متینه فتحعلی(۱۳۹۱) درپایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناختی بر روی قصدخرید و متغیرهای این تحقیق عبارت بود از: ویژگیهای روانشناختی (انگیزه ها، جمعیت شناختی (جنسیت، سن، درآمد)، کیفیت خدمات، نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات، تصویر ذهنی، ادراک از برند، اثر اجتماعی، اثر خودبینی، قصد خرید و تعیین اثر تعدیلگر خودبینی بر رابطه ادراک از برند لوکس با قصد خرید ـ بررسی و تعیین اثر تعدیلگر خودبینی بر رابطه اثراجتماعی با قصدخرید. این پژوهش از طریق نظرسنجی(پیمایشی از نوع مقطعی) از مشتریان مراجعه کننده به رستورانهای لوکسانجامشده است. روش پیمایشی از دسته تحقیقات توصیفی یا غیرآزمایشی است. جامعه آماری، مشتریان رستورانهای لوکس منتخب در تهران و نمونه آماری با توجه به اینکه تعداد جامعه مورد نظر نامحدود میباشد با بهره گرفتن از جدول کرجسی مورگان (۱۹۷۰)، حجم نمونه ۳۸۵ نفر تعیین شد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه با مقیاس پنج رتبهای لیکرت بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS وLisrel استفاده شد و از مدلیابی معادلات ساختاری[۹۵] به عنوان تکنیک تحلیل چند متغیری برای آزمون میزان وابستگی روابط متغیرها استفاده شد. نتایج این تحقیق مشخص کرد که ویژگیهای روانشناختی (انگیزه ها) بر نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات لوکس و کیفیت خدمات رستورانهای لوکس اثر می گذارد. در رابطه با متغیر ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت، سن، درآمد) تنها متغیر سن بر نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات لوکساثر می گذارد و متغیرهای جنسیت و درآمد بر نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات لوکس تاثیری ندارند و متغیر ویژگیهای جمعیت شناختی بر کیفیت خدمات رستورانهای لوکس تاثیری ندارد. همچنین متغیرهای نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات لوکس، کیفیت خدمات رستوران های لوکس، ادراک از برند لوکس، اثر اجتماعی بر قصد خرید تاثیر دارند در حالی که متغیر تصویر ذهنی (رستوران) و خودبینی تاثیری بر قصد خرید ندارند. علاوه بر این متغیر خودبینی تاثیر تعدیلگر بر رابطه ادراک از برند لوکس با قصد خرید و اثر اجتماعی با قصد خرید ندارد.
محمدعلی شاه حسینی، امیر اخلاصی، کمال رحمانی (۱۳۹۰). در پژوهشی با عنوان ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان که متغیرهای این تحقیق عبارت بود از تبلیغات دهان به دهان ،تصمیم به خرید، ارزش ویژه برندخدمات، وفاداری یا عدم وفاداری، عکس العمل درونی، ادراک مصرف کننده، آمیخته بازاریابی خدمات، ویژگیهای فردی. تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه بین مشتریان بانک در سطح استان قزوین شعبه(۱۰) صورت میگیرد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری نمونه گیری به روش طبقه بندی شده تصادفی انجام گرفته است. تعداد نمونه آماری ۳۸۵ مورد بوده و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه از آلفایکرونباخ استفاده شدهاست. نتایج حاصل از تحقیق روابط مطابق با مدل ارائه شده را تأیید مینمایند. از نتایج مهم میتوان به تاثیرپذیری برجسته تبلیغات دهان به دهان از آمیخته بازاریابی و تاثیر زیاد آن بر خرید مشتریان اشاره کرد، درحالی که این متغیر با ادراکات درونی هیچ رابطهای ندارد. همچنین نقش متغیر عکس العمل درونی و ادراکات در وفاداری و خرید بلندمدت مصرف کنندگان بسیارحائز اهمیت است. عکسالعمل درونی تنها از ادراکات درونی مشتری ناشی می شود و هیچ تاثیر مستقیمی بر روی ارزش ویژه برند خدمات ندارد.
صبا ثنایی نسب (۱۳۹۲) در پایان نامه کارشناسیارشد با موضوع بررسی تاثیر عوامل فردی و عوامل مرتبط با محصول بر قصد خرید مشتری در شهرستان خرم آباد که متغیرهای مورد بررسی عبارتند از: عوامل فردی (مانند خود پنداره، نیاز به منحصر به فرد بودن، علاقه به خودرو، کیفیت ادراک شده و ارزش احساسی)، عوامل مرتبط با محصول (مانند نام ونشان تجاری، خدمات پس از فروش و قیمت)، قصد خرید. جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران خودرو در شهرستان خرم آباد هستند که برای خرید به نمایندگیهای مجاز فروش ایران خودرو مستقر در شهرستان خرمآباد مراجعه مینمایند و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها مورد نیاز از پرسشنامه شامل۳۰سوال بسته استفاده شده است پس از طراحی و تأیید روایی پرسشنامه توسط اساتیدراهنما و مشاور با توزیع۳۰ پرسشنامه در بین خریداران خودرو سنجش اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفایکرونباخ صورت گرفت. سپس تعداد۲۰۰پرسشنامه توزیع گردید. نتایج این تحقیق بیانگر این است که همه عوامل فردی و عوامل مرتبط با محصول به جز ارزش احساسی بر قصد خرید خودرو تأثیر میگذارند. اولویت متغیرها بر اساس میزان تأثیر بر قصد خرید به صورت زیر است: علاقه به خودرو بیشترین تأثیر را بر قصد خرید خودرو دارد و سپس نیاز به منحصر به فرد بودن، قیمت، کیفیت ادراک شده، خدمات پس از فروش، برند یا نام و نشان تجاری، و خودپنداره در رتبه های بعدی قرار دارند. ارزش احساسی کمترین تأثیر را بر قصد خرید مشتریان خودرو دارد .