فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسأله 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4- اهداف تحقیق . 8
1-5- فرضیههای تحقیق . 8
1-6- مبانی نظری فرضیههای تحقیق . 9
1-7- قلمرو تحقیق 11
1-7-1- قلمرو موضوعی 11
1-7-2- قلمرو زمانی . 11
1-7-3- قلمرو مکانی . 11
1-8- تعریف اصطلاحات و واژهها . 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 14
2-2- بخش اول: مبانی نظری تحقیق . 15
2-2-1- پیشینه مختصر حسابرسی در ایران . 15
2-2-2- شناخت واحد مورد رسیدگی، محیط و نوع فعالیت آن 18
2-2-3- شناخت از سیستم کنترل داخلی واحد مورد رسیدگی 19
2-2-4- استفاده از خدمات حسابرس داخلی 20
2-2-5- تأثیر کاهش در هزینه و زمان اجرای حسابرسی بر کارایی حسابرسی 21
2-2-6- استفاده از خدمات کارشناسی 21
2-2-7- کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی 22
2-2-8- حسابرسان مستقل. 23
2-2-9- استفاده کنندگان گزارش حسابرس مستقل (حسابرسان دیوان محاسبات) . 24
2-2-10- ضرورت و اهداف و اصول کلی حسابرسی . 26
2-2-10-1- ضرورت حسابرسی . 26
2-2-10-2- هدف حسابرسی 27
2-2-10-3- اصول کلی حسابرسی . 27
2-2-11- مراحل مختلف حسابرسی صورتهای مالی 28
2-3- بخش دوم: پیشینه تحقیق 30
2-3-1- تحقیقات داخلی 30
2-3-2- تحقیقات خارجی 32
فصل سوم: روششناسی و طرح تحقیق
3-1- مقدمه 40
3-2- روش تحقیق 41
3-3- جامعه آماری تحقیق 42
3-4- ابزار جمعآوری اطلاعات 42
3-4-1- پایائی تحقیق . 43
3-4-2- روائی تحقیق . 44
3-5- ابزار اندازهگیری و مقیاسهای مورد استفاده . 44
3-6- مقیاس لیکرت. 45
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 46
3-8- تحلیلهای آماری آزمون t استیودنت 47
3-8-1- آزمونt استیودنت یک نمونه ای 47
3-8-2- آزمونt استیودنت دو نمونه ای 48
3-9- روش توزیع پرسشنامه 50
3-10- پرسشنامه های جمع آوری شده و قابل استفاده. 51
3-11- خلاصه فصل. 52
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1- مقدمه 54
4-2- روش تجزیه و تحلیل دادهها 54
4-3- تجزیه و تحلیل توصیفی 54
4-3-1- توزیع فراوانی بر حسب جنسیت 54
4-3-2- توزیع فراوانی بر حسب سن 56
4-3-3- توزیع فراونی بر حسب میزان تحصیلات . 57
4-3-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه خدمت . 58
4-4- یافتههای استنباطی . 59
4-4-1- فرضیه اول 61
4-4-2- فرضیه دوم . 62
4-4-3- فرضیه سوم . 63
4-4-4- فرضیه چهارم 64
4-4-5- فرضیه پنجم 65
4-4-6- فرضیه ششم 66
4-4-7- فرضیه هفتم 67
4-4-8- فرضیه هشتم . 68
4-5- آنالیز واریانس . 71
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه 75
5-2- نتیجهگیری . 76
5-2-1- نتیجه آزمون فرضیه اول 76
5-2-2- نتیجه آزمون فرضیه دوم . 76
5-2-3- نتیجه آزمون فرضیه سوم . 77
5-2-4- نتیجه آزمون فرضیه چهارم 77
5-2-5- نتیجه آزمون فرضیه پنجم 78
5-2-6- نتیجه آزمون فرضیه ششم . 79
5-2-7- نتیجه آزمون فرضیه هفتم 79
5-2-8- نتیجه آزمون فرضیه هشتم . 80
5-3- پیشنهادات تحقیق . 81
5-3-1- پیشنهادات مبتنی بر آزمون فرضیات 81
5-3-2- پیشنهادات برای تحقیقهای آتی 82
5-4- محدودیت های تحقیق 82
پیوست ها. 83
منابع و مأخذ 91
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1: ساختار کلی جدول آنالیز واریانس 50
جدول 3-2: پرسشنامه های جمع آوری شده 51
جدول شماره4-1- فراوانی بر حسب جنسیت. 55
جدول شماره 4-2- فروانی بر حسب سن. 56
جدول شماره 4-3- فروانی بر حسب تحصیلات. 57
جدول شماره 4-4- فروانی بر حسب سابقه خدمت. 58
جدول شماره 4-5- پایایی پرسشنامه . 60
جدول شماره 4-6- خروجی spss آزمون تی فرضیه اول 61
جدول شماره 4-7- خروجی spss آزمون تی فرضیه دوم 62
جدول شماره 4-8- خروجی spss آزمون تی فرضیه سوم. 63
جدول شماره 4-9- خروجی spss آزمون تی فرضیه چهارم 64
جدول شماره 4-10- خروجی spss آزمون تی فرضیه پنجم 65
جدول شماره 4-11- خروجی spss آزمون تی فرضیه ششم. 66
جدول شماره 4-12- خروجی spss آزمون تی فرضیه هفتم 67
جدول شماره 4-13- خروجی spss آزمون تی دو نمونه مستقل 69
جدول شماره 4-14-آنالیز واریانس 72
جدول شماره 4-15-میزان اثر استفاده از خدمات حسابرس داخلی بر کارایی حسابرسی در سطوح مختلف تحصیلی. 73
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 4-1- جنسیت 55
نمودار شماره 4-2- نمودار فراوانی سن پاسخ دهندگان . 56
نمودار شماره 4-3- میزان تحصیلات 57
نمودار شماره 4-4- میزان سابقه کاری مدیران . 58
چکیده
حسابرسی فعالیتی مهم و حساس است که توسط افراد مجاز و به قصد بررسی جستجوگرانه و شواهد برای اظهارنظر در مورد مطلوبیت ارائه صورتهای مالی انجام می گیرد. کیفیت حسابرسی و گزارشهای حسابرسی نیز دارای اهمیت ویژه ای است. لذا تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر کارایی حسابرسی صورتهای مالی طراحی و اجرا شده است و همچنین دیدگاه دو گروه متخصص یعنی حسابرسان مستقل و حسابرسان دیوان محاسبات را با هم مقایسه می نماید. متغیرهای مورد نظر به عنوان متغیرهای مؤثر بر کیفیت حسابرسی شامل: 1) شناخت حسابرسان از محیط کار و نوع فعالیت صاحبکار، 2) شناخت حسابرسان به سیستم کنترل داخلی، 3) بررسی اثر استفاده از خدمات حسابرسی داخلی، 4) کاهش هزینه اجرای حسابرسی، 5) کاهش مدت زمان اجرای فرایند حسابرسی، 6) استفاده از خدمات کارشناسی، 7) اجرای سیاست های کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی است. بدین منظور از پرسشنامه استاندارد سنواتی استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد آزمون قرار گرفت. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق شامل آزمون T- Test یک نمونه ای، دو نمونهای مستقل و آنالیز واریانس (ANOVA) است. و نتایج تحقیق نشان می دهد هر یک از متغیرهای مذکور بر کیفیت حسابرسی و کارایی آن مؤثر است. و بین دیدگاه حسابرسان مستقل و حسابرسان دیوان محاسبات برای نقش هر یک از این متغیرها تفاوت معنی داری وجود دارد.
کلمات کلیدی: کارایی حسابرسی، حسابرسان مستقل، حسابرسان دیوان محاسبات.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
صحنه جهانی به واسطهی پیشرفتهای فناوری، دنیای کوچک و فشردهای را پیریزی میکند. بیشک انقلاب اطلاعات تأثیر بسزایی در نحوهی زندگی و کار داشته است. دنیای تجاری و حرفهای امروز دستخوش تحولات بسیاری گردیده است. جهانی شدن نه تنها به تجارت، بلکه به حرفههای مختلف نیز تسری یافته است. این بدان معناست که تقاضا برای دقت نظر بیشتر نسبت به نتیجه کارهای حرفهای افزایش یافته است و دیگر نمیتوان به سیستمها و روشهای سنتی اتکا نمود. حسابرسی نیز به عنوان یک حرفه از این امر مستثنی نبوده و نیست.
انجام حسابرسی در سازمانها، شرکتها، بنگاههای اقتصادی و . در بخشهای عمومی و خصوصی گویای این است که همه اقدامات، عملکردها و فعالیتها با کارایی صورت نمیگیرد. استفاده نامناسب از روشهای دستی و کامپیوتری، کاغذبازیهای بیفایده، سیستمها و روشهای غیر کاری عملیاتی، سلسله مراتب یا الگوهای ارتباطی پیچیده، دوباره کاری، مراحل کاری بیمورد و انجام کارهای موازی، زمینههایی از عدم وجود کارایی را در واحدهای اقتصادی نشان میدهد.