است)
فهرست مطالب
عنوان. صفحه
چکیده ه1
فصل اول:کلیات تحقیق 1
مقدمه. 3
1.1بیان مساله. 4
2.1. اهمیت و ضرورت تحقیق 8
3.1. اهداف تحقیق 7
4.1. فرضیه های تحقیق 8
5.1 کاربرد تحقیق 8
6.1. چارچوب نظری تحقیق 8
7.1. تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها 9
8.1قلمرو زمانی تحقیق 11
9.1 قلمرو مکانی تحقیق 11
10.1 قلمرو موضوعی تحقیق 11
فصل دوم:ادبیات تحقیق Error! Bookmark not defined.
مقدمه. 13
بخش اول : عملکرد مالی شرکت ها 15
1.2. اهداف واحدهای انتفاعی 15
1.1.2. حداکثر نمودن سود. 15
2.1.2. حداکثر نمودن ثروت 16
2.2. نقش مدیران در واحدهای انتفاعی 17
3.2. تاریخچه عملکرد مالی 18
4.2. مفهوم عملکرد. 20
5.2.عملکرد شرکتها از دیدگاه های مختلف. 23
1.5.2. عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری 23
2.5.2. عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل 24
3.5.2.عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی 24
6.2 شاخص های عملکرد مالی 26
7.2. نسبتهای نقدینگی 28
8.2. معیارهای اندازه گیری نقدینگی 29
1.8.2. شاخصهای سنتی اندازهگیری نقدینگی 29
2.8.8. شاخصهای نوین اندازهگیری نقدینگی 31
3.8.2. همبستگی شاخص های سنتی نقدینگی و شاخص های نوین نقدینگی 36
9.2.ارزیابی عملکرد. 41
10.2. رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد. 42
11.2. معیارهای عملکرد حسابداری 43
12.2. معیارهای عملکرد اقتصادی 46
13.2. معیارهای رویکرد تلفیقی 51
14.2. رویکرد مدیریت مالی 53
2-15 روشهای نوین ارزیابی عملکرد. 55
بخش دوم: مسئولیت اجتماعی شرکت ها 72
17.2. مفهوم مسئولیت اجتماعی 72
18.2. مفهوم شناسی مسئولیت اجتماعی شرکت ها 74
19.2. سطوح مسئولیت اجتماعی 76
20.2. ابعاد سه گانه مسئولیت اجتماعی در سطح کلان. 77
21.2. تأثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان: 78
22.2. گام های کلیدی در اجرای مسئولیت اجتماعی سازمان ها(CSR). 83
بخش سوم: پیشینه تحقیق 85
1.3 مقدمه. 94
2.3 روش اجرای تحقیق 94
3.3 روش تحقیق 95
4.3 جامعه و نمونه آماری پژوهش. 96
1.4.3 جامعه آماری پژوهش. 96
2.4.3. نمونه آماری پژوهش. 96
1.2.4.3 روش نمونه گیری 97
5.3 روش جمع آوری اطلاعات 98
1.5.3 مطالعات کتابخانه ای 98
2.5.3 مطالعات میدانی 98
6.3 . روائی و پایائی ابزار اندازهگیری 99
1.6.3 . روائی (اعتبار) ابزار اندازهگیری 99
2.6.3 . پایائی (اعتماد) ابزار اندازهگیری 99
7.3 . روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 100
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری 101
مقدمه. 102
1.4 بخش اول :آمار توصیفی 102
1.1.4 جدول فراونی برحسب متغیرجنسیت پاسخگویان. 102
2.1.4 جدول فراونی برحسب متغیر گروه سنی پاسخگویان. 104
3.1.4 جدول فراونی برحسب متغیر تحصیلات پاسخگویان. 106
4.1.4 جدول فراونی برحسب متغیر سوابق خدمتی پاسخگویان. 108
5.1.4 جدول شاخص های توصیفی متغیر های اصلی تحقیق 110
2.4 بخش دوم آمار استنباطی 111
ب – تحلیل همبستگی پیرسون. 112
2.2.4 بررسی فرضیه فرعی اول پژوهش. 118
3.2.4بررسی فرضیه دوم پژوهش. 120
4.2.4 بررسی فرضیه سوم پژوهش. 122
5.2.4 بررسی فرضیه چهارم پژوهش. 125
6.2.4 بررسی فرضیه پنجم پژوهش. 126
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 129
1.5 مقدمه. 130
2.5 خلاصه پژوهش. 130
.3.5 نتایج آمار توصیفی 131
4.5 نتایج آزمون های پژوهش. 131
5-5 نتایج کلی بر اسا س یافته های پژوهش. 132
6.5 مقایسه نتایج پژوهش حاضر با تحقیقات مشابه. 133
7.5 پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش. 134
1.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد شرایط محیط کار جهت بهبود عملکرد مالی 134
2.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد راهبردی شرکت جهت بهبود عملکرد مالی 135
3.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد ر فتار کسب و کار جهت بهبود عملکرد مالی 137
4.7.5 پیشنهادات در خصوص تحول بعد زیست محیطی جهت بهبود عملکرد مالی 137
8.5پیشنهاد برای پژوهشهای آتی 137
منابع. 139
پیوست 1- پرسشنامه. 150
پیوست2- نتایج خروجی نرم افزار SPSS. 153
چکیده
اگرچه سازمانها در طول زمان ایفاکنندهی نقشها و مأموریتهای مختلفی بوده اند ولی در دوره معاصر، کارکرد آنها بسیار گسترده شده و انتظارات از آنها بهطور مداوم رو به تزاید است . این پژوهش با هدف تعیین شدت رابطه ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی (نرخ بازده دارائی) شرکت های تولید کننده مواد غذایی در استان گیلان و فراهم سازی شرایط توسعه و حفظ ارزش های اخلاقی انجام شده است؛ که در آن با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده و باکاربست جدول مورگان از 97 شرکت فعال تولید کنندۀ مواد غذایی ، 76 مورد انتخاب شد ودر هر کدام از 4 نفر از معاونین خواسته شد تا به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند. بعد از تکمیل پرسشنامه های مذبور با روش رگرسیون چند متغیره در نرم افزار spss نتایج تحلیل گردید نتایج نشان میدهد از ابعاد مسئولیت پذیری شرکت ها ؛ بعد حفظ محیط زیست ، بعد راهبردی شرکت و بعد رفتار کسب و کار بر نرخ بازده دارایی تاثیر معنادار دارد.از سویی وجود رابطه منفی معنادار بین اصول مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی بین شرکت های ایرانی ،دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد. شاید یکی از دلایل این امر ،عدم توانایی شرکت های ایرانی در تبدیل عملکرد اجتماعی بهتر به عملکرد مالی بهتر است . اگر این شرکت ها بتوانند سهامداران ،مشتریان و به طور کلی ذینفعان خود را نسبت به عملکرد اجتماعی خود ، آگاه تر سازند و ذهنیت مثبت آنان را تقویت کنند ، این ذهنیت مثبت به طور قطع باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه ،عملکرد مالی بهتر خواهد شد.
کلید واژه ها : مسئولیت پذیری اجتماعی ، عملکرد مالی ، نرخ بازده دارائی ، شرکت های تولیدی مواد غذایی
مقدمه
امروزه نقش واحدهای تجاری در اجتماع دست خوش تغییرات بسیار زیادی شده است. به گونه ای که انتظار میرود واحدهای تجاری نه تنها به فکر افزایش سود خود