در مایع در اثر افزایش فشار است.
- یافتن ارتباط بین ضریب انتقال جرم مرزی و دما پیچیده به نظر میرسد، زیرا از یک سو افزایش دما انرژی سینیتیک مولکولهای گاز را زیاد و ویسکوزیته فاز مایع را کم می کند و از اینرو باعث تسهیل انتقال جرم و افزایس ضریب انتقال
دانلود مطالب پژوهشی در مورد : شبیه سازی پدیده ی کشش سطحی دینامیکی در سیستم های ...