تحقیقات بنیادی شامل بنیادی تجربی و بنیادی نظری می­باشد و تحقیقات کاربردی شامل کاربردی توسعه­ای و کاربردی عملی می­باشد.
تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده است، برای رفع نیازمندی­های بشر و بهبود و بهینه­سازی ابزارها، اشیا و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می­گیرند(حافظ نیا،۱۳۸۹).
پایان نامه - مقاله - پروژه

روش تحقیق بر اساس ماهیت و روش

تحقیقات علمی بر اساس ماهیت و روش به پنج گروه تقسیم می­شوند:
تاریخی؛۲٫ توصیفی؛۳٫ همبستگی؛۴٫ علی؛۵٫ تجربی.
در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چیستی و چگونه بودن موضوع است و می­خواهد بداند ماهیت پدیده، متغیر، شی یا مطلب چیست. بنابراین این نوع تحقیق وضع موجود را بررسی می­ کند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می ­پردازد و ویژگی­ها و صفات، ماهیت، فرآیندها و روندهای آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می­نماید(حافظ نیا،۱۳۸۹).
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر نوع گردآوری داده ­ها توصیفی از شاخه­ همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری می­باشد. برای آزمون فرضیه ­های تحقیق از آزمو­ن های میانگین در قالب نرم افزار Spss و مدل سازی معادلات ساختاری در قالب نرم افزار smart pls استفاده خواهد شد.

جامعه­ و نمونه­ آماری

جامعه­ آماری این تحقیق شرکت­های فعال در صنعت دارو در شهر تهران می­باشند.

تعیین حجم نمونه

تعیین حجم نمونه یکی از اساسی­ترین و مشکل­ترین گام­های هر تحقیق میدانی بوده و دقت در تعیین حجم نمونه متضمن صحت تعمیم و نتیجه گیری می­باشد. با توجه به بررسی­های به عمل آمده، ۳۴ شرکت فعال در صنعت دارو در شهر تهران مشغول به فعالیت می­باشند که در این تحقیق با توجه به محدود بودن تعداد جامعه، کلیه­ این شرکت­ها مورد بررسی قرار گرفتند. لازم به ذکر است که پاسخ دهندگان به پرسشنامه­ مذکور، مدیران و کارشناسان بخش­های مختلف این شرکت­ها می­باشند.

روش نمونه گیری

نمونه­ به سه روش کلی انتخاب می­شوند؛ روش احتمالی که به روش تصادفی معروف است و از ارزش علمی برخوردار است. از جمله روش­های احتمالی ساده عبارتند از نمونه­ احتمالی ساده، احتمالی طبقه ­بندی شده، خوشه­ای، احتمالی سیستماتیک و مکانی.
روش غیر احتمالی که به روش وضعی موسوم است؛ از جمله روش­های این نوع نمونه گیری عبارتند از نمونه گیری اتفاقی، نمونه گیری سهمیه­ای، نمونه گیری وضعی، نمونه گیری موردی.
بالاخره روش دلفی یا کارشناسی که بر آرا جمعی از کارشناسان متکی است با این پیش فرض که داوری گروهی نسبت به داوری فردی معتبرتر است(حافظ نیا،۱۳۸۹).

ابزار گردآوری داده ­ها

داده ­ها را با چهار روش کلی می­توان از جامعه یا نمونه­ آماری استخراج کرد، این ابزار عبارتند از: پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و در نهایت بررسی مدارک(خاکی،۱۳۸۹)
برای تدوین مبانی نظری تحقیق و تدوین پرسشنامه از روش های مطالعات کتابخانه ای شامل کتب، مقالات، مجلات، گزارشات تحقیقی، مدارک و اسناد موجود و نیز استفاده از اینترنت، استفاده شد.
یکی از روش های بسیار متداول گردآوری داده، روش پرسشنامه­ای است که از طریق آن می­توان امر گردآوری اطلاعات در سطح وسیع را انجام داد. از نکات بارز این روش، جمع آوری اطلاعات در سطح وسیع و با هزینه بسیار پایین می باشد(حافظ نیا،۱۳۸۴). برای گردآوری داده ­های میدانی تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که در ادامه به توضیح آن پرداخته می­ شود.
به هر حال داده های جمع آوری شده مبنای آزمون فرضیه های تحقیق بوده و اصولا اساسی­ترین هدف از جمع آوری داده نیز همین مطلب است. در این تحقیق باتوجه به ماهیت مساله مورد بررسی از پرسشنامه جهت جمع آوری داده استفاده شده است.
پرسشنامه­ این تحقیق شامل دو بخش عمده است:

 

    1. سؤالات جمعیت شناختی: در این سؤالات سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت­شناختی در رابطه با پاسخ ­دهندگان جمع­آوری گردد. این بخش شامل۵سؤال می­باشد که توزیع فراوانی آنها با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS انجام می­­­گردد.

 

    1. سؤال­های تحقیق: این بخش شامل ۶۳ سؤال می­باشد که در جدول۳-۱ارائه شده است. برای طراحی این بخش­ها از طیف پنج گزینه­ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج­ترین مقیاس­های اندازه ­گیری به­شمار می­رود.

 

برای طراحی پرسشنامه از پرسشنامه ­های استاندارد استفاده شده است؛ پرسشنامه­ استاندارد نارور و اسلاتر(بازارگرایی)، شریفی و ژانگ(چابکی استراتژیک) و رابینز(فرهنگ سازمانی) از جمله­ آن­ها می­باشند. در جدول۳- ۱متغیرها، تعداد و شماره سؤالاتی که آنها را اندازه ­گیری می­ کند، نشان داده شده است.
: سؤال­های مربوط به بازارگرایی(نارور و اسلاتر،۱۹۹۰)، چابکی استراتژیک( شریفی و ژانگ،۲۰۰۱)، فرهنگ سازمانی( رابینز،۱۹۹۱)

 

سنجه­ها ابعاد تعداد سؤال­ها طیف
بازارگرایی مشتری­گرایی ۶-۱ خیلی کم تا خیلی زیاد
رقابت­مداری ۱۱-۷
هماهنگی بین بخشی ۱۴-۱۲
چابکی استراتژیک
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...