دکتر ناصر صنوبر
مرداد ماه1393
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
جهانی شدن تجارت و اقتصاد و پویاتر شدن رقابت، نقش مشتریان را در سازمانها تغییر داده است نگاه امروز سازمانها به مشتریان تنها یک مصرفکننده صرف نیست، مشتریان در سازمانهای امروز در تولید کالا و ارائه خدمت، رویههای انجام امور و فرایندها، توسعه دانش و توان رقابتی، همراه و همگام اعضای سازمان هستند. سرعت زیاد تغییر در سازمانها، آنها را مجبور به نوآوری مستمر در محصولات و خدمات خود میکند و لازمه این نوآوری کارکنان و محیطی خلاق و مستعد نوآوری است، هدایت صحیح این منابع (کارکنان) میتواند موجب شکوفا شدن سازمان و بهبود کارایی آن شود که نتیجه آن خلق ارزش برتر برای مشتریان است؛ بنابراین مدیریت مؤثر و کارآمد رابطه با مشتری و خلق و ارائه ارزش به او از مهمترین مباحث مورد علاقه و توجه محققان و مدیران سازمانها محسوب میشود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین نوآوری و ایجاد ارزش میباشد همچنین نقش رهبری تحولگرا و قابلیت بازاریابی به عنوان تعدیل گر در رابطه بین نوآوری و ایجاد ارزش بررسی میشود. جامعه آماری تحقیق را شعب و نمایندگیهای بیمه ایران در شهر تبریز تشکیل میدهند، تعداد 187 نفر از مدیران، کارکنان و فروشندگان شعب و نمایندگیهای بیمه ایران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادهها به دو صورت کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه)، جمعآوری شدند. برای تأیید روایی پرسشنامه از نظر اساتید و برای تأیید پایایی از مقیاس آلفای کرونباخ (847/0) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو نرمافزار SPSS و AMOS و از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نوآوری تأثیر مثبت و معنیداری (β=0/66، P=0/000) بر ارزش ارائهشده شرکت دارد و رهبری تحولگرای مدیران رابطه بین این دو را تعدیل میکند، همچنین ارزش ارائهشده شرکت تأثیر مثبت و معنیداری (β=0/50، P=0/000) بر ارزش دریافتی مشتریان دارد و قابلیت بازاریابی کارکنان رابطه این دو را تعدیل میکند و ارزش دریافتی مشتریان تأثیر مثبت و معناداری(β=0/76، P=0/000) بر عملکرد مشتریگرای شرکت میشود.
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه.2
1-2- بیان مسئله و اهمیت موضوع.3
1-3- اهداف تحقیق4
1-3-1- هدف اصلی.4
1-3-2- اهداف فرعی.4
1-4- سؤالات تحقیق5
1-5- فرضیات تحقیق.5
1-6- روششناسی تحقیق.6
1-6-1- مدل تحقیق 6
1-6-2- نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها.6
1-6-3- جامعه و نمونه آماری.7
1-6-4- روش گردآوری اطلاعات.7
1-6-5- ابزار جمعآوری دادهها.7
1-6-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها8
1-7- متغیرهای تحقیق.8
1-8- ساختار تحقیق.10
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع
2-1- مقدمه12
2-2- مبانی نظری12
2-2-1- مزیت ماندگار.12
2-2-2- دیدگاه منبع محور.14
2-2-3- اهمیت قابلیتها15
2-2-4- خلاقیت و نوآوری.16
2-2-5- ارزش.21
2-2-5-1- ارزش از دیدگاه مشتری22
2-2-5-2- گروههای ارزش.26
2-2-5-3- مدلهای ارزش از دید مشتری27
2-2-5-3-1- مدل مؤلفههای ارزش27
عنوان صفحه
2-2-5-3-2- مدل نسبت هزینه- فایده.28
2-2-5-3-3- مدل وسیله- نتیجه.30
2-2-5-3-4- مدل ابعاد کلیدی ارزش از دید مشتری31
2-2-6- نوآوری و ایجاد ارزش.33
2-2-7- رهبری تحولگرا35
2-2-8- قابلیتهای بازاریابی.40
2-2-8-1- قابلیتهای تخصصیشده بازاریابی41
2-2-8-2- قابلیتهای معماری بازاریابی42
2-2-9- قابلیت بازاریابی و ایجاد ارزش44
2-2-10- مشتریگرایی.45
2-2-10-1- تعریفهای مشتریگرایی.46
2-2-10-2- اشکال و دیدگاههای متفاوت به مشتریگرایی47
2-3- پیشینه تجربی48
2-3-1- مطالعات خارجی48
2-3-2- مطالعات داخلی.52
2-4- جمعبندی فصل دوم.57
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1- مقدمه.59
3-2- نوع تحقیق.59
3-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری.59
3-4- ابزار و روش گردآوری اطلاعات.61
3-5- مدل تحقیق.62
3-6- فرضیات تحقیق62
3-7- تعریف متغیرهای تحقیق63
3-8- روایی و پایایی.64
3-8-1- روایی (اعتبار).64
عنوان صفحه
3-8-2- پایایی.65
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های آماری.66
3-10- جمعبندی فصل سوم.66
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای آماری
4-1- مقدمه.68
4-2- آمار توصیفی.68
4-2-1- جنسیت.68
4-2-2- سن.69
4-2-3- تحصیلات70
4-2-4- سابقه خدمت71
4-3- تحلیلهای تک متغیره.72
4-3-1- شاخصهای توصیفی متغیرها.72
4-3-1- آزمون میانگین.73
4-4- تحلیلهای دو متغیره74
4-4-1- ارتباط نوآوری و ارزش ارائهشده74
4-4-2- ارتباط تعامل نوآوری و رهبری تحولگرا و ارزش ارائهشده شرکت75
4-4-3- ارتباط بین ارزش ارائهشده شرکت و ارزش دریافتی مشتری75
4-4-4- ارتباط تعامل قابلیت بازاریابی و ارزش ارائهشده شرکت و ارزش دریافتی مشتری.76
4-4-5- ارتباط بین ارزش دریافتی مشتری و عملکرد مشتریگرا76
4-5- تحلیلهای چند متغیره77
4-5-1- تحلیل عاملی تأییدی.77
4-5-1- مدل معادلات ساختاری.79
4-3-3-1- اثرات غیرمستقیم مدل.80
4-3-3-2- اثرات کل مدل.81
4-3-3-1- شاخصهای برازش.81
4-3-3-1-1- شاخصهای برازش مطلق82
4-3-3-1-2- شاخصهای برازش مقایسهای.83
4-4- جمعبندی فصل چهارم85
عنوان صفحه
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه.87