فصل اول: کلیات پژوه
1-1 مقدمه.3
1-2 بیان مسأله.4
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش7
1-4 اهداف پژوهش.8
1-5 فرضیات پژوهش8
1-6 مدل مفهومی پژوهش9
1-7 قلمرو پژوهش10
1-8-1 قلمرو موضوعی پژوهش10
1-8-2 قلمرو زمانی پژوهش.10
1-8-3 قلمرو مکانی پژوهش.10
1-8 تعریف متغیرها.11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه.16
2-2 مبانی نظری.16
2-2-1 مدیریت سرمایه در گردش.16
2-2-2 اهمیت مدیریت سرمایه در گردش16
2-2-3 ماهیت سرمایه در گردش.19
2-2-4 منابع و مصارف سرمایه در گردش20
2-2-5 مدیریت سرمایه در گردش در مرحله عمل20
2-2-6 فروش و سرمایه در گردش.21
2-2-7 مدیریت سرمایه در گردش و سوداوری شرکت: یک چرخه بهینه تبدیل وجه نقد21
2-2-8 مدیریت سرمایه در گردش، گردش نقدی عملیاتی و عملکرد شرکت24
2-2-9 استراتژى سرمایه در گردش و ریسک و بازده25
2-2-9-1 استراتژى دارائىهاى جارى25
2-2-9-1-1 استراتژى محافظهکارانه.26
2-2-9-1-2 استراتژی جسورانه.27 2-2-9-2 استراتژى بدهىهاى ج25
2-2-9-2-1 استراتژى محافظهکارانه.28
2-2-9-2-2 استراتژى جسورانه.28
2-2-10 سیاست های سرمایه در گردش30
2-2-11 شاخص های مدیریت سرمایه در گردش31
2-2-12 شاخص های عملکرد33
2-2-13 عوامل مؤثر بر سرمایه در گردش.33
2-2-13-1 مدیریت وجوه نقد34
2-2-13-2 نسبت بدهی34
2-2-13-3 جریان نقدی عملیاتی35
2-2-13-4 ابزارهای کنترل ریسک35
2-2-14 تاثیر مدیریت سرمایه در گردش در عملکرد مالی37
2-2-15 سیاست های سرمایه در گردش و عملکرد37
2-2-16 شاخص های مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد38
2-2-17 نقدینگی و شاخص های مدیریت سرمایه درگردش.39
2-2-18 سودآوری و شاخص های مدیریت سرمایه در گردش.40
2-2-2 مدیریت سود.40
2-2-2-1 نظریه ی چشم داشت.42
2-2-2-2 نظریه ی کارگزاری44
2-2-2-3 نظریه ی حسابشویی44
2-2-2-4 نظریه ی پذیرایی45
2-2-2-5 نظریه ی شرکت.45
2-2-2-6 رویکرد هزینه ی قراردادها.47
2-2-2-6-1 رویکرد47
2-2-2-6-2 دیدگاه مدیریت سود52
2-2-2-6-3 رویکرد تصمیم گیری.53
2-2-2-6-4 دیدگاه مدیریت سود55
2-2-2-7 رویکرد سیاسی – قانونی57
2-2-2-7-1 رویکرد57
2-2-2-7-2 دیدگاه مدیریت سود60
2-3 پیشینه پژوهش61
2-3-1 تحقیقات داخل کشور.61
2-3-2 تحقیقات خارج کشور.63
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه.68
3-2 روش پژوهش.68
3-3 جامعه آماری.69
3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری70
3-5 روش گردآوری داده ها.70
3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها70
3-6-1 دادههای پانل (دادههای تابلویی).71
3-6-2 روشهای تخمین مدلهای ادغام شده72
3-6-3 آزمون F لیمر75
3-6-4 آزمون هاسمن76
3-6-5 مدل اثر ثابت (FEM)77
3-6-6 مدل اثرات تصادفی (REM) یا مدل تصحیح خطا (ECM).79
3-6-7 آزمون ریشه واحد پانل80
3-6-8 آزمون هم جمعی پانل دیتا84
3-6-9 آزمون هم جمعی پدرونی.84
3-6-10 آزمون جارکو- برا86
3-6-11 مفهوم سطح معنیداری (P-value).87
3-7-13اماره دوربین-واتسن88
3-6-12 آزمون t .87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه.90
4-2-تحلیل توصیفی داده ها.90
4-2-1ازمون جارکو-برا92
4-3تحلیل استنباطی96
4-3 -1آزمون ریشه واحد دادههای پانل.96
4-4 معرفی متغیرها و تصریح مدل94
4-5-نتایج برآورد مدل.96
4-6 یافته های پزوهش97
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه.110
5-2 نتیجهگیری110
5-3 پیشنهادها118
5-3-1 پیشنهادهای اجرایی(حاصل از پژوهش).118
پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی120
5-4 محدودیتهای پژوهش121
عنوان شماره صفحه
فهرست جداول:
جدول(4-1) تحلیل توصیفی متغیرهای مدل94
جدول(4-2) تحلیل توصیفی متغیرهای مدل.95
جدول(4-3) نتایج آزمون ریشه واحدمتغیرهای مستقل.98
جدول(4-4) نتایج آزمونF لیمر وآزمون هاسمن.102
جدول(4-5) نتایج مدل اثرات ثابت (مدل 1).103
جدول(4-6) نتایج آزمونF لیمر و آزمون هاسمن.105
جدول(4-7) نتایج مدل اثرات ثابت(مدل 2)106
جدول(4-8)خلاصه نتایج تأثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیرها وابسته108
فهرست نمودارها:
نمودار 1-1 مدل مفهومی پژوهش.9
نمودار 2-1 طبقه بندی سه رویکرد متفاوت به نظریه ی شرکت با دو معیار دانش و قدرت49
چکیده:
با توجه به جایگاه و اهمیت سرمایه در فرایندهای سازمانی، مدیریت آن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد . در این میان سرمایه در گردش به طور کلی در همه سازمان ها و بخصوص در سازمان های با اندازه های کوچکتر، بخش عظیمی از سرمایه سازمان را به خود اختصاص می دهد، و مدیریت آن بر اساس مکانیزم های مدیریت عناصر زنجیره تامین نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. مدیریت سرمایه در گردش فعال یک نیاز اساسی توانایی سازمان برای سازگاری در یک اقتصاد پرچالش است و هدف آن برقراری یک تعادل حساس بین حفط نقدینگی برای پشتیبانی از عملیات روزانه و حداکثر سازی فرصت های سرمایه گذاری کوتاه مدت می باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین بررسی رابطه مدیریت سرمایه در گردش با ضریب واکنش سود و مدیریت سود در بین شرکت های پذیرفته میباشد. تعداد فرضیات مورد آزمون در این پژوهش 8 فرضیه میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی میباشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع استقرایی، از نظر زمان انجام پژوهش طولی و از نظر نحوهی اجرای پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشند. روش نمونهگیری این پژوهش روش حذف سیستماتیک(جدول فیلترینگ) میباشد. تعداد 112 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها از طریق نرمافزار رهآورد نوین جمعآوری شدند و برای تجریه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS، EVIEWS 8 و Excel استفاد شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که مدیریت سود با حسابهای پرداختنی و نسبت جاری رابطه منفی، با حساب موجودی کالا رابطه مثبت ولی با حساب دریافتنی هیچ رابطه ای نداشته است. ضریب واکنش سود نیز با حسابهای دریافتنی و پرداختنی رابطه مثبت ولی با موجودی کالا و نسبت جاری هیچ ربطه ای نداشته است.
کلمات کلیدی: مدیریت سرمایه در گردش، مدیریت سود، ضریب واکنش سود جامعه اماری
فصل اول:
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
با توجه به جایگاه و اهمیت سرمایه در فرایندهای سازمانی، مدیریت آن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در این میان سرمایه در گردش به طور کلی در همه سازمان ها و بخصوص در سازمان های با اندازه های کوچکتر، بخش عظیمی از سرمایه سازمان را به خود اختصاص می دهد، و مدیریت آن بر اساس مکانیزم های مدیریت عناصر زنجیره تامین نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است(پی نووه، ترجمه جهانخانی و پارسائیان، 1386). سرمایه در گردش یک شرکت مجموعه مبالغی است که در دارایی های جاری سرمایه گذاری می شود و مدیریت سرمایه در گردش نیز عبارت است از تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف سرمایه در گردش به نحوی که ثروت سهامداران افزایش یابد با وجود اهمیت زیاد سرمایه در گردش برای سازمان ها، ادبیات سازمانی به طور سنتی بر روی مطالعه تصمیمات مالی بلندمدت متمرکز است و پژوهش گران نیز بیشتر به مطالعه در زمینه تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری، ساختار سرمایه، تقسیم سود، ارزشیابی سازمان و موارد مشابه پرداخته اند(پی نووه، ترجمه جهانخانی و پارسائیان، 1386). اما باید توجه داشت سرمایه گذاری که شرکتها بر روی دارایی های کوتاه مدت انجام می دهند و منابعی که با سر رسید کمتر از یک سال به کاربرده می شود، قسمت عمده اقلام ترازنامه شرکت را تشکیل می دهد(گارسیا و دیگران[1]، 2007) و در این فضای اقتصاد چالشی که سازمان ها ی بین المللی راه های جدید ی را برای رشد و بهبود عملکرد مالی و کاهش ریسک جستجو می کنند، سرمایه در گردش به عنوان منبعی مهم برای بهبود عملکرد مالی به شمار می آید(گانداولی[2]، 2006).
1-2 بیان مسأله
عوامل مختلفی در کارکرد مناسب اقتصادی و مالی یک مؤسسه دخالت دارند. مؤسسات، چه تولیدی و چه توزیعی در بخشهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی نیازمند به رعایت اصول و موازین علمی اقتصادی و حسابداری هستند. عوامل ورودی مؤسسه یا داده ها و ستاده ها در یک گردش مالی، باید به گونه ای فرجام یابند که موفقیت روزافزون مؤسسه را در پی داشته باشند(پی نووه، ترجمه جهانخانی و پارسائیان، 1386). یک مؤسسه اقتصادی وجوهی را بدست می آورد و بالاخره این وجوه را به مصرف می رساند، دارایی ثابت و جاری و هزینه های ثابت و متغیر، در گردش عملیات مالی آن نقش ایفا می کنند. حجم فروش، قیمت تمام شده، سود سهام، واگذاری سهام، وامهای کوتاه و بلند مدتی که دریافت می کند، نحوه بازپرداخت آنها، خریدهای نقدی و غیرنقدی آن، عملیات اعتباری که انجام می دهد، نحوه فروش اقساطی، وصول چکها، زمان پیش بینی شده برای وصولی ها، افزایش یا کاهش ارزش ویژه کاهش و افزایش دارائی ثابت و جاری، مبادله سهام یا مواد اولیه چگونگی خرید مواد اولیه، نحوه پرداخت وامهای کوتاه مدت و بلندمدت به کارکنان و تأمین نیازهای پرسنلی همگی در گردش عملیات مالی یک مؤسسه دخیل هستند کلیه عوامل و پارامترهای فوق، تحت عنوان مدیریت سرمایه در گردش قابل تحقیق و بررسی است. مدیریت سرمایه در گردش فعال یک نیاز اساسی توانایی سازمان برای سازگاری در یک اقتصاد پرچالش است و هدف آن برقراری یک تعادل حساس بین حفط نقدینگی برای پشتیبانی از عملیات روزانه و حداکثر سازی فرصت های سرمایه گذاری کوتاه مدت می باشد(هاووتیس[3]، 2003). امروزه سرمایه گذاران و سایر استفادهکنندگان از صورتهای مالی جهت ارزیابی واحدهای تجاری، توجه و تمرکز خود را به گزارشگری مالی و به خصوص رقم سود خالص گزارش شده، معطوف می کنند. تحقیقهای اخیر مشخص کرده است که سرمایه گذاران در فرایند تصمیم گیری، شرکتهایی