- پایین بودن میزان بیماری و غیبت
- روحیه و انگیزه بالا
- تصویر ذهنی خوب در جامعه
- کار گروهی با ثبات و ثمربخش
- احساس تعلق و پیوند میان کارکنان و دانشآموزان
- تعارضهای اندک بین افراد
تمام اتحادیههای معلمان زن[۶۶] گزارشهایی درباره استرس انتشار داده و مشکلات آنها را تحلیل کرده اند. همچنین درباره اینکه مدارس چگونه میتوانند به کاهش استرس کمک کنند، رهنمودهایی عرضه داشتهاند.
در تعدادی از این رهنمودها، بر ویژگیهای بهداشت سازمانی برای کمک به مدارس در ایجاد محیط کاری بهتر برای معلمان زن، تأکید شده است. یک نمونه خوب در اینباره گزارش اتحادیه ملی معلمان زن (NUT) در سال ۱۹۹۰ است که طراحی عملی برای بهداشت سازمانی ارائه کرده که میتواند برنامه ای ثمربخش در کاهش استرس معلمان زن، فراهم آورد. این طرح عملی، به سه حیطه اصلی مربوط می شود:
محیط کار
حل مسئله و محیط اجتماعی
محیط مناسب برای رشد.
طرح عملی NUT به شرح زیر است:
محیط کار
در این بخش، درباره موقعیت پیشروی معلمان زن، در حالی که آنها تلاش میکنند کارشان را انجام دهند، بحث میشود. نیازهای مشخص شده مربوط به این حیطه عبارتند از:
شغلها را چنان طرح کنید و وظایف را به نحوی به کارکنان اختصاص دهید که با مهارت های معلمان زن هماهنگ باشد.
فشار زمانی را کاهش دهید و با آموزش مدیریت زمان آشنا شوید.
برای آمادهسازی و نمره دادن فرصت و فراغت بیشتری به معلمان زن بدهید.
از معلمان زن و مربیان کمکی، بیش از پیش کمک بگیرید.
محیط فیزیکی تدریس را بهبود ببخشید و منابع تدریس بیشتری فراهم کنید.
تعداد کلاسها را کاهش دهید.
در مهار دانشآموزان آشوبگر، آموزش بهتری فراهم کنید و در رسیدگی به آنها حمایت بیشتری اعمال کنید.
در جهت افزایش توافق در «مقاصد و اهداف» مدرسه، بکوشید.
حل مسئله و محیط اجتماعی
این بخش به این موضوع مربوط میشود که کارکنان یک مدرسه چگونه به صورت گروهی با هم کار کنند تا به مشکلات بپردازند. نیازهای مشخص شده مربوط به این حیطه عبارتند از :
توسعه فرهنگ تشریک مساعی و حمایت
فراهم کردن زمان و فرصتهایی برای کارکنان تا همگی در یک زمان، استراحت کنند.
بهبود انسجام و کیفیت محیط اجتماعی
رشد تفکر حل مسئله به صورت گروهی.
مشروعیت بخشیدن به تفکر حل مسئله به صورت گروهی با در نظر گرفتن زمانی برای کارکنان تا درباره مشکلاتشان با هم بحث کنند.
بهبود ارتباط در مدرسه
فراهم کردن بازخورد بهتر برای معلمان زن
درخواست از معلمان زن ارشد تا آموختههای خود را با میل بیشتری در اختیار دیگران بگذارند.
محیط رشد
این بخش به این موضوع مربوط میشود که مدارس چگونه میتوانند کارکنان خود را، به عنوان هم افراد و هم معلم، رشد دهند. نیازهای مشخص شده مربوط به این حیطه عبارتند از:
تکوین رشد بهتر مدیریت افراد در مدارس
بهبود روشهایی که ناظمها و معاونان مدرسه برای رهبری و مدیریت اتخاذ میکنند.
تلاش در جهت استفاده پربسامدتر و بهتر از بازخورد
بهبود آموزش مقدماتی و ضمن خدمت ارتباط دادن این آموزش به نیازهای واقعی کادر مهارتهای ارتباطی و مهار دانشآموزان آشوبگر است.
جستجو برای فراهمآوردن تسهیلات بیشتر برای کارکنان مدارس که شامل خدمات بهداشت سازمانی، مشاوره و امکانات تفریحی وسیع است.
تلاش برای بالا بردن درک جامعه و عموم از معلمان زن.
مقایسه میزان افسردگی و اضطراب در بین معلمان زن زن مدارس استثنایی و عادی در شهر کرج ۹۱۹