تصمیم گیری: تصمیم گیری ابزاری است برای شکل دادن به آینده مثبت و فرایندی است پیچیده شامل انواع تواناییهای فکری و نیز داشتن اطلاعات در مورد تصمیمیکه میخواهیم بگیریم.
ارتباط: به معنای ابراز احساسات، نیازها و نقطه نظرهای فردی به صورت کلامیو غیرکلامیاست
شهروند جهانی: توانایی دیدن مسائل و نحوه برخورد آنها به عنوان شهروند جامعه جهانی،توانایی تفکر انتقادی و سازمان یافته.
مشارکت و همکاری: دانش آموزان میآموزند تا کارها را تقسیم کنند، به احساسات و عواطف دیگران احترام بگذارند و به طور کلی افراد بهتر و موثرتری باشند.
فناوری اطلاعات: قابلیت و توانایی دسترسی به اطلاعات از طریق استفاده از منابع و فناوری اطلاعاتی، ارزیابی و کاربرد بهینه آن اطلاعات توسط افراد
فعال: شیوه دانش آموز مدار و احساسها، افکار، عقاید و تجارب دانش آموزان را درگیر یادگیری میکند.
روشهای تدریس مهارتهای زندگی
بارش مغزی: شیوه ای خلاق در ایجاد نظرها و عقاید مختلف و متعدد درباره یک موضوع خاص
ایفای نقش: بر اساس یک متن و یا بر اساس موقعیتی که معلم یا شاگردان توصیف کرده اند، نمایشی اجرا میشود.
بحث و گفتگو: ابتدا موضوع مطرح میشود و اعضاء گروه با دانش آموزان کلاس در مورد آن موضوع بحث و گفتگو میکنند و نظرها و عقاید خود را در این باره برای سایرین بیان میکنند.
نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارت های زندگی
دلالت بر آموزش مهارتهای زندگی
نظریههای یادگیری
از دلالتهای این نظریه در محتوی برنامه آموزش مهارتهای زندگی از جمله، اهمیت دادن به جنبه عاطفی در یادگیری دانش آموزان، توجه به نیازهای دانش آموزان، مسئولیت دادن به دانش آموزان، احترام به نظرات دیگران و فرهنگ پذیری شاگردان میباشد.
نظریه یادگیری اجتماعی
اهمیت همکاری همسالان به عنوان اساس مهارتهای یادگیری به خصوص مهارتهای حل مساله میباشد. رویکرد ساخت گرایی اهمیت زمینه فرهنگی را در القاء هرگونه برنامه درسی مهارتهای زندگی مفهوم دار برجسته میکند، نوجوانان خودشان با کمک هم، محتوا را از طریق تعامل اطلاعات واقعی با محیط خاص فرهنگی شان به وجود میآورند.رشد مهارتها از طریق تعامل فرد با محیط اجتماعی، میتواند هم فراگیران و هم محیط ( گروه همسالان، کلاس درس، گروه جوانان و…) را تحت تاثیر قرار دهد.
نظریه سازنده گرایی