(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 

چکیده: 

 

  این پژوهش به دنبال پاسخ این پرسش است که چگونه دانش کسب‌شده از طریق روابط بین سازمانی به نوآوری و بهبود عملکرد پروژه‌های انجام‌شده در سازمان‌های پروژه محور منجر می‌شود. مدل تجربی در این پایان‌نامه تأثیر سه دسته دانش حاصل از استقرار روابط استراتژیک بین سازمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد که عبارت‌اند از: یادگیری نحوه مدیریت شراکت‌های راهبردی، یادگیری نحوه همکاری باهر یک از هم‌پیمانان استراتژیک و دانشی که از هم‌پیمانان استراتژیک در زمینه‌هایی همچون محصولات، تکنولوژی‌ها و فرآیندها کسب می‌گردد. مدل پیشنهادی در این پایان‌نامه به صورت «یادگیری- نوآوری- عملکرد» است. تحلیل داده‌های پژوهش به کمک روش مدل یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار LISREL  انجام گرفت که نتایج به شرح زیر است: یادگیری نحوه مدیریت شراکت‌های راهبردی به افزایش میزان کسب دانش از هر یک از هم‌پیمانان استراتژیک خواهد انجامید؛ یادگیری نحوه همکاری باهر یک از هم پیمانان استراتژیک از آن جهت که به افزایش کسب دانش از آن‌ها و نوآوری در اجرای پروژه‌ها منجر خواهد شد حائز اهمیت است؛ کسب دانش از هم‌پیمانان استراتژیک به افزایش نوآوری در اجرای پروژه‌ها منجر خواهد شد و نوآوری در اجرای پروژه‌ها سبب بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود.
                                              

 

فصل1: کلیات تحقیق

 

1-1- مقدمه 2

 

1-2- بیان مسئله 3

 

1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق 5

 

1-4- اهداف تحقیق 6

 

1-5- سوالات تحقیق 6

 

1-6- فرضیات تحقیق 6

 

1-7- مدل تحقیق 8

 

1-8- روش تحقیق 9

 

1-8-1- نوع تحقیق و شیوه گردآوری داده‌ها   9

 

1-8-2ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات   9

 

1-8-3 روایی و پایایی وسیله اندازه‌گیری   10

 

1-9- قلمرو تحقیق 10

 

1-10- جامعه و نمونه آماری 11

 

1-11- شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها 12

 

1-12- متغیرهای تحقیق و تعریف مفهومی آن‌ها 13

 

1-12-1- یادگیری نحوه مدیریت شراکت‌های راهبردی   13

 

1-12-2- یادگیری نحوه همکاری باهر یک از هم‌پیمانان استراتژیک   13

 

1-12-3- کسب دانش از هم پیمانان استراتژیک   13

 

1-12-4- نوآوری در اجرای پروژه   13

 

1-12-5- عملکرد پروژه‌ها   14

 

1-12-6- شیوه انتقال دانش درون سازمان   14

 

1-13- ساختار تحقیق 14

 

فصل 2: ادبیات تحقیق

 

2-1-مقدمه 16

 

2-2- مبانی نظری تحقیق 16

 

2-2-1 روابط بین سازمانی و کسب دانش   16

 

2-2-2- دانش و نوآوری در سازمان   20

 

2-2-3- نوآوری و عملکرد   25

 

2-2-4- رابطه شیوه انتقال دانش به درون سازمان و نوآوری   26

 

2-2-5- مشارکت‌های راهبردی در صنعت نفت‌وگاز   28

 

2-3- پیشینه تجربی تحقیق 30

 

2-3-1- مطالعات خارجی   30

 

2-3-2- مطالعات داخلی   41

 

2-4- جمع‌بندی ادبیات تحقیق 43

 

فصل 3: روش تحقیق

 

3-1- مقدمه 48

 

3-2- فرضیات تحقیق 48

 

3-3- مدل تحقیق 48

 

3-4- روش تحقیق 49

 

3-5- جامعه آماری 50

 

3-6- ابزارها و شیوه جمع‌آوری اطلاعات 52

 

3-7- قابلیت اعتبار (روایی) ابزار سنجش 53

 

3-8- قابلیت اعتماد (پایایی) پرسشنامه 54

 

3-9- متغیرهای تحقیق 55

 

3-10- روش آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها 56

 

3-11- جمع‌بندی فصل سوم 57

 

فصل 4:  تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

4-1- مقدمه 59

 

4-2- مشخصه عمومی نمونه آماری و پاسخ‌دهندگان 59

 

4-2-1- مبلغ قرارداد پروژه   60

 

4-2-2- تحصیلات پاسخ‌دهندگان   60

 

4-2-3- سمت پاسخ‌دهندگان   61

 

4-2-4- طبقه‌بندی پروژه‌ها از نظر نوع آن‌ها   61

 

4-3- تحلیل‌های تک متغیره 62

 

4-3-1- یادگیری نحوه مدیریت شراکت‌های راهبردی   62

 

4-3-2- یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک   62

 

4-3-3- کسب دانش از هم پیمانان استراتژیک   63

 

4-3-4- عملکرد پروژه‌ها   64

 

4-3-5- شیوه انتقال دانش به درون سازمان   66

 

4-3-6- آماره‌های توصیفی متغیرهای مدل   67

 

4-4- تحلیل‌های دو متغیره و مدل معادلات ساختاری 68

 

4-4-1- ارزیابی مدل اندازه‌گیری   69

 

4-4-2- مدل ساختاری و آزمون فرضیه‌های تحقیق   82

 

4-4-3- بررسی فرضیات تحقیق   84

 

4-5- تحلیل چند متغیره و بررسی برازش مدل 92

 

4-6- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 95

 

فصل 5: نتیجه گیری و پیشنهاد‌ها

 

5-1- مقدمه 97

 

5-2- مروری بر چارچوب کلی تحقیق 97

 

5-3- یافته‌های تحقیق 98

 

5-3-1- یافته‌های حاصل از تحلیل‌های تک متغیره   98

 

5-3-2- یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی تابیدی و بخش اندازه‌گیری مدل   101

 

5-3-3- یافته‌های حاصل آزمون فرضیه‌ها و بخش ساختاری مدل   101

 

5-3-4- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری   106

 

5-4- پیشنهادهای تحقیق 107

 

5-4-1- پیشنهاد‌ها کاربردی   107

 

5-4-2- پیشنهاد برای تحقیقات آتی   109

 

5-5- محدودیت‌های تحقیق 110

 

منابع و مآخذ

 

منابع فارسی 112

 

منابع انگلیسی 113

 

ضمایم

 

خروجی‌های نرم‌افزار SPSS 121

 

شاخص‌های برازش مدل تحقیق 126

 

پرسشنامه 127

 

مقدمه
فشارهای محیطی ناشی از تغییرات وسیع شرایط کسب‌وکار و تشدید فضای رقابتی میان سازمان‌ها، بقای سازمان‌ها را با تهدید جدی مواجه ساخته است. کوتاه شدن چرخه محصولات و رشــد سریع فناوری و همچنین گسترش انتظارات جامعه، سـازمان‌ها را وادار به خدمت گرفتن روش‌های گوناگونی جهت کسب مزیت رقابتی و تداوم فعالیت در محیط پر تلاطم کنونی نموده است.

 

اما از ســوی دیگر، یکپارچگی روزافزون بازارها و ظهــور فناوری‌های جدید و نیاز به دانش فنی و تکنولوژیکی در کنار محدودیت سرمایه به خصوص در دهه اخیر کسـب مزیت رقابتی پایدار را به امری مخاطره‌آمیز تبدیل کرده است. از این روســــت که سازمان‌ها به تدریج تداوم فعالیت را در گرو رقابت در کنار تعامل یافته و به جستجوی شیوه‌هایی در راستای بهره‌مندی از منابع رقبا پرداخته‌اند. اتحادهای استراتژیک سازمان‌ها، فرصت کسب دارایی‌ها، صلاحیت‌ها و توانایی را فراهم می‌کند که بدون استقرار آن‌ها دست‌یابی به چنین منابعی قابل تصور نخواهد بود. بنابراین ائتلاف‌ها و شراکت‌های استراتژیک بین موسسات و سازمان‌های گوناگون امروزه به عنوان ابزاری حیاتی برای کارآفرینان کوچک و استراتژی توسعه برای سازمان‌های بزرگ تلقی می‌گردد.

 

صنعت نفت به عنوان مهم‌ترین صنعت کشور و از ارکان ضروری اقتصاد ایران به شمار می‌رود، با توجه به روند رو به رشد مصرف انرژی در جهـــان پیش‌بینی می‌شود نفت و گاز طبیعی همچنـــان به عنوان سوخت منتخب، جایگاه خود را در مجموعه اقلام سبد انرژی مصرف‌کنندگان حفظ نماید.

 

نگاهی به اولویت‌های صنعت نفت ایران در سال‌های اخیر، تاکید بر ضرورت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی، توسعه نقش ایران در بازارهای جهانی از طریق افزایش تعامـــلات بین‌المللی در کنار تقویت بنیان مهندسی و ساخت و اجرای داخلی به عنوان اهداف کامل این صنعت دارد.

 

لذا با توجه به ضرورت توسعه صنعت نفت از دید مدیـران، از یک سو محـــدودیت‌های پیش رو از قبیل سرمایه‌گذاری و دسترسی به فن‌آوری‌های جدید و نقش

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...