این پرسشنامه توسط کارمندان بانک تکمیل می شود و از آن ها خواسته می شود تا گویه ها را تا حدی که در مورد زندگی کاری آن ها صدق می کند، در طول مقیاس ۵ درجه ای لیکرت(خیلی کم، کم، تاحدی، زیاد و خیلی زیاد) مشخص کنند. امتیاز درجه های خیلی کم، کم، تاحدی، زیاد و خیلی زیاد به ترتیب از ۱ تا ۵ برای گویه ها می باشد.
۳-۵-۲-پرسشنامه ارزش های محوری سازمان
این پرسشنامه شامل ۱۵ سؤال است که در آن برای سنجش پنج بعد (اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیبایی) استفاده می شود. سطح اندازه گیری پرسشنامه ترتیبی و بر اساس مقیاس ۵ درجه ای لیکرت می باشد.. این پرسشنامه توسط کارمندان بانک تکمیل می شود و از آن ها خواسته می شود تا گویه ها را تا حدی که در مورد سازمان، صدق می کند، در طول مقیاس ۵ درجه ای لیکرت (کاملاً موافق، موافق، بی نظر، مخالف و کاملاً مخالف) مشخص کنند. امتیاز درجه ها به ترتیب از ۱ تا ۵ برای گویه های مثبت می باشد.
سؤالات ناظر بر سنجش هر مؤلفه که در این پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است، به شرح زیر می باشد:
۱-بعد اخلاقی(سؤالات ۱-۳)؛ ۲-بعد اجتماعی (سؤالات ۴-۶)؛ ۳-بعد اقتصادی (سؤالات ۷-۹)؛ ۴-بعد سیاسی (سؤالات ۱۰-۱۲)؛ ۳-بعد زیبایی (سؤالات ۱۳-۱۵)
۳-۶-تعیین قابلیت اعتبار[۲۹] یا روایی ابزار پژوهش و قابلیت اعتماد[۳۰] یا پایایی پژوهش
۳-۶-۱-اعتبار یا روایی ابزار پژوهش
اعتبار از خواص ابزار سنجش به شمار می آید که به رابطه ضروری بین مفهوم و معرف می پردازد. سر و کار اصلی اعتبار با این سؤال است که آیا واقعاً همان چیزی را می سنجیم که قصد سنجش آن را داریم؟ (بیکر، ۱۳۸۱ : ۱۳۸). در پژوهش حاضر از روش های ارزیابی اعتبار به شرح زیر استفاده شده است.
۳-۶-۱-۱-اعتبار محتوای[۳۱] پژوهش
اعتبار صوری یا ذهنی مبتنی بر ارزیابی های ذهنی محققان متخصصانی است که بر روی کیفیت وسیله اندازه گیری صفات مورد بررسی اجماع نظر دارند و مشخص گر این نکته است که تا چه حد وسیله ی اندازه گیری طراحی شده ، آن چیزی را که محقق فکر می کند اندازه می گیرد . (قاضی طباطبائی، ۱۳۷۶ : ۱۳)
پس از طراحی و تنظیم پرسشنامه با ارائه ی آن به عده ای از دانشجویان کارشناسی ارشد و بازبینی اساتید راهنما و مشاور و مطابقت و بررسی ، اعتبار صوری ابزار اندازه گیری مورد توجه قرار گرفت.
۳-۶-۲-قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار پژوهش
پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت، و اعتمادپذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد ، نتایج مشابهی از آن حاصل شود . به عبارت دیگر از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد.
پایائی دلالت بر آن دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست میدهد. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است.( دلاور، علی؛ ۱۳۷۹، ص ۱۵۳)
۳-۷-روش تجزیه و تحلیل داده ها
با بهره گرفتن از نرم افزار spss در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است: روش های تحلیل آماری توصیفی که شامل جداول و نمودارها و فراوانی در قسمت بیوگرافی پرسشنامه بوده است که مورد استفاده قرار گرفته است.
در تحلیل آمار استنباطی آزمون تی- استیودنت برای ارزیابی میزان همقوارگی یا یکسان بودن و نبودن میانگین نمونهای با میانگین جامعه در حالتی به کار میرود که انحراف معیار جامعه مجهول باشد چون توزیع t در مورد نمونههای کوچک با بهره گرفتن از درجات آزادی تعدیل میشود، میتوان از این آزمون برای نمونههای بسیار کوچک استفاده نمود.برای بررسی این نکته که آیا میانگین نمونههای برداشته شده از یک متغیر تصادفی تا چه حد به میزان «واقعی» (که آزمایشگر نمیداند) نزدیک است از تی-استیودنت استفاده شده است
فصل چهارم:
تجزیه وتحلیل
یافته های آماری
تحقیق
۴-۱-مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل یافتههای حاصل از اجرای پژوهش پرداخته میشود. در بخش آمار توصیفی، قسمت جمعیت شناختی مورد تحلیل قرار گرفته است و در بخش آمار استنباطی ابتدا برای بررسی فرضیههای پژوهش از کلموگروف–اسمیرنف و سپس از آزمون T-test بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده در ادامه ارائه خواهد شد.
۴-۲-آمار توصیفی
جدول ۴-۱: آمار توصیفی برای جنسیت کارمندان
متغیر | تعداد | میانگین | میانه | انحراف استاندارد |
جنسیت | ۷۴ | ۱٫۰۰ | ۱٫۰۰ | ۰٫۰۰۰ |
جدول ۴-۲: فراوانی جنسیت کارمندان
جنسیت |