۳-۵-۱- روش تحقیق
بهطورکلی روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک هدف تحقیق و نحوه گردآوری تقسیمبندی کرد. بر این اساس پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی است، زیرا یافتههایی که درزمینهی بررسی رابطه اقدامات ارتباطات مبتنی بر همکاری با نتایج کیفیت تصمیمات بازاریابی به دست میآید میتواند توسط مدیران بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی وضعیت موجود و تحلیل رابطه بین متغیرهای تحقیق میپردازد، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است.
۳-۵-۲- جامعه و نمونه آماری تحقیق
جامعه آماری این تحقیق، واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ استان زنجان است که در زمان انجام تحقیق فعال محسوب میشوند. با توجه به دستهبندی سازمان صنایع و معادن واحد صنعتی متوسط به واحدهایی اطلاق میگردد که دارای ۵۰ تا ۱۵۰ نفر نیروی انسانی میباشند و واحدهای صنعتی بزرگ نیز به واحدهایی اطلاق میگردد که دارای تعداد نیروی انسانی بیشتر از ۱۵۰ نفر باشند. به علت تغییر سریع و شرایط رقابتی بالا در بازارهای صنعتی، لازم است که واحدهای صنعتی روابط پایدار و کیفی با مشتریان خود با داشتن استراتژی های مناسب ارتباط ایجاد کنند. بر این اساس واحدهای صنعتی استان زنجان، یک شرایط ایده آل برای بررسی الزام عملکرد رابطه ای ارتباطات مبتنی بر همکاری فراهم میکند. در این مطالعه مدیران برتر بازاریابی به عنوان افراد کلیدی آگاه عمل میکنند زیرا آن ها با اجرای استراتژی های ارتباط و فعالیت های بازاریابی در مقایسه با مدیران دیگر عملکرد تجاری، آشناتر میباشند. تعداد جامعه آماری در تحقیق حاضر ۱۱۴ مورد است که این شرکتها به تفکیک صنعت در جدول زیر طبقهبندی شدهاند.
جدول ۳-۱٫ تعداد شرکتهای صنعتی متوسط و بزرگ استان زنجان
نوع صنعت | تعداد شرکتهای فعال | نوع صنعت | تعداد شرکتهای فعال |
استخراج کانههای فلزی | ۶ | محصولات کانی غیرفلزی | ۶ |
خودرو و ساخت قطعات | ۹ | فلزات اساسی | ۱۲ |
ساخت محصولات فلزی | ۹ | کاشی و سرامیک | ۴ |
سیمان، آهن و گچ | ۹ | ماشینآلات و تجهیزات | ۱ |
کشاورزی، دامپروری | ۴ | محصولات شیمیایی | ۸ |
لاستیک و پلاستیک | ۷ |