(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب

 

فصل اول

 

1-1 موضوع تحقیق  

 

1-2 تشریح و بیان مساله 4

 

1-3 اهمیت و ضرورت حل مساله 6

 

1-4 گزاره های مسئله 6

 

1-4-1 اهداف تحقیق 7

 

1-4-2 سؤالات تحقیق 7

 

1-4-3 فرضیه‏های تحقیق 7

 

1-5 تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی 7

 

1-6 متغیرهای مورد مطالعه 8

 

منابع فصل اول 11

 

فصل دوم

 

2-1مقدمه ای بر پیشینه سوابق و ادبیات تحقیق 13

 

2-2 نظریه‌های مهم در تجارت بین الملل 14

 

2-2-1 نظریه سوداگری 15

 

2-2-2 نظریه مزیت مطلق 15

 

2-2-3 نظریه مزیت نسبی 16

 

2-2-4 نظریه هزینه فرصت 18

 

2-2-5 نظریه مزیت نسبی هکشر و اوهلین 19

 

2-2-6 آزمون تجربی لئونتیف 19

 

2-3 پیدایش نظریه‏های جدید 20

 

2-3-1 نظریه تشابه کشورها 20

 

2-3-2 نظریه‏ چرخه زندگی محصول 21

 

2-3-3 نظریه رقابت استراتژیک تجاری 21

 

2-3-4 نظریه مزیت رقابتی ملی 22

 

2-4 عوامل تعیین کننده مزیت نسبی 23

 

2-5 شاخص‌های مزیت نسبی 24

 

2-5-1 شاخص مزیت نسبی آشکار 25

 

2-6 نگاهی به صنعت میگو در جهان 25

 

2-6-1 تولید میگو در جهان 26

 

2-6-2 تجارت جهانی میگو 31

 

2-7 بررسی صنعت میگو در ایران 32

 

2-7-1 ظرفیت‌های توسعه پرورش میگو 33

 

2-7-2 وضعیت تولید میگو 34

 

2-7-3 میگو در بازار داخلی 36

 

2-7-4 وضعیت صادرات ایران 39

 

2-8 مروری بر مطالعات انجام شده 41

 

منابع فصل دوم 47

 

فصل سوم

 

3-1 مقدمه ای بر روش تحقیق 51

 

3-2 انتخاب و تبیین مساله تحقیق 52

 

3-3 تشریح روش کار 52

 

3-4 ایستایی (مانایی) در سری‌های زمانی 60

 

3-5 هم انباشتگی 61

 

3-6 رگرسیون 62

 

منابع فصل سوم 64

 

فصل چهارم

 

4-1 شاخص مزیت نسبی آشکار 66

 

1-1-4محاسبه مزیت نسبی 67

 

4-2 محاسبه تاثیر گذاری متغیرهای مدل 69

 

4-2-1 وارد کردن داده های متغیرها 69

 

4-3 مانایی داده های متغیرها 74

 

4-3-1 آزمون ریشه واحد برای متغیر شاخص مزیت نسبی (RCA) 75

 

4-3-2 آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در ایران (PIRIAQC) 76

 

4-3-3 آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان صید میگوی دریایی در ایران (PIRICAP)   77

 

4-3-4 آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در جهان (PTAQC)   78

 

4-3-5 آزمون ریشه واحد برای متغیر میزان صید میگوی دریایی در جهان (PTCAP)   79

 

4-3-6 آزمون ریشه واحد برای متغیر ارزش تبدیل دلار به ریال در بازار ایران (DTR)   80

 

4-3-8 آزمون ریشه واحد برای متغیر میانگین قیمت کلیه محصولات میگو (VAvgT)   82

 

4-3-9 نتایج کلی آزمون ریشه واحد 83

 

4-4 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول 84

 

4-4-1 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر شاخص مزیت نسبی (RCA)   84

 

4-4-2 آزمون ریشه واحد برای برای تفاضل مرتبه اول متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در ایران (PIRIAQC) 85

 

4-4-3 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر  میزان صید میگوی دریایی در ایران (PIRICAP) 86

 

4-4-4 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میزان تولید میگوی پرورشی در جهان (PTAQC) 87

 

4-4-5 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میزان صید میگوی دریایی در جهان (PTCAP) 88

 

4-4-6 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر ارزش تبدیل دلار به ریال در بازار ایران (DTR) 89

 

4-4-7 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میانگین قیمت میگوی یخ زده فرآوری نشده (VAvgnpf) 90

 

4-4-8 آزمون ریشه واحد برای تفاضل مرتبه اول متغیر میانگین قیمت کلیه محصولات میگو(VAvgT) 91

 

4-4-9 نتایج کلی آزمون ریشه واحد در تفاضل مرتبه اول 92

 

4-5 آزمون ریشه واحد جمله اختلال 93

 

4-6 تخمین ضرایب متغیرهای مدل 94

 

منابع فصل چهارم 95

 

فصل پنجم

 

5-1 بررسی متغیر شاخص مزیت نسبی آشکار 97

 

5-2 بررسی ضرایب مدل 98

 

5-2-1 تولید میگو در ایران 99

 

5-2-2 تولید میگو در جهان 100

 

5-2-3 قیمت میگو 102

 

5-2-4 ارزش تبدیل دلار به ریال 103

 

5-3 شناسایی مشکلات موثر 103

 

5-4 نتیجه گیری نهایی 106

 

منابع و مآخذ 108

 

چکیده

 

توسعه صادرات غیر‌نفتی از مهم‌ترین اهداف کشور در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. با توجه به اتکای زیاد کشور به صادرات نفت و نوسانات شدید قیمت آن می‌توان به اهمیت صادرات محصولات غیر نفتی پی‌برد. در این راستا به منظور توسعه صادرات غیر‌نفتی رشد صادرات بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ضروری است.

 

وجود امکانات بالقوه صید و پرورش انواع آبزیان در بخش های شیلات باعث شده است تا این بخش از ظرفیت‌های بالقوه بالایی جهت صادرات برخوردار باشد که در صورت برنامه‌ریزی اصولی می‌توان این بخش را به عنوان یکی از منابع تامین ارز کشور مطرح کرد، اما به دلیل وجود عوامل درونی و بیرونی موثر هنوز صادرات ایران نتوانسته در بخش شیلات جایگاه واقعی خود را پیدا نماید. بنابراین شناخت عوامل موثر بر افزایش صادرات این بخش می‌تواند رشد بسزایی در افزایش صادرات این محصولات داشته باشد.

 

یکی از مستعدترین اقلام تشکیل‌دهنده صادرات در بخش شیلات میگو می‌باشد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر مزیت نسبی صادراتی بر مبنای شاخص مزیت نسبی آشکار بالاسا و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت در این صنعت انجام گرفته است.

 

این مدل بیان می‌دارد که دستیابی به مزیت نسبی صادراتی در صنعت و در نتیجه کسب موقعیت در سطح جهانی تابعی از تاثیر متقابل، تولید داخلی میگوی پرورش یافته، میزان صید میگو از منابع طبیعی، تولید خارجی میگوی پرورش یافته ، میزان صید میگو در جهان، میانگین قیمت میگو فرآوری نشده، میانگین قیمت کلیه محصولات بدست آمده‌ و ارزش پول ملی است.

 

یافته‌ها و نتایج تحقیق نشان می‌دهد که صنعت میگوی ایران از نظر مزیت صادراتی در وضعیت مناسبی قرار‌نداشته و بهبود این وضعیت در‌گرو‌ برنامه‌ریزی اصولی و مناسب‌تر در بخش تولید و سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش است. در پایان نیز به شناسایی مشکلات این بخش پرداخته و نیز پیشنهاداتی برای بهبود و ارتقا وضعیت این صنعت ارائه گردیده است.

 

1-1 موضوع تحقیق

 

اهمیت صادرات غیر‌نفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو میزان اثرگذاری عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی می‌تواند به رشد صادرات کمک نماید.

 

 بدون شک کشورهایی که پایه اقتصاد آنها به صورت تک محصولی است، در بحران‌های اقتصادی، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند و آسیب پذیرتر خواهند بود. از این رو توجه به اقتصاد چند محصولی و توسعه در چندین بخش اقتصادی نظیر صنایع و معادن، کشاورزی، خدمات و . می تواند هر کشوری را از بحران‌های اقتصادی مختلف نجات دهد.

 

سازمان شیلات ایران به عنوان سازمان مسئول برای ساماندهی تولید آبزیان درکشور نسبت به سایر سازما‌ن‌های مسئول در وزارت کشاورزی جوان‌تر و از قدمت کمتری برخوردار می باشد.از نظر تولید مشابه دام و طیور سهم تولید آبزیان در کشور در سال 1389 تنها 13% از کل این گروه از تولیدات می‌باشد و از نظر ارزش افزوده نیز تنها 2% از کل تولیدات کشاورزی است که نشانگر کم‌توجهی به این زیربخش است. هر چند در سال‌های اخیر ارزش غذایی آبزیان برای مصرف انسانی بیشتر نمایان شده و کشورهای توسعه یافته در دو دهه اخیر تلاش بسیاری برای افزایش سرانه مصرف آبزیان بکار گرفته‌اند ولی در ایران کماکان روند مصرف انسانی آبزیان کمتر از نصف متوسط جهانی است و روند افزایش مصرف به کندی در حال افزایش است.[1]

 

صنعت میگوی ایران نیز که در زیر مجوعه صنایع شیلات قرار می‌گیرد، می‌تواند به عنوان یکی از صنایع مهم‌غیرنفتی در سبد صادراتی کشور، نقش موثری را به خود

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...