مهمترین فناوریهای ارتباطی در دو دههی اخیر ضروری است. علیرغم سرمایهگذاریهای فراوان انجام شده در زمینه کاربری فناوریهای اطلاعاتی در عرصه بانکداری میزان استفاده از این فناوریها چندان بالا نمیباشد. این موضوع نیاز به انجام پژوهش برای شناسایی عوامل تعیینکننده پذیرش سیستمهای نوین بانکداری توسط کاربران را آشکار میسازد. درک عواملی که موجب پذیرش فناوریهای جدید میشود و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوریهای اطلاعاتی مورد نظر پذیرفته شود از پژوهشهای مهم در زمینه شناسایی و تبیین رفتار مصرف کننده است. چرا که تبیین رفتار مصرف کنندگان خدمات بانکی امکان ارائه برنامه های مطلوبتر بازاریابی و افزایش رضایت مصرف کنندگان در جهت سودآوری بنگاهها را فراهم میآورد. در میان مصرف کنندگان، مصرف کنندگان حقوقی اهمیت بالایی دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار مصرف کنندگان حقوقی در حوزه خدمات نوین بانکی انجام شده است. با توجه به این مطلب این تحقیق با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر استفاده از خدمات بانکی توسط مشتریان حقوقی، تبیین رفتار مشتریان حقوقی در حوزه خدمات بانکی با تمرکز بر بانکداری اینترنتی براساس نظریه پذیرش و استفاده از فناوری، شناسایی جایگاه متغییرهای محیطی در مدل رفتار مصرف کنندگان حقوقی ایرانی به نحوی که با کنترل آنها امکان تغییر نگرش و افزایش بهره گیری مشتریان حقوقی از خدمات نوین بانکی در راستای کاهش زمان و افزایش بهرهوری و ایجاد ارزش افزوده برای بانکها انجام شده است.
مدل مفهومی تحقیق یکی از جدیدترین مدلها درباره پذیرش فناوری، نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری است که آن را می توان حاصل تلفیق سازههای اصلی چندین مدل مشهور در زمینه پذیرش فناوری دانست. سازههای اصلی تحقیق عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، تاثیرات اجتماعی و تسهیل شرایط است که بر قصد رفتاری و به تبع آن رفتار استفاده از خدمات نوین تاثیر مثبتی دارد. به علاوه ی سازههای مدل، اعتماد به سیستمهای بانکداری اینترنتی نیز به مدل اضافه شده که نتایج تحقیق بیانگر برازنده بودن مدل است. روش تحقیق در این تحقیق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه است. با ترجمهی پرسشنامههای استاندارد در این حوزه و انجام تحقیقات پیش آزمون و بهره گیری از روشهای میدانی نظرات مدیران مالی در حوزه استفادهی مشتریان حقوقی از خدمات بانکداری اینترنتی مورد ارزیابی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ آزمون پیش مطالعه در مرحلهی نخست 870/ 0 بوده که پس از حذف گزارههایی که اعتبار پرسشنامه را کاهش داده این میزان به مقدار 918/0 افزایش یافته است.
با بهره گیری از روش نمونه گیری چند مرحلهای حدود 220 پرسشنامه در میان مدیران اعتباری شعب ممتاز و درجه الف مستقل بانک ملت توزیع گردید که 201 پرسشنامه تکمیل و بازگردانده شده که نتایج آن توسط نرم افزار spss تحلیل و روش تحلیل عاملی تاییدی نیز توسط نرم افزار لیزرل انجام گردید. فرضیات تحقیق که مبتنی بر سازههای اصلی مدل مفهومی میباشد تایید شده است. آزمونهای تکمیلی بیانگر نقش معنادار متغییرهایی چون سن، سطح تحصیلات، ،سطح دانش کلی کارکنان نسبت به کامپیوتر و اینترنت، مدت زمان آشنایی و میزان استفاده کارکنان شرکتها از اینترنت بر نگرش مشتریان حقوقی نسبت به سازههای اصلی تحقیق است. همچنین با بررسی نتایج آزمونهای برازندگی در میان مدلهای تحلیل عاملی تاییدی مدل مبتنی بر رابطه بین اعتماد و قصد رفتاری استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی برازندهترین مدل بوده است.
فهرست
1 طرح تحقیق 16
1.1. مقدمه 16
1.2. بیان مساله 17
1.3. اهمیت –ضرورت و نتایج تحقیق 20
1.4. مشکلات انجام تحقیق 22
1.5. اهداف تحقیق 22
1.6. سوالات تحقیق 23
1.7. فرضیه های تحقیق 23
1.8. روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق 24
1.9. متغییر های تحقیق و تعریف عملیاتی متغییرهای مستقل یا وابسته 24
1.10. قلمرو زمانی و مکانی تحقیق 26
مروری بر ادبیات موضوع و پیشینهی تحقیق 27
2.1. مقدمه 27
2.2. رفتار مصرف کننده 29
2.2.1. تعریف رفتار مصرف کننده 29
2.2.2. ضرورت مطالعه و تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده 33
2.2.3. شکل گیری و تغییر باور و نگرش و رفتار 35
2.2.4. ارائه خدمات در حوزه سازمانی 42
2.2.5 معرفی خدمات مالی و ویژگیهای آن 44
2.2.6 نیازهای مالی و انگیزه های رفتار مصرف کننده 48
2.2.7. خدمات بانکداری الکترونیک 52
2.2.8. خدمات بانکداری اینترنتی 61
2.2.9. بانکداری الکترونیک در ایران 63
2.3. پذیرش فناوری اطلاعات 66
2.3.1 تئوریها و مدلهای رفتار مصرفکننده در حوزهی فناوری اطلاعات 67
2.3.1.1. تئوری رفتار منطقی 68
2.3.1.2. تئوری رفتار برنامه ریزی شده 69
2.3.1.3. مدل پذیرش فناوری 70
2.3.1.4. تکمیل مدل پذیرش فناوری 73
2.3.1.5. مدل پذیرش فناوری 2 76
2.3.1.6. توسعه ی مدل پذیرش فناوری 2 77
2.3.1.7 مدل تناسب بین وظیفه و فناوری 79
2.3.1.8. نظریه یکپارچه پذیرش و به کارگیری فناوری 80
2.4. مروری بر تحقیقات در حوزه بانکداری الکترونیک 84
2.4.1. تحقیقات در حوزه ی بانکداری اینترنتی 87
2.4.1.1. تحقیقات بین المللی در حوزه ی بانکداری اینترنتی بابهرهگیری از مدل پذیرش فناوری 90
2.4.1.2. تحقیقات بین المللی در حوزه بانکداری اینترنتی با بهره گیری از نظریه یکپارچه پذیرش واستفاده از فناوری 93
2.4.2. تحقیقات در حوزه ی همراه بانک 95
2.4.2.1. تحقیقات بین المللی درحوزه ی همراه بانک با بهره گیری از مدل پذیرش فناوری 97
2.4.2.2. تحقیقات بین المللی در حوزه ی همراه بانک با بهره گیری از نظریه یکپارچه پذیرش واستفاده از فناوری 99
2.4.3. تحقیقات در حوزه ی پذیرش فناوری در سازمانها با محوریت فناوری اطلاعات 101
2.4.3.1. تحقیقات بین المللی با بهره گیری از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری 102
2.4.4. تحقیقات در حوزه ی پذیرش بانکداری الکترونیک در ایران 105
2.5. مدل مفهومی تحقیق 111
2.5.1. تعریف عملیاتی متغییرها ی مدل مفهومی 113
2.5.2. معرفی متغییرهای میانجی 118
2.5.3. پاسخ به سوالات تحقیق 121
2.5.4. مدل مفهومی 125
2.5.4.1. عملکرد مورد انتظار 125
2.5.4.2. تلاش مورد انتظار 126
2.5.4.3. تاثیرات اجتماعی 127
2.5.4.4. تسهیل شرایط 128
2.5.4.5. اعتماد 128
2.5.4.6. قصد رفتاری استفاده 130
3 روش تحقیق 131
3.1. مقدمه 131
3.1.1. طرح تحقیق 132
3.1.2. دستهبندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق) 133
3.2. ابزار جمعآوری اطلاعات 135
3.2.1. روش های کتابخانهای 135
3.2.2. پرسشنامه 136
3.2.3. متغییرهای تحقیق 148
3.2.4. مقیاس های اندازه گیری 150
3.2.5. جامعه و نمونه آماری 152
3.3. روش تحلیل داده ها 154
3.3.1. روش های توصیفی 154
3.3.2. روش های تحلیلی 155
3.3.2.1. آزمون مقایسه میانگین دو جامعهی آماری 155
3.3.2.2. آزمون فرض آماری بری مقایسه واریانس دو جامعه آماری 155
3.3.2.3. آزمون فرض آماری برای مقایسه ی میانگین چند جامعه 156
3.3.2.4. تحلیل همبستگی 156
3.3.2.5. آزمون فریدمن 157
3.3.3. روش معادلات ساختاری 157
3.3.3.1.ارزیابی تناسب یا برازش مدل 159
3.3.3.2.اصلاح مدل 161
3.3.3.3. تفسیر مدل 161
4 تجزیه و تحلیل داده ها 163
4.1. مقدمه 163
4.2. نتایج آمار توصیفی 164
4.2.1. اطلاعات جمعیت شناختی 164
4.2.1.1. استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی 164
4.2.1.2. تقسیم بندی براساس جنسیت 166
4.2.1.3. تقسیم بندی براساس سن 167
4.2.2. تقسیم بندی براساس سطح تحصیلات 168
4.2.3. اطلاعات آماری درباره ی دانش کامپیوتر و اینترنت پاسخ دهندگان 169
4.2.3.1. دانش کامپیوتر پاسخ دهندگان 169
4.2.3.2. مدت زمان استفاده کارکنان از اینترنت 171
4.2.3.3. فراوانی استفاده از اینترنت 172