جامعه ، نمونه آماری و روش نمونه گیری
حدود هر جامعۀ پژوهش با تعریف آن مشخص می شود. جامعه آماری[۷] عبارت است از مجموعۀ افراد و یا واحدها که دارای حداقل یک خصیصۀ مشترک باشد ( سرمد و همکاران، ۱۳۷۶: ۱۷۷ ).
جامعه آماری در این تحقیق کارشناسان بورس و کارشناسان تعاونی ها و وزارت تعاون میباشد و با بهره گرفتن از فرمول کوکران حجم نمونه ۱۸۰ محاسبه شده است و روش انتخاب به صورت تصادفی میباشد.
سئوالات تحقیق
_ آیا شرکتهای تعاونی در کنار فرابورس میتوانند به بورس نیز ورود پیدا کنند ؟
_ چه موانع و مشکلاتی برای ورود تعاونی ها به بورس وجود دارد ؟
_ آیا می توان از این موانع عبور کرد و راهکار عملی آن چیست ؟
ماهیت و منابع داده ها
در مواردی که بررسی ارتباط بین یک متغیر وابسته با یک یا چند متغیر مستقل مدنظر باشد و هدف محقق این است که بر اساس این ارتباط و با بهره گرفتن از داده های تاریخی، پارامتر ( پارامترهایی ) برای متغیر ( متغیرهای ) مستقل برآورد و با ارائه مدل اقدام به پیشبینی نماید، داده ها و متغیرهای موجود در یک مدل معمولاً در سه نوع مختلف میتواند باشد:
داده های سری زمانی[۸]
داده های مقطعی[۹]
داده های ترکیبی[۱۰]
-
- داده های سری زمانی، مقادیر یک متغیر ( چند متغیر ) را در نقاط متوالی در زمان، اندازهگیری میکند. این توالی میتواند سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی یا حتی به صورت پیوسته باشد.
-
- داده های مقطعی، مقادیر یک متغیر ( چند متغیر ) را در طول زمان و روی واحدهای متعدد اندازهگیری میکند، این واحدها میتواند واحدهای تولیدی، صنایع و یا شرکتهای مختلف باشد.
- داده های ترکیبی، در واقع بیان کننده داده های مقطعی در طی زمان است، یا به عبارت دیگر این دادهها حاصل ترکیب دو دسته داده های سری زمانی و مقطعی میباشد.
با توجه به ادبیات تحقیق موجود در این پژوهش از داده های مقطعی و سری زمانی استفاده شده است.
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل به عنوان فرایندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر پژوهش است. به طور کلی، تجزیه و تحلیل عبارت از روشی است که از طریق آن کل فرایند پژوهش به سوی یک نتیجه هدایت می شود.
بنابرین، متغیرها در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در بخش توصیفی ( جدولهای فراوانی، رسم نمودار، شاخصهای مرکزی و پراکندی ) و در بخش استنباطی جهت تحلیل فرضیهها از آزمونهای همبستگی استفاده می شود که با نرم افزار SPSS اجرا خواهد شد.
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیهها برای هر نوع پژوهش از اهمیت ویژهای برخوردار است. امروزه در بیشتر پژوهشهایی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد پژوهش میباشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهم ترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفته اند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار میگیرد.
پژوهشگر برای تجزیه و تحلیل آماری و پاسخگویی به مسألۀ تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیهای که صورت بندی کردهاست، می تواند از روش های گوناگونی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روشها بستگی به شرایطی دارد که پژوهشگر باید آن ها را در رابطه با پژوهش خود مورد توجه قرار دهد. این روشها را میتوان به دو دسته تقسیم نمود: روش آمار توصیفی و آمار استنباطی.
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخصهای آماری به توصیف و تلخیص ویژگیهای جمعیت شناختی افراد نمونه در پژوهش شامل جنسیت، تحصیلات و وضعیت سنی در نمونه پرداخته می شود، سپس در سطح استنباطی برای مقایسه متغیرهای پژوهش در گروههای جمعیت شناختی نظیر « آزمونهای میانگین دو جامعه و تحلیل واریانس » استفاده شده است.
در آمار تحلیلی پژوهش حاضر به منظور آزمودن معناداری میان فرضیات عنوان شده به بررسی هر کدام از فرضیهها با بهره گرفتن از آزمون T و پس از آن به نتیجهگیری خواهیم پرداخت.
آمار
توصیفی
Descriptive Statistics
بررسی وضعیت متغیرها
T-test and ANOVA
بررسی پایائی و روائی ابزار
Validity and reability Testing
نتیجهگیری
Structural Equation Models
تحلیلهای استفاده شده در پژوهش حاضر
آمار توصیفی
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونۀ آماری از حیث متغیرهایی چون جنسیت، تحصیلات و وضعیت سنی در نمونۀ پاسخدهندگان پرداخته میشود.
بررسی توزیع فراوانی وضعیت جنسیتی در نمونه
جنسیت در زمرۀ مقیاسهای اسمی قرار دارد، لذا جدول فراوانی میتواند اطلاعات کلی در رابطه با این متغیر در اختیار ما قرار دهد . همان گونه که در جدول شمارۀ ۴-۲-۱٫ مشاهده می شود در نمونۀ آماری از کل ۱۱۰ نفری که به پرسشنامهها پاسخ دادهاند و اطلاعات آنان در دسترس میباشد، شمار ۶۷ نفر (حدود ۶۰٫۹۱ درصد ) مرد و شمار ۴۳ نفر (حدود ۳۹٫۰۹ درصد ) زن بوده اند.
جدول شمارۀ ۴-۲-۱٫ توزیع فروانی وضعیت جنسیتی
مجموع
۱۱۰
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
نمودار شمارۀ ۴-۲-۲٫ مستطیلی وضعیت جنسیتی پاسخدهندگان
بررسی توزیع فراوانی وضعیت تحصیلی
جدول توزیع فراوانی شمارۀ ۲٫ وضعیت تحصیلی پاسخدهندگان را نشان میدهد . از بین افراد نمونه: ۵ نفر دیپلم ( حدود ۴٫۵۵ درصد )؛ ۱۵نفر دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم (حدود ۱۴ درصد)؛ ۵۱ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس ( حدود ۴۶ درصد )؛ ۲۷ نفر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس (حدود ۲۵ درصد ) و ۱۲ نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری ( حدود ۱۱ درصد) هستند.
نمودار شماره ۴-۲-۴: نمودار وضعیت تحصیلی