۲-۲-۱-۱۱ مسائل استراتژیک در توسعه محصول جدید
برخورداری از یک استراتژی شفاف و تعریفشده از عوامل کلیدی است که بهطور مستقیم بر موفقیت توسعه محصولات جدید در بازار تأثیر میگذارد. علاقه به رشد، یکی از نیروهای محرک اصلی در جهتدهی به فعالیت کسب کارهای مختلف است. رشد را برای اکثر سازمانها به اکسیژن برای انسان تشبیه میکنند. رشد درواقع اکسیژن خالصی است که تضمینکننده بقا و سودآوری هر کسبوکاری است. از طرف دیگر فعالیتهای توسعه محصول جدید نیز محرک اصلی رشد تجاری سازمانها محسوب میشود.
در ارتباط با توسعه محصول جدید میتواند دو نوع رشد را در سازمانها یافت:
-
- رشد درونی یا ارگانیک: توسعه محصولات خود شرکت
-
- رشد بیرونی: خرید امتیاز محصولات جدید از سایر شرکتها.
از بین این دو نوع رشد، رشد درونی از توسعه درونی حاصلشده است و مهمترین عوامل موفقیت در آن عبارتاند از:
-
- نوآوری محصول معرفی مداوم محصولات جدید و اصلاحشده به بازار.
-
- رهبری عالی بهکارگیری افراد شایسته و با تخصص در پستهای کلیدی.
-
- تمرکز بر بازار و بازار محوری رشد بیرونی در ارتباط با سایر شرکتها و کسبوکارها حاصل میشود.
درواقع در این نوع رشد، قابلیتها و شایستگیهای توسعه محصول سایر شرکتها خریداری میشود که ازجمله عوامل کلیدی آن عبارتاند از:
-
- تناسب استراتژیک: ارتباط باید برای هر دو طرف ارزشافزوده ایجاد کند.
-
- افراد: استفاده از افراد کلیدی و ماهر نیز در اینجا مؤثر است.
-
- استقلال: مدیران کسبوکارها باید برای اداره کسبوکار خود استقلال کافی داشته باشند و برای این کار تشویق شده باشند.
-
- کنترل مالی: دراینارتباط نیازمند کنترلهای شدید مالی، در داخل یک چارچوب از قبل برنامهریزیشده هستیم.
نکته مهم و کلیدی در فرایند رشد کسبوکارها ایجاد توازن بین رشد درونی و بیرونی است. فارغ از نوع رشد انتخابی از سوی شرکت، برای معنا دادن به هدفهای توسعه محصول جدید، آگاهی از عوامل تأثیرگذار محیطی بسیار مهم است.
استراتژیهای رشد
یک شرکت برای دستیابی به رشد در آینده لزوماً باید از یکی از دو روش زیر استفاده کند:
توسعه فعالیتهای فعلیاش یا متنوع کردن فعالیتهایش و انجام فعالیتهای جدید از دو طریق یا توسعه داخلی فعالیتها یا از طریق خریداری یک شرکت دیگر.
توسعه از طریق افزایش نفوذ بازار – محصول موجود
یکراه برای توسعه یک شرکت، افزایش دادن سهم شرکت از بازارهای موجود است. انجام این امر مستلزم اعمالی ازجمله بهبود در کالاها یا خدمات و کاهش هزینهها و قیمتها و صرف هزینهها و سرمایهگذاری بیشتر بر روی تبلیغات و پیشبرد در مقایسه با رقبا هست.
حتی وقتی یک شرکت سهم برتر یک بازار – محصول رادار است، با ترغیب مشتریان کنونی به وفاداری بیشتر و متمرکز خریدهایشان، استفاده بیشتر از کالاها یا خدمات شرکت، استفاده از محصولات شرکت در اغلب موارد، یا استفاده از محصولات شرکت به شیوههای جدید؛ میتواند به رشد بیشتر دست یابد. شکل زیر گویای استراتژیهای مختلف رشد بهطور خلاصه هست:
شکل ۲-۱۳- توسعه از طریق افزایش نفوذ بازار – محصول موجود
محصولات جدید | محصولات جدید | |
استراتژیهای توسعه محصول
|
استراتژی نفوذ در بازار
|
بازارهای موجود |