دانشکده معماری با رویکرد معماری بومی شهرستان ملایر
مجری:
سال اجرا: 1394
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله: 3
1-3 تعاریف وتاریخچه آموزش در ایران. 4
1-3-1 انسان وفضا 4
1-3-2 تعلیم و تربیت در ایران باستان. 4
1-3-3 اهداف مهم آموزش و پرورش در ایران باستان. 4
1-3-4 محاسن و معایب تعلیم و تربیت در ایران باستان. 5
1-3-5 هدف از آموزش و پرورش 6
1-3-5-1 انواع آموزش 6
1-3-6 رابطه بین دانشگاه ها 6
1-3-7 ارتباط دانشکده با شهر 7
1-3-9 نتیجه. 7
1-4 تقسیم بندی فضاهای آموزشی. 7
1-5 سابقه ی آموزش عالی در ایران. 8
1-6 سابقه آموزش عالی در استان همدان. 11
1-7 دانشگاه آزاد اسلامی. 12
1-8 سابقه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور 13
1-9 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر 13
1-10 آموزش سنتی معماری. 14
فصل دوم. 15
2-1 دانشگاه هاروارد 16
2-2 تاریخچه دانشگاه هاروارد 16
2-2-1 امور تشکیلاتی و اداری. 17
2-3 دانشگاه هاروارد 1646. 17
2-3-1 موزهها و کتابخانه دانشگاه 20
2-3-2 نتیجه گیری(دانشگاه هاروارد) 20
2-4 باهاوس 24
2-5 دستاورد های باهاس 28
2-6 بررسی نمونه اهای داخلی. 29
2-6-1 پردیس هنرهای زیبا 29
2-6-2 تاریخچه. 29
2-6-3 فعالیت های آموزشی. 30
2-6-4 امکانات آموزشی. 30
2-6-5 مدرسه ی ایرانشهـــــر 30
2-6-6 تاریخچه ساختمان دبیرستان. 31
2-6-7 نوع بهره برداری و خصوصیتهای بارز بنا 32
2-6-8 تحلیل مدرسه ی ایرانشهـــــر: 33
2-7 مدرسه قدسیه ی اصفهان. 39
2-8 تحلیل مدرسه ی قدسیه ی اصفهان. 41
2-9 نتیجه گیری. 42
فصل سوم. 44
3-1 ضوابط و معیار های طراحی دانشکده معماری. 45
3-1-1 عملکرد ها 45
3-2 آموزشی-تئوری. 45
3-2-1 کلاس درس 45
3-3 آموزشی-عملی. 49
3-3-1 آتلیه ها: 49
3-4 کارگاه ها 51
3-5 بخش فرهنگی-رفاهی. 53
3-5-1 کتابخانه. 53
3-5-2 سالن مطالعه. 54
3-5-3 محل برگه دان. 54
3-5-4 مخزن کتاب 55
3-5-5 نماز خانه. 56
3-5-5-1 وضو خانه. 56
3-5-6 فضای نمازخانه. 56
3-5-7 سالن اجتماعات 56
3-5-7-1 فضای سالن. 56
3-5-8 سالن انتظار 57
3-5-9 بخش اداری. 57
3-5-9-1 اتاق رئیس دانشگاه 57
3-5-10 اتاق معاون. 58
3-5-11 معاون آموزشی. 58
3-5-12 مالی(حسابداری) 58
3-6 فضاهای ارتباطی در فضاهای اداری. 59
3-6-1 فضاهای ارتباطی افقی. 59
3-6-2 محدوده گام. 60
3-6-6 فضاهای ارتباطی عمودی. 60
3-7 آمفی تئاتر 60
3-8 کتابخانه. 62
3-9 محاسبه سرانه ی آموزشی. 64
3-9-1 سرانه ی اتاق اساتید. 65
3-9-2 بخش آموزشی. 65
3-10 جمعیت هیأت علمی – کارکنان – وخدمات 66
3-10-1 بخش آموزشـــــی. 68
3-11کمک آموزشـــــی. 69
3-12 اداری عمومی. 71
3-12-1 خدماتی. 71
3-12-4 بخش آموزشی. 72
فصل چهارم. 74
4-1 چکیده 75
4-1-1 فرهنگ 75
4-2 اقلیم و معماری. 76
4-3 سنن اجتماعی و قومی در معماری. 76
4-4-1 قسمت بیرونی. 77
4-4-2 قسمت اندرونی. 78
4-5 هشتی سازی در بناهای مسکونی. 80
4-6 اثر معماری سنتی بر حرارت محیط. 82
4-7 اقلیم و معماری. 85
4-8 تابش آفتاب 86
4-10 اثر تابش آفتاب بر ساختمان و محیط اطراف آن. 87
4-11 تأثیر پشت بام در دمای ساختمان. 89
4-12 ارتفاع فضاها 91
4-13 اثر تابش خورشید. 92
4-14 تأثیر سایه بان بر روی پنجره 93
4-15 اثر سایه بان های متحرک 93
4-16 اثر رطوبت در ساختمان. 94
4-17 اثرات آب باران در ساختمان. 95
4-18 اثر باد بر ساختمان. 95
4-19 تقلیل دادن شدت باد 96
4-20 اقلیم شناسی ایران. 98
4-21 معماری بومی اقلیم سرد 98
4-22 ناحیه سرد 99
4-23 معماری مناطق سرد 99
4-24 فرم ساختمان و اقلیم. 100
4-25 ورودی. 103
4-26 آب در بنا 104
4-27 استفاده در حمام. 105
4-28 خانه رهبری، تبریز 105
فصل پنجم. 126
5-1 مدرسه ی تکنولوژی کوِلمیم، بازپرداخت میراث و خاک 127
5-2 اتووود کلاسیک ـ موسسه ی امور اداری هنر: احمدآباد (هندوستان) ـ لویی کان. 136
فصل ششم. 157
6-1 خصوصیات اقلیمی. 158
6-1-1 خصوصیات کلی شهرستان ملایر 158
6-1-1-1 ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و جغرافیایی. 158
6-1-2 تقسیمات کشوری. 158
6-1-3 ناهمواری ها 158
6-2 ویژگی های اقلیمی. 159
6-3 مطالعات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی. 159
6-4 مطالعات سیاسی – اقتصادی. 160
6-5 ویژگی های اجتماعی و جمعیتی شهرستان ملایر 161
6-6 سواد 162
6-7 نقشه ی پایه ی تقسیمات سیاسی استان همدان. 163
6-8 نقشه ی دسترسی های استان همدان. 164
6-9 نقشه ی تقسیمات شهرستان ملایر 165
6-10 تابش آفتاب: 166
6-11 فرم ساختمان در اقلیم مناطق سردسیر 167
6-12 نتیجه معماری از مطالعات اقلیمی. 174
6-13 معرفی و تحلیل سایت 175
6-13-1 موقعیت پروژه نسبت به ساختمان های اطراف 176
6-13-2 باد های منطقه. 177
6-14 تابش نور خورشید. 178
6-14-1 تابش آفتاب 179
6-14-2 دما 180
6-14-3 صوت 181
6-14-4 انطباق مکان واحد آموزشی با استانداردهای آموزشی. 181
6-14-5 مکانیابی کاربریهای آموزشی وشعاع دسترسی. 182
6-14-6 دسترسی. 182
6-14-7 دسترسی پیاده( بدون وسیله نقلیه) 182
6-14-8 دسترسی سواره 183
6-14-9 کاربری آموزشی و کاربریهای دیگر 183
6-14-10 شیب منطقه: 185
6-14-11 بررسی منطقه از لحاظ گسل های منطقه: 186
6-14-12 ریزش کوه و بهمن: 186
6-14-13 بررسی باد های منطقه: 186
6-14-14 صوت: 187
6-14-15 دسترسی: 187
6-14-16 دسترسی پیاده و سواره: 187
6-14-17 کاربری آموزشی و فرهنگی: 187
6-14-18 کاربری آموزشی و فضای سبز: 188
فصل هفتم. 189
فصل هشتم. 190
8-1 تأسیسات 191
8-2 فواید استفاده از سیستم گرمایش کفی. 191
8-3 تهویه. 198
8-4 فاضلاب 199
8-5 سیستم اطفاء و اعلام حریق. 200
8-6 سقف کاذب 201
8-7 انواع سقف کاذب 201
8-8 درزهای انبساط و انقطاع. 201
8-9 آکوستیک 202
8-10 سیستم صوتی. 202
8-11 تهویه مرکزی. 202
8-12 نورپردازی و روشنایی سالن ها 203
8-13 سازه 205