است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه.2
2-1- بیان مساله.2
3-1- اهمیت وضرورت انجام تحقیق.5
4-1- اهداف تحقیق.7
5-1- سؤالات تحقیق.7
6-1- فرضیههای تحقیق.8
7-1- تعریف واژهها واصطلاحات فنی وتخصصی8
فصل دوم: ادبیات نظری ومرور پیشینه
1-2- مقدمه.11
2-2- تاریخچه زنجیره تامین14
3- 2- تعاریف مدیریت زنجیره تامین16
4-2- دیدگاه های رایج درمدیریت زنجیره تامین. 20
5-2- چارچوبهاوفرآیندهای مدیریت زنجیره تامین.20
6-2- معیارهای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین22
7-2- تکنیکهای بهینه سازی تدارکات.25
1-7-2- معیارهای مالی.26
2-7-2- استراتژیهای قراردادهای تدارکات27
1-2-7-2- تاثیربرگردش وجوه. 28
2-2-7-2- روندتقاضا. 29
3-7-2- استراتژیهای مدیریت ارتباط تامین کننده. .29
1-3-7-2- روش عمومیSRM 29
2-3-7-2- استراتژیهای بخش بند ی تامین کننده. 30
3-3-7-2- انتخاب صحیح تامین کننده. 31
4-3-7-2- درک قیمت گذاری. 31
5-3-7-2- کنترل کیفیت .31
8-2- کارت امتیازی متوازن.33
9-2- تحولات کارت امتیازی متوازن.35
10-2- مناظرکارت امتیازی متوازن36
11-2- توازن درمیان کارت امتیازی متوازن.40
12-2- تعداد مناظردریک کارت امتیازی متوازن41
13-2- کارت امتیازی متوازن ابزاری برای بهینه سازی43
14-2 – مروری برتحقیقات پیشین.48
1-14-2- تحقیقات خارجی 48
2-14-2- تحقیقات.داخلی 52
15-2- معرفی.شرکت.پاکشو58
فصل.سوم: روششناسی تحقیق
1-3- مقدمه.62
2-3- فرآیندتحقیق.62
3-3- روش تحقیق.64
4-3- جامعه ونمونه آماری64
5-3- ابزارجمع آوری اطلاعات.66
6-3- روایی و پایایی پرسشنامه.67
7-3- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.68
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
1-4- مقدمه.71
2-4- توصیف جامعه آماری71
1-2-4- توصیف جامعه آماری برحسب جنسیت. 71
2-2-4-توصیف جامعه آماری برحسب تحصیلات. 72
3-2-4- توصیف جامعه آماری.برحسب سن 73
4-2-4- توصیف جامعه آماری برحسب حوزه فعالیت. 74
3-4-توصیف آماری داده های تحقیق. 76
1-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال اول 76
2-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال دوم 77
3-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال سوم. 81
4-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال چهارم 83
5-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال پنجم .89
6-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال ششم. 92
7-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال هفتم 93
8-3-4- توصیف آماری مربوط به سوال هشتم. 97
4-4- آزمون فرضیات100
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهاد
1-5- مقدمه.111
2-5-بررسی فرضیات تحقیق111
3-5- محدودیتهای تحقیق.114
4-5- بحث ونتیجه گیری115
5- 5- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی118
منابع وماخذ
منابع119.
پیوستها 125.
پرسشنامه126
Abstract.133
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول 1-2- برخی تعاریف ازمدیریت زنجیره تامین. .19
جدول 2-2- مرور برخی از تحقیقات انجام شده .57
جدول 1-4- ترکیب جامعه آماری برحسب جنسیت71
جدول 2-4- ترکیب جامعه آماری برحسب میزان تحصیلات .72
جدول 3-4- ترکیب جامعه آماری برحسب سن 73
جدول 4-4-ترکیب جامعه آماری برحسب حوزه فعالیت 75
جدول 5-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال اول 76
جدول 6-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال دوم. 78
جدول 7-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال سوم. 81
جدول8-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال چهارم. 84
جدول9-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال پنجم 89
جدول10-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال ششم. 92
جدول11-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال هفتم 94
جدول12-4- خلاصه جواب نمونه آماری به سوال هشتم .98
فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار 1-4- ترکیب جامعه آماری برحسب جنسیت .72
نمودار 2-4- ترکیب جامعه آماری برحسب میزان تحصیلات 73
نمودار 3-4- ترکیب جامعه آماری برحسب سن 74
نمودار 4-4- ترکیب جامعه آماری برحسب حوزه فعالیت .75
نمودار5-4- پراکندگی پاسخ سوال اول برحسب گزینه ها .77
نمودار6-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری را به سوال میزان اهمیت قابل اطمینان بودن تحویل توسط تامین کننده ها .78
نمودار7-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری را به سوال میزان اهمیت کیفیت مواد تامینشده توسط
تامینکننده ها 79
نمودار8-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت کیفیت خدمات تامین کننده ها 79
نمودار9-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت قیمت تامین کننده ها 80
نمودار10-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت مشارکت با تلاشهای تحقیق وتوسعه .80
نمودار11-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت سیستم مدیریت کیفی تامین کننده درارزیابی کیفیت مواد تامین کننده .82
نمودار12-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت گواهی های اخذشده درارزیابی کیفیت مواد تامین کننده 82
نمودار13-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت کیفیت نمونه های محصول درارزیابی کیفیت مواد تامین کننده 83
نمودار14-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت همکاری باتحقیق وتوسعه درمجموعه ابزارهای داخلی 85
نمودار15-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت افزایش کارایی کارکنان درمجموعه ابزارهای داخلی 85
نمودار16-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت خرید در زمانهای مزایده درمجموعه ابزارهای داخلی 86
نمودار17-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت به حداقل رساندن دوره زمانی دریافت سفارش خرید تا ارائه سفارش خریداز تامین کننده درمجموعه ابزارهای داخلی 86
نمودار18-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت بهینه سازی تعداد قراردادها درمجموعه ابزارهای داخلی 87
نمودار19-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت بهینه سازی تعداد تامین کننده ها درمجموعه ابزارهای داخلی .87
نمودار20-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت تاکید بر اهمیت ارتباط با تامین کنندگان درمجموعه ابزارهای داخلی 88
نمودار21-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اهمیت به حداقل رساندن مخارج مستقل درمجموعه ابزارهای داخلی .88
نمودار22-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان تاکید برابزارها واسلوبشناسی انتخاب تامین کنندۀ درست درارتباط با تامین کنندگان 90
نمودار23-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان تاکید توسعه تامین کننده درارتباط با
تامین کنندگان 90
نمودار24-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان تاکید برتحلیل مخارج درارتباط با
تامین کنندگان .91
نمودار25-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان تحلیل بازاردرارتباط باتامین کنندگان 91
نمودار26-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان تاکید بر ابزار پشتیبانی درتوسعه
تامین کنندگان .92
نمودار27-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال ششم .93
نمودار28-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان همکاری تامین کنندگان با فعالیتهای تحقیق
وتوسعه .95
نمودار29-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان همکاری با برنامه ریزی استراتژیک
تامین کنندگان .95
نمودار30-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان مشارکت دوطرفه دردانش وفن کاربین شرکت و تامین کنندگانش 96
نمودار31-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان همکاری براساس درک همکاری و اهداف دوجانبه .96
نمودار32-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان همکاری شرکت و تامین کنندگانش، هردو،درجهت موفقیت دیگری. 97
نمودار33-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان اعتماد .98
نمودار34-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان رفتارفرصت طلبانه تامین کنندگان 99
نمودار35-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان رفتارفرصت طلبانه شرکت 99
نمودار36-4- توزیع پاسخهای جمعیت آماری به سوال میزان شفافیت درتعامل .100
فهرست اشکال
عنوان شماره صفحه
شکل 1-2- تعاریف مختلف مدیریت زنجیره تامین 17
شکل 2-2- تکامل دیدگاهای مدیریت زنجیره تامین .20
شکل3-2- چارچوب مدیریت زنجیره تامین : عناصروتصمیمات(احمدی کهنعلی، 1387) 21
شکل4‑2- چهارمنظرکارت امتیازی متوازن ( (Kaplan et al,2005 .38
شکل 1-3- فرآیند تحقیق .63
چکیده:
سازمانها راه حلهای زیادی را برای مشکلات زنجیره تامین پیدا کرده اند. این راه حلها طیف گسترده ای از مفاهیم را در بر می گیرند. طراحی و عرضه قطعات، مدیریت عرضه کنندگان، مدیریت ارتباطات بین عرضه کنندگان و ارتبـــاط سازمان با عرضه کنندگان ، مدیریت و برنامه ریزی سیستم های تولیدی، مدیریت موجودی ، به کارگیری سیستم های ERP و MRP بخشی از این حوزه هاست.
هدف از همه این تلاشها و به کارگیری این سیستم ها بهینه سازی فرآیند مدیریت زنجیره تامین سازمانهاست. هر نوع از بهینه سازی مستلزم روش و فرآیندی در ارزیابی عملکرد سازمانهاست. بدون ارزیابی عملکرد زنجیره تامین، بهینه سازی این فعالیتها غیر ممکن است.
در تحقیق توصیفی، کاربردی و تک مقطعی پیش رو محقق کوشیده است بهینه سازی عملکرد زنجیره تامین را با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن انجام دهد. از این رو با توزیع پرسشنامه ای 8 سوالی بین 208 نفر از مدیران و کارشناسان زنجیره تامین شرکت پاکشو به بررسی بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت پاکشو با کمک کارت امتیازی متوازن پرداخته است.
نتایج تحقیق نشان می دهد که در زنجیره تامین شرکت پاکشو، کیفیت، مهمترین فاکتور برای ارزیابی عملکرد تامین کننده است. همچنین گواهی های سیستم مدیریت کیفیت (ایزو) تامین کننده، مهمترین شاخص کیفیت تولید ضمن انتخاب تامین کنندۀ جدید است علاوه بر آن فعالیتهای مدیریت ارتباطی تامین کننده، موثرترین ابزار برای دستیابی به عملکرد زنچیره تامین در شرکت پاکشو است و ارتباطات بلندمدت، مهمترین عامل در بهینه سازی مدیریت ارتباطات در زنجیره تامین می باشد.
واژه کلیدها: کارت امتیازی متوازن- بهینه سازی تدارکات- مدیریت زنجیره تامین- شرکت پاکشو
فصل اول
کلیات تحقیق
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه