چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین سبک های رهبری تحولگرا و عملگرا با شخصیت و ویژگیهای شخصی مدیران دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای ایران، بود. جامعه مورد نظر این تحقیق تمامی مدیران و معاونین دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور و مدیران گروه، گروههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور بود. جهت جمع آوری داده ها، محقق از سه پرسشنامه به شرح زیراستفاده نمود.
پرسشنامه رهبری چند عاملی MLQ، پرسشنامه شخصیت آیزنک (GEPQ) و پرسشنامهاطلاعاتفردی، پرسشنامههای مذکور پس از تعیین اعتبار و پایایی در بین نمونه آماری که برابر باکل جامعه آماری بود به تعداد 67 مدیر توزیع گردید.
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام، استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین سبک رهبری تحولگرا- عملگرا با ویژگیهای شخصی مدیران دانشکدههای تربیتبدنی ایرن رابطه معنادار آماری وجود ندارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که سبک رهبری تحولگرا با بعد برونگرایی شخصیت ارتباط معنیدار و منفی(577/0-r= ) و با بعد درونگرایی شخصیت ارتباط معنیدار و مثبت (547/0r= )، دارد ( 05/0 =). همچنین بین سبک رهبری تحولگرا با ابعاد شخصیتی ثبات و بی ثباتی رابطه معنادار آماری وجود ندارد. بعلاوه بین سبک رهبری عملگرا با بعد برونگرایی شخصیت ارتباط معنیدار و منفی (251/0-r= ) وجود دارد( 05/0 =) و با ابعاد شخصیتی ثبات ، بی ثباتی و درونگرایی رابطه معنادار آماری وجود ندارد. نتایج رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام نیز نشان داد که تنها مؤلفه برونگرایی پیشبین معناداری برای سبک رهبری تحولگرا میباشد.با توجه به نتایج به نظر میرسد وجود ویژگیهای برونگرایی در مدیران، بکارگیری سبک رهبری تحولگرا نیز افزایش مییابد.
واژههای کلیدی: دانشکده تربیتبدنی وعلوم ورزشی،رهبری تحول گرا، رهبری عمل گرا، شخصیت، ویژگیهای شخصی، مدیر
فصل اول: مقدمه و مبانی نظری
مقدمه 2
مبانی نظری تحقیق .5
بخش اول: رهبری.5
ظهور رهبری و اهمیت آن .5
شناخت و تعریف رهبری .6
قدرت و نفوذ رهبری 8
سبک رهبری .9
مکاتب و نظریه های رهبری 9
نظریه های نوین در رهبری .12
نظریه اسنادی رهبری 12
نظریه رهبری فرهمند .13
تئوری رهبری دوراندیش 14
تئوری رهبری متعالی 16
نظریه رهبری تحولگرا و عملگرا 16
پیشینه تاریخی رهبری تحولگرا و عملگرا .16
مفهوم رهبری تحولگرا از دیدگاه باس 18
مؤلفههای رهبری تحولگرا 21
مفهوم رهبری عملگرا از دیدگاه باس .23
مؤلفههای رهبری عملگرا .25
رهبری عدم مداخله .26
مدل کامل رهبری 28
اثربخشی رهبری تحولگرا در برابر عملگرا .28
رهبری تحولگرا و خویشتن شناسی .29
بخش دوم: شخصیت .31
مفهوم انسان 31
نظریه های شخصیت (فلاسفه) 32
افلاطون 32
جان دیویی .33
نظریه های جامعهشناختی شخصیت 34
کارکردگرایی ساختاری (پارسونز) 34
رویکرد کنش متقابل نمادین 35
جرج زیمل .35
هربرت مید 35
چارلز هورتن کولی .36
گافمن 36
شخصیت از دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی .37
کارن هورنای 37
کارل یونگ .38
سالیوان .39
فروید 40
ماری .40
آدلر .41
آلپورت .42
آیزنک .42
مفاهیم و اصول 42
تشخیص و اندازه گیری ابعاد شخصیت .43
نظریه بازداری 44
نظریه برانگیختگی 45
نظریه برانگیختگی درونگرایی ـ برونگرایی .46
بیان مسئله .48
ضرورت و اهمیت تحقیق 51
اهداف تحقیق . 54
فرضیه های تحقیق . 54
پیشفرضهای تحقیق 55
محدودیتهای تحقیق . .55
تعریف واژهها و اصلاحات.56
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه 59
جمعبندی.70
فصل سوم: روششناسی تحقیق
روش و طرح تحقیق .72
جامعه آماری و نمونه تحقیق .72
متغیرهای تحقیق .72
تعریف عملیاتی متغیرها 73
ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق 75
ویژگیهای روانسنجی ابزار اندازه گیری .77
روش جمعآوری داده ها . 78
روشهای آماری 78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
بخش اول: توصیف دادههای آماری 80
توصیف ویژگیهای فردی آزمودنیهای تحقیق.80
شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش.84
بخش دوم: استنباط آماری داده ها94
آزمون پیش فرضهای آماری.94
آزمون فرضیه های تحقیق.95
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه تحقیق106
بحث و نتیجهگیری.108
جمعبندی.111
پیشنهادهای تحقیق.113
پیشنهادهای برخاسته از تحقیق113
پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده114
منابع و مآخذ115
پیوستها122
جدول 1-1 مسیرها در تئوریها و تحقیقات رهبری .11
جدول 2-1 ابعاد نیمرخ رهبری مارشال ساشکین .14
جدول 3-1 ابعاد اخلاقی اجزای رهبری تحولگرا .24
جدول 4-1 خلاصه فاکتورها و رفتارهای مربوط به تئوری رهبری تحولگرا 25
جدول 5-1 مراحل تحول عقلانی از دیدگاه افلاطون.30
جدول 1-2 متغیرهای مطالعه شده در سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا .57
جدول2-2 میانگین ابعاد رهبری، بدست آمده از دو پژوهش در آمریکای شمالی و چین68
جدول1-4: مقدار سطح معنی داری آزمون کولموگروف اسمیرنوف (K-S) در کلیه ی متغیرهای
وابسته اندازه گیری شده .96
جدول2-4: ارتباط بین سبکرهبری تحول گرا و خرده مقیاسهای آن با شخصیت.97
جدول3-4: ارتباط بین سبکرهبری عمل گرا و خرده مقیاسهای آن با شخصیت.98
جدول 4-4: ارتباط بین سبکرهبری تحول گرا و خرده مقیاسهای آن با ویژگی های شخصی.100
جدول5-4: ارتباط بین سبکرهبری عمل گرا و خرده مقیاسهای آن با ویژگی های شخصی102
جدول 6-4: جدول آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره برای پیش بینی نمرات سبک رهبری
تحول گرا .104
جدول 7-4: خلاصهی مدل رگرسیونی برای محاسبهی نمرهی سبک رهبری تحولگرا از روی
نمرهی برونگرایی104
شکل 1-1 رابطه نفوذ و قدرت رهبر 8
شکل 2-1 :مدل اثر افزوده رهبری عملگرا و تحولگرا19
شکل 1- 2 :رابطه اثربخشی رهبری و ابعاد برونگرایی و وجدان شخصیت 61
شکل 2- 2: رابطه رهبری تحولگرا و برونگرایی در دو محیط واقعی و مجازی .65
شکل 3-2: رابطه رهبری تحولگرا و ثبات عاطفی در دو محیط واقعی و مجازی .65
شکل 1-4: نمودار توزیع فراوانی متغیر سن اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق .81
شکل 2-4: توزیع فراوانی جنس اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق .82
شکل 3-4: نمودار توزیع فراوانی میزان تحصیلات اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق 82
شکل 4-4: نمودار توزیع فراوانی متغیر سابقه کاری اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق83
شکل5-4: سمت اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق83
شکل 6-4 : گرایش تحصیلی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق .84
شکل7-4 : تعداد دوره های آموزشی مدیریتی گذرانیده اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق.85
شکل 8-4 : نمره خرده مقیاس برون گرایی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق .86
شکل9-4 : نمره خرده مقیاس درونگرایی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق 86
شکل10-4: نمره خرده مقیاس بی ثباتی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق87
شکل11-4 : نمره خرده مقیاس باثباتی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق87
شکل 12-4: نمره خرده مقیاس نفوذ کمال گرایانه اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق .88
شکل 13-4: نمره خرده مقیاس رفتار کمال گرایانه اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق 89
شکل14-4: نمره خرده مقیاس ترغیب به تلاش فکری یا ترغییب ذهنی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق .90
شکل15-4: نمره خرده مقیاس روحیه ی ایجاد انگیزش یا انگیزش الهام بخش اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق 90
شکل16-4: نمره خرده مقیاس توجه به تفاوت های فردی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق 91
شکل 17-4: نمره کلی سبک رهبری تحول گرا اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق.92
شکل 18-4: نمره خرده مقیاس مدیریت مبتنی بر پاداشهای اقتضایی یا پاداشهای مشروط اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق 93
شکل19-4 : نمره خرده مقیاس مدیریت فعال بر مبنای استثنائات مدیران دانشکده های تربیت بدنی
دانشگاههای ایران93
شکل 20-4 : نمره خرده مقیاس مدیریت منفعل بر مبنای استثنائات مدیران دانشکده های تربیت بدنی
دانشگاههای ایران .94
شکل 21-4: نمره کلی سبک رهبری عمل گرا اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق95
شکل22-4: نمره کلی سبک رهبری عدم مداخله اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق95
شکل23-4: نمودار پراکنش با خط رگرسیون اضافه شده برای پیش بینی نمرات سبک رهبری تحول گرا از نمرات برونگرایی105
فصل اول
مقدمه و معرفی