مفاهیم بنیادین تعالی(سرآمدی)

The Fundamental Concepts of Exccellence

ارزش‏افزایی برای مشتریان

Adding Value for Customers

پایداری نتایج برجسته

Sustaining Outstanding Results

هدایت خلاقیت و نوآوری

Harnessing Creativity & Innovation

رهبری با دوراندیشی، الهام‏بخشی و درستی

Leading With Vision، Inspiration & Integrity

توسعه‏ قابلیت سازمانی

Developing Organisational Capability

ایجاد آینده‏ی پایدار

Creating Susainable Future

موفقیت از طریق استعداد کارکنان

Succeeding through the Talent of People

مدیریت چابک

Managing With Agility

شکل۲-۶٫ مفاهیم بنیادین تعالی (پورآقا و ابراهیمی‏جمارانی، ۱۳۹۲، ۱۱).

۲-۳۰٫ تشریح مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل تعالیEFQM

  1. ارزش افزایی برای مشتریان

سازمان‏های متعالی دائماً برای مشتریان از طریق درک، پیش ‏بینی و برآورده‏سازی نیازها، انتظارات و فرصت‏ها ارزش افزایی می‏ کنند.

در عمل، ما پی می‏بریم که سازمان‏های متعالی:

    • ‌گروه‌های مختلف مشتریان خود را شناخته، نیازها و انتظارات بالفعل و بالقوه متفاوت آن ها را پیش ‏بینی می‏ کنند.

    • نیازها، انتظارات و الزام‏های بالقوه را به پیشنهادهای ارزشی پایدار و جذاب برای مشتریان بالفعل و بالقوه تبدیل می‏ کنند.

    • با مشتریان خود گفتمانی مبتنی بر صمیمیت و شفافیت برقرار نموده و آن را حفظ می‏ کنند.

    • تلاش می‏ کنند تا برای مشتریان خود نوآوری کرده و ارزش خلق نموده و آن ها را در موقعیت مناسب در توسعه محصولات، خدمات و تجارب نوآورانه و جدید مشارکت می ‏دهند.

    • اطمینان حاصل می‏ نمایند که کارکنانش منابع، شایستگی‏ها و توانمندی‏های لازم برای بیشینه‏سازی تجربه مشتری را در اختیار دارند.

    • تجارب و برداشت‏های مشتریان خود را به طور مداوم پایش و بازنگری نموده و به هر بازخوردی به صورت مناسب پاسخ می ‏دهند.

  • عملکرد خودشان را با الگوهای مرتبط مقایسه نموده و از نقاط قوت و فرصت‏هایی برای بهبود به منظور بیشینه‏سازی ارزش خلق شده برای مشتریان، یاد می‏ گیرند (پورآقا و ابراهیمی‏جمارانی، ۱۳۹۲، ۱۳).

  1. ایجاد آینده‏ی پایدار

سازمان‏های متعالی به وسیله بهبود عملکرد، تأثیر مثبتی بر جهان اطراف خود دارند در حالی که که به طور همزمان شرایط اقتصادی، اجتماعی و محیطی درون جوامع متأثر از خود را پیشرفت می ‏دهند.

در عمل، ما پی می‏بریم سازمان‏های متعالی:

    • با تعریف و در میان گذاردن یک مقصود اصلی که مبنایی را برای چشم‏انداز کلی، مأموریت‌، ارزش‏ها، اصول اخلاقی و رفتار سازمانی فراهم می ‏کند، آینده سازمان را تضمین می ‏کند.

    • شایستگی‏های کلیدی خود و اینکه چگونه می ‏توانند با ایجاد ارزش مشترک به جامعه بزرگتری نفع برسانند را درک می‏ کنند.

    • مفاهیم پایداری را در درون استراتژی‏های اصلی، زنجیره ارزش و طراحی فرایند خود یکپارچه می‏سازند و منابع مورد نیاز برای دستیابی ‌به این اهداف را تخصیص می ‏دهند.

    • به هنگام ایجاد توازن بین الزاماتی که برخی اوقات با هم در تعارض هستند ” مردم، محیط‏زیست و سود ” را به عنوان مرجع مورد توجه قرار می ‏دهند.

    • ذی‏نفعان خود را به مشارکت در فعالیت‏هایی که به جامعه بزرگتری کمک می‏ نماید، تشویق می‏ کنند.

    • منابع را نه صرفاً برای منافع کوتاه‏مدت، بلکه برای تأمین نیازهای بلندمدت تخصیص می ‏دهند و آنجایی که لازم باشد رقابتی شده و رقابتی نیز باقی می‏مانند.

    • سبد محصول و خدمت خود را طراحی کرده و به صورت فعال و با روشی مسئولانه چرخه کامل عمر محصول را مدیریت می‏ نمایند.

    • قادر هستند نشان دهند که پیامدهای عملیات، چرخه عمر محصول و خدمات خود را بر سلامت عمومی، ایمنی و محیط زیست، اندازه ‏گیری و بهینه می‏ کنند.

  • فعالانه استانداردهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی درون بخش خود را پیشرفت می ‏دهند (پورآقا و ابراهیمی‏جمارانی، ۱۳۹۲، ۱۴).

  1. توسعه‏ قابلیت سازمانی

سازمان‏های متعالی قابلیت‏های خود را از طریق تغییر اثربخش مدیریتی در داخل و فراتر از مرزهای سازمانی بهبود می ‏دهند.

در عمل، ما پی می‏بریم که سازمان‏های متعالی:

    • برای درک قابلیت‏ها و ظرفیت‏های بالقوه و بالفعل خود روندهای عملکردی عملیاتی را تحلیل می‏ کنند و برای دستیابی به اهداف استراتژیک، جایگاه مورد نیاز برای توسعه را شناسایی می‏ کنند.

    • زنجیره ارزش اثربخش و کارا به منظور حصول اطمینان و تحقق پایدار پیشنهادهای ارزشی تعهد شده به مشتری را، توسعه می ‏دهند.

    • فرهنگی را توسعه می ‏دهند که به صورت مستمر در سرتاسر زنجیره ارزش خود در جست‏وجوی بهبود اثربخشی همکاری و کار تیمی باشند.

    • اطمینان می‏یابند از اینکه منابع تکنولوژیکی، فیزیکی و مالی برای پشتیبانی از توسعه سازمانی در دسترس هستند.

    • ارزش‏های مشترک، ‌پاسخ‌گویی‌، اخلاقیات و فرهنگی از صداقت و گشودگی در سراسر زنجیره ارزش ایجاد می‏ کنند.

    • برای دستیابی به منافع متقابل، با شرکای همکاری نموده و با تخصیص منابع و دانش خود به منظور ارائه ارزش فزاینده برای ذی‏نفعان، از یکدیگر پشتیبانی می‏ کنند.

  • شبکه‏های مناسب را برقرار می‏ کنند تا آن ها را برای شناسایی فرصت‏های بالقوه شراکت، توانمند کند که قابلیت‏ها و توانایی سازمان در خلق ارزش افزوده برای ذی‏نفعان را تقویت می ‏کند (پورآقا و ابراهیمی‏جمارانی، ۱۳۹۲، ۱۵).

  1. هدایت خلاقیت و نوآوری

سازمان‏های متعالی از طریق بهبود مداوم و نوآوری نظام‏مند و با هدایت خلاقیت ذی‏نفعان خود، ارزش و سطوح عملکردی فزاینده‏ای را ایجاد می‏ کنند.

در عمل، ما پی می‏بریم سازمان‏های متعالی:

    • رویکردهایی را برای مشارکت دادن ذی‏نفعان مرتبط و استفاده از دانش جمعی آن ها در خلق ایده‏ها و نوآوری‏ها ایجاد می‏ کنند.

    • شبکه‏های همکاری و یادگیری را برای شناسایی فرصت‏هایی برای خلاقیت نوآوری و بهبود، ایجاد و مدیریت می‏ کنند.

    • می‏ دانند که نوآوری می‏تواند در محصولات، فرآیندها، بازاریابی، ساختار سازمانی و مدل‏های کسب ‏و کار به کار گرفته شود.

    • بر مبنای درک بازار و فرصت‏ها، اهداف بلندمدت و میان‏مدت روشنی را برای نوآوری تعیین کرده، که توسط سیاست‏ها و منابع مناسب حمایت می ‏شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...