آراستگی وپاکیزگی
عدالت(منصف)
قابلیت اعتبار
مناسبت(بجابودن)
در دسترس بودن
انسانی(خوشایند برای استفاده)
انتخاب، هزینه
(جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ بهنقل از (Ghobadian, et at,1994, 53-54
در تقسیم بندی دیگری (دهقانی، ۱۳۸۲)، شش مدل برای بهبود کیفیت خدمات مطرح نمودند که عبارتند از:
۱- مدل تجزیه و تحلیل شکاف کیفیت خدمات: به طور کلی این مدل یک ابزار تشخیصی مدیریت که تشخیص شکافهای چندگانه مدیریت را آسـان مینماید و برای تلاش های بهـبود کیفیت، ادامه خدمت مفید میباشد.
۲- مدل بهبود کیفیت خدماترسانی: این مدل چارچوبی برای یک برنامه بهبود کیفیت ارائه میدهد. این مدل گامهای فرایند تحقیق کیفیت سازمانی و عوامل مطرح در هر گام را مشخص مینماید.
۳- مدل تبادلات کیفیت خدمت: به طور کلی این مدل تشخیص تبادلات کیفیت را در سه ویژگی مهم خدمت آسان مینماید. این سه ویژگی عبارتند از: درجه سفارشی کردن، درجه انگیزه پرسنل، درجه ارتباط و تعامل.
۴- مدل سیاحت خدمت و پردازش مشتری: به طور کلی این دو مدل اساساً بر مسائل عملیات تأکید دارند. آنها مراحل ارائه یک خدمت را شرح می دهند. علاوه بر این آنها سعی می کنند که اثر تجربه در هر مرحله را در تشکیل انتظارات و کیفیت درک شده، نشان دهند. این دو مدل برای تشخیص اجزای یک سازمان خدماتی که بر کیفیت اثر دارند، مناسب میباشند.
۵- مدل رفتاری کیفیت خدمت: این مدل اهمیت رفتار پرسنل ارائهکننده خدمت را در کیفیت درک شده، بیان مینماید. مطابق با این مدل عامل اساسی کیفیت، تعادل میان انتظارات مشتری و پرسنل است. این مدل همچنین اهمیت سیستم ارائه خدمت را نیز بیان می کند.
۶- مدل رضایت مشتری کانو[۱۳۹]: این مدل به بررسی ویژگیهای کالا و خدمات می پردازد و آنها را به سه دسته الزامات اساسی، الزامات عملکرد و الزامات انگیزشی طبقه بندی می کند (دهقانی، ۱۳۸۲).
علاوه بر مدلهای ذکرشده مدلهای دیگری از کیفیت با تمرکز بر مشتریان مثل:(Citizen relationship management) ZRM، E–S-QUAL، e-recovery service quality scale (E-RecSQUAL) e- CRM (Customer Relation Management)، RecS-QUAL، مدل پوکا- یوکه شیگئو شینگو، رضایت مشتری فورنل، مدل گرونروز، مدل لهتینن و لهتینن[۱۴۰]، مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی، مور[۱۴۱]، مدل طیف مصالحه کیفیت خدمات و موقعیتهای پیشنهادشده هیوود فارمر، مدل گذر خدماتی تعدیلشده[۱۴۲]، مقیاسSYSTRA-SQ ، چارچوب عملیاتی پردازش مشتری[۱۴۳] جانستون[۱۴۴]، مدل رفتاری کیفیت خدمات[۱۴۵]، مدل سلسله مراتب کیفیت خدمات و … میباشند. در ادامه به اختصار به آنها اشاره می شود.
۱-۵-۱-۲ مقیاس SYSTRA-SQ
باس آلدلیگان و باتل[۱۴۶] در پی یکسری تحقیقات در زمینه کیفیت خدمات بانکی، مقیاس جدیدی باعنوان SYSTRA-SQ[147] ارائه کرده اند که شامل۲۱ مؤلفه در چهار بعُد؛ کیفیت سیستم خدمات، کیفیت خدمات رفتاری[۱۴۸]، صحت مبادلاتی خدمات[۱۴۹] و کیفیت خدمات ماشینی[۱۵۰] میباشد.
- کیفیت سیستم خدمات
این بعُد قویترین بعُد در میان چهار بعد ذکرشده میباشد که بیانگر ارزیابی کیفیت خدماتی است که به روشنی آن را میتوان به سازمان خدماتی بهعنوان یک سیستم، تا افراد درون سیستم نسبت داد. این بعُد شامل ترکیبی از مؤلفه هایی است که هم به عملکرد فنی و هم وظیفه ای در سطح سازمان مربوط هستند. کیفیت وظیفه ای شامل؛ گوش دادن به مشتریان، سهولت دسترسی، سرعت پاسخگویی و ظاهر سازمانی. ویژگیهای فنی سازمان شامل؛ کیفیت توصیهها، انعطافپذیری، مشخص بودن راه حلهای خدماتی، وفای به عهد، توانمندسازی کارکنان و به روزرسانی خدمات به مشتری میباشد.
- کیفیت خدمات رفتاری
این بعد بیانگر، ارزیابی از چگونگی خدمات ارائه شده بوسیله کارکنان است و شامل؛ صفات رفتاری نظیر ادب، تواضع و روابط دوستانه کارکنان میباشد.
- کیفیت خدمات ماشینی
این عامل بر کیفیت ماشین و تجهیزات تأکید دارد و به قابلیت اعتماد ماشینها و نیز عملکردشان برحسب رضایتبخش بودن نتایج، زمانی که بوسیله مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند، مربوط است.
- صحت مبادلاتی خدمات
این عامل بر کیفیت خدمات فنی، دقت سیستم و کارکنان تأکید دارد. این بعد از تجربه مشتریان از فراوانی خطا در تراکنشها و اشتباهات کارکنان در هنگام ارائه خدمات به مشتریان نشأت میگیرد.
در مجموع، باس آلدلیگان و باتل در تحقیقات بود به این نتیجه رسیدند که مشتریان کیفیت خدمات را در دو سطح سازمانی و مبادلاتی[۱۵۱] ارزیابی می کنند (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ بهنقل از Aldigan and Buttle, 2002, 362-363).
۲-۵-۱-۲ مدل کیفیت خدمات پاراسورامن
مکتب شکاف آمریکای شمالی- مدل کیفیت خدمات پاراسورامن، زیتهامل و بری (۱۹۸۵)، سه نفر محققی بودند که در مفهوم کیفیت خدمات بطور علمی در ایالات متحده آمریکا مدل کیفیت خدمات آزمودند. آنها بهروش تحقیق کیفی اکتشافی، مصاحبه عمیق با گروهی از مصرف کنندگان و مدیران شرکتها مدل را انجام دادند. این توسعه بر اساس داده های جمعآوری شده چهار سازمان خدماتی شامل؛ بانکداری جز، کارتهای اعتباری، کارگزاری اوراق بهادار و نگهداری تعمیر و کالا توسعه داده شد. یافتههای تحقیقات خود نشان داد که کیفیت خدمات به آنچه که توسط مشتریان درک شده است، در مقایسه با انتظارات مشتریان از عملکرد واقعی خدمات میباشد.
عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات عبارتند از:
۱) دسترسی
۲) ارتباط
۳) صلاحیت (شایستگی)
۴) ادب و مهربانی
۵) اعتبار
۶) قابلیت اطمینان
۷) پاسخگو بودن
۸) ایمنی
۹) ملموس بودن
۱۰) درک مشتری
این مدل برای اندازه گیری و ارزیـابی کیفیت خدمات، در بخشهای مختلف صنعتی- تجاری مثل؛ بیمارستانها و بخش مراقبتهای بهداشتی، بانکداری و بخش خدمات مالی، فستفودهای زنجیرهای، صنعت ارتباط از راه دور، زنجیرهای خردهفروشی، سیستمهای اطلاعاتی، خدمات کتابخانه ها، هتلها و خدمات اوقات فراغت، سفر و گردشـگری، نگـهداری خودرو، آمـوزش عالی، مهمانداری، شرکای کسبوکار به کسبوکار، شرکتهای حسابداری، خدمات معماری، خدمات تفریحی، پذیرایی هواپیمایی، خردهفروشی پوشاک و دولتهای محلی و فرهنگها و کشورهای مختلف از جمله بهعنوان مثـال؛ ایالات متحده آمریکا، چین، استرالیا، قبرس، هنگکنگ، کرهجنوبی، آفریقای جنوبی، هلند، امارات متحده عربی و انگلستان استفاده شده است.
مدل SERVQUAL برای اندازه گیری و ارزیابی کیفیت خدمات در بخشهای مختلف، صنعتی، تجاری، خدماتی، دولتی در فرهنگها و کشورهای مختلف از جمله بهعنوان مثال؛ ایالات متحده آمریکا، چین، استرالیا، قبـرس، هنـگکنگ، کرهجنـوبی، آفریقـای جنوبی، هلند، امارات متحده عربی، و انگلستان استفاده شـده است (Al Bassam, 1998). در این بخش به تشریح مدل اصلاحشده ۱۹۹۱پاراسورامان و همکاران میپردازیم.
- سنجش کیفیت خدمات با مدل Servqual: (سورشچنرا و همکاران[۱۵۲]، ۲۰۰۲؛ باتل[۱۵۳]، ۱۹۹۶). تحقیقات فراوانی در رابطه با اندازه گیری کیفیت خدمات وجود دارد. ولی مدل SERVQUAL، مدل مهم عمومی است که برای اندازه گیری و مدیریت کیفیت خدمـات در بخـشها و فرهنگهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد (باتل، ۱۹۹۶). مدل کیفیت خدمات پاراسورامن، زیتهامل و بری (۱۹۸۵)، سه نفر محققی بودند که در مفهوم کیفیت خدمات بطور علمی در ایالات متحده آمریکا مدل کیفیت خدمات آزمودند. کیفیت خدمات بر اساس شاخص پنج بعدی اصلاحشده کیفیت خدمات سروکوئال پاراساسورامان، ۱۹۹۱ شامل؛ جنبه ظاهری، قابلیت اعتماد، مسئولیت پذیری، اطمینان دادن، همدردی میباشد. مشتریان از این پنج بعُد برای قضاوت درباره کیفیت خدمات استفاده می کنند. رضایت مشتری از یک خدمت را میتوان از طریق مقایسه انتظارات او از خدمات با برداشت او از خدمات ارائه شده، تعریف نمود. اگر خدمات ارائه شده از انتظارات مشتری فراتر باشـد، آن خدمات فرحبخـش و فوقالعاده قلمداد می شود. وقتی انتظارات مشتری از خدمات با برداشتهای او از خدمات ارائه شده، منطبق شود؛ کیفیت خدمات رضایتبخش است. وقتی انتظارات مشتری از خدمات با برداشتهای او از خدمات ارائه شده، پایینتر از حد انتظار باشد، کیفیت خدمات غیرقابل پذیرش است. همانطور که در شکل (۹-۲) نشان داده شده است، این انتظارات بر منابع متعدد و مختلفی شکل میگیرد، مثل گفتههای دیگران، نیازهای فردی و تجربه قبلی (فیتزسیمونز و موناجی، ۲۰۰۱).
کیفیت خدمات درک شد
فراتر از حد انتظار (کیفیت عالی)