عملکرد اجتماعی شرکت ( csp )
عملکرد اجتماعی شرکت، از سالها پیش در آمریکا و اروپا مورد توجه بوده است. درایران نیز معمولا شرکتها، کمک هایی در قالب خیریه و بشردوستانه انجام می دهند. اما آن چه که در این تحقیق از آن به عنوان عملکرد اجتماعی شرکت یاد می شود بسیار فراتر از این مفهوم است و شرکتها باید کلیه اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیطی فعالیتهایشان بر جامعه را مدنظر قرار دهند. رعایت عملکرد اجتماعی از سوی سازمانها، علاوه برآن که برای خود شرکتها بسیار سودمند است و نقش مهمی در بهبود جامعه و کاهش فقر دارد و از سوی دیگر، دستیابی به اهداف توسعه هزاره از قبیل ریشه کنی فقر و گرسنگی، برخورداری از آموزش اولیه در سطح جهان و ارتقای برابری جنسیتی، تنها با مشارکت شرکتها امکان پذیر است ؛ که به عنوان بخش بزرگی از جامعه نقش بزرگی از جامعه، نقش قابل توجهی در زندگی افراد دارند.
برخی از شرکتها CSP به عنوان یک فعالیت خیر خواهانه و بشر دوستانه مینگرند و گروهی آن را یک چارچوب راهبردی جدید برای شرکت میدانند. عده ای نیزواژه “اجتماعی” شرکتها را متوجه عملکرد اجتماعی خود، همچون سایر وظایف عادی می کند. امروزمسئولیت اصلی یک شرکت ایجاد سود برای ذینفعان میباشد که واژه مسئولیت شرکت این موضوع را به خوبی توضیح میدهد، در حالی که واژه اجتماعی بر جنبه های دیگری نیز تاکید دارد ( Hopkins 2004)
مسئولیت اجتماعی شرکت به معنای رویههای باز و شفاف کسب و کار، یعنی روشهایی است که مبتنی بر ارزشهای اخلاقی و احترام به کارکنان، جامعه و محیط زیست میباشد. عملکرد اجتماعی شرکت ها به این منظور برنامه ریزی میشوند که برای جامعه به طور اعم و برای سهامداران به طور اخص حامل ارزشهای پایدار باشد. (امیدوار 1385)
گریفتن و بارنی (1992) مسئولیت اجتماعی را مجموعه وظایف و تعهداتی میدانند که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای انجام دهد که در آن فعالیت می کند.
بلوم و گاندلچ (2001) معتقدند CSP تعهدات شرکت نسبت به ذینفعان یعنی مردم. گروههایی است که از رویه ها و سیاستهای شرکت اثر میپذیرند یا بر آنها اثر میگذارد این تعهدات فراتر از الزامات قانونی و وظایف شرکت نسبت به سهامداران میباشد. اجرای این تعهدات مستلزم حداقل کردن اثرات منفی و حداکثر کردن اثرات مثبت شرکت بر جامعه است.
انگل (2004) معتقد است که عملکرد اجتماعی شرکت به طور مستقیم یا غیر مستقیم رفتار شرکت را از طریق ترکیبی از فعالیت سهامداران، تحت تاثیر قرار میدهد و یا آن را کنترل می کند.
هارتمن (1998) CSP را موضوعی هوشمند و هدفمند برای رفاه جامعه می داند که از فعالیتهای مخرب شرکت جلوگیری می کند و منجر به بهبود زندگی انسانها می شود. (Lantos )
به اعتقاد ایران نژاد پاریزی (1371) مسئولیت اجتماعی شرکت، تعهد تصمیم گیران برای اقداماتی است که به طور کلی علاوه بر تامین منافع خودشان رفاه جامعه رابهبود میبخشد.
یونس (2008) معتقد است که 2 نوع عملکرد اجتماعی وجود دارد. یکی CSP ضعیف، به این معنی که شرکت صدمهای به مردم و جامعه وارد نمیکند و دیگرCSP قوی، که براساس آن شرکت خدمات مفیدی برای مردم و جامعه است.
اما اشی و ادی (2005) CSP رااز دیدگاه سهامداران، جامعه و ذینفعان تعریف می کند.
از دیدگاه سهامداران، CSP مرتبط با مسئولیتهای قانونی و اقتصادی است که شرکتها نسبت به مالکان شرکت بر عهده دارند. در این دیدگاه هدف حداکثر کردن سود برای مالکان شرکت است و مسائلی از قبیل کاهش هزینه، داشتن مزیت رقابتی، کارایی بازار و بازده و بازده مطلوب سرمایه گذاری مورد توجه است و جایی برای احساسات و خیرخواهی وجود ندارد.
مسئولیت اجتماعی شرکت، مقولهای با اهمیت و پرطرفدار محسوب می شود
(Leonard & Rangan2007 ) که آن را مسئولیت شرکتی، پاسخ گویی شرکتی و اخلاق شرکتی نیز مینامند (Hohnen 2007 )
2-3- تعریف های سازمانی CSP
سازمان | نوع سازمان | تعریف CSP | ماخذ |
دولت انگلستان | سازمان دولتی | اقدام های داوطلبانه ای که کسب و کارها، علاوه بر انطباق با الزامات قانونی کمیته، به منظور پاسخگویی به منافع رقابتی خود و منافع جامعه انجام می دهند | www.csp.gov.uk |
کمیسیون اروپا | سازمان دولتی | مفهونی که طبق آن سازمان ها مسائل اجتماعی و زیست محیطی ناشی از عملیات کسب و کاری خود و تعامل خویش را با ذی نفعانشان به صورت داوطلبانه یکپارچه می سازند | نامه ی سبز کمیسیون اروپا 2001 ایجاد چارچوبی اروپایی برای مسئولیت اجتماعی سازمانها |
وزارت بازرگانی چین | سازمان دولتی | اقدامی مشخص که سازمان های چینی در تحقق بخشیدنبه آرزو های سیتسی رهبری جمعی جدید حزب کمونیست چین _وادار کردن مردم به ایجاد جامعه ای همساز انجاممی دهند | شرکت اخلاقی 2005 سیاست تعریف چینی csp 15 سپتامبر 2005 |
کنفدراسیون صنایع انگلیس | انجمن کسب و کار | پذیرش این که سازمان ها که باید نه تنها در قبال عملکرد مالی خود بلکه در قبال تاثیر فعالیت هایشان در جامعه و یا محیط پاسخگو باشند | www.cbi.org.uk |
شورای کسب و کار جهانی برای توسعه پایدار | انجمن کسب و کار | تعهد مداوم صاحبان کسب و کار به رفتار اخلاقی و کمک به رشد اقتصادی همزمان با بهسازی کیفیت زندگی نیروی کار و اعضای خانواده هایشان و نیز مردم کشور و جامعه در مقیاس وسیع | WBCSD,1999,CSP:meeting expectation,s |