فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسأله پژوهش 4
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش 6
1-4- اهداف پژوهش 7
1-5- فرضیه های پژوهش . 7
1-6- روش انجام پژوهش 8
1-6-1- روش پژوهش و گردآوری داده ها. 8
1-6-2- متغیرهای پژوهش 8
1-6-2-1- متغیر مستقل 8
1-6-2-2- متغیر وابسته 9
1-6-2-3- متغیرهای کنترلی 9
1-6-3- جامعه و نمونه آماری پژوهش . 9
1-6-4- روش تجزیه و تحلیل دادهها 10
1-7- تعریف واژههای کلیدی 10
1-8- ساختار کلی پژوهش 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 12
2-1- مقدمه . 13
2-2-1- گروههای تجاری 13
2-2-1-1- تعریف گروههای تجاری 14
2-2-1-2- صورتهای مالی تلفیقی 16
2-2-1-4- بررسی تطبیقی استانداردهای حسابداری 18
2-2-1-5- الزام صورتهای مالی تلفیقی 18
2-2-1-6- تعریف واحد تجاری فرعی 19
2-2-2- ساختار مالکیت 20
2-2-2-1- تعریف مالکیت 21
2-2-2-2- تئوری ساختار مالکیت 22
2-2-2-3- نظریه نمایندگی 23
2-2-2-4- ترکیب مالکیت و سهامداری مدیران. 25
2-2-2-4-1- فرضیه همگرایی منافع. 25
2-2-2-4-2- فرضیه تثبیت جایگاه مدیران. 27
2-2-2-5- ترکیب مالکیت و سهامداران نهادی و عمده 28
2-2-2-5-1- فرضیه نظارت کارآ 29
2-2-2-5-2- فرضیه همسویی استراتژیک. 30
2-2-2-6- تأثیر سهامداران عمده مالی بر هزینههای نمایندگی 30
2-2-2-6- ترکیب مالکیت و سهامداران خارجی 30
2-3- هزینه بدهی 31
2-3-1- هزینه بدهی و ساختار سرمایه 34
3-2- پیشینه پژوهش 36
3-2-1- پژوهشهای داخلی 36
2-3-2- پژوهشهای خارجی 38
2-4- خلاصه فصل 40
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
3-1- مقدمه 42
3-2- روش پژوهش 42
3-3- فرضیهها و سوالهای پژوهش 42
3-4- تعریف و اندازه گیری متغیرهای پژوهش 43
3-4-1- متغیر مستقل 43
3-4-2- متغیر وابسته 44
3-4-3- متغیرهای کنترلی 44
3-5- قلمرو پژوهش 45
3-6- جامعه آماری و نمونه آماری 45
3-6-1- جامعه آماری 45
3-6-2- نمونه آماری 46
3-7- روش گردآوری دادهها. 47
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها. 47
3-8-1- ضریب همبستگی و رگرسیون. 47
3-8-2- مدلهای رگرسیونی مورد استفاده و آزمون معناداری ضرایب مدلهای مربوط به فرضیه اصلی پژوهش 49
3-8-3- تحلیل واریانس 51
3-9- خلاصه فصل 52
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه . 54
4-2- یافته های پژوهش 54
4-2-1- آمار توصیفی 54
4-2-2- ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش 55
4-2-3- بررسی مشکل همخطی 56
4-2-3- آمار استنباطی 57
4-3- خلاصه فصل 62
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادهای پژوهش
5-1- مقدمه 64
5-2-2-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی اول مبنی بر اینکه «بین گروههای تجاری و ساختار مالکیت ارتباط معنادار وجود دارد.» 65
5-2-2-1-1- نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول مبنی بر اینکه «بین گروههای تجاری و مالکیت دولتی ارتباط معنادار وجود دارد.» 65
5-2-2-1-2- نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم مبنی بر اینکه «بین گروههای تجاری و مالکیت نهادی ارتباط معنادار وجود دارد.» 65
5-2-2-1-3- نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم مبنی بر اینکه «بین گروههای تجاری و مالکیت انفرادی ارتباط معنادار وجود دارد.» 66
5-2-2-2- نتایج حاصل از فرضیه اصلی دوم مبنی بر اینکه «بین گروههای تجاری و هزینه بدهی ارتباط معنادار وجود دارد.» 66
5-3- پیشنهادهای پژوهش 68
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی پژوهش 68
5-3-2- پیشنهادهایی بر پژوهشهای آتی 68
5-4- محدودیتهای پژوهش 68
5-5- خلاصه فصل 69
منابع. 70
پیوستها
پیوست شماره 1- لیست گروههای تجاری 78
پیوست شماره 2- نتایج تجزیه و تحلیل آماری داده ها. 79
چکیده انگلیسی 91
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1: فرآیند انتخاب شرکتهای عضو نمونه 46
جدول 4-1: آمارههای توصیفی متغیرهای پژوهش 55
جدول 4-2: نتایج حاصل از آزمون پایایی متغیرهای پژوهش 56
جدول 4-3: نتایج عامل تورم واریانس 57
جدول 4-4: خلاصه نتایج آماری فرضیه فرعی اول. 58
جدول 4-5: خلاصه نتایج آماری فرضیه فرعی دوم 59
جدول 4-6: خلاصه نتایج آماری فرضیه فرعی سوم 60
جدول 4-7: خلاصه نتایج آماری فرضیه اصلی دوم 62
جدول 5-1- خلاصه نتایج پژوهش 68
چکیده
بررسی اثرات گروههای تجاری بر ساختار مالکیت و هزینه بدهی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
بهوسیله:
معصومه برزگر
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرات گروههای تجاری بر ساختار مالکیت و هزینه بدهی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. از این رو، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که: آیا بین گروههای تجاری و ساختار مالکیت و هزینه بدهی رابطه معناداری وجود دارد؟ نمونه آماری این پژوهش شامل 67 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که در بازه زمانی 1384 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفته است. از تحلیلهای آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. نتایج آماری حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان میدهد که بین گروههای تجاری و معیارهای ساختار مالکیت و هزینه بدهی رابطه منفی وجود دارد.
واژههای کلیدی: گروههای تجاری، ساختار مالکیت، هزینه بدهی.
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
تصمیمات سرمایهگذاری یکی از عوامل اصلی رقابت و تداوم بقا در دنیای کنونی بوده و باید با هدف حداکثر ساختن ارزش و رشد شرکت اتخاذ شود. برای نمونه، میتوان این موضوع را مد نظر قرار داد که وابستگی سرمایهگذاری به منابع وجوه خارجی به علت پرهزینه بودن نسبت به منابع وجوه داخلی، مطلوب نیست. بنابراین، در شرکتها سعی میشود که از منابع داخلی استفاده کرد. از این رو، شرکتها ممکن است بدلیل نوسان در جریانهای نقدی داخلی، بعضی از فرصتهای سرمایهگذاری را رد کرده و یا آنها را به تعویق اندازند. در صورت فقدان نقصهایی مثل نقص اطلاعاتی، استدلال میشود که هیچگونه اختلافی بین هزینه تامین مالی داخلی و خارجی وجود ندارد. به عبارتی تمام شرکتها دسترسی مساوی و نامحدود به تامین مالی خارجی داشته و از این رو میتوانند تصمیمات سرمایهگذاری و تامین مالی خودشان را از هم تفکیک کنند. موضوع گروه تجاری به عنوان یک پدیده رایج است. شرکتهایی که دچار مشکلات اطلاعاتی و نمایندگی شدیدی هستند، دسترسی محدودی به تامین مالی خارجی داشته، بنابراین فرصتهای سرمایهگذاری سود آور را به آسانی رد کرده و یا از آنها صرفنظر می کنند. این موضوع در دراز مدت به توانایی سودآوری، رشد و در نتیجه وضعیت مالی شرکتها لطمه وارد کرده و چه بسا زمینهساز عقب ماندن از عرصه رقابت و حذف از بازار را برای شرکتها ایجاد کند. چنین شرکتهایی را شرکتهای با محدودیت تامین مالی مینامند. بنابراین دسترسی به منابع وجوه داخلی برای شرکتهای با محدودیت تامین مالی موضوعی حیاتی و بسیار مهم تلقی میشود (کلیچ، 1390). از سوی دیگر، تأثیر اهمیت اطلاعات بر شرکتها و به تبع بر مالکان شرکتها بیسار سودمند است. زیرا، به مالکان گروههای گروههای تجاری کمک می کند که با به کارگیری این اطلاعات تردید و عدم اطمینان را کاهش دهند و تصمیمات مالی و اقتصادی مناسب و منطقی بگیرند (الهزمیه و همکاران[1]، 2014). از این رو در پژوهش پیش رو به