1-1. مقدمه 2
1-2. بیان مسأله. 5
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش 9
1-4. اهداف پژوهش 9
1-4-1. هدف اصلی. 9
1-4-2. اهداف ویژه 10
1-5. پرسشهای پژوهش. 10
1-6. تعاریف عملیاتی پژوهش 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش
2-1. مقدمه. 14
2-2. مبانی نظری 14
2-2-1. مروری بر مفاهیم اطلاعات، فناوری و فناوری اطلاعات 14
2-2-1-1. تعریف داده 14
2-2-1-2. تعریف اطلاعات 15
2-2-1-3. تعریف فناوری 17
2-2-1-4. تعریف فناوری اطلاعات. 18
2-2-2. تاریخچه فناوری اطلاعات. 20
2-2-3. تاریخچه کاربرد فناوری اطلاعات در کتابخانهها 26
2-2-4. مزایای فناوری اطلاعات 27
2-2-5. انواع فناوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها. 29
2-2-5-1. رایانهها 29
2-2-5-2. اینترنت. 29
2-2-5-3. اینترانت 30
2-2-5-4. نرمافزارهای کتابخانهای 32
2-2-5-5. وبسایتهای کتابخانهها 33
2-2-5-6. منابع الکترونیکی 34
2-2-6. کتابخانه عمومی 35
2-2-6-1. تعریف. 35
2-2-6-1. تاریخچه شکل گیری کتابخانههای عمومی. 35
2-2-6-3. اهداف. 36
2-2-7. ضرورت استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی 37
2-2-8. مزایای بهکارگیری فناوری اطلاعات در کتابخانههای عمومی. 39
2-2-9. اهداف کتابخانههای عمومی از بهکارگیری فناوری اطلاعات 41
2-2-10. تأثیر فناوریهای اطلاعاتی بر کتابخانههای عمومی. 42
2-2-10-1. تأثیر فناوری اطلاعات بر درونداد. 44
2-2-10-1-1. فراهمآوری منابع اطلاعاتی 44
2-2-10-2. تأثیر فناوری اطلاعات بر برونداد. 46
2-2-10-2-1. دسترسپذیری و بازیابی اطلاعات 46
2-2-10-2-2. واحد امانت. 47
2-2-10-2-3. اشاعهی اطلاعات گزینشی و آگاهیرسانی جاری. 48
2-2-10-2-4. خدمات تحویل مدرک و امانت بین کتابخانهای 49
2-2-10-3. تأثیر فناوری اطلاعات بر نقش و وظایف کتابداران. 50
2-2-11. نگرش به فناوری اطلاعات 52
2-2-12. عوامل فردی مؤثر بر نگرش افراد به فناوری اطلاعات 54
2-3. پیشینه پژوهش 54
2-3-1. پیشینه پژوهش در خارج از ایران. 55
2-3-2. پیشینه پژوهش در ایران. 63
2-3-3. جمعبندی پیشینهها 71
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1. مقدمه. 73
3-2. روش پژوهش. 73
3-3. جامعهی آماری پژوهش 73
3-4. نمونهی آماری و روش نمونهگیری 73
3-5. ابزار گردآوری دادهها 75
3-6. روایی ابزار گردآوری داده ها 76
3-7. پایایی ابزار گردآوری داده ها. 77
3-8. روش تجزیه و تحلیل دادهها 78
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1. مقدمه. 80
4-2. بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی 80
4-2-1. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت 80
4-2-2. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن. 81
4-2-3. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات. 82
4-2-4. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی. 83
4-2-5. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تجربهی استفاده از فناوری اطلاعات 83
4-2-6. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقهی کار. 84
4-2-7. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب شرکت در دورههای آموزشی فناوری اطلاعات 85
4-3. یافته های مربوط به پرسشهای پژوهش. 86
4-3-1. نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات چگونه است؟ 86
4-3-2. آیا بین عوامل کارآیی فناوری اطلاعات، عملکرد کاری، پذیرش ، اعتماد به استفاده و نگرانی در کتابداران عمومی استان خوزستان با
نگرش آنان نسبت به فناوری اطلاعات رابطهای وجود دارد؟. 110
4-3-3. آیا بین هر یک از پیشبینهای جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، تجربهی استفاده از فناوری اطلاعات، سابقهی کار
در کتابخانه و شرکت در دورههای آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات با نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات
رابطهای وجود دارد؟. 112
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1. مقدمه 126
5-2. بحث و نتیجهگیری در مورد پرسشهای پژوهش 126
5-3. پیشنهادهای پژوهش. 144
5-4. پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده 145
فهرست منابع. 147
پیوستها. 162
چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات و عوامل فردی مؤثر بر آن بوده که به روش پیمایشی، از نوع توصیفی- همبستگی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، ترجمهی فارسی پرسشنامهی نگرش به فناوری اطلاعات صراف و تمجن (2003) است. جامعهی آماری پژوهش، شامل کلیهی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان خوزستان (334 نفر) میباشد، که با بهره گرفتن از جدول
کرجسی- مورگان، 179 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از میان 179 پرسشنامهی پخش شده در بین نمونه آماری، 145 پرسشنامه (معادل 81 درصد) بازگشت داده شد و کار تجزیه و تحلیل یافتهها بر اساس تعداد مذکور انجام و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معنیداری رابطهها از آمار استنباطی (آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از روایی صوری و همچنین از طریق محاسبهی ضریب همبستگی هر یک از عاملها با نمرهی کل پرسشنامه، مورد تأیید قرار گرفت. به منظور سنجش میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی کلی آن برابر با 86/0 به دست آمد، و تکتک عوامل نیز از پایایی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج پژوهش نشان داد که 3/19 درصد (28 نفر) از کتابداران، نگرش منفی و نسبتاً منفی و 6/80 درصد (117 نفر) نگرش مثبت و نسبتاً مثبتی، نسبت به فناوری اطلاعات دارند. همچنین نتایج حاکی از این بود که بین عوامل کارآیی فناوری اطلاعات، عملکرد کاری، اعتماد به استفاده و پذیرش فناوری اطلاعات با نگرش به فناوری اطلاعات رابطهای مثبت و معنادار؛ و بین نگرانی و نگرش به فناوری اطلاعات، رابطهای منفی و معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از بررسی رابطه بین هر یک از پیشبینهای جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، تجربهی استفاده از فناوری اطلاعات، سابقهی کار در کتابخانه و شرکت در
دورههای آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات با نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات، نشان داد که بین متغیرهای جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقهی کار کتابداران در کتابخانه با نگرش آنان نسبت به فناوری اطلاعات رابطه معناداری وجود ندارد. بین نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات و سن آنان رابطه منفی و معنادار، و بین تجربهی کتابداران در استفاده از فناوری اطلاعات و شرکت در دورههای آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات با نگرش آنان نسبت به فناوری اطلاعات، رابطه مثبت و معناداری یافت شد.
1-1. مقدمه
دنیای مدرن امروز در حال تجربهی دگرگونیهای اساسی از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و دانایی محور، و از سازمانهای سنتی به سازمانهای یادگیرنده و دانایی مدار میباشد. این گذار با بهره گرفتن از قابلیتهای فناوری اطلاعات صورت میپذیرد (رهنمافرد، 1384، ص 42). امروزه فناوری اطلاعات از مهمّترین محورهای توسعه در جهان است و بسیاری از کشورهای جهان، توسعهی فناوری اطلاعات را یکی از اساسیترین زیرساختهای توسعهی خود قرار دادهاند.
فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی جزء مهمی از جامعه ما شده اند (چیمیک[1]، 2004؛ نقل در اولاتوی[2]، 2009، ص 1272). پیشرفتهای فناوری اطلاعات و کاربرد آن در تمام ابعاد زندگی، جامعهی امروز را با تغییراتی مواجه کرده است. جوامعی که به موقع و سریع اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده، تجزیه و تحلیل کرده و از نتایج آنها به درستی بهرهمند شده اند، همواره موفقتر از دیگر جوامع هستند. ورود و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه، رشد انتشار اطلاعات را در پی داشته است،
بهگونهای که اطلاعات به سرعت به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس کاربران قرار میگیرد. فضای مجازی، دنیای سایبری، جهان شبکهای و جامعهی اطلاعاتی برخی از مفاهیمی هستند که با توسعهی فناوری به وجود آمدهاند. این اصطلاحات نشان از آن دارند که دنیا به سمتی پیش میرود که فاصلهها و مکان جغرافیایی، در دسترسی به اطلاعات معنا و مفهومی ندارند.
اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای سازمانها افزایش یافته و رشد و توسعهی آن احساس
میشود، بهگونهای که امروزه تصور سازمانی بدون فناوری اطلاعات غیرممکن به نظر میرسد. فناوری اطلاعات فرصتی است که میتوان با بهره گرفتن از آن دامنهی کسب و کار سازمان را توسعه بخشید و خدمات را گسترش داد و تسریع نمود. همچنین فناوری اطلاعات می تواند نقش مهمی در ارتقای
بهرهوری و کارآیی در سازمانهای مختلف دولتی یا خصوصی داشته باشد. سازمانهایی که در آنها فرآیند پیادهسازی و استفاده از فناوری اطلاعات با موفقیت همراه باشد، با دستاوردهای قابل توجهی
رو به رو خواهند شد.
تحقیقات نشان می دهند که یکی از مهمّترین دلایل تمایز سازمانها از یکدیگر، درجه بهکارگیری فناوری اطلاعات در فعالیتهای سازمانی است (صفدری، درگاهی، اشراقیان، و برزهکار، 1390، ص 25). از جمله سازمانهایی که با تحول فناوری دچار دگرگونیهایی در ساختار و روش انجام کار
شده اند، کتابخانهها هستند. کتابخانهها همواره از فناوریهای زمان خود تأثیر پذیرفتهاند. اختراع کاغذ و فراوانی آن، موجب تغییر نوع مواد کتابخانهای شد. به دنبال آن، اختراع چاپ دگرگونی در کتابخانهها به وجود آورد. دستنوشتههای نویسندگان که تا پیش از این با مشکلات زیاد استنساخ میشد و در
نسخههای محدود توزیع و در اختیار علاقهمندان قرار میگرفت، در تعداد زیاد به چاپ رسید و در اختیار افراد بیشتری قرار گرفت. ظهور فناوریهای رایانهای تحول دیگری در کتابخانهها به وجود آورد. کاربردهای متنوع این فناوریها موجب شد تا کتابخانهها اقدام به خودکارسازی فرآیندهای خود کنند. در واقع میتوان گفت که کتابخانهها با گذشت زمان از انبارهای مملو از مدارک به مراکز ارائه خدمات تبدیل شده اند، که به تمامی متخصصان و غیرمتخصصان در بهره برداری از مجموعههای مفید و مورد نیاز کمک می کنند.
بقایی (1384، ص 2) سرعت، حافظه بسیار وسیع، دقت بالا در فراهمآوری، صرفهجویی در نیروی انسانی، انباشت و بازیابی اطلاعات به مدد رایانه و امکان روزآمد