در عصر حاضر شرکت های مختلف در حال فعالیت در محیطی پر تغییر و پیچیده هستند، چالش های سازمانی به دلایل مختلفی از قبیل کوتاه شدن دوره عمر محصول به وسیله های نوآوری های مستمر، و عملیات قانون زدایی و خصوصی سازی شدیدتر شده اند. این پیچیدگی ها، سازمان ها را به سمت اصلاح تفکرات استراتژیک و همچنین اصلاح سیستم های حسابداری و مالی سوق داده است. سیستم های حسابداری سنتی بر عملیات داخلی شرکت متمرکزند و اصولا مالی محورند، در مقابل، تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک هم جنبه های مالی و هم جنبه های غیر مالی امور شرکت ها را در نظر می گیرد. بنابراین حسابداری مدیریت استراتژیک در طول زمان جهت تجهیز سازمان ها به ابزارهای حفظ بقا و حفظ سهم بازار به وجود آمد و رشد کرد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شده و نوع پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 253 نفر می باشند. با توجه به جدول کریسی- مورگان، حجم نمونه 153 نفر تعیین و سپس به دلیل بررسی اهداف استراتژیک که اهدافی بالای 5 سال می باشند، شرکت های با سابقه پایین حذف و حجم نمونه به 107 شرکت کاهش یافت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های جمع آوری شده از آمارهای توصیفی شامل ( فراوانی ها، درصدهای فراوانی، ترسیم جداول مربوط، میانگین، میانه و انحراف معیار ) و آمارهای  استنباطی شامل ( T تک متغیره جهت بررسی تاثیر تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک بر اهداف کوتاه مدت، بلند مدت و استراتژیک- و آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مشکلات شناسایی شده ) استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل به وسیله نرم افزار SPSS22 نتایج حاکی از تایید هر چهار فرضیه و نشان دهنده تاثیرگذار بودن تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در رسیدن به انواع اهداف و منافع گوناگون است.

 

کلید واژه ها : حسابداری مدیریت[1]– حسابداری مدیریت استراتژیک[2]– تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک[3]– اهداف کوتاه مدت[4]– اهداف بلند مدت[5]– اهداف استراتژیک[6]– شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران[7]

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                           شماره صفحه

 

فصل اول کلیات پژوهش

 

1-1 بیان مساله. 3

 

1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق. 5

 

1-3 اهداف تحقیق. 6

 

1-4 سوالات پژوهش. 6

 

1-5 فرضیات تحقیق. 7

 

1-6  تعریف عملیاتی متغیرها 8

 

فصل دوم ادبیات نظری

 

2-1 مراحل تکامل حسابداری مدیریت 11

 

2-2 حسابداری مدیریت استراتژیک. 12

 

2-3 تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک. 14

 

2-3-1  هزینه یابی بر مبنای فعالیت 14

 

2-3-1-1 اشکالات سیستم هزینه یابی سنتی 16

 

2-3-1-2  تعاریف هزینه یابی بر مبنای فعالیت 17

 

2-3-1-3 گام های عملی جهت پیاده سازی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت    20

 

2-3-1-4 معایب سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 23

 

2-3-2  تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش. 23

 

2-3-2-1 زنجیره ارزش پورتر. 24

 

2-3-2-2  بسط زنجیره ارزش پورتر. 28

 

2-3-2-3  مراحل تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش. 31

 

2-3-3  بهبود مستمر. 32

 

2-3-3-1  مفهوم کایزن. 33

 

2-3-3-2  کارکرد کایزن. 35

 

2-3-3-2-1  روش سیستمی: 35

 

2-3-3-2-2  روش کارگاهی(گمبا): 40

 

2-3-3-3 عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز کایزن. 43

 

2-3-4 ارزیابی عملکرد متوازن. 46

 

2-3-4-1  تعریف و مفاهیم ارزیابی عملکرد متوازن. 48

 

2-3-4-2 منظر مشتری 51

 

2-3-4-3 منظر فرآیندهای داخلی 52

 

2-3-4-4  منظر یادگیری و رشد. 53

 

2-3-4-5 منظر مالی 53

 

2-3-4-6  نقشه استراتژی 54

 

2-4) اهداف 55

 

2-4-1 اهداف در سازمان. 56

 

2-4-2  زمینه هایی که اهداف سازمانی در آن ها استقرار می یابند. 56

 

2-4-3 مراحل تعیین هدف 58

 

2-4-4  ویژگی های اهداف 58

 

2-4-5  اهداف کوتاه مدت 59

 

2-4-6  اهداف بلند مدت 60

 

2-4-7  اهداف استراتژیک. 62

 

2-4-8  ویژگی های فرموله سازی اهداف 63

 

2-5 پیشینه تحقیق. 65

 

2-5-1  تحقیقات داخلی 65

 

2-5-2  تحقیقات خارجی 68

 

فصل سوم روش تحقیق

 

3-1 روش تحقیق. 72

 

3-2 روش گردآوری داده ها 73

 

3-2-1  مطالعات کتابخانه ای 73

 

3-2-2  پرسشنامه. 73

 

3-3  جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق. 74

 

3-3-1  جامعه آماری 74

 

3-3-2   نمونه آماری 75

 

3-3-2-1  روش نمونه گیری 77

 

3-4  روایی و پایایی پرسشنامه. 77

 

3-4-1  پایایی ( قابلیت اعتماد ) پرسشنامه. 77

 

3-4-2  تعیین روایی (اعتبار ) پرسشنامه. 79

 

3-5 تجزیه و تحلیل داده ها 79

 

3-5-1  تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی 80

 

3-5-2  تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار استنباطی 80

 

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها

 

4-1 آمار توصیفی 82

 

4-1-1 توصیف شاخص های دموگرافیک : 82

 

4-1-1-1 توزیع فراوانی به تفکیک جنسیت 82

 

4-1-1-2 توزیع فراوانی به تفکیک سن 83

 

4-1-1-3 توزیع فراوانی به تفکیک سطح تحصیلات 84

 

4-1-1-4  توزیع فراوانی به تفکیک سابقه خدمت 85

 

4-1-2  اطلاعات مربوط به خصوصیات جامعه آماری 86

 

4-1-2-1  تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها 86

 

4-1-2-2 بررسی داده های مربوط به میانگین ، میانه و انحراف معیار پرسش نامه تحقیق   87

 

4-2  بررسی استنباطی یافته های پژوهش. 90

 

4-2-2 آزمون فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از آزمون T تک متغیره 91

 

4-2-2-1-1  آزمون توصیفی فرضیه. 91

 

4-2-2-1-2  آزمون استنباطی فرضیه. 92

 

4-2-2-2  آزمون فرضیه دوم : 93

 

4-2-2-2-1  آزمون توصیفی فرضیه. 93

 

4-2-2-2-2  آزمون استنباطی فرضیه. 94

 

4-2-2-3  آزمون فرضیه سوم : 95

 

4-2-2-3-1  آزمون توصیفی فرضیه. 95

 

4-2-2-3-2  آزمون استنباطی فرضیه. 96

 

4-2-2-4 آزمون فرضیه چهارم : 97

 

4-2-2-4-1  آزمون توصیفی فرضیه. 97

 

4-2-2-4-2  آزمون استنباطی فرضیه. 98

 

4-3  آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مشکلات در استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک    98

 

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1 مراحل عمده روش تحقیق. 101

 

5-2  خلاصه تحقیق. 102

 

5-3 خلاصه یافته ها 103

 

5-3-1 تجزیه و تحلیل توصیفی 103

 

5-3-2 تجزیه و تحلیل استنباطی 104

 

5-4 نتیجه گیری 105

 

5-5 محدودیت های تحقیق. 106

 

5-6 پیشنهادهای برخاسته از تحقیق. 106

 

5-7 مقایسه نتایج تحقیق با سایر تحقیقات 109

 

5-8 پیشنهادهایی به سایر محققین 110

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...