پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته تحقیقات آموزشی
عنوان
تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی و
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم
فهرست مطالب
عنوان . صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق. 2
مقدمه 3
بیان مسئله 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 7
اهداف تحقیق 11
فرضیه های تحقیق 10
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق 12
تعاریف مفهومی. 12
تعریف عملیاتی متغیرها 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینهی تحقیق. 15
مبانی نظری تحقیق 16
مهارتهای اجتماعی 16
مهارتهای اجتماعی چه نوع مهارتهایی هستند؟ 24
پیشرفت تحصیلی 28
عوامل موثر بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان 31
تأثیر پیشرفت تحصیلی بر انگیزش و یادگیری 35
چه مهارتهایی منجر به پیشرفت تحصیلی میشود؟ 38
روش مشارکتی جیگ ساو 41
محیطهای یادگیری 42
ویژگیهای یادگیری مشارکتی 43
دیدگاههای عمده در یادگیری مشارکتی 44
روشهای یادگیری مشارکتی 45
فرایند روش جیگ ساو (بهرنگی و آقایاری، 1383) 49
روش آموختن با هم 49
روش پژوهش گروهی 49
سازماندهی کلاس درس برای روش تدریس جیگ ساو 51
سازماندهی یادگیری مشارکتی جهت اجرا در کلاس درس 53
نقش معلم در روش تدریس جیگ ساو 54
اثرات کاربرد روش مشارکتی (جیگ ساو) 56
محدودیتهای کاربرد روش مشارکتی (جیگ ساو) 58
تحقیقات انجام شده در داخل کشور 59
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 64
جمع بندی 68
فصل سوم:روش تحقیق. 73
روش تحقیق 74
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری 74
ابزار و روشهای جمع آوری داده ها 75
پرسشنامه مهارتهای اجتماعی 75
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه 75
روایی و پایایی پرسشنامه 76
آزمون پیشرفت تحصیلی 76
روش اجرای تحقیق 76
روش تجزیه و تحلیل داده ها 78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها. 79
دادههای توصیفی 80
یافتههای استنباطی 81
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری. 92
خلاصه پژوهش 93
بحث و نتیجه گیری 93
نتیجه گیری 101
محدویتهای تحقیق 103
پیشنهادات 104
منابع و مآخذ 105
منابع فارسی 105
منابع انگلیسی 113
ضمائم و پیوست ها. 118
چکیده انگلیسی 145
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-2 مقایسه فعالیتهای گروههای مشارکتی با فعالیتهای گروههای کوچک. 50
جدول 2-2 تشویق کنندهی مشارکت و منع کنندهی مشارکت. 50
جدول 1-3 توزیع حجم نمونه آماری بر اساس گروه. 74
جدول 2-3 توزیع حجم نمونه آماری بر اساس وضعیت تاهل. 74
جدول 3-3 مؤلفههای پرسشنامه مهارتهای اجتماعی. 75
جدول 4-3 تحلیل بر اساس میزان نمره. 75
جدول 5-3 آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون. 76
جدول 1-4 میانگین و انحراف استاندارد نمرات درس علوم دو گروه گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پس آزمون. 80
جدول 2-4 میانگین و انحراف استاندارد نمرات مهارتهای اجتماعی دو گروه گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پس آزمون. 80
جدول 3-4 میانگین و انحراف استاندارد نمرات ابعاد مهارتهای اجتماعی دو گروه گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پس آزمون. 81
جدول4-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پیشرفت تحصیلی. 82
جدول5-4 بررسی همگنی شیب خط رگرسیون گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 82
جدول 6-4 مقایسه میزان پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 82
جدول 7-4 مقایسه میزان پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون. 83
جدول8-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون مهارت اجتماعی. 83
جدول 9-4 مقایسه میزان مهارت اجتماعی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 83
جدول 10-4 مقایسه میزان مهارت اجتماعی گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون. 84
جدول11-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون مهارت اجتماعی مناسب. 85
جدول 12-4 مقایسه میزان مهارت اجتماعی مناسب گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 85
جدول 13-4 مقایسه میزان مهارت اجتماعی مناسب گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون. 85
جدول14-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون رفتارهای غیر اجتماعی. 86
جدول 15-4 مقایسه میزان رفتارهای غیر اجتماعی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 86
جدول 16-4 مقایسه میزان رفتارهای غیر اجتماعی گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون. 87
جدول17-4بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون پرخاشگری و رفتارهای تکانشی. 87
جدول 18-4 مقایسه میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 88
جدول 19-4 مقایسه میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون. 88
جدول20-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن. 89
جدول21-4 مقایسه میزان برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 89
جدول22-4 مقایسه میزان برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون. 89
جدول23-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون رابطه با همسالان. 90
جدول 24-4 مقایسه میزان رابطه با همسالان گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون. 90
جدول 25-4 مقایسه میزان رابطه با همسالان گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون. 90
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1-2 فرایند روش جیگ ساو 49
شکل 2-2-نوع نشستن. 51
شکل 3-2 نشستن و ترتیب مطلوب کلاس. 52
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم میباشد، که به روش شبه آزمایشی با بهره گرفتن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم به تعداد 324 نفر میباشد. نمونه آماری این تحقیق 52 نفر از دانشآموزان بود که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای در دو گروه انتخاب شدند. دانشآموزان گروه آزمایشی 10 جلسه به روش مشارکتی (جیگ ساو) در درس علوم آموزش دیدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون مهارتهای اجتماعی ماتسون و آزمون پیشرفت تحصیلی (معلم ساخته) که شامل 56 سوال مهارتهای اجتماعی و 20 سوال پیشرفت تحصیلی بود بعد از تأیید روایی و پایایی آن آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که t در تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمون روش یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) در رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
واژگان کلیدی: یادگیری مشارکتی (جیگ ساو)، مهارتهای اجتماعی، پیشرفت تحصیلی
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
در طول تاریخ انسان همواره کوشیده است تا تجارب و یافتههای خود را به فرزندان و نسل آینده منتقل کند. این نیاز به آموزش و یادگیری، سبب بقای جوامع بشری شده است و بدین سان فرهنگ سازی و حفظ آن، بخش جداناپذیر آرمانهای انسانی و شناسنامه انسان شده است. آموزش و یادگیری یک وظیفه راهبردی است و همواره این سوال برای صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده است که میخواهیم چه چیزی را یاد بدهیم و چگونه میخواهیم آن را یاد بدهیم و برای یک آموزش اثربخش و کارآمد، استفاده از فنون و راهبردهای مطلوب دارای اهمیت بسیار است. همگام با تحولات روزافزون دانش و فناوری نظام آموزشی نیز تغییرات را سریع پذیرفته است (فهامی و عزتی، 1388). بنابراین تغییر هدفهای برنامه درسی، مواد و محتوای آموزشی، روشها و مسائل آموزشی و روی هم رفته تغییر در فرآیند یاددهی و یادگیری و همگام شدن با نوآوریها امری مسلم و انکارناپذیر است. امروزه رشد شخصیت همه جانبه فرد یکی از هدفهای اساسی و اولیه نظامهای آموزشی شده است و یکی از جنبههای رشد و شخصیت انسان؛ جنبه اجتماعی است. جنبه اجتماعی رشد و آماده کردن دانشآموزان برای به سر بردن با دیگران و همکاری با آنها مدتهاست که نظر مربیان را جلب کرده است.
یادگیری مشارکتی رویکردی فعال و نوین است که بستری گسترده برای پژوهش و مطالعه د رجنبهها و متغیرهای گوناگون مرتبط با آن دارد.
لذا در این تحقیق محقق به دنبال بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی جیگ ساو بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول بوده است.
امید است که روزنهای برای مطالعه و تحقیق بیشتر و گاهی برای بهبود فرایند یاددهی – یادگیری باشد.
بیان مسئله
بحث یادگیری فعال و یادگیرنده فعال و پژوهنده و مشارکت جو امروزه در مباحث تربیتی جایگاه ویژهای دارد؛ اما در نظام آموزشی ایران معلمان با تکیه بر روشهای سنتی به ویژه سخنرانی شاگردان را به حفظ و تکرار مفاهیم علمی ترغیب مینمایند و علی رغم اینکه در محافل علمی و تربیتی و حتی اجرایی صحبت از فعال بودن دانشآموز، رشد فکری و آزاداندیشی میشود؛ اما عملا چنین نظرگاههایی جنبه شعارگونه به خود گرفته اند. از سوی دیگر سخن از تقویت روحیه همکاری و رفاقت در بین