تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که ضرایب همبستگی آزمون کندال و اسپیرمن بین دو متغیر تبادل و دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی فضای مجازی و فرایند کشف جرم به ترتیب برابر ۰۳۲/۰ و ۰۴/۰ و مقدار (معنی داری) آن ها به ترتیب برابر ۶۶۸/۰ و ۶۸۹/۰ و بزرگتر از سطح معنی داری ۰۵/۰= α هستند، لذا در این سطح، عدم وجود رابطه رد نمی شود و در نتیجه بین تبادل و دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی فضای مجازی و فرایند کشف جرم در ناجا رابطه معنی داری وجود ندارد.
۵-۲-۳-۶)بین ابعاد مدیریت تبادل اطلاعات و فرایند کشف جرم رابطه وجود دارد.
با توجه به این که pـمقدار محاسبه شده از آزمون (۰۰۱/۰) کمتر از سطح معنیدار ۰۵/۰ است، در نتیجه مدل رگرسیون خطی معنیدار می باشد، یعنی بین مولفه های ابعاد مدیریت تبادل اطلاعات(تبادل و دسترسی مناسب به اطلاعات مردمی، اطلاعات ادارات پلیس آگاهی، منابع اطلاعاتی پلیس های تخصصی همرده پلیس کشف جرایم، منابع اطلاعاتی برون سازمانی و منابع اطلاعاتی فضای مجازی) و فرایند کشف جرم در ناجا رابطه خطی معنیداری وجود دارد. ضریب همبستگی چندگانه ۵۱۱/۰=r می باشد که نشان دهنده میزان روابط تبادل و دسترسی مناسب به اطلاعات مردمی، اطلاعات ادارات پلیس آگاهی، منابع اطلاعاتی پلیس های تخصصی همرده پلیس کشف جرایم، منابع اطلاعاتی برون سازمانی و منابع اطلاعاتی فضای مجازی با فرایند کشف جرم می باشد و با توجه به اینکه سطح معنی داری برابر ۰۰۱/۰ و کوچکتر از سطح ۰۵/۰= α است. بنابراین این رابطه معنی دار می باشد. با توجه به اینکه مقدار R2adj (تعدیل شده R2)، برابر با ۲۲۳/۰ می باشد، پس کلیه متغیر های وارد شده در این مدل ۲۲۳/۰ واریانس فرایند کشف جرم را تبیین می کنند.
۵-۲-۴)مقایسه پیشینه تحقیق انجام شده با تحقیق حاضر:
چنانچه در نتیجه گیری از پیشینه های تحقیق نیز عنوان گردید کلیه این تحقیقات اعم از درون سازمانی مانند: شریفی(۱۳۸۱)، بررسی کارایی سیستم های نرم افزاری کشف جرم ؛ صادق (۱۳۸۳) ارزیابی استفاده از فن آوری اطلاعات در اجرای مطلوب ماموریت های اداره کل گذرنامه ناجا ؛ سیف(۱۳۸۴) بررسی اثر بخشی سیستم رایانه ای وضیفه عمومی ؛ منصوری (۱۳۸۸) بررسی نقش فن آوری اطلاعات بر عملکرد پلیس نظارت بر اماکن عمومی ؛ بوستانی(۱۳۸۸) بررسی نقش بانک های اطلاعاتی در پی جویی متهمین متواری ؛ طالبیان (۱۳۹۰) تبیین فرایند ابر اطلاعاتی پلیس ؛ جهانشیری (۱۳۹۰) اولویت گذاری عوامل موثر بر مدیریت سامانه های اطلاعاتی ناجا و …
ویا برون سازمانی مانند: فلاح آبادی (۱۳۸۳) تاثیر فن آوری اطلاعات بر مسائل ساختار سازمانی و رسمیت سازمانی ؛ شریفی (۱۳۸۲) رابطه بین استقرار سیستم های اطلاعاتی مدیریت و بهبود نظام بانکی ؛ مقدم آریایی (۱۳۸۸) بررسی فناوری اطلاعات، امکانات، فرصتها و چالشها ؛ صحراگرد جهرمی (۱۳۸۴) ، تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان در سازمان اقتصادی کوثر (از دیدگاه مدیران) و … به ارزیابی و بررسی بخشی از از تأثیرات حوزه مدیریت تبادل اطلاعات مانند فن آوری اطلاعات و ارتباطات، سامانه های اطلاعاتی، کارایی سیستم های نرم افزاری و… بر مأموریت های داخل و خارج سازمان پرداخته اند و با توجه به آزمون های انجام شده تاثیر آنها بر مأموریت های مختلف سازمان ها به اثبات رسانده اند. دراین تحقیق نیز با در نظر گرفتن ابعاد کلی مدیریت تبادل اطلاعات رابطه آن با یکی از از برجسته ترین مأ موریت های ناجا( کشف جرم) با توجه به نتایج تحقیقات پیشین به اثبات رسید.
۵-۲-۵) نتایج کلّی تحقیق:
با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که محقّق توانسته پاسخ سؤال ها و فرضیه های خود را که در یک راستا بر اساس ادبیات تحقیق و مدل پیشنهادی مطرح گردیده بودند، را به آزمون کارشناسان، متخصصین و مدیران موصوف در تحقیق گذاشته و ضمن تأیید و اثبات فرضیه اصلی ( رابطه بین مدیریت تبادل اطلاعات و فرایند کشف جرم) فرضیات اول ، دوم و چهارم را ثابت و تأثیر هر کدام از آنها بر مدیریت سامانه های جامع اطلاعاتی ناجا نیز محرز گردید، در خصوص فرضیات سوم و پنجم به رغم انتظار رابطه بین دوموئلفه مدیریت تبادل اطلاعات و فرایند کشف جرم رد گردید که با مصاحبه های انجام شده با خبرگان مشخص گردید. مهمترین دلایل رد فرضیات یاد شده عبارتند از:
الف- دلایل رد فرضیه سوم: بین تبادل و دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی پلیس های تخصصی همرده پلیس کشف جرایم و فرایند کشف جرم رابطه وجود دارد.
نگاه مادی مدیران و کارکنان به موضوع:
از نگاه افراد تکمیل کننده (نمونه آماری) پرسشنامه، در صورت تبادل اطلاعات بین پلیس کشف جرایم و سایر پلیس های تخصصی همرده امکان کشف جرایم از طریق سایر رده ها متصور بوده و در این صورت حقوق مادی کشف جرم نیز متوجه سایر رده ها می گردد. و بالعکس در صورت کشف جرایم با بهره گرفتن از اطلاعات بدست آمده از سایر رده ها توسط پلیس کشف جرایم نقش رد های تخصصی کمرنگ شده و کلیه حقوق مادی مربوطه به سمت پلیس کشف جرایم سوق خواهد یافت.
ضعف همدلی و انسجام سازمانی:
ضعف همدلی و مقبولیت رده های تخصصی از سوی یکدیگر ( در راستای کشف جرایم) و کاهش توجه به اهداف مشترک سازمانی باعث تقلیل انسجام سازمانی وکم توجهی به اهداف مشترک سازمان از دیگر عوامل رد رابطه تاثیر تبادل اطلاعات بین پلیس های همرده کشف جرایم بر فرایند کشف جرم از سوی نمونه آماری بوده است.
انحصار طلبی در قدرت:
با توجه به اینکه در حال حاضر اطلاعات به عنوان یکی از منابع قدرت به شمار می رود انحصار طلبی در قدرت یکی دیگر از دلایل رد این فضیه می باشد.
ضعف کارامدی سامانه های اطلاعاتی و ارتباطی:
عدم وجود زیرساخت های مناسب ارتباطی، بانک اطلاعاتی متمرکز و عدم ارتباط بین بانک های فعلی پلیس های تخصصی باعث عدم درک عینی نتایج سودمند تبادل اطلاعات بین پلیس های تخصصی در راستای فرایند کشف جرم گردیده واین امر یکی دیگر از دلایل رد فرضیه سوم می باشد.
ب- دلایل رد فرضیه چهارم: بین تبادل و دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی فضای مجازی و فرایند کشف جرم رابطه وجود دارد.
عدم وجود بستر مناسب اینترنتی:
عدم بستر مناسب اینترنتی با سرعت و قابلیت تبادل اطلاعات مناسب منجر به عدم ارائه کارایی این بخش از فضای مجازی و در نهایت کاهش اعتقاد صاحبنظران به تأثیر آن بر فرایند کشف جرم بوده است.
بی توجهی به قابلیت های ارتباطات آنلاین اینترنتی و امکان هدایت عملیات بدون توجه به محدودیت های مکانی :
ضعف آگاهی از منابع عظیم اطلاعاتی در سایت های اینترنتی :
به طورکلی فرهنگ سازمانی موجود و مقاومت مدیران درمقابل تبادل اطلاعات بین رده ها ی تخصصی ناجا همچنین پایین بودن آگاهی از قابلیت های فضای مجازی و امکانات موجود، دلایل کلی رد فرضیات یاد شده می باشند. لذا فرهنگ بهره گیری و استفاده مطلوب از سامانه های جامع و هماهنگ با سایر واحدها بسیار مؤثر و باید در سطوح عالی، میانی و اجرایی سازمان مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت فرهنگ حاکم مانع رسیدن به اهداف سازمانی خواهد شد. تاثیرات فرهنگ بر سازمان پلیس باعث تمایز سازمان و هویت سازمانی می گردد.با پذیرش این معنی که سازمان پلیس به جهت تامین امنیت نقش متمایزی در مقایسه با سایر سازمان ها دارد. هویت سازمان پلیس نسبت به سایرسازمان ها برجسته تر می شود. در این حال، دیگر استفاده از سامانه ها برای نگهداری سوابق هر پلیس تخصصی و به جای اتاق بایگانی نشان دهنده کارایی پلیس نیست. بلکه استفاده از سامانه ها جهت تبادل و دسترسی مناسب رده ها به اطلاعات برای احاطه اطلاعاتی و نهایتا تاثیر بر کشف جرائم، ارتقاء امنیت جامعه و … می باشد.
به هر حال با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گیری کرد، از میان عوامل احصاء شده در این تحقیق به ترتیب اولویت به نسبت پاسخ دهندگان و توجه به اهمیت زیاد و خیلی زیاد، ۴/۱۷ درصد تغییرات فرایند کشف جرم در ناجا به وسیله تبادل و دسترسی مناسب به اطلاعات مردمی توجیه می شود) ، (۱۲ درصد تغییرات فرایند کشف جرم در ناجا به وسیله تبادل و دسترسی مناسب به اطلاعات ادارات پلیس آگاهی توجیه می شود) ، (۲/۱۰ درصد تغییرات فرایند کشف جرم در ناجا به وسیله تبادل و دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی برون سازمانی توجیه می شود)
امروزه بیشتر سازمان ها به دنبال یافتن راه هایی برای کاهش هزینه و دسترسی به اطلاعات سریع، ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت مراجعین و کسب اعتبار می باشند. بی توجهی به موضوع مدیریت تبادل اطلاعات و ابعاد آن آثار سوء امنیتی و انتظامی و متعاقب آن عواقب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی داشته و موجب عدم پاسخگویی به نیازهای امنیتی اعم از کشف و پیشگیری از جرم خواهد شد و این به جایگاه فعلی سازمان که در بحث خدمات انتظامی و فناوری اطلاعات پیشتاز است خدشه وارد خواهد نمود. سازمان نیروی انتظامی می تواند با توجه بیشتر به عوامل مؤثر بر مدیریت تبادل اطلاعات و اطلاعات عظیم ذخیره شده و در اختیار، بزرگترین سامانه یکپارچه اطلاعاتی کشور را داشته و ارزنده ترین مأموریت ها خصوصا کشف جرم و سایرخدمات را در کمترین زمان به مردم و واحدهای اجرایی خود ارائه نماید.
۵-۳) پیشنهادها :
در هر تحقیق علمی محقق باید با در نظر داشتن هر یک از هدف های تحقیق و بر اساس نتایج حاصل از فرضیه ها نظر خود را اعلام دارد. مطلب مهم در هر پژوهش علمی این است که کار تحقیقی باید همیشه با اجتهاد و اظهار نظر توأم باشد و محقق در پایان کار براساس مطالعات انجام شده و بطور قاطع نظر خود را در باره موضوع اعلام دارد تا به گسترش دامنه معرفی علم و یافته های موجود کمک نماید. در غیر این صورت تحقیق اعتبار علمی زیادی نخواهد داشت (حافظ نیا، ۱۳۸۸: ۲۶۰) با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی پاسخ های ارائه شده توسط جامعه آماری و بعضاً در طول تحقیق محقق به آن رسیده، می توان پیشنهادهای زیر را مد نظر قرار داد. بدیهی است مطالب عنوان شده صرفاً ارائه راه کار بوده و در مباحث فنی آن باید نظر کارشناسان و صاحب نظران بر اساس علم روز نیز اخذ گردد. در عین حال پیشنهاد ها در دو زمینه کاربردی و پژوهشی ارائه شده است.
۵-۳-۱) پیشنهادهای کاربردی(اجرایی):
همان طورکه در فصل دوم مطرح گردید، پنج رکن تبادل و دسترسی مناسب، به اطلاعات مردمی ، تبادل و دسترسی مناسب به اطلاعات ادارات پلیس کشف جرایم ، تبادل و دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی پلیس های تخصصی همرده پلیس کشف جرایم ، تبادل و دسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی برون سازمانی و تبادل ودسترسی مناسب به منابع اطلاعاتی فضای مجازی مورد بررسی و سنجش و ارزیابی قرار گرفت و پیشنهاد ها از دو بعد برگرفته از یافته های تحقیق و تجارب خدمتی محقق ارائه می گردد: -۳-۱-۱) پیشنهادها بر اساس یافته های تحقیق:
عوامل مؤثر در نظر گرفته شده در این پژوهش قابل اولویت گذاری بوده، حال که میزان تأثیر هر یک بر فرایند کشف جرم مشخص گردیده، در برنامه ریزی و سیاست گذاری های آتی سازمان بیشتر به آنها توجه شود.
عدم هماهنگی و وحدت رویه در تبادل اطلاعات بین پلیس های تخصصی به دلایل مختلف از دیگر یافته های تحقیق است که منفی بودن برآورد B (373/0-)، برآورد استاندارد β )۲۵۱/۰-) همچنین مقدارt ( 127/2-) در ضرایب مدل رگرسیون ( جدول ۴-۲۱) این مطلب را که تبادل اطلاعات مناسب بین پلیس های تخصصی همرده پلیس کشف جرایم انجام نمی شود را تأیید می نماید. لذا پیشنهاد می گردد تا برطرف شدن مشکلات عنوان شده در طول تحقیق در خصوص بسترهای ارتباطات زیر ساخت، مدیریت امنیت اطلاعات و ارتباطات، بانک های اطلاعاتی و … در رابطه با تبادل و دسترسی مناسب به اطلاعات پلیس های تخصصی همرده پلیس کشف جرایم با صدور دستورالعمل های مدون و نظارت بر اجرای آنها نسبت به هماهنگ کردن و یکسان سازی عملکرد پلیس های تخصصی در رابطه با تبادل و دسترسی به اطلاعات یکدیگر اقدام نمود.
پیشنهاد می گردد، در صورت محقق شدن یک بانک متمرکز و یکپارچه اطلاعاتی بر اساس معیارهای تعریف شده در طول تحقیق طبقه بندی اطلاعات، کنترل دسترسی ها، اجرای مطلوب مأموریت ها خصوصاً کشف جرایم بر مبنای اصول، امنیت ،سرعت، صحت و دقت اطلاعات انجام پذیرد.
با توجه به ویژگی های خاص دنیای فناوری اطلاعات و تسهیل در انجام امور در صورت بکارگیری صحیح و منطقی، لازم است در نحوه استفاده از سامانه های اطلاعاتی بصورت جزیره ای تجدید نظر و مقاومت مسئولین در واگذاری اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی مجموعه خود مرتفع گردد.
با عنایت ویژگی های خاص فضای مجازی از جمله عدم محدودیت مکانی و اطلاعات موجود در این فضا خصوصا سایت های اینترنتی شرایطی ایجاد شود که از اطلاعات و عملکرد سایر پلیس های جنایی کشورهای جهان و حتی مجرمین استفاده بهینه به عمل آید.
نقش به سزای مدیران و فرماندهان در ایجاد فرهنگ قوی و پایدار جهت بهره گیری و استفاده مطلوب از سامانه های جامع و هماهنگ با سایر واحدها بسیار مؤثر و باید در سطوح عالی، میانی و اجرایی سازمان مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت فرهنگ حاکم مانع رسیدن به اهداف سازمانی خواهد شد.
با شناسایی اطلاعات مورد نیاز ناجا از سایر سازمان های خارج از ناجا و هماهنگی با شرکت ارتباطات زیر ساخت ایران و سازمان ها و نهاد های مورد نظر قابلیت برقراری ارتباط از طریق زیر ساخت های ارتباطی موجود فراهم تا امکان تبادل اطلاعات با سازمان های خارج از ناجا با ارائه عملکرد مطلوب پلیس در جامعه و مقبولیت پلیس به عنوان مهمترین سازمان در تامین امنیت جامعه محقق گردد.
ارائه برنامه های تفصیلی آموزشی برای دانشجویان، فراگیران و دانش آموزان رسته هـای مختلـف سازمانی در بحث سیستم های جامع و قابلیت های آنها در دانشگاه علوم انتظامی و مراکز آموزش وحتی در دوره های عرضی تخصصی.
حرکت هایی که در جهت تبادل اطلاعات صورت می گیرد بسیار حائز اهمیت هستند و از دو سو هدایت می شوند.
الف- نیاز به اطلاعات: به علت اینکه اطلاعات پایه ای برای هرگونه تصمیم گیری و یا روش های عملیاتی و تصمیم گیری محسوب می شود همواره تعقیب آنان اهمیت ویژه ای دارد.
ب- تبادل و بازگشت اطلاعات: این مبادله اطلاعات و بازخورد آن است که اغلب مدیر را قادر می سازد تا برنامه های آتی خود را تنظیم نماید و روح مسئولیت را نیز در کسانی که بر اساس تجربیاتشان گزارش تهیه می کنند تقویت نماید. با وجود اینکه اطلاعات از ابزار اساسی کار یک مدیر است اما قسمت اعظم سودمندی آن بر تثبیت جریان مداوم اطلاعات برای استفاده در جهت هماهنگی کلیه تلاش ها در یک نظام پلیسی اطلاعاتی گسترده تر دایر است. توانایی بنیادی ناشی از بکارگیری سریه بانک های اطلاعاتی ( یا انباشت سوابق)، اغلب موجب تشخیصی است که مدیریت به آن نیازمند است تا بدین وسیله بتواند تصمیمات استراتژیکی و تاکتیکی صحیحی را اتخاذ نماید. در این راستا ایجاد بانک های اطلاعاتی و گسترش استفاده بهینه از آن ها در ماموریت های محوله به ویژه کشف جرایم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند بنابر این آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد لزوم ایجاد یک سیستم جامع و هماهنگ اطلاعاتی و نظارتی در ابعاد مختلف است لذا جا دارد تا مسئولان امر نسبت به گسترش و تجهیز هر چه بیشتر این سیستم ها و کاربردی کردن روز افزون آن هر آن آنچه که مورد نیاز است هزینه نمایند.
۵-۳-۱-۲)پیشنهاد های تجربی:
سایر موارد پیشنهادی بر اساس تجارب خدمتی محقق به شرح ذیل می باشد
داشتن یک سامانه یکپارچه با تغییر نگرش مسئولین و مدیران و ایجاد نگرشی نوین، حرکت به سوی یکپارچگی بانک های اطلاعاتی از انجام امورات موازی مانند ثبت اطلاعات مکرر اشخاص، متهمین و مجرمین و… جلوگیری به عمل آمده و امکان دسترسی مناسب به اطلاعات جهت پیشی گرفتن از مجرمین و کشف جرایم میسر گردد.
نظر به اینکه بیشتر بازخورد های مربوط به پلیس جامعه محور در جلب اعتماد مردم و دسترسی به اطلاعات مردمی رضایت بخش بوده است و از طرفی مردم هم پذیرفته اند که پلیس جامعه محور برای محیط زندگی آنها مفید است. طبعاً یکی از دستاورد های مثبت این شیوه بهبود روابط مردم و پلیس است. بنابراین باید به آموزش عمومی و سهیم کردن مردم در اطلاع رسانی و ارزیابی عملکرد پلیس به جامعه بیشتر توجه شود. طبعاً حضور و گستردگی توده مردم در جامعه می تواند توأم با انبوهی از اطلاعات باشد که دسترسی به این اطلاعات می تواند پلیس رادر ماموریت های مهم از جمله کشف جرایم یاری دهد.
با عنایت به اهمیت یک بانک اطلاعاتی متمرکز جهت دستیابی به اطلاعات ادارات داخلی پلیس کشف جرام وسایر پلیس های تخصصی همرده و عملکرد مثبت ادغام بانک اطلاعاتی پلیس پیشگیری و معاونت عملیات تحت عنوان سیستم رخداد های انتظامی این روند تا یکپارچه سازی کامل بانک اطلاعاتی سامانه های پلیس های تخصصی ادامه یابد.
با توجه به رشد و تغییر در فناوری ارتباطات و اطلاعات در جهان، لازم است، تمهیدات لازم در جهت شناسائی تهدیدات و آسیب های جدید در سامانه ها و اینترانت ناجا به عمل آید.
برنامه ریزی لازم جهت آموزش همگانی، جلب اعتماد مردم و آگاهسازی آنها از امکانات خدماتی پلیس در جهت انتقال اطلاعات از طریق سامانه فوریت های پلیسی – تلفن ۱۹۷ – ستاد خبری پلیس های تخصصی و سامانه پیامکی مرفوک به عمل آید.
پلیس کشف جرایم باید نقش های مهم خود را که ذیلاً تشریح شده اند را در برخورد با جرایم به صورت همه جانبه به کار گیرد تا بتواند مناسب ترین و موثرترین مقابله را داشته باشد.
الف- نقش اطلاعاتی : عبارت است از فعالیت های اطلاعاتی مانند گسترش شبکه منابع مردمی، جمع آوری اخبار از شبکه های برون سازمانی، تجمیع اطلاعات و گسترش استفاده و بهره وری بهینه از بانک های اطلاعاتی موجود، شناسایی بانک های اطلاعاتی جدید و تلاش در جهت اخذ آنها، شناسایی تجهیزات و ابزار آلات اطلاعاتی و آموزش بهره برداری به پرسنل متخصص و تهیه برآورد های اطلاعاتی است.
ب- نقش قضایی: عبارت است از امتیازی که پلیس اگاهی بر حسب شاخص هایی مانند کشف سریع پرونده های مطرح، جلوگیری از فرار متهمان و مجرمان، کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه داران و دستگیری متهمان متواری و تحت تعقیب، جلب مشارکت جامعه در نقش قضایی پلیس، حفظ آثار صحنه جرم، هماهنگی مناسب با دستگاه های قضایی در زمینه مبارزه و کشف جرایم کسب می کند. اساساً به دلیل گسترش جرایم و تعدد مجرمان، نیاز به کنترل آنها، از ضروریات است و به همین دلیل پلیس کشف جرایم مبادرت به توسعه برنامه های مدیریت کنترل نموده است.
ج- نقش خدماتی: پلیس کشف جرایم در نقش خدماتی به جمع آوری اطلاعات، کسب خبر و تبادل آن می پردازد و از طریق اطلاع رسانی وآگاهی دادن، خدمات عمومی را به مردم ارائه می نماید.
۵-۳-۲)پیشنهادهای پژوهشی:
به منظور توسعه علمی هر چه بهتر در بحث سامانه های اطلاعاتی ناجا، می توان به عنوان توصیه به محققین آینده مسایل ذیل را پیشنهاد و برای تحقیقات آینده مطرح نمود:
بررسی نقش مدیریت تبادل اطلاعات بر پیشگیری از جرایم در ناجا
مطالعه تطبیقی مدیریت تبادل اطلاعات در پلیس ایران با پلیس سایر کشور های جهان
بررسی تأثیر مدیریت تبادل اطلاعات بر اجرای مطلوب مأموریت های پشتیبانی ناجا
دانلود فایل های پایان نامه با موضوع نقش مدیریت تبادل اطلاعات بر فرایند کشف جرم در ناجا ...