فهرست مطالب
عنوان                                                                                                        صفحه
چکیده. 1
فصل اول :  کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسأله پژوهش 4
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش 6
1-4- اهداف پژوهش   7
1-5- فرضیه ­های پژوهش  .   7
1-6-  روش انجام پژوهش 8
1-6-1- روش پژوهش و گردآوری داده­ ها. 8
1-6-2- متغیرهای پژوهش 8
1-6-2-1- متغیر مستقل 8
1-6-2-2- متغیر وابسته 9
1-6-2-3- متغیرهای کنترلی 9
1-6-3- جامعه و نمونه آماری پژوهش . 9
1-6-4-   روش تجزیه و تحلیل داده‌ها   10
1-7-  تعریف واژه­های کلیدی 10
1-8- ساختار کلی پژوهش 11
 
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 12
2-1- مقدمه . 13
2-2-1- گروه­های تجاری 13
2-2-1-1- تعریف گروه­های تجاری 14
2-2-1-2- صورت­های مالی تلفیقی 16
2-2-1-4- بررسی تطبیقی استانداردهای حسابداری 18
2-2-1-5- الزام صورت­های مالی تلفیقی 18
2-2-1-6- تعریف واحد تجاری فرعی 19
2-2-2- ساختار مالکیت 20
2-2-2-1- تعریف مالکیت 21
2-2-2-2- تئوری ساختار مالکیت 22
2-2-2-3- نظریه نمایندگی 23
2-2-2-4- ترکیب مالکیت و سهامداری مدیران. 25
2-2-2-4-1- فرضیه همگرایی منافع. 25
2-2-2-4-2- فرضیه تثبیت جایگاه مدیران. 27
2-2-2-5- ترکیب مالکیت و سهامداران نهادی و عمده 28
2-2-2-5-1- فرضیه نظارت کارآ 29
2-2-2-5-2- فرضیه همسویی استراتژیک. 30
2-2-2-6- تأثیر سهامداران عمده مالی بر هزینه‌های نمایندگی 30
2-2-2-6- ترکیب مالکیت و سهامداران خارجی 30
2-3- هزینه بدهی 31
2-3-1- هزینه بدهی و ساختار سرمایه 34
3-2- پیشینه پژوهش 36
3-2-1- پژوهش­های داخلی 36
2-3-2- پژوهش­های خارجی 38
2-4- خلاصه فصل 40
 
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
3-1- مقدمه   42
3-2- روش پژوهش 42
3-3- فرضیه‌ها و سوا­ل­های پژوهش 42
3-4- تعریف و اندازه ­گیری متغیرهای پژوهش 43
3-4-1- متغیر مستقل 43
3-4-2- متغیر وابسته 44
3-4-3- متغیرهای کنترلی 44
3-5- قلمرو پژوهش 45
3-6- جامعه آماری و نمونه آماری 45
3-6-1- جامعه آماری 45
3-6-2- نمونه آماری 46
3-7- روش گردآوری داده‌ها. 47
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها. 47
3-8-1- ضریب همبستگی و رگرسیون. 47
3-8-2- مدل­های رگرسیونی مورد استفاده و آزمون معناداری ضرایب مدل­های مربوط به فرضیه اصلی پژوهش 49
3-8-3- تحلیل واریانس 51
3-9- خلاصه فصل 52
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
4-1- مقدمه     . 54
4-2- یافته­ های پژوهش 54
4-2-1- آمار توصیفی 54
4-2-2- ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش 55
4-2-3- بررسی مشکل هم­خطی 56
4-2-3- آمار استنباطی 57
4-3- خلاصه فصل 62
فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادهای پژوهش
5-1- مقدمه 64
5-2-2-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی اول مبنی بر اینکه «بین گروه­های تجاری و ساختار مالکیت ارتباط معنادار وجود دارد.»    65
5-2-2-1-1- نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول مبنی بر اینکه «بین گروه­های تجاری و مالکیت دولتی ارتباط معنادار وجود دارد.»    65
5-2-2-1-2- نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم مبنی بر اینکه «بین گروه­های تجاری و مالکیت نهادی ارتباط معنادار وجود دارد.»    65
5-2-2-1-3- نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم مبنی بر اینکه «بین گروه­های تجاری و مالکیت انفرادی ارتباط معنادار وجود دارد.»    66
5-2-2-2- نتایج حاصل از فرضیه اصلی دوم مبنی بر اینکه «بین گروه­های تجاری و هزینه بدهی ارتباط معنادار وجود دارد.»    66
5-3- پیشنهادهای پژوهش 68
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی پژوهش 68
5-3-2- پیشنهادهایی بر پژوهش­های آتی 68
5-4- محدودیت­های پژوهش 68
5-5- خلاصه فصل 69
منابع. 70
                                                                                پیوست­ها
پیوست شماره 1- لیست گروه­های تجاری 78
پیوست شماره 2- نتایج تجزیه و تحلیل آماری داده­ ها. 79
چکیده انگلیسی 91
 
 
                                                        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جداول
عنوان                                                                                                                            صفحه
جدول 3-1: فرآیند انتخاب شرکت­های عضو نمونه 46
جدول 4-1: آماره­های توصیفی متغیرهای پژوهش 55
جدول 4-2: نتایج حاصل از آزمون پایایی متغیرهای پژوهش 56
جدول 4-3: نتایج عامل تورم واریانس 57
جدول 4-4: خلاصه نتایج آماری فرضیه فرعی اول. 58
جدول 4-5: خلاصه نتایج آماری فرضیه فرعی دوم 59
جدول 4-6: خلاصه نتایج آماری فرضیه فرعی سوم 60
جدول 4-7: خلاصه نتایج آماری فرضیه اصلی دوم 62
جدول 5-1- خلاصه نتایج پژوهش 68
 
 
 

 

چکیده
 

بررسی اثرات گروه­های تجاری بر ساختار مالکیت و هزینه بدهی در      شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
به­وسیله:
معصومه برزگر
 
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرات گروه­های تجاری بر ساختار مالکیت و هزینه بدهی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. از این رو، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که: آیا بین گروه­های تجاری و ساختار مالکیت و هزینه بدهی رابطه معناداری وجود دارد؟ نمونه آماری این پژوهش شامل 67 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که در بازه زمانی 1384 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفته است. از تحلیل­های آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیه ­های پژوهش استفاده شده است. نتایج آماری حاصل از آزمون فرضیه ­های پژوهش­ نشان می­دهد که بین گروه­های تجاری و معیارهای ساختار مالکیت و هزینه بدهی رابطه منفی وجود دارد.
   واژه­های کلیدی: گروه­های تجاری، ساختار مالکیت، هزینه بدهی.
 


 

 

 
 

 
 

 

 

فصل اول
 

کلیات پژوهش
 

 
 
 
 
 
 

 

 
 

 
 

 
 

 
 

مقدمه
تصمیمات سرمایه­گذاری یکی از عوامل اصلی رقابت و تداوم بقا در دنیای کنونی بوده و باید با هدف حداکثر ساختن ارزش و رشد شرکت اتخاذ شود. برای نمونه، می­توان این موضوع را مد نظر قرار داد که وابستگی سرمایه­گذاری به منابع وجوه خارجی به علت پرهزینه بودن نسبت به منابع وجوه داخلی، مطلوب نیست. بنابراین، در شرکت­ها سعی می­شود که از منابع داخلی استفاده کرد. از این رو، شرکت­ها ممکن است بدلیل نوسان در جریان­های نقدی داخلی، بعضی از فرصت­های سرمایه­گذاری را رد کرده و یا آن­ها را به تعویق اندازند. در صورت فقدان نقص­هایی مثل نقص اطلاعاتی، استدلال می­شود که هیچ­گونه اختلافی بین هزینه تامین مالی داخلی و خارجی وجود ندارد. به عبارتی تمام شرکت­ها دسترسی مساوی و نامحدود به تامین مالی خارجی داشته و از این رو می­توانند تصمیمات سرمایه­گذاری و تامین مالی خودشان را از هم تفکیک کنند. موضوع گروه تجاری به ­عنوان یک پدیده رایج است. شرکت­هایی که دچار مشکلات اطلاعاتی و نمایندگی شدیدی هستند، دسترسی محدودی به تامین مالی خارجی داشته، بنابراین فرصت­های سرمایه­گذاری سود آور را  به آسانی رد کرده و یا از آن­ها صرفنظر می­ کنند. این موضوع در دراز مدت به توانایی سودآوری، رشد و در نتیجه وضعیت مالی شرکت­ها لطمه وارد کرده و چه بسا زمینه­ساز عقب ماندن از عرصه رقابت و حذف از بازار را برای شرکت­ها ایجاد کند. چنین شرکت­هایی را شرکت­های با محدودیت تامین مالی می­نامند. بنابراین دسترسی به منابع وجوه داخلی برای شرکت­های با محدودیت تامین مالی موضوعی حیاتی و بسیار مهم تلقی می­شود (کلیچ، 1390). از سوی دیگر، تأثیر اهمیت اطلاعات بر شرکت­ها و به تبع بر مالکان شرکت­ها بیسار سودمند است. زیرا، به مالکان گروه­های گروه­های تجاری کمک می­ کند که با به­ کارگیری این اطلاعات تردید و عدم اطمینان را کاهش دهند و تصمیمات مالی و اقتصادی مناسب و منطقی بگیرند (ال­هزمیه و همکاران[1]، 2014). از این رو در پژوهش پیش رو به

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...