عهده داشتم و با نگاهی درونی به شرح تجارب زیسته خود به منظور شناخت عوامل فرهنگی موثر بر شکل گیری هویت حرفه ای پرداختم. همچنین تاثیر نقش های چندگانه شخصی و حرفه ای خود ، بر شکل گیری هویت حرفه ای را مورد بررسی قرار دادم. پژوهش به روش اتواتنوگرافی انجام گرفت.اتواتنوگرافی رویکردی از پژوهش و نگارش است که درپی توصیف و تحلیل نظاممند تجربهی شخصی، بهمنظور فهم تجربهی فرهنگی است.کار جمع آوری داده ها با بهره گرفتن از تکنیک های مختلفی چون خط سیر زمانی اتوبیوگرافیکال،وقایع نگاری گذشته،سیاهه برداری از خود، دفتر خاطرات، دفتر یادداشت روزانه ،تقویم شخصی،محصولات فرهنگی،هویت فرهنگی و عضویت فرهنگی،نمودار فرهنگی، نمودار روابط خویشاوندی ، راهبردهای تصویر سازی و مصاحبه انجام شد. برچسب گذاری و طبقه بندی داده ها با بهره گرفتن از معیار 4w ( (چهکسی، چهموقع، چهچیزی، کجا)صورت گرفت. در تحلیل داده ها هر سه جنبه تحلیل داده ها در پژوهش ها ی کیفی ؛یعنی«توصیف، تحلیل و تفسیر» به کار گرفته شدند.این مطالعه اهمیت نوشتنِ فکورانه در زندگی حرفه ای معلمان را نشان می دهد.یافته ها حاکی از آن است که معلمان تنها یک خود نیستند بلکه خودهای چندگانه ای دارند که بر هویت معلمی آنها یا آنچه در کلاس درس انجام می دهند،تاثیر می گذارد.همچنین نتایج مطالعه نشان داد که شکل گیری هویت در فضایی تعاملی و متأثر از گفتمان های مختلف موجود در هر یک از ابعاد تاریخی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی جامعه صورت می پذیرد.
کلید واژه: اتواتنوگرافی،معلم،هویت حرفه ای،تربیت،گفتمان.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. ح
فهرست مطالب. خ
فهرست جدولها . س
فهرست تصاویر و نمودارها. ش
فصل نخست: کلیات پژوهش14
1-1. مقدمه. 15
1-2. بیان مسئله 18
1-3 .اهداف پژوهش.20
1-4.پرسش های پژوهش20
1-5 .اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.20
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش.22
2-1. مقدمه23
2-2. معلمان و پژوهش درباره تدریس:از مهارت تا روایت23
2-2-1. مهارت ،رفتار و نگرش معلمان.23
2-2-2 تفکر معلمی و معلم در زمینه.24
2-2-3 چرخش روایی ” در پژوهش درباره معلم و تدریس”25
2-3 . مرور منابع و متون تخصصی در باره هویت حرفه ای معلم.25
2-3-1. جمع بندی مطالعه جامع بیجارد و همکاران(2004).30
2-4 . ساخت روایی هویت معلم31
2-4-1. روایت های اتوابیوگرافیک وهویت معلم.31
2-4-2 . مطالعات اتواتنوگرافیک و هویت معلم.33
2-5 . اتواتنوگرافی و اثرات درمانی آن.35
2-6 . پژوهش های انجام شده در ایران.36
2-7 . تعیین چارچوب مفهومی.37
2-8. تعیین چارچوب نظری39
2-8-1.نومفهوم گرایان. .41
2-8-2.نظریه های مرتبط با جنسیت. .45
2-8-2- 1. نقد جنسیت در اندیشه نومفهوم گرایان46
2-8-2- 2. نظریه نقش46
2-8-2-3. پارادایم های فمینیستی46
2-8-3. رویکرد سازنده گرایانه کالهون (1994)به هویت.53
2-8-4. نظریه آنتونی گیدنز درباره هویت.53
2-8-5. رویکرد تجربی دیویی56
2-8-6. نظریه سازنده گرایی57
2-8-7. نظریه یادگیری ونگر58
2-8-8. نظریه باختین.63
2-9 . بررسی ادبیات اتواتنوگرافی68
2-10 . چیستی اتواتنوگرافی.72
2-11 . اتواتنوگرافی عینی-تحلیلی یا ذهنی-تفسیری؟.75
2-12 . تعریف اتواتنوگرافی.76
2-13 . چرا اتواتنوگرافی ؟78
فصل سوم: روش پژوهش.79
3-1 . مقدمه.80
3-2 . مشارکت کنندگان در تحقیق.80
3-3 . جایگاه خود و دیگران در مطالعات اتواتنوگرافیک 81
3-4 . روش جمع آوری داده ها.82
3-4-1 . خط سیرزمانی اتوبیوگرافیکال83
3-4-2 . وقایع نگاری گذشته(1)84
3-4-3 . وقایع نگاری گذشته(2).85
3-4-4. وقایع نگاری گذشته(3)86
3-4-5. تکنیک سیاهه برداری از خود(1)86
3-4-6 . تکنیک سیاهه برداری از خود(2)86
3-4-7. تکنیک سیاهه برداری از خود(3) 87
3-4-8 . محصولات فرهنگی88
3-4-9 . مصورسازی خود.88
3-4-9-1 . نمودار روابط خویشاوندی89
3-4-9-2 . راهبردهای تصویرسازی.90
3-4-10. جمع آوری داده های خود-مشاهده گرانه: ثبت اتفاقی خودمشاهده گری.91
3-4-11. داده های خود تاملی (خود- فکورانه) : اولویت ها و ارزشهای شخصی.91
3-4-12. داده های خود تأملی (خود- فکورانه): نمودار فرهنگی92
3-4-13. داده های خود تأملی (خود- فکورانه): مقایسه با دیگران93
3-4-14.داده های خود تأملی(خود- فکورانه):شناخت خود بواسطه دیگر خود- روایتگران93
3-4-15. دفتر شعر.94
3-4-16 . دفتر خاطرات.94
3-4-17 . دفتر یادداشت روزانه94
3-4-18 . عکس ها و تصاویر ویدیویی.95
3-4-19 . مصاحبه95
3- 5 . برچسبگذاری.98
3-6 . تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها.100
3-6-1 . توصیف.101
3-6-2. تحلیل101
3-6-3. تفسیر.102
3-6-4 .یادآوری عاطفی.102
3-7.کیفیت (روایی و پایایی )104
3-8 . پایایی106
3-9. تعمیم پذیری 106
3-10. آسیب پذیری107
فصل چهارم: یافتههای پژوهش.109
4-1. اولین تصویر110
4-2. تصویری دیگر.111
4-3. مقدمه111
4-4.انقلاب اسلامی 112
4-4-1.گفتمان اسلامی سازی117
4-4-2.ترویج فرهنگ حجاب و عفاف121
4-5.جنگ و تاثیر آن بر شکل گیری هویت122
4-5-1.نسل سوخته123
4-5-2.همکاری،تعاون،تربیت سیاسی،وطن دوستی. 125
4-5-3.پیوند مدرسه با اجتماع،مسئولیت پذیری دانش آموزان125
4-5-4.آموزش و پرورش ،تحرک اجتماعی،نقش والدین و دانش آموزان126
4-5-5.جابه جایی در نظام ارزش ها128
4-6.گفتمان پاسخگویی و کارآیی131
4-6-1. گفتمان پاسخگویی و کارآیی و تاثیر آن بر بعد آموزشی131
4-6-2.گفتمان پاسخگویی و کارآیی و تاثیر آن بر بعد پرورشی:گسست ایدئولوژیک.138
4-6-3.پیامد گفتمان پاسخگویی و کارآیی بر شکل گیری هویت معلم140
4-6-3-1.گفتمان مدرنیته:آغاز شکل گیری هویت معلم به مثابه ماشین آموزش.141
4-6-3-2.پیامد گفتمان معلم به مثابه ماشین آموزش:انجماد معناشناختی،هویت منزوی و در حاشیه معلم .144