(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مساله 4
1-3 ضرورت و اهمیت 6
1-4 اهداف تحقیق 9
1-4-1 هدف اصلی 9
1-4-2 اهداف فرعی 9
1-5 سؤالات تحقیق 9
1-6 فرضیه های پژوهش 10
1-7 مدل مفهومی پژوهش 10
1-8 قلمرو تحقیق 11
1-8-1 قلمرو مکانی 11
1-8-2 قلمرو زمانی 11
1-8-3 قلمرو موضوعی 11
1-9 استفاده کنندگان از نتایج تحقیق 12
1-10 تعریف نظری وعملیاتی متغیر ها 12
1-1-10 تعریف نظری متغیر ها 12
2-1-10 تعریف عملیاتی متغیر ها 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه 17
2-2 تعاریف توانمند سازی: 18
2-3 مفاهیم توانمندسازی 22
2-4 تاریخچه توانمند سازی 24
2-4-1 عصر ماشین 25
2-4-2 اواخر دهه 1700 و اوایل دهه 1800 :صنایع بومی و سیستم کارخانه 25
2-4-3 اواسط دهه 1800 و اوایل دهه 1900:عرصه مدیریت علمی 26
2-4-4 اواسط دهه 1900:عصر سیستم 27
2-4-5 دهه 1970 و 1980 :نیاز به تغییرات بنیادین 27
2-4-6 دهه 1990 :سازمانهای امروزی و توانمند کننده 28
2-5 اهمیت و ضرورت توانمندسازی منابع انسانی 28
2-6 اهداف توانمندسازی 31
2-7 ویژگیهای سازمانهای توانمند 32
2-8 ویژگیهای کارکنان در یک سازمان توانمند 33
2-9 رویکردهای توانمند سازی 35
2-10 عوامل مؤثر بر توانمند سازی 37
2-10-1 تفویض اختیار 37
2-10-2 دسترسی به اطلاعات 37
2-10-3 آموزش 38
2-10-4 شیوه رهبری 38
2-10-5 مسئولیت 39
2-10-6 خود تعیینی ( حق انتخاب ) 40
2-10-7 مؤثر بودن شغل 40
2-10-8 کفایت نفس ( شایستگی ) 41
2-10-9 معنی دار بودن شغل 42
2-10-10 اعتماد 42
2-10-11 غنی سازی شغل 43
2-10-12 مشارکت 43
2-11 ارکان توانمند سازی 46
2-11-1 مشارکت همگانی در اطلاعات 47
2-11-2 ایجاد خود مختاری با تعیین مرز و حدود 51
2-11-3 جایگزینی تیم ها به جای سلسله مراتب 55
2-12 ابعاد توانمند سازی 57
2-13 مزایای توانمند سازی 61
2-14 هزینه های توانمندسازی 62
2-15 روش های توانمندسازی کارکنان 63
2-16 دا مهای توانمندسازی 64
2-17 موانع توانمند سازی کارکنان 66
2-18 توانمند سازی از دیدگاه قرآن 66
2-19 پیشینه پژوهش 67
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه 71
3-2 روش پژوهش 71
3-3 جامعه آماری 72
3-4 نمونه آماری 72
3-5 ابزار تحقیق 73
3-6 روایی و پایایی پرسشنامه 75
3-6-1 تعیین اعتبار( روایی) پرسشنامه 75
3-6-2 تعیین پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه 75
3-7 روش گردآوری داده ها 77
3-8 متغیرهای تحقیق 78
3-9تجزیه و تحلیل آماری 78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه 80
4-2 توصیف داده های جمعیت شناختی 81
4-2-1 جنسیت 81
4-2-2 تاهل 82
4-2-3 سن 83
4-2-4 سابقه کار 84
4-2-5 تحصیلات 85
4-3 تحلیل یافته 86
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه 101
5-2 نتایج تحقیق 101
5-3 پیشنهادات 107
منابع فارسی 110
منابع انگلیسی 112
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل مختلف بر توانمند سازی کارکنان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است که جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تدوین پیشینه تحقیق و مبانی نظری آن از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه کارمندان بانک ملی شهرستان کاشان است، نمونه مورد نظر برای این پژوهش از طریق جدول مورگان127 نفر به دست آمد که برای سهولت و اعتبار بیشتر 130 نفر درنظر گرفته شد . برای جمع آوری داده ها پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و پرسشنامه محقق ساخته ی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان بر روی آزمودنی ها اجرا شد.در این تحقیق 10 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت که به بررسی تاثیر عواملی همچون : تفویض اختیار ، تیم سازی ،فراهم نمودن اطلاعات ، داشتن اهداف روشن ، نظام پادش دهی ، ساختار سازمانی ، استقلال ، دسترسی به منابع ، ارزیابی عملکرد و آموزش بر توانمندسازی پرداخته شده است . تحلیل داده ها نشان داد با توجه به مقادیر به دست آمده از داده های آماری کلیه فرضیات تحقیق تایید شده و بااستفاده از روش Topsis مشخص شدکه موثرترین عامل بر توانمند سازی کارکنان آموزش می باشد و کمترین تاثیر را ارزیابی عملکرد بر توانمند سازی کارکنان دارد . علاوه بر این داده های بدست آمده از t-test نشان داد که جنسیت و تاهل هیچ تاثیری بر توانمندسازی کارکنان ندارد .
کلمات کلیدی : توانمند سازی کارکنان ،عوامل موثر بر توانمندسازی
مقدمه
امروزه شکاف میان ملتها و جوامع دانایی و نادانی است. بنابراین چالش اصلی، چالش نیروی انسانی دانا و تواناست. نیروی انسانی به عنوان مهمترین، گرانترین و