در عصر حاضر شرکت های مختلف در حال فعالیت در محیطی پر تغییر و پیچیده هستند، چالش های سازمانی به دلایل مختلفی از قبیل کوتاه شدن دوره عمر محصول به وسیله های نوآوری های مستمر، و عملیات قانون زدایی و خصوصی سازی شدیدتر شده اند. این پیچیدگی ها، سازمان ها را به سمت اصلاح تفکرات استراتژیک و همچنین اصلاح سیستم های حسابداری و مالی سوق داده است. سیستم های حسابداری سنتی بر عملیات داخلی شرکت متمرکزند و اصولا مالی محورند، در مقابل، تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک هم جنبه های مالی و هم جنبه های غیر مالی امور شرکت ها را در نظر می گیرد. بنابراین حسابداری مدیریت استراتژیک در طول زمان جهت تجهیز سازمان ها به ابزارهای حفظ بقا و حفظ سهم بازار به وجود آمد و رشد کرد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شده و نوع پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 253 نفر می باشند. با توجه به جدول کریسی- مورگان، حجم نمونه 153 نفر تعیین و سپس به دلیل بررسی اهداف استراتژیک که اهدافی بالای 5 سال می باشند، شرکت های با سابقه پایین حذف و حجم نمونه به 107 شرکت کاهش یافت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های جمع آوری شده از آمارهای توصیفی شامل ( فراوانی ها، درصدهای فراوانی، ترسیم جداول مربوط، میانگین، میانه و انحراف معیار ) و آمارهای استنباطی شامل ( T تک متغیره جهت بررسی تاثیر تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک بر اهداف کوتاه مدت، بلند مدت و استراتژیک- و آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مشکلات شناسایی شده ) استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل به وسیله نرم افزار SPSS22 نتایج حاکی از تایید هر چهار فرضیه و نشان دهنده تاثیرگذار بودن تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در رسیدن به انواع اهداف و منافع گوناگون است.
کلید واژه ها : حسابداری مدیریت[1]– حسابداری مدیریت استراتژیک[2]– تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک[3]– اهداف کوتاه مدت[4]– اهداف بلند مدت[5]– اهداف استراتژیک[6]– شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران[7]
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول کلیات پژوهش
1-1 بیان مساله. 3
1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق. 5
1-3 اهداف تحقیق. 6
1-4 سوالات پژوهش. 6
1-5 فرضیات تحقیق. 7
1-6 تعریف عملیاتی متغیرها 8
فصل دوم ادبیات نظری
2-1 مراحل تکامل حسابداری مدیریت 11
2-2 حسابداری مدیریت استراتژیک. 12
2-3 تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک. 14
2-3-1 هزینه یابی بر مبنای فعالیت 14
2-3-1-1 اشکالات سیستم هزینه یابی سنتی 16
2-3-1-2 تعاریف هزینه یابی بر مبنای فعالیت 17
2-3-1-3 گام های عملی جهت پیاده سازی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 20
2-3-1-4 معایب سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 23
2-3-2 تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش. 23
2-3-2-1 زنجیره ارزش پورتر. 24
2-3-2-2 بسط زنجیره ارزش پورتر. 28
2-3-2-3 مراحل تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش. 31
2-3-3 بهبود مستمر. 32
2-3-3-1 مفهوم کایزن. 33
2-3-3-2 کارکرد کایزن. 35
2-3-3-2-1 روش سیستمی: 35
2-3-3-2-2 روش کارگاهی(گمبا): 40
2-3-3-3 عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز کایزن. 43
2-3-4 ارزیابی عملکرد متوازن. 46
2-3-4-1 تعریف و مفاهیم ارزیابی عملکرد متوازن. 48
2-3-4-2 منظر مشتری 51
2-3-4-3 منظر فرآیندهای داخلی 52
2-3-4-4 منظر یادگیری و رشد. 53
2-3-4-5 منظر مالی 53
2-3-4-6 نقشه استراتژی 54
2-4) اهداف 55
2-4-1 اهداف در سازمان. 56
2-4-2 زمینه هایی که اهداف سازمانی در آن ها استقرار می یابند. 56
2-4-3 مراحل تعیین هدف 58
2-4-4 ویژگی های اهداف 58
2-4-5 اهداف کوتاه مدت 59
2-4-6 اهداف بلند مدت 60
2-4-7 اهداف استراتژیک. 62
2-4-8 ویژگی های فرموله سازی اهداف 63
2-5 پیشینه تحقیق. 65
2-5-1 تحقیقات داخلی 65
2-5-2 تحقیقات خارجی 68
فصل سوم روش تحقیق
3-1 روش تحقیق. 72
3-2 روش گردآوری داده ها 73
3-2-1 مطالعات کتابخانه ای 73
3-2-2 پرسشنامه. 73
3-3 جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق. 74
3-3-1 جامعه آماری 74
3-3-2 نمونه آماری 75
3-3-2-1 روش نمونه گیری 77
3-4 روایی و پایایی پرسشنامه. 77
3-4-1 پایایی ( قابلیت اعتماد ) پرسشنامه. 77
3-4-2 تعیین روایی (اعتبار ) پرسشنامه. 79
3-5 تجزیه و تحلیل داده ها 79
3-5-1 تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی 80
3-5-2 تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار استنباطی 80
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 آمار توصیفی 82
4-1-1 توصیف شاخص های دموگرافیک : 82
4-1-1-1 توزیع فراوانی به تفکیک جنسیت 82
4-1-1-2 توزیع فراوانی به تفکیک سن 83
4-1-1-3 توزیع فراوانی به تفکیک سطح تحصیلات 84
4-1-1-4 توزیع فراوانی به تفکیک سابقه خدمت 85
4-1-2 اطلاعات مربوط به خصوصیات جامعه آماری 86
4-1-2-1 تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها 86
4-1-2-2 بررسی داده های مربوط به میانگین ، میانه و انحراف معیار پرسش نامه تحقیق 87
4-2 بررسی استنباطی یافته های پژوهش. 90
4-2-2 آزمون فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از آزمون T تک متغیره 91
4-2-2-1-1 آزمون توصیفی فرضیه. 91
4-2-2-1-2 آزمون استنباطی فرضیه. 92
4-2-2-2 آزمون فرضیه دوم : 93
4-2-2-2-1 آزمون توصیفی فرضیه. 93
4-2-2-2-2 آزمون استنباطی فرضیه. 94
4-2-2-3 آزمون فرضیه سوم : 95
4-2-2-3-1 آزمون توصیفی فرضیه. 95
4-2-2-3-2 آزمون استنباطی فرضیه. 96
4-2-2-4 آزمون فرضیه چهارم : 97
4-2-2-4-1 آزمون توصیفی فرضیه. 97
4-2-2-4-2 آزمون استنباطی فرضیه. 98
4-3 آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مشکلات در استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک 98
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مراحل عمده روش تحقیق. 101
5-2 خلاصه تحقیق. 102
5-3 خلاصه یافته ها 103
5-3-1 تجزیه و تحلیل توصیفی 103
5-3-2 تجزیه و تحلیل استنباطی 104
5-4 نتیجه گیری 105
5-5 محدودیت های تحقیق. 106
5-6 پیشنهادهای برخاسته از تحقیق. 106
5-7 مقایسه نتایج تحقیق با سایر تحقیقات 109
5-8 پیشنهادهایی به سایر محققین 110