چکیده:
پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر نوع رفتار معلم هنگام برگزاری امتحان در نتایج ارزشیابی دانش آموزان شهرستان ایلام پرداخته است؛ بنابراین شیوه ی انجام این پژوهش از لحاظ جمع آوری اطلاعات از نوع نیمه تجربی است و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. به همین خاطر و در راستای این پژوهش تصمیم گرفته شد برای ارزیابی تاثیر رفتار معلم در نتیجه ی ارزشیابی از دانش آموزان از گروه کنترل و آزمایش استفاده شود. به این صورت که پس از تعیین جامعه و نمونه که شامل 6 کلاس میشد، دانش آموزان این کلاس ها به گروه های کنترل و آزمایش تقسیم شدند و از آنها امتحانی گرفته شد که در حین برگزاری این امتحان نوع رفتار معلم برای گروه های کنترل (رفتار مثبت) و آزمایش (رفتار منفی) سنجیده شد. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی، متوسطه اول (راهنمایی سابق) و متوسطه دوم (دبیرستان سابق) در سطح شهرستان ایلام می باشد که در سال تحصیلی 93-92 در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند، که تعداد این مدارس طبق اعلام رسمی سایت آموزش و پرورش شهرستان ایلام 204 مدرسه میباشد. که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری هدفمند 6 مدرسه از این مدارس در محله ی مهرآباد ایلام برای انجام این پژوهش انتخاب شد. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از آزمون معلم ساخته استفاده شده است و برای نشان دادن رفتار معلم از ده گویه ی محقق ساخته برای گروه کنترل و ده گویه ی محقق ساخته برای گروه آزمایش استفاده شده است. برای تایید روایی آزمون (درس ریاضی) معلم ساخته از نظر معلمان و برای تایید روایی گویه های محقق ساخته از نظر معلمان و متخصصان حوزه علوم تربیتی استفاده شده است و برای تایید پایایی آزمون معلم ساخته از روش دو نیم کردن استفاده شده است که پایایی آزمون دوره ابتدایی 85/0، دوره متوسطه اول 78/0 و دوره متوسطه دوم 81/0 بوده است. در پژوهش حاضر برای تحلیل داده ها و اطلاعات جمع آوری شده از آمار توصیفی (میانگین، میانه، درصد فراوانی) و همچنین از آمار استنباطی (T دو نمونه مستقل) استفاده شده است. به طور خلاصه نتایج این پژوهش حاکی از این است که نوع رفتار معلم در ارزشیابی از دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی و همچنین دختران و پسران دوره متوسطه اول تاثیر داشته است ولی در دختران و پسران دوره متوسطه دوم تاثیر نداشته است.
کلمات کلیدی: ارزشیابی، معلم، دانش آموز، رفتار معلم، امتحان
فهرستصفحه
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه.2
2-1بیان مساله3
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
1-3-1اهمیت نظری5
2-3-1اهمیت عملی. 5
4-1هدفهای تحقیق
1-4-1هدف کلی6
2-4-1اهداف جزئی6
5-1فرضیه های تحقیق. 7
6-1تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
1-6-1تعریف مفهومی متغیرها8
2-6-1تعریف عملیاتی متغیرها9
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول:ارزشیابی
1-2مقدمه12
2-2تعاریف ارزشیابی12
3-2تاریخچه ارزشیابی14
4-2اهمیت و ضرورت ارزشیابی 17
5-2هدف ارزشیابی.19
6-2نقش ارزشیابی در آموزش و یادگیری.21
7-2جایگاه عنصر ارزشیابی و ارتباط آن با فرآیند آموزش22
1-7-2مرحله ی پیش از آموزش22
2-7-2مرحله ی آموزش.23
3-7-2مرحله ی پس از آموزش23
8-2جایگاه و نقش ارزشیابی در برنامه آموزش و یادگیری نتیجه مدار.23
9-2جایگاه و نقش ارزشیابی در برنامه آموزش و یادگیری فرآیند مدار24
10-2مراحل ارزشیابی آموزشی25
1-10-2مرحله ی طراحی.25
2-10-2مرحله ی فرآیندی25
3-10-2مرحله ی فرآورده ای.26
11-2استانداردهای ارزشیابی.26
1-11-2استانداردهای اخلاقی و قانونی26
2-11-2استانداردهای کارآوری و سودبخشی.26
3-11-2استانداردهای قابلیت اجرا27
4-11-2استانداردهای صحت و دقت.27
12-2استانداردهای توانایی های حرفه ای معلمان.27
13-2انواع ارزشیابی28
1-13-2دسته بندی ارزشیابی آموزشی با توجه به زمان و اهداف استفاده از آنها28
1-1-13-2ارزشیابی آغازین یا سنجش آغازین.28
2-1-13-2ارزشیابی تکوینی.30
3-1-13-2ارزشیابی پایانی33
2-13-2دسته بندی ارزشیابی آموشی با توجه به ملاک مورد استفاده35
1-2-13-2ارزشیابی وابسته به ملاک35
2-2-13-2ارزشیابی وابسته به هنجار.36
3-13-2دسته بندی ارزشیابی آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی36
1-3-13-2ارزشیابی از دانش آموزان و دانشجویان.37
2-3-13-2ارزشیابی از برنامه درسی و مواد آموزشی.37
3-3-13-2ارزشیابی از آموزشگاه.38
4-3-13-2ارزشیابی از کارکنان آموزشگاه38
14-2انواع آزمون ها39
1-14-2آزمونهای تشریحی یا انشایی.39
1-1-14-2محاسن و معایب آزمونهای تشریحی40
2-1-14-2قواعد تهیه سوالهای تشریحی40
2-14-2آزمونهای کوته پاسخ41
1-2-14-2محاسن و معایب سوالهای کوته پاسخ.41
2-2-14-2قواعد تهیه سوالهای کوته پاسخ. 42
3-14-2آزمونهای صحیح-غلط.43
1-3-14-2محاسن و معایب آزمونهای صحیح-غلط43
2-3-14-2قواعد تهیه سوالات صحیح-غلط44
4-14-2آزمونهای چند گزینه ای45
1-4-14-2محاسن و معایب آزمونهای چند گزینه ای45
15-2روشهای مختلف ارزشیابی.46
1-15-2ارزشیابی از طریق مشاهده 46
2-15-2ارزشیابی از طریق انجام کار.47
3-15-2ارزشیابی از طریق آزمون شفاهی.47
14-15-2ارزشیابی از طریق آزمون کتبی. 47
16-2الگوهای ارزشیابی48
1-16-2رویکرد مبتنی بر هدف48
2-16-2رویکرد مبتنی بر مدیریت.49
3-16-2رویکرد مبتنی بر مصرف کننده.49
4-16-2رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان50
5-16-2رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان50
6-16-2رویکرد طبیعت گرایانه و مبتنی بر مشارکت کنندگان51
بخش دوم:معلم
1-2مقدمه51
2-2صلاحیت های معلمی. 52
1-2-2صلاحیتهای شناختی.52
2-2-2صلاحیت های عاطفی.52
3-2-2صلاحیتهای مهارتی. 53
3-2ارتباط متقابل معلم و دانش آموز55
4-2نقش معلم.56
5-2وظایف و مسئولیت های معلم57
6-2خصوصیات ذاتی معلم58
بخش سوم:پیشینه تحقیق
الف)تحقیقات داخلی. 61
ب)تحقیقات خارجی.64
ج)جمع بندی مبانی نظری و پیشینه تحقیق.66
د)چهارچوب مفهومی پژوهش68
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
1-3مقدمه70
2-3روش پژوهش. 71