فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول 2
کلیات تحقیق 2
1-1مقدمه 3
1-2- بیان مسأله 3
1-3-فرضیه های تحقیق 5
1-5- مدل مفهومی تحقیق : 7
1-6-اهداف پژوهش 9
1-7-تعریف واژگان کلیدی 9
فصل دوم: 13
مبانی نظری و 13
ادبیات پژوهش 13
2-1-1- مقدمه 15
2-1-2- استراتژی و مدیریت 16
2-1-3- برنامه ریزی بلند مدت 21
2-1-4- برنامه ریزی استراتژیک 22
2-1-5- مدیریت استراتژیک 23
2-1-6- وجه تمایز برنامه ریزی استراتژیک از سایر برنامهریزیها 25
2-1-6-1- تأثیر آینده در تصمیمات جاری: 25
2-1-6-2- فرآیند: 25
2-1-6-3- فلسفه/ آرمان/ منشور: 26
2-1-6-4- ساختار: 26
2-1-7- تفاوت برنامه ریزی بلندمدت و مدیریت استراتژیک 27
2-1-8- مفاهیم مرتبط با برنامه ریزی استراتژیک 29
2-1-8-1- استراتژیستها: 29
2-1-8-2- بیانیه مأموریت: 30
2-1-8-4- نقاط قوت و ضعف داخلی: 30
2-1-8-5- تحلیل استراتژیک: 31
2-1-9- سیاستها و خطمشیها: 31
2-1-10- مأموریت سازمان 31
2-1-10-1- فرآیند تدوین مأموریت سازمان 32
2-1-11- سیر تکاملی برنامه ریزی استراتژیک 34
2-2-1 مقدمه 36
2-2-2- نیاز شناسی ارزش ها 37
2-2-3- نسبی و مطلق بودن ارزش ها 41
2-2-3-1- نظر علامه طباطبایی 42
2-2-4 ارزش های محوری 43
2-2-5- ضرورت وجود ارزش ها 45
2-2-6- انواع ارزش ها 46
2-2-7- ویژگی ارزش ها 52
2-2-8- دامنه ارزش 52
2-2-9- منبع ارزش ها 53
2-2-10-کارکرد ارزش ها 57
2-2-11-ارزش های فردی و اجتماعی 59
2-2-12- ارزیابی ارزش های اجتماعی 60
2-2-13-دین و نهادینه سازی ارزش های اجتماعی 62
2-2-14-ارزش و فرهنگ 63
2-3-1- مقدمه 69
2-3-3- فرآیند 72
2-3-4- مدیریت فرآیند های کسب و کار 76
2-3-5- بهبود فرآیند کسب و کار 76
2-3-6- بهینه کاوی 78
فصل سوم: 80
روش تحقیق 80
3-1-مقدمه 81
3-2-نوع و روش پژوهش 81
3-3-جامعه آماری 81
3-4-حجم نمونه 81
3-4-1-شیوه نمونه گیری 82
3-5-روش و ابزار گردآوری اطلاعات 82
3-5-1-پرسشنامه سنجش عملکرد کارکنان 82
3-5-2-پرسشنامه ارزش های محوری سازمان 83
3-6-تعیین قابلیت اعتبار یا روایی ابزار پژوهش و قابلیت اعتماد یا پایایی پژوهش 84
3-6-1-اعتبار یا روایی ابزار پژوهش 84
3-6-1-1-اعتبار محتوای پژوهش 84
3-6-2-قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار پژوهش 85
3-7-روش تجزیه و تحلیل داده ها 85
فصل چهارم: 86
تجزیه وتحلیل 86
تحقیق 86
4-1-مقدمه 87
فصل پنجم: 110
نتیجه 110
و 110
پیشنهادات 110
5-2-ﺑﺤﺚوﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی 112
5-3- محدودیت های پژوهش 118
5-4-پیشنهادات 119
5-4-1-پیشنهادات پژوهشی 119
5-4-2-پیشنهادات کاربردی 120
منابع و مأخذ 122
الف-منابع فارسی : 122
ب-منابع لاتین : 123
ضمائم 127
و 127
پرسشنامه ها 127
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر ارزش های محوری بر عملکرد کارکنان در فرآیندهای سازمانی (مورد مطالعه بانک انصار،مدیریت شعب استان مرکزی) انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان مشغول به کار در بانک انصار استان مرکزی می باشند که به دلیل استفاده از نمونه گیری تمام شمار کلیه ی کارمندان یعنی تعداد 80 نفر مورد آزمون قرار گرفتند ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه «سنجش عملکرد کارکنان» و «ارزش های محوری سازمان» می باشد که در پرسشنامه ارزش های محوری سازمان ابعاد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیبایی مورد سنجش قرار گرفتند فرضیه های این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 18 و از طریق آزمون تی استیودنت مورد بررسی قرار گرفت نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که ارزش های محوری بر عملکرد کارکنان در فرآیند سازمانی تاثیر دارد.
کلید واژه ها :
ارزش های محوری، عملکرد کارکنان، فرآیندهای سازمانی
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1مقدمه
ارزش ها در زمره ی مشخصه های مهم جوامع هستند که مبانی فکری تعاملات فردی واجتماعی هر جامعه را رقم می زنند.همچنین به مثابه ی پدیده های اجتماعی ،نقش اساسی ذر شکل گیری ،کنترل وپیش بینی کنش ها وگرایش های افراد جامعه داشته وعنصری محوری در ساختار فرهنگی جوامع به شمار می روند.در حیطه بررسی علوم رفتاری ،ارزش ها یکی از مفاهیم محوری در مطالعات علوم اجتماعی وانسانی به شمار می روندو توجه صاحب نظران بسیاری را از حوزه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی به خود جلب نموده اند برخی دیگر، ارزش ها را از مقوله ی واقعیت های ذهنی ،روانشناختی و اخلاقی دانسته اند و بنابراین بررسی آن ها را خارج از مدارعلوم اجتماعی می دانند.اماامروزه اکثر جامعه شناسان ارزش ها را به دلیل آن که منشأ اثر اجتماعی هستند، به عنوان ((پدیده هی اجتماعی )) در نظر می گیرند. در حوزه علم سازمان و مدیریت نیز این ارزش ها به ویژه در سالیان اخیر از جایگاه خاصی برخوردار گردیده اند، به گونه ای که اغلب سازمان های امروزی در بیانیه مأموریت ،در کنار چشم انداز و رسالت سازمان ،از ارزش های سازمان خویش سخن به میان آورده اند.
1-2- بیان مسأله
هر سازمان هنگامی که پا عرصه وجود می گذارد،بایستی اقدام به تدوین بیایه ماموریت خود نماید.ماموریت سازمان مقاصد سازمان است یا در واقع فلسفه ی وجودی آن (هانگر،مبانی مدیریت استراتژیک ،1381).بیانیه ماموریت سندی است که یک سازمان را ازسایر سازمان های مشابه متمایز می نماید(دیوید،مدیریت استراتژیک ،1379).آن چه مسلم است این که بسیاری از سازمان های عصر حاضر رو به سوی ارزش هایی آورده اند که معمولا با نام ارزش های محوری شناخته می شوند.این