۵-۳- نتایج بررسی فرضیات تحقیق
در این بخش خلاصه ای از نتایج فرضیه ها و مقایسه ی آن با نتایج پژوهش های مشابه ارائه می گردد.
۵-۳-۱-فرضیه اول تحقیق
با توجه به بررسی فرضیه از طریق مدل سازی معادلات ساختاری نیز ملاحظه می شود که ابعاد نرم افزاری مدیریت کیفیت بر ابعاد سخت افزاری مدیریت کیفیت تاثیر مثبت دارد و ضریب اثر استاندارد برابر با ۹۴/۰ می باشد. به این معنی که در ازای افزایش یک واحد از ابعاد نرم افزاری مدیریت کیفیت میزان ابعاد سخت افزاری مدیریت کیفیت ۹۴/۰ افزایش می یابد. نتیجه ی این فرضیه با نتایج پژوهش ژنگ و همکاران(۲۰۱۴) همراستا می باشد. در تحقیق ژنگ و همکاران(۲۰۱۴) میزان ضریب استاندارد رگرسیونی برابر با ۹/۰ بدست آمده است، که در تحقیق جاری میزان تاثیر به اندازه ی ۰۴/۰ قوی تر بوده است.
۵-۳-۲-فرضیه دوم تحقیق
با توجه به بررسی فرضیه از طریق مدل سازی معادلات ساختاری نیز ملاحظه می شود که ابعاد سخت افزاری مدیریت کیفیت بر عملکرد کیفیت تاثیر مثبت دارد و ضریب اثر استاندارد برابر با ۴۱/۰ می باشد. به این معنی که در ازای افزایش یک واحد ابعاد سخت افزاری مدیریت کیفیت میزان عملکرد کیفیت ۴۱/۰ افزایش می یابد. نتیجه ی این فرضیه با نتایج پژوهش ژنگ و همکاران(۲۰۱۴)، زهیر و همکاران (۲۰۱۲)، بین و همکاران(۲۰۱۲)، سادیکوگلو و زهیر(۲۰۱۰) همراستا می باشد. در تحقیق ژنگ و همکاران(۲۰۱۴) میزان ضریب استاندارد رگرسیونی برابر با ۲۹/۰ بدست آمده است، که در تحقیق جاری میزان تاثیر به اندازه ی ۱۲/۰ قوی تر بوده است.
۵-۳-۳-فرضیه سوم تحقیق
با توجه به بررسی فرضیه از طریق مدل سازی معادلات ساختاری نیز ملاحظه می شود که ابعاد نرم افزاری مدیریت کیفیت بر عملکرد کیفیت تاثیر مثبت دارد و ضریب اثر استاندارد برابر با ۶۶/۰ می باشد. به این معنی که در ازای افزایش یک واحد از ابعاد نرم افزاری مدیریت کیفیت میزان عملکرد کیفیت ۶۶/۰ افزایش می یابد. نتیجه ی این فرضیه با نتایج پژوهش ژنگ و همکاران(۲۰۱۴)، زهیر و همکاران (۲۰۱۲)، بین و همکاران(۲۰۱۲)، سادیکوگلو و زهیر(۲۰۱۰) همراستا می باشد. در تحقیق ژنگ و همکاران(۲۰۱۴) میزان ضریب استاندارد رگرسیونی برابر با ۶۹/۰ بدست آمده است، که در تحقیق جاری میزان تاثیر به اندازه ی ۰۳/۰ ضعیف تر بوده است.
۵-۳-۴-فرضیه چهارم تحقیق
با توجه به بررسی فرضیه از طریق مدل سازی معادلات ساختاری نیز ملاحظه می شود که ابعاد سخت افزاری مدیریت کیفیت بر عملکرد نوآوری تاثیر مثبت دارد و ضریب اثر استاندارد برابر با ۳۷/۰ می باشد. به این معنی که در ازای افزایش یک واحد از ابعاد سخت افزاری مدیریت کیفیت میزان عملکرد نوآوری ۳۷/۰ افزایش می یابد. نتیجه ی این فرضیه با نتایج پژوهش ژنگ و همکاران(۲۰۱۴)، بون و مصطفی (۲۰۱۴)، بین و همکاران(۲۰۱۲)، یوآن هونگ و همکاران(۲۰۱۱)، سادیکوگلو و زهیر(۲۰۱۰)، کاظمی و همکاران (۱۳۹۲)، اسماعیل پور و همکاران (۱۳۹۲)، جمشیدی و همکاران (۱۳۹۲)، خیری و خواجوی (۱۳۹۲)، اکبری و همکاران (۱۳۹۲)همراستا می باشد. در تحقیق ژنگ و همکاران(۲۰۱۴) میزان ضریب استاندارد رگرسیونی برابر با ۱۴/۰ بدست آمده است، که در تحقیق جاری میزان تاثیر به اندازه ی ۲۳/۰ قوی تر بوده است.
۵-۳-۵-فرضیه پنجم تحقیق
با توجه به بررسی فرضیه از طریق مدل سازی معادلات ساختاری نیز ملاحظه می شود که ابعاد نرم افزاری مدیریت کیفیت بر عملکرد نوآوری تاثیر مثبت دارد و ضریب اثر استاندارد برابر با ۷۹/۰ می باشد. به این معنی که در ازای افزایش یک واحد از ابعاد نرم افزاری مدیریت کیفیت میزان عملکرد نوآوری ۷۹/۰ افزایش می یابد. نتیجه ی این فرضیه با نتایج پژوهش ژنگ و همکاران(۲۰۱۴)، بون و مصطفی (۲۰۱۴)، بین و همکاران(۲۰۱۲)، یوآن هونگ و همکاران(۲۰۱۱)، سادیکوگلو و زهیر(۲۰۱۰)، کاظمی و همکاران (۱۳۹۲)، اسماعیل پور و همکاران (۱۳۹۲)، جمشیدی و همکاران (۱۳۹۲)، خیری و خواجوی (۱۳۹۲)، اکبری و همکاران (۱۳۹۲) همراستا می باشد. در تحقیق ژنگ و همکاران(۲۰۱۴) میزان ضریب استاندارد رگرسیونی برابر با ۳۸/۰ بدست آمده است، که در تحقیق جاری میزان تاثیر به اندازه ی ۴۱/۰ قوی تر بوده است.
۵-۳-۶-فرضیه ششم تحقیق
با توجه به بررسی فرضیه از طریق مدل سازی معادلات ساختاری نیز ملاحظه می شود که عملکرد کیفیت بر عملکرد نوآوری تاثیر مثبت دارد و ضریب اثر استاندارد برابر با ۸۵/۰ می باشد. به این معنی که در ازای افزایش یک واحد از عملکرد کیفیت میزان عملکرد نوآوری ۸۵/۰ افزایش می یابد. نتیجه ی این فرضیه با نتایج پژوهش ژنگ و همکاران(۲۰۱۴)، سادیکوگلو و زهیر(۲۰۱۰) همراستا می باشد. در تحقیق ژنگ و همکاران(۲۰۱۴) میزان ضریب استاندارد رگرسیونی برابر با ۳۱/۰ بدست آمده است، که در تحقیق جاری میزان تاثیر به اندازه ی ۵۴/۰ قوی تر بوده است.
۵-۴-پیشنهادات اجرایی مبتنی بر نتایج پژوهش
با توجه به اینکه سازه ی سوم حل مسئله به نسبت سایر سازه ها میانگین پایین تری را بدست آورده است پیشنهاد می گردد مدیران سازمان در ارتباط با حل مشکلات سازمانی از مشورت و توانایی کارکنان استفاده ی بیشتری به عمل آورند و مشکلات خطوط تولید اعم از افزایش نرخ ضایعات، ضعف فرایند تولید، مشکلات تحویل به موقع وخرابی ماشین آلات را با کارکنان در میان گذارند و از آنها بخواهند برای رفع مشکل راهکارهای عملی ارائه دهند. همچنین
مدیران این سازمان ها می توانند با برگزاری جلسات طوفان فکری و پرسش و پاسخ کارکنان را ترغیب به ارائه ی پیشنهاد و راهکار نمایند.
با توجه به اینکه سازه ی اول پیشنهاد کارکنان نسبت به سایر سازه ها در وضعیت نامناسب تری قرار دارد پیشنهاد می گردد مدیران سازمان ها نسبت به استقرار فرایند نظام و پیشنهادات در سازمان خود اقدام کنند. در این ارتباط مدیران می توانند با در نظر گرفتن پاداش های نقدی و غیر نقدی به عنوان عامل انگیزشی، کارکنان را ترغیب کنند تا فرایندهای بیمار سازمان را شناسایی کرده و در راستای بهبود آن پیشنهاد دهند و تلاش کنند.
با توجه به اینکه سازه ی ششم فرایند مدیریت نسبت به سایر سازه ها در وضعیت نامناسب تری قرار دارد پیشنهاد می گردد مدیران سازمان با هماهنگی مدیران فنی و مهندسی سازمان نسبت به انتقال تکنولوژی به سازمان از طریق خریداری تجهیزات جدید اقدامی شایسته انجام دهند و در صورت کمبود بودجه های پیش بینی شده برای برخی سازمان ها پیشنهاد می گردد این سازمان ها نسبت به تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه و احتیاطی اقدامات مناسب را انجام دهند و با برنامه ریزی مناسب تعمیرات نگهداری زمان توقف خط تولید حاصل از خرابی و از کارافتادگی ماشین آلات را به حداقل برسانند.
با توجه به اینکه سازه ی هفتم فرایند مدیریت نیز نسبت به سایر سازه ها در وضعیت نامناسبی قرار دارد پیشنهاد می گردد تیم های فنی، پشتیبانی، مهندسی و مکانیک فرآیندهای ناکارآمد تولید را شناسایی کرده و با بررسی عدم انطباق های موجود، از طریق الزامات سیستم مدیریت کیفیت وضعیت فرایند را بهبود بخشند.
با توجه به اینکه سازه ی دوم اطلاعات کیفیت نسبت به سایر سازها در وضعیت نامناسب تری قرار دارد پیشنهاد می گردد واحد تضمین کیفیت، کنترل کیفیت، ازمایشگاه و تیم های حلقه ی کیفیت در ارتباط با تهیه خلاصه آمارهای تولید عملکرد دقیق تری از خود نشان دهند. افراد این تیم ها می توانند گزارش های مربوط به سیکل های مختلف تولید اعم از پرترافیک، کم ترافیک، توقف خطوط تولید، نقص در بسته بندی، درصد ضایعات به دلیل نوسان کیفیت مواد اولیه و سایر موارد را در قالب نمودارهایی در سراسر سالن نصب کنند، تا کارکنان سازمان به صورت دقیق اطلاعات مربوط به تولید را در اختیار داشته باشند.
با توجه به اینکه سازه ی دوم و سوم عملکرد کیفیت نسبت به سایر سازه ها در وضعیت نامناسب تری قرار دارد پیشنهاد می گردد مدیران سازمان در هماهنگی با مدیران تولید و مدیران تضمین کیفیت نسبت به نوسان کیفیت محصولات از خود واکنش مناسب تری نشان دهند و با تحلیل ماهانه و هفتگی نرخ شکایات مشتریان، محموله های ارسالی و پرشکایت و گزارشات کارشناسان تضمین کیفیت تحلیل دقیق تری انجام دهند و مواردی که باعث به وجود آمدن مشکلات کیفیتی شده شناسایی کرده و رفع نمایند. در این ارتباط کارشناسان تضمین کیفیت می توانند در هنگام ارسال سفارش به مشتریان چک لیست هایی را که نشان دهنده ی احتمال وجود در محصولات است، را ارائه دهند تا از این طریق در سریع ترین زمان ممکن این مشکلات شناسایی گردد.
۵-۵- محدودیت های تحقیق
مدل تحقیق تنها در شرکت هایی آزمون گردید که حداقل دارای یکی از گواهینامه های سیستم های نوبن مدیریت بوده اند، در صورتی که بعضی از متغیرهای مدل در مورد سازمانهایی صادق است که حداقل دو سیستم مدیریت کیفیت مانند ۹۰۰۱ و ۱۴۰۰۰ را پیاده سازی و اجرا کرده باشند، لذا این عامل ممکن بر نتیجه ی تحقیق تاثیر گذشته باشد.
با توجه به اینکه مدل تحقیق در شرکت های تولیدی آزمون گردید، لذا در تعمیم نتایج تحقیق به سایر سازمان ها و به ویژه سازمان های خدماتی باید احتیاط نمود.
در این تحقیق مسئولین سیستم مدیریت کیفیت مسئول پاسخگویی به سوالات پرسشنامه بودند و ممکن است در بعضی موارد با جهت گیری به سوالات پاسخ داده باشند، که این عامل بر نتیجه ی تجقیق تاثیر منفی گذاشته باشند.
با توجه به اینکه استان گیلان از نظر وضعیت صنعت در حالت مناسبی قرار ندارد، ممکن است این عامل بر نتیجه ی تحقیق تاثیر گذاشته باشذ.
۵-۶- پیشنهادات آتی برای انجام تحقیق
پیشنهاد می گردد در تحقیقات آتی مدل تجقیق در سازمان هایی که حداقل سیستم های مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ و ۱۴۰۰۰ را در اختیار دارند، آزمون گردد تا نتیجه ی دقیق تری از تحقیق بدست اید.
پیشنهاد می گردد در تحقیقات آتی مد تحقیق در سازمان های خدماتی مانند بانک و بیمه که دارای سیستم های مدیریت کیفیت هستند، آزمون گردد.
پیشنهاد می گردد برای بررسی دقیق تر در تحقیقات آتی، سازمان ها ممیزین خارجی خود را معرفی کرده تا سوالات مربوطه به بخش سیستم های مدیریت کیفیت با بی طرفی کامل پاسخ داده شود و نتیجه ی دقیق تری بدست آید.
پیشنهاد می گردد مدل تحقیق در سایر استان ها به ویزه استان های پر رونق مورد آزمون قرار گیرد.
منابع
منابع فارسی
اسکندری، محمد؛ قیدر خلجانی، جعفر و اعرابی، سید محمد ( ۱۳۹۰). الگوی هماهنگی راهبرد های نوآوری محصول و فرایند براساس چارچوب ارزش های رقیب. مجله بهبود مدیریت، ۵، ۱۲، ۹-۳۶٫
اسماعیل پور، رضا؛ رمضانیان، محمدرحیم و پورشیخ آهندانی، طاهره (۱۳۹۲). بررسی تاثی قابلیت نوآوری کسب و کار بر ارتباط بین مدیریت کیفیت جامع و نوآوری. پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد وزرات علوم و تحقیقات و فناوری دانشگاه گیلان.
اشرفی، بزرگ و دباغی پور، محمود (۱۳۹۱). بررسی تاثیر اجرای روش ه
ای بهبود بر جو سازمانی و نگرش های شغلی کارکنان). مدیریت دولتی، ۴، ۹، ۱-۱۴٫
اکبری، پیمان؛ بهارستان، امید و نصر اصفهانی، علی. (۱۳۹۲). تحلیل نقش تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد نوآورانه (مطالعه موردی: شرکت ایران دارو). مدیریت صنعتی، ۸، ۲۳، ۳۵-۴۶٫
آذر، عادل؛ شریعتی راد، مریم (۱۳۹۱). طرح ریزی و بهبود بسط عملکرد کیفیت (رویکرد مدل کانو فازی). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، ۱۰، ۲۷، ۱-۱۵٫
آقاداود، سیدرسول؛ حاتمی، محمود و حکیمی نیا، بهزاد (۱۳۸۹). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان). فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشتر، ۴، ۱۱، ۱۲۷-۱۷۰٫
بحرینی کیومرث، شاه علیزاده کلخوران محمد، نورائی فرهاد،(۱۳۸۸)،” بررسی کیفیت خدمات در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مدل سروکوال و QFD(مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول)"، فصلنامه ی مدیریت، ۱۴، ۶۲-۷۹.
بدری آذرین یعقوب، سیدعامری میرحسن، ایمانپور علی، (۱۳۹۱)،"تحلیل رگرسیونی رابطه بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی"، مدیریت ورزشی، ۱۵، ۳۵-۵۰٫
برومند، مجتبی و رنجبری، مریم (۱۳۸۸). اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری: با تاکید بر نقش مدیریت دانش. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، ۶، ۲۴، ۴۱-۵۴
بهارستان، امید؛ اکبری، پیمان و شائمی برزکی، علی (۱۳۹۱). تحلیل تأثیر فن آوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۲، ۴۷-۶۸٫
جمشیدی، لاله؛ امین بیدختی، علی اکبر و محمدی حسینی، سیداحمد (۱۳۹۲). تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر میزان نوآوری سازمان با میانجیگری یادگیری سازمانی در آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور شهر سبزوار). پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد وزرات علوم و تحقیقات و فناوری دانشگاه سمنان.
خیری، بهرام و خواجوی، مریم (۱۳۹۲). بررسی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم مدیریت کیفیت جامع، قابلیت های الکترونیکی، مدیریت دانش مشتری و قابلیت توانمندسازی مشتری بر عملکرد نوآوری محصول در شرکت های تولید کننده محصولات زود مصرف در تهران و اصفهان. پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
درگاهی، حسین؛ امیری، فردین، اکبری، مهسا و دهقان، رضا (۱۳۹۲). آمادگی سازمانی جهت استقرار نظام پیشنهادات کارکنان. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۴، ۲۷۸-۲۸۶٫
رحمانی، کمال الدین؛ بهلولی، نادر و صادق زاده، بهروز (۱۳۹۱). با رویکرد فازی (QFD) توسعه مدل ریاضی گسترش عملکرد کیفیت. فراسوی مدیریت، ۱۳۹۱، ۵، ۲۰، ۷-۳۴٫
رمضانیان، محمد رحیم؛ نصیر، ابوالقاسم و عبدی، عبداله. (۱۳۹۱). تحلیل ریسک توسعه محصول جدید (NPD) با بهره گرفتن از شبکه های بیز (BNs). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ۲، ۱، ۱۸۵-۲۰۲٫