۵-۲-۲- مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات تجارت الکترونیکی G2C
در این بخش به هدف غائی پژوهش جاری یعنی ارائه مدل مفهومی در مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C پرداخته میشود. به اعتقاد محقق و براساس پژوهشهای صورت پذیرفته، تحقق اهداف دولت الکترونیکی در بخشهای مختلف، بهویژه بخش خدمات دولت به شهروندان (G2C)، بدون مدیریت دانش در کل زنجیره تأمین خدمات میسر و دست یافتنی نخواهد بود، به عبارت دیگر محقق معتقد است در صورتی جامعه و دولت به این مهم دست پیدا خواهند نمود، که دانش در سرتاسر زنجیره تأمین از تأمینکننده و ارائه دهنده خدمات تا مصرفکنندگان نهائی و شهروندان مدیریت شود. در ادامه به تشریح کامل ۶ گام مدل معرفی شده توسط محقق خواهیم پرداخت.
-
- فرهنگسازی در سازمان و فرهنگسازی در زنجیره تأمین خدمات الکترونیکی: محقق در مدل ارائه شده فرهنگسازی را پایه و اساس توسعه مدیریت دانش زنجیره تأمین معرفی می کند و آن را از خطمشی و مقررات و بستر فناوری مهمتر و ضروریتر معرفی می کند و معتقد است تا فرهنگسازی مناسب در طول زنجیره تأمین از سازمانها و ارگانهای دولتی گرفته تا مصرفکنندگان و شهروندان صورت نپذیرد، امکان ادامه مسیر به هیچ عنوان میسر نخواهد بود. محقق در جهت تحقق این مهم برگزاری دورههای آموزشی در سطوح مختلف جامعه و هم چنین ایجاد یک سیستم ارزشی فرهنگی را پیشنهاد میدهد.
-
- تدوین استانداردها، مقررات و نگارش آییننامهها: در این گام محقق تدوین یک چارچوب منسجم از استانداردها، مقررات و آییننامههای کاربردی را پیشنهاد میدهد، به اعتقاد وی پس از فرهنگسازی مناسب، ایجاد چارچوب هدایتکننده در دستیابی به هدف بسیار حائز اهمیت خواهد بود. محقق در مدل خود تدوین ساختار و رویههای سازمانی مرتبط با زنجیره تأمین خدمات، تدوین شاخصهای ارزیابی فعالیتهای زنجیره، تدوین اولیه استراتژیهای دانشی و در پایان استانداردسازی فرآیندهای دانشی زنجیره تأمین خدمات را جهت تسریع در پیشبرد اهداف معرفی می کند.
-
-
- تدوین سند راهبردی و خطمشی مدیریت دانش: در بخش جاری تأکید محقق به طور خاص بر فرایندهای دانشی زنجیره میباشد، وی معتقد است در مدل تدوین شده باید برای هریک از گامهای مدیریت دانش استراتژی و مکانیزمهای کاربردی، تدوین و تنظیم گردد تا بتوان در شرایط و موقعیتهای متفاوت در طول زنجیره تأمین از آن ها بهره برد، به همین منظور تدوین استراتژی در چهار بخش خلق دانش، ثبت دانش، نشر دانش و کاربرد دانش را پیشنهاد می کند. محقق از این چهار بخش در راستای تدوین چرخه مدیریت دانش خود بهره برده است، که در گام ششم به آن پرداخته شده است.
-
-
- طراحی مکانیزمهای مالی و غیرمالی تشویقی: محقق در گام چهارم مدل خود استراتژیها و مکانیزمهای انگیزشی را به طور مجزا بیان می کند و معتقد است این گام آنچنان در مشارکت نمودن بخشهای مختلف زنجیره در فعالیتهای مدیریت دانشی زنجیره تأمین با اهمیت است که باید به صورت گامی مجزا به آن پرداخته شود. راهکارهای محقق در این بخش تشویق جهت تسهیم و انتقال دانش، تشویق جهت خلق ایده و نوآوری دانشی و تشویق جهت کاربرد و استفاده از دانش میباشد.
-
- طراحی بستر و زیرساخت فناوری و پیادهسازی و کاربرد فناوری: محقق بر اساس نتایج حاصل از پژوهش جاری اهم فعالیت این بخش را در قالب (۱) تأمین تجهیزات سختافزاری، (۲) راهاندازی حافظه سازمانی جهت ثبت و نگهداشت دانش در سازمان، (۳) پیادهسازی مدیریت محتوا جهت پایش و کنترل محتواهای تولیدشده در سرتاسر زنجیره تأمین، (۴) طبقهبندی دانش موجود در حافظه سازمانی جهت استفاده بهینه و کارا و همچنین سهولت در دسترسی به دانش مورد نیاز در کمترین زمان ممکن توسط کارکنان، (۵) ایجاد و بهرهمندی از پرتالهای سازمانی، (۶) پیادهسازی شبکه اجتماعی، وبلاگ و ویکی جهت نشر و انتقال دانش در طول زنجیره تأمین و هم چنین (۷) بهرهمندی از آموزش و یادگیری الکترونیکی جهت افزایش دانش را معرفی می کند.
-
- طراحی بهینه فرآیندهای مدیریت دانش (چرخه مدیریت دانش): محقق در این بخش چرخه مدیریت دانش تدوین شده در مدل خویش را مناسب جهت پیادهسازی در زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C معرفی می کند، محقق بیان میدارد با توجه به گستردگی مشارکت افراد در حوزه خدمات تجارت الکترونیکی G2C و هم چنین متفاوت بودن سطوح دانشی افراد مشارکتکننده، مراحل چرخه مدیریت دانش باید شفاف و بدون ابهام تبیین و توسعه یابد، به همین منظور چرخه مدیریت دانش خویش را در ۱۱ مرحله ارائه نموده است. (۱) هدفگذاری دانش، به اعتقاد محقق اولین گام برای مدیریت دانش در زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی، تعیین هدف از دانش مذکور میباشد. این هدف باید به صورت واضح و قابل درک برای کلیه افراد زنجیره بیان گردد. (۲) کاوش و شناسایی دانش دومین گام در چرخه میباشد، در این گام لازم است کاوش دانش، متناسب با هدفگذاری صورت پذیرفته، انجام پذیرد. (۳) خلق و مهار نمودن دانش، پس از کاوش و شناسایی دانش بر اساس هدف، نوبت به مهار نمودن دانش خواهد رسید، به اعتقاد محقق و بر اساس پژوهشهای صورت پذیرفته تا زمانی که دانش شناساییشده، مهار نشود امکان پردازش و بهرهبرداری از آن وجود نخواهد داشت. (۴) سازماندهی دانش گام چهارم از چرخه مدیریت دانش ۱۱ مرحلهای محقق میباشد، محقق بیان میدارد دانش مهار شده جهت استفاده کارا و بهینه باید سازماندهی گردد تا در صورت نیاز دسترسی به آن به سهولت انجام پذیرد. (۵) ترکیب و توسعه دانش مرحله پنجم از چرخه مدیریت دانش پیشنهادی میباشد. (۶) ثبت و ضبط دانش یکی از مهمترین مرحلههای چرخه جاری مدیریت دانش میباشد، این مرحله جهت گسترش و تقویت حافظه سازمانی بسیار با اهمیت جلوه می کند. (۷) تسهیم و نشر دانش، براساس پژوهشهای انجام پذیرفته توسط محقق در تحقیقات گرانددتئوری که در جداول فصل چهارم نیز بازتاب آن ها قابل مشاهده است، تأثیرگذارترین مرحله از مرحلههای چرخه دانش، نقل و انتقال دانش در طول زنجیره میباشد. این مرحله تا حدی مهم و ضروری است که بروز هر چالشی در آن، چرخه مدیریت دانش را با مشکل اساسی روبرو خواهد نمود، دلیل آن هم کاملاً واضح است، و آن، اینکه بدون نشر دانش در طول زنجیره امکان بهبود بهرهوری و توسعه میسر نخواهد بود. (۸) درک دانش توسط کلیه حلقههای زنجیره، در صورتی که دانش توسط افراد به دستی درک نشود مرحله بعدی چرخه یعنی کاربرد دانش دچار مشکل خواهد شد، دانش نشر داده شده نمیتواند حداکثر بهرهوری خود را در زنجیره اعمال نماید. (۹) کاربرد دانش مرحله نهم از چرخه مذکور میباشد، جهت افزایش بهرهوری سازمان و زنجیره تأمین خدمات در حوزه تجارت الکترونیکی G2C کاربرد دانش نقش مهمی را ایفا می کند، کلیه افراد زنجیره تأمین میتوانند از طریق کاربرد دانش در فعالیتهای خویش بهرهوری خدمات ارائه شده در زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. (۱۰) مرحله دهم ارزیابی دانش به کار برده شده در سازمان و زنجیره تأمین میباشد، دانش باید بهوسیله شاخصهای ارزیابی تدوین شده در گام دوم مدل و هم چنین براساس هدفگذاری صورت پذیرفته در مرحله اول چرخه مورد ارزیابی قرار گیرد. (۱۱) نگهداشت دانش مرحله آخر از مراحل یازدهگانه چرخه مدیریت دانش ارائه شده توسط محقق میباشد، در این مرحله، اگر دانش ارزیابیشده در مرحله قبل مفید توصیف گردد، به مجموعه دانش پایدار در حافظه سازمانی اضافه خواهد شد، و درصورتیکه دانش غیرمفید ارزیابیشده باشد، از حافظه سازمانی و پایگاه دانش زنجیره حذف خواهد شد. محقق جهت دستهبندی دانش ارزیابیشده به دانش مفید و کاربردی و دانش غیرمفید، رویکرد مجموعه عبارات متوالی دانش یا همان MKTPKS را پیشنهاد می کند. این رویکرد سرعت دستهبندی دانش را به مفید و غیرمفید تسریع بخشیده و از صرف هزینه جهت کاربرد نیروی انسانی متخصص در این بخش جلوگیری می کند.
۵-۳- نوآوری و خلاقیت
مدل ارائه شده در پژوهش جاری که درشکل ۴-۴ قابل مشاهده است اولین مدل توسعه داده شده در مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C (دولت به شهروندان) میباشد. شایان توجه است براساس پژوهشهای محقق، هیچ پژوهشگری به توسعه مدل در مدیریت دانش زنجیره خدمات و به خصوص مدیریت زنجیره تأمین خدمات تجارت الکترونیکی G2C نپرداخته است. با توجه به مؤلفههای موجود، مدل ارائه شده باعث بهبود بهرهوری در مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C خواهد شد. شایان توجه است در مدل ارائه شده چرخه مدیریت دانش در طول زنجیره تأمین خدمات نیز مورد توجه قرار گرفته است و در لایه آخر مدل این چرخه به طور کامل تشریح شده است. این چرخه فعالیتهای مدیریت دانش را به صورت کاملاً شفاف نسبت به سایر چرخههای مدیریت دانش بیان می کند.
۵-۴- محدودیتهای تحقیق
پژوهش جاری محدودیتهایی را در مقابل داشت که نیاز است تا در پژوهشهای آینده مورد توجه محققان قرار گرفته و برای برطرف ساختن آن ها چارهاندیشی لازم صورت گیرد. عدم آشنایی برخی افراد در نمونه اخذ شده با مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر آنیکی از محدودیتهای پژوهش جاری بود که باعث گردید، محقق پیش از انجام مصاحبه نکاتی اساسی را در اختیار فرد مشارکتکننده قرار دهد و ذهن او را با موضوع پژوهش آشنا سازد، که البته این امر باعث میگردید نتایج حاصل از مصاحبه قابلیت اعتماد بیشتری را پیدا نماید. یکی دیگر از محدودیتهای پژوهش جاری تعیین وقت قبلی و زمان مناسب برای انجام مصاحبه با مدیران و خبرگان سازمان ثبتاحوال بود، که به دلیل حجم کاری بالای مدیران، معاونان و خبرگان سازمان، محقق میبایست مدتزمان طولانی را در انتظار زمان مصاحبه قرار میداد، که به لحاظ زمانی در روند گامهای پژوهش بسیار اثرگذار بود. به نقل از رحیم فوکردی “در جمع آوری دادهها، استفاده از مصاحبه بیش از آنچه در راهبرد گراندد تئوری پیشنهاد شده، بر مشاهدات مستقیم و مطالعه مستندات ترجیح داده شده است.” در این پژوهش امکان مطالعهی تمامی مستندات سازمان و مشاهده رفتار کارکنان برای یک دوره زمانی طولانی مدت فراهم نبود و پژوهش جاری نیز از این امر مستثنا نبود. همچنین نتایج حاصل از پژوهش جاری همانند دیگر پژوهشهای کیفی گراندد تئوری با اتکا به دیدگاه و نظرات تعداد معدودی از خبرگان سازمان حاصل شده است که این محدودیت میتواند تعمیمپذیری نظریه را با چالشهایی روبرو سازد.
۵-۵- پیشنهادها
در پژوهش جاری تنها یکی از مؤلفههای دولت الکترونیکی یعنی خدمات دولت به شهروندان مورد بحث و بررسی قرار گرفت به همین جهت در راستای تکمیل مدل جامع مدیریت دانش در دولت الکترونیکی، محققان میتوانند مؤلفههای دیگر این حوزه از جمله خدمات دولت به کارمندان، خدمات دولت به بنگاهها و خدمات دولت به دولت را مورد بررسی قرار دهند. به علاوه محققان میتوانند به بررسی جنبههای مختلف چرخههای مدیریت دانش از جمله خلق و کسب دانش، نشر و مبادله دانش و ثبت دانش در مؤلفههای مختلف دولت الکترونیکی بپردازند. هم چنین محققان میتوانند چالشهای موجود در موارد مذکور در موانع مدیریت دانش و یا الزامات مدیریت دانش را مورد تفحص قرار دهند. علاوه بر این محققان میتوانند مبحث زنجیره خدمات و یا زنجیره تأمین خدمات را به همراه هریک از مؤلفههای دولت الکترونیکی مورد پژوهش قرار داده و به ارائه مدلی در این زمینه بپردازند. مقایسه تطبیقی مدل ارائه شده در پژوهش جاری با دیگر مدلهای توسعه مدیریت دانش هم میتواند به عنوان موضوعات پژوهشهای آتی مطرح گردد.
۵-۶- خلاصه فصل پنجم
فصل جاری به بیان نتایج حاصل از پژوهش اشاره دارد. در این فصل ابتدا به بیان یافتههای اصلی پژوهش پرداخته شده است، سپس خلاقیت و نوآوری به کار رفته در پژوهش به طور کامل تشریح گردیده است، در ادامه محدودیتهای پژوهش ذکر شده و نشان داده شده که با وجود محدودیتهای متعدد در تعمیمپذیری مدل، نتایج پژوهش در توسعه مدل مفهومی مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی دولت به شهروندان مؤثر واقع گردیده است.
منابع:
-
- فتحیان، محمد; مولاناپور، رامین. تجارت الکترونیکی با رویکردی بر تجارت اجتماعی. آتینگر، ویراست دوم، چاپ دوم، ۱۳۹۲٫
-
- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، سند فرابخشی (ویژه) بهینه سازی تشکیلات دولت و دولت الکترونیک، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ریاست جمهوری، ۱۳۸۱٫
-
- فتحیان، محمد; مولاناپور، رامین. تجارت الکترونیکی. آتینگر، چاپ دوم، ۱۳۹۱٫
-
- اخوان، پیمان; باقری، روح اله. مدیریت دانش از ایده تاعمل. چاپ پنجم، ۱۳۹۱٫
-
- N. Ur-Rahman, J.A. Harding. Textual data mining for industrial knowledge management and text classification:A business oriented approach. Expert Systems with Applications 39 (2012) 4729–۴۷۳۹٫
-
- فتحیان، محمد; مولاناپور، رامین. تجارت الکترونیکی. آتینگر، چاپ پنجم، ۱۳۹۱٫
-
- قلیچ لی، بهروز. مدیریت دانش (فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها). سمت. چاپ سوم، ۱۳۹۱٫
-
- فاتحی، زمانعلی، مدیریت دانش (مفاهیم، اصول، اهداف و مدلها)، اداره تحقیقات و کنترل ریسک، بانک سپه، ۱۳۹۰٫
-
- Voudouris,Ch. Et al. 2008. Service Chain Management: Thechnology Innovation for the Service Business. Springer.
-
- شیخ بهائی، محمدرضا. مبانی تجارت الکترونیکی و سیستمهای هوشمند. آتی نگر، چاپ اول، ۱۳۹۳٫
-
- نوروزیان، میثم. «کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی»، مجله تدبیر، شماره ۱۵۶، ۱۳۸۴٫
-
- فرهودی، فائزه; درودی، فریبرز. «لزوم بهکارگیری مدیریت دانش در افزایش سطح کیفی فعالیتهای سازمانهای نوین»، علوم و فنلاوری اطلاعات، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، ۱۳۸۷٫
-
- Ahani, M; Bahrami, H; Rostami, M. “Determining and ranking dimensions of knowledge management implementation using Hicks model and fuzzy TOPSIS Technique",Management Science Letter(2013), 3, 721-730.
-
- فایرستون، ژوزف; مک. آل روی، مارک. مباحث کلیدی در مدیریت دانش جدید. جعفرنژاد، احمد; سفیری، خدیجه. مهربان نشر، چاپ دوم، ۱۳۸۹٫
-
- محمدرائی نائینی، سهیده; شامی زنجانی، مهدی; موسیخانی، محمد. شناسایی و رتبهبندی اصول راهنمای استقرار موفقیتآمیز مدیریت دانش با بهره گرفتن از مدل APQC. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران.
-
- نادی، محمدعلی; بختیار نصرآبادی، حسنعلی; فرهمندپور، مریم. تحلیل رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و سطوح یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان. نشریه علوم تربیتی (۱۳۸۹)، سال سوم، شماره ۱۱، ۱۳۰-۱۰۷٫
-
- Cristea, D.S.;Capatina, A. Perspectives on knowledge management models, Economics and applied informatics(2009),University of Galati.
-
- عزیزی، شهریار; اسدنژاد، مهدی; زارع میرک آبادی، علی; حسینی، سیدسجاد. بررسی و مقایسه ابعاد مدیریت دانش بینسازمانهای دولتی و خصوصی. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات (۱۳۸۹)، دوره ۲، شماره ۴، ۱۱۶-۹۹٫
-
- غلامیان، محمدجواد. عوامل انسانی و مهندسی محیط کار در فرایند ساخت و تولید (۲۰۱۰)، نشریه ادواری ویلی، شماره مجله ۱۷، ۴۱-۲۱٫
-
- کنجکاو منفرد، امیررضا; سعیدا اردکانی، سعید; طباطبائی نصب، سیدمحمد; زنجیرچی، سیدمحمود. نوآوری فنی و اجرائی در دانشگاه یزد با تاکید بر زیرساختهای پیاده سازی مدیریت دانش (۱۳۹۲)، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره ۶۸، ۹۰-۶۹٫
-
- Davenport, H; Prusak, L. Working Knowledge: How Organizations Manage What they Know,Ubiquity an ACM IT Magazine and Forum, 2014/05/12, http://www.acm.org/ubiquity/book/t_davenport_1.html
-
- زاهدی، شمسالسادات; اسدپور، امین; حاجینوری، خاطره. رابطه سیبرنتیک و مدیریت دانش در سازمان (۱۳۹۰)، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره ۶۳، ۲۵-۱٫
-
- Woitsch,R; Karagiannis,D; Renner, T. Model-Based Process Oriented Knowledge Management,the PROMOTE Approach, University of Vienna, Austria(2002).
-
- Shahin, Arash; Abbaszadeh, Armiyeh. Investigating the Effect of Knowledge Management Components on Innovation Cycle Constituents of Khouzestan Steel Company, Reef Resources Assessment and Management Technical Paper(2013), 5, 38.Available online at www.behaviorsciences.com
-
- احمدی، سیدعلی اکبر; صالحی، علی. مدیریت دانش. انتشارات پیام نور، ۱۳۹۱٫ ۱۴۷-۱۴۴٫
- بوکوویتز، وندیآر; ویلیامز، روث. مدیریت دانش کاربردی. رضائیان، علی; کشاورزی، علی حسین. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)،۱۳۹۱٫